Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درخصوص قیمت‌ها، مصوبه مجلس سبد خانوار و کالابرگ است و همین‌طور بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰، و هیچ مصوبه‌ای هم در جلسه سران که بخواهد این قانون را لغو کند، وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایران اکونومیست، شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس طی سخنانی اظهار داشت: رئیس مجلس موظف است آخرین وضعیت کشور را به اطلاع نمایندگان برساند، هم در بحث برجام مطالبی شنیده می‌شود که نمایندگان از جزئیات آن مطلع نیستند و هم در وضعیت اقتصادی و شرایط روز کشور مطالباتی وجود دارد که شما باید پاسخگو باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جناب آقای قالیباف، شما مرد میدان و نیروی جهادی هستید، براساس مصوبه مجلس قرار است قیمت‌هایی که به دست مردم و دهک‌های پایین می‌رسد، براساس قیمت شهریور 1400 باشد، اما امروز قیمت‌ها به‌حدی افزایش یافته و لجام‌گسیخته است که ما از طرح آن شرم داریم و هرجا سخنگوی دولت از پاسخگویی کم می‌آورد، مشکل را به گردن مصوبه مجلس می‌اندازد، اما این سؤال مطرح است که کدام مصوبه مجلس اجرا شده است.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: شما را به خدا بفرمایید آیا مجلس براساس گفته امامین انقلاب هنوز در رأس امور است یا نه و اگر در رأس امور است مصوبات نشست سران قوا چرا خلاف مصوبات مجلس است. ما شنیده‌ایم در بحث قیمت‌ها قرار است در جلسه سران تصمیم‌گیری شود، اما باید این در مجلس تصمیم‌گیری شود، چرا که ما پاسخگوی مردم هستیم و در تمام روز بین آنها هستیم.

حسن‌پور با انتقاد از عدم اختصاص بودجه به بحث‌های عمرانی گفت: تا امروز یک ریال به بخش عمرانی اختصاص داده نشده است، همچنین بانک‌ها قفل شده‌اند و ریالی به مردم پرداخت نمی‌شود، همین‌طور آیا وام بنیاد مسکن هم باید با بقیه کارها گره بخورد و یک وام 200میلیونی نیز انجام نمی‌شود. ضمن تشکر از رئیس‌کل بانک مرکزی که گفته‌اند حق ندارند بانک‌ها پیش‌پرداخت 20درصدی دریافت کنند، اما همان‌طور که گفته شد مردم از دریافت وام عاجز هستند و استدعا دارم شما روشن و واضح نظر خود را بفرمایید.

قالیباف در پاسخ به حسن‌پور تأکید کرد: درخصوص قیمت‌ها، مصوبه مجلس سبد خانوار و کالابرگ است و همین‌طور بازگشت قیمت‌ها به شهریور 1400 و هیچ مصوبه‌ای هم در جلسه سران که بخواهد این قانون را لغو کند، تصمیم‌گیری نشده است و این موضوع روشن و مشخص است، همچنین در رابطه با موافقت‌نامه‌ها نیز سازمان برنامه گزارش داده‌اند که این موافقت‌نامه‌ها امضا شده است و 12 همت هم به استان‌ها در یک هفته گذشته واگذاری انجام شد و باید پیگیری شود تا بقیه امور نیز پیش برود.

وی اضافه کرد: البته قبول داریم که هر سال این بخش اول تنخواه نقدی پرداخت می‌شد، اما امسال به‌صورت اوراق بوده است که البته دولت مشکلات خود را دارد، اما به‌هرحال حتماً ما از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه توضیحات نسبت به این موضوعات مرتبط با موافقت‌نامه‌ها و سایر بحث‌ها به صحن مجلس دعوت خواهیم کرد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جلسه سران مصوبه مجلس قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۴۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش ها در مجلس برگزار شد.

آنگونه که فارس روایت کرده، قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

حجت‌الاسلام بحرینی نماینده مشهد نیز در این جلسه صدای فردی را پخش کرد که در تماس با دفتر ارتباطات مردمی خود، انتقادات صریحی را علیه سیاست‌های کنونی مطرح کرده و تاکید می‌کرد که این رویکرد به تولید کننده و مصرف کننده آسیب زده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899486

دیگر خبرها

  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • رئیسی مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرد
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند