Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طول ۱ هفته گذشته حداقل ۵ عراده هویتزر کششی امریکایی M-۷۷۷ ارتش اوکراین در حملات ارتش روسیه نابود شده اند.

سرویس جهان مشرق _ به تدریج به آخرین روزهای ماه ششم از جنگ اوکراین و روسیه نزدیک می‌شویم؛ اگرچه در هفته های گذشته تحول میدانی و پیشروی خاصی را از طرفین جنگ شاهد نبودیم اما نشانه هایی از احتمال شدت گرفتن حملات روسیه برای تسلط کامل بر منطقه دونباس دیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحولات روز صد و شصت و هشتم جنگ اوکراین:

نابودی جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی کریمه/ معاون وزیر دفاع امریکا: فعلا به اوکراین F۱۶ نمی‌دهیم! +نقشه و تصاویر

پس از اینکه ارتش روسیه موفق به تصرف شهرهای سورودونتسک و لیسیچانسک در استان لوهانسک شد، ارتش اوکراین خطوط دفاعی خود را در سه منطقه سیورسک، سولدار و باخموت برپا کرده و تا امروز اجازه عبور ارتش روسیه از این خطوط و دستیابی به عمق منطقه دونباس و استان دونتسک را نداده است.

در روزهای اخیر ارتش روسیه در یکی از این ۳ نقطه یعنی شهر سولدار موفقیت بزرگی به دست آورده و شهرک صنعتی حومه این شهر را به تصرف خود درآورد؛ در صورتی که روسیه بتواند شهر سولدار را به طور کامل به تصرف خود در بیاورد، شهر باخموت نیز در شرایط نیمه محاصره قرار گرفته و همچنین راه ارتباطی با منطقه سیورسک به عنوان راس شمالی ۳ نقطه اشاره شده قطع خواهد شد.

مهمترین اهداف کمپین شرقی ارتش روسیه که از ماه دوم نبرد در اوکراین آغاز شده است، تصرف دو شهر راهبردی اسلاویانسک و کراماتورسک است که تسلط روسیه و جدایی طلبان شرقی را بر منطقه دونباس و استان دونتسک تکمیل خواهد کرد.

قتل عام هویتزرهای اهدایی غرب توسط توپخانه روسیه

یکی از مهمترین کمک های تسلیحاتی غرب به ارتش اوکراین، ارسال تعداد قابل توجهی از هویتزرها و راکت اندازهای توپخانه ای مدرن به خاک این کشور از ابتدای ماه سوم نبرد بود. انواع هویتزرهای کششی و خودکششی کالیبر ۱۵۲ و ۱۵۵ میلیمتری نظیر ام۷۷۷، ام۱۰۹، سزار، PZH۲۰۰۰، دانا، Krab و راکت اندازهایی نظیر ومپایر، هیمارس و ام۲۷۰ به ارتش اوکراین تحویل داده شدند تا در برابر توپخانه ارتش روسیه که به عنوان بزرگترین نیروی توپخانه ای در دنیا شناخته می شود توان آتش متقابل را داشته باشد.

اوکراینی ها برای در امان ماندن از آتش ضد آتشبار ارتش روسیه از تاکتیکی به نام Shoot & Scoot استفاده می‌کنند؛ بدین صورت که توپخانه خودکششی مستقر بر شاسی زرهی (نظیر کرب و ام۱۰۹) یا کامیون چرخدار (نظیر سزار و دانا) پس از استقرار در موضع مربوطه و شلیک چند گلوله (معمولا تک رقمی) سریعا اقدام به جا به جایی می کنند تا توپخانه روسی که با استفاده از رادارهای آتش یاب از موقعیت آتشبار توپخانه ای رقیب آگاه شده است تجهیزات مربوطه را با آتش متقابل از بین نبرد.

همچنین برای هویتزرهای کششی ام۷۷۷ امریکایی نیز کامیون های حمل مخصوص ساخت کمپانی اوشکوش طراحی شده است که به محض شلیک چند گلوله اقدام به انتقال هویتزر مربوطه کند؛ هر چند با توجه به زمان چند دقیقه ای این فرآیند، آسیب پذیرترین مدل تجهیزات توپخانه ای اهدایی غرب به اوکراین محسوب می شود که تا کنون نیز بیشترین موارد انهدام را ثبت کرده است (بیش از ۱۲ عراده).

در یک هفته گذشته، ارتش روسیه استفاده بسیار گسترده ای از پهپادهای شناسایی خود کرده است تا موقعیت توپخانه اوکراین را قبل یا حین شلیک و پیش از جا به جایی کشف کرده و با آتش متقابل توپخانه خودی آنها را نابود کند؛ این تاکتیک در روزهای گذشته تا حد زیادی جوابگو بوده و تعداد قابل توجهی از هویتزرهای ارتش اوکراین در حملات توپخانه روسیه نابود شده یا آسیب شدید دیده اند. ارتش روسیه برای حملات به مواضع توپخانه ای اوکراین از ترکیبی از گلوله های هدایت شونده لیزری کراسنوپل و مهمات عادی غیر هدایتی استفاده می کند.

در فیلم زیر می‌توانید لحظه شناسایی موضع هویتزرهای فرانسوی سزار ارتش اوکراین و آتش توپخانه روسی را مشاهده کنید که منجر به نابودی خودروی پشتیبانی توپخانه و آسیب دیدن هویتزر سزار می شود.


دانلود

در طول ۱ هفته گذشته حداقل ۵ عراده هویتزر کششی امریکایی M-۷۷۷ ارتش اوکراین در حملات ارتش روسیه نابود شده اند.


دانلود

عمده این موارد با استفاده از مهمات هدایت لیزری کراسنوپل که از توپخانه کالیبر ۱۵۲ میلیمتری ارتش روسیه شلیک می شوند انجام شده است.


دانلود

همچنین تصاویری از نابودی یک دستگاه هویتزر خودکششی M-۱۰۹A۳ اهدایی کشور نروژ به اوکراین، توسط پهپاد انتحاری Zala روسی ثبت شده است.


دانلود

بریتانیا ۲۵ راکت انداز دوربرد برای اوکراین ارسال می‌کند

وزیر دفاع انگلستان اعلام کرد به زودی اوکراین ۲۵ راکت انداز هیمارس و ام ۲۷۰ به همراه  ۲۰۴ تیر مهمات هدایت ماهواره ای GMLRS برای آنها را دریافت خواهد کرد.

پیش از این ارتش امریکا ۱۶ دستگاه راکت انداز هیمارس و بریتانیا و آلمان هر کدام ۴ دستگاه راکت انداز ام۲۷۰ را برای ارتش اوکراین ارسال کرده بودند که از مهمات مشابه با بردی حدود ۹۰ کیلومتر استفاده می کنند.

همچنین وزارت دفاع اسلواکی نیز اعلام کرد این کشور ۴ دستگاه هویتزر ۱۵۵ میلیمتری "زوزانا" را به اوکراین تحویل داده است؛ قرار است در مجموع ۸ عراده از این مدل هویتزر به ارتش اوکراین تحویل داده شود.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین جنگ غزه قیمت تحولات جنگ اوکراین بریتانیا منطقه دونباس هیمارس نروژ اوکراین روسیه آمریکا سورودونتسک توپخانه هویتزر اخبار داغ خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت توپخانه روسی ارتش اوکراین توپخانه ای ارتش روسیه راکت انداز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این سومین دور از گفتگوهای امنیتی دو طرف به شمار می آید.

بر این اساس، مقامات اوکراینی و آمریکایی دور سوم گفتگوها را برای دست یابی به یک توافقنامه امنیتی دوجانبه نهایی بین دو کشور برگزار کردند.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که طرفین در مورد متن پیش نویس توافقنامه امنیتی گفتگو کردند و به پیشرفت قابل توجهی نیز در تدوین مفاد اصلی سند دست یافتند.

گفتنی است که کی‌ یف چند توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با شماری از کشورهای عضو ناتو امضا کرده است. این توافقنامه‌ ها شامل حمایت بلندمدت از اوکراین در مقابل روسیه است.

کشورهای غربی از آغاز درگیری ها میان روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صدها میلیارد دلار کمک به کی‌یف کمک کرده اند.

به تازگی نیز، «میخائیل اونوفر» معاون فرمانده گردان تیپ ۵ تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین در مصاحبه با روزنامه اوکراینسکایا پراودا گفته است که اوکراین به شدت با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی مواجه است.
به گفته وی، پس از اینکه تجهیزاتی صدمه می بیند از قطعات آن برای تعمیر انواع دیگر استفاده می شود.

روز سه‌شنبه نیز «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093682

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| سکوت کاخ سفید درباره نابودی ۶ موشک دوربرد
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • پنتاگون: نه تنها اف-۱۶، بلکه تسلیحات دیگر به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • روسیه ۶ موشک «اتکمز» ساخت آمریکا را سرنگون کرد
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند