Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، به مناسبت 12 آگوست، روز دریای خزر در ترکمنستان، در منطقه گردشگری «آوازه» همایش علمی-عملی «دریای خزر - دریای دوستی و توافق» برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از سازمان‌های معتبر بین المللی و کشورهای حاشیه خزر، دیپلمات‌ها، دانشمندان و متخصصان موسسات صنعتی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این رویداد موضوعات کلیدی حفاظت از محیط زیست دریایی خزر، برنامه‌های بیشتر برای توسعه همکاری‌های کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه‌های مختلف و چشم‌انداز اجرای پروژه‌های جدید منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خاطر نشان می‌شود که  روز  12 آگوست، از سال 2006 که کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی خزر به اجرا درآمد، در 5 کشور حاشیه دریای خزر نشستی به منظور معرفی ویژگی‌های گیاهی و جانوری این دریای برگزار می‌شود.

 ترکمنستان به عنوان حامی دائمی حفظ صلح و همکاری در منطقه حوضه خزر، طرفدار گفت‌وگوی سازنده مبتنی بر در نظر گرفتن منافع دولتی همه طرف‌ها و افزودن تلاش‌های مشترک در اجرای پروژه‌های منطقه‌ای امیدوارکننده در تمام جهات است.

ترکمنستان در بندر ساحلی خزر به نام ترکمن باشی یک سیستم زهکشی جدید ساخته که حکم تصفیه آب را دارد.

در این راستا  متخصصان آن نظارت منظمی بر وضعیت مناطق ساحلی انجام می‌دهند، کیفیت آب دریا و زیرزمینی، رسوبات کف، خاک نوار ساحلی را مطالعه می‌کنند، کارایی تاسیسات تصفیه و کار آزمایشگاه‌های دپارتمان شرکت‌های مختلف را کنترل می‌کنند. این سرویس همچنین در حال مطالعه رژیم هیدروشیمیایی دریا در ایستگاه‌های واقع در خلیج ترکمن باشی، را انجام می‌دهند.

سواحل ترکمنی دریای خزر نیز به آتشفشان‌های گلی معروف است که ده‌ها مورد از آنها وجود دارد. زمین شناسان تأیید کرده‌اند که این آثار زمین شناسی که اکنون به عنوان اشیاء بالقوه برای ثبت در فهرست یونسکو در نظر گرفته می‌شوند، اغلب با ذخایر هیدروکربنی زیرزمینی همراه هستند.

این تشکل‌های زمین شناسی بسیار باستانی هستند، آنها اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند.

آبهای دریای خزر 90 درصد از ذخایر ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده است. این دریا محل زندگی بسیاری از گونه‌های کمیاب صدف است. مطالعات علمی و عملی قبلی نشان داده است که خزر می‌تواند یک نهالستان طبیعی عالی برای پرورش ماهی کفال، ماهی آزاد خزری، ماهی آزاد سفید، ماهیان خاویاری ستاره‌ای و دیگر گونه‌های تجاری ماهی و سخت پوستان باشد.

در عین حال، استفاده منطقی از چنین منبعی، پر کردن ذخایر گونه‌های ارزشمند آبزی پروری می‌تواند به عنوان یک استدلال جذاب در موضوع مدیریت محتاطانه عمل کند. 

حضور دسته‌های پرندگان مهاجر در ساحل نیز می‌تواند جاذبه زیبایی برای محیط زیست باشد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکمنستان روز دریای خزر دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم

به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم، همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز علمی کاربردی هلال احمر قم با حضور خانم دکتر مهریزی رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران، امامیان معاون آموزش و برنامه ریزی سازمان امداد و نجات، بهرامی مدیر عامل، حجت الاسلام و المسلمین فقیه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه، جمعی از مسئولین کشوری و استانی هلال احمر در سالن همایش خانه معلم برگزار شد.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم در این همایش، گزارش مختصری از عملکرد این جمعیت ارائه کرد و گفت: بیش از ۳۸ هزار نفر از جوانان استان قم، آموزش‌های امدادی، فرهنگی، هنری، رایانه، اجتماعی و دیگر رشته‌های آموزشی را به همت معاونت امور جوانان فرا گرفتند.

بهرامی افزود: در ۳۲ رشته فنی و حرفه‌ای که در کلاس‌های آموزشی این معاونت در طرح اوقات فراغت آموزش داده می‌شود، در سطح کشور جزو ۵ استان برتر کشور هستیم.

او  تصریح کرد: یکی از افتخارات ما این است که طی چهار سال گذشته به عنوان دستگاه برتر در طرح اوقات فراغت بودیم که حاصل زحمات و تلاش‌های همه همکاران این جمعیت است.

مدیر عامل هلال‌احمر قم افزود: برگ زرین دیگر این جمعیت، کسب عنوان برتر در حوزه آموزش و پژوهش در سال گذشته رقم خورد و به آمار بسیار ایده آلی در تقویت امدادگر در سطوح مختلف امدادی و برگزاری دوره‌های عمومی، ایستگاهی، مخاطرات، تخصصی و ضمن خدمت ویژه کارکنان که به بیش از ۳ هزار نفر آموزش داده شد، دست یابیم.

مدیر عامل هلال‌احمر قم عنوان کرد: در مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان قم از سال ۱۳۹۰ تاکنون بالغ بر یک هزار و ۷۱۷ دانشجو به همت مدرسان پرتلاش و خستگی ناپذیر این مرکز در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل شدند و بهترین نجاتگران را در مجموعه کشور در حوادث و سوانح تربیت کرده است.

در ادامه سه نفر از مربیان و مدرسان مرکز علمی کاربردی هلال احمر قم در این همایش به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

رونمایی از دو بروشور آموزش‌های امدادی در زمینه‌های مارگزیدگی، عقرب گزیدگی و هاری، ایمنی در رانندگی و پیشگیری از حوادث رانندگی به همت معاونت آموزش و پژوهش و مربیان این معاونت و همچنین دو فصلنامه تخصصی کمک‌های اولیه و امداد و نجات توسط مسئولین کشوری و استانی، پخش کلیپی کوتاه از فعالیت‌های معاونت آموزش و پژوهش هلال احمر استان و اجرای گروه سرود ساقی کوثر از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • خروج ناو‌های اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • همایش تجلیل از مربیان هلال احمر و مدرسان مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر قم
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • اعطای جایزه ملی البرز به ۱۶۰۰ نخبه علمی
  • پیام سردار تنگسیری به کشورهای منطقه از خلیج فارس
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد