Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@19:27:35 GMT

روضه‌خوانی در نخلستان‌ها برای کشاورزان +عکس و فیلم

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۰۹۵۹

روضه‌خوانی در نخلستان‌ها برای کشاورزان +عکس و فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق کشور است که در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب این استان واقع شده‌ است. یکی از روستاهای این شهرستان، جهان‌آباد است که حجت‌الاسلام حسین بخشی‌پور سه سال است به عنوان امام روستا در آن مشغول به کار است.


ایام ماه محرم در ۳ سال اخیر زمان کار و برداشت محصول در نخلستان‌های ریگان است

اجرای طرح «هر نخلستان یک حسینیه»

بخشی‌پور می‌گوید: سه سال است که ایام ماه محرم، با زمان کار در نخلستان‌ها و برداشت خرما توسط روستاییان همزمان شده است؛ به همین دلیل برنامه‌ریزی کردیم تا در هر نخلستان یک مجلس روضه برپا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام این طرح را «هر نخلستان یک حسینیه» انتخاب کردیم.


پویش هر نخلستان یک حسینیه راه‌اندازی شد تا کشاورزان هم از فیض روضه محروم نباشند

برپایی روضه یک ساعته در نخلستان

این امام جماعت مسجد امام حسین(ع) روستا جهان‌آباد ریگان با اشاره به اینکه در این طرح یک سخنران در هر نخلستان به دعوت خود روستاییان حضور پیدا می‌کند، گفت: این سخنرانان از روحانیون جهادی حاضر در منطقه یا روحانیون بومی انتخاب می‌شود. در مجموع برنامه‌ای یک ساعته برگزار می‌شود که شامل سخنرانی، روضه و نوحه‌خوانی است.


به دعوت کشاورزان، یک روحانی در نخلستان حضور پیدا می‌کرد و روضه می‌خواند

استقبال بالای روستاییان از این پویش

وی افزود: این برنامه با استقبال روستاییان مواجه شده است؛ زیرا در زمان برگزاری جلسات عزاداری دهه اول محرم در هیأت‌های عزاداری و مساجد این عزیزان مشغول کار و برداشت خرما هستند و این مجالس کوتاه فرصتی ایجاد می‌کند که آنان هم از فیض روضه و عزاداری امام حسین(ع) بهره‌مند شوند.


برگزاری مجلس روضه و عزاداری در نخلستان

برپایی مجلس عزاداری در مسجد طی دهه اول

بخشی‌پور گفت: این روستا دارای ۵۰ - ۶۰ نخلستان است که متناوب در طول دهه برای برگزاری مجلس عزاداری اعلام آمادگی می‌کردند. در مسجد امام حسین(ع) روستا هم در دهه اول شب‌ها مراسم عزاداری برپا بود و حتی یک روز قبل تاسوعا، روز تاسوعا و روز عاشورا نیز دسته‌عزاداری به صورت پیاده‌روی از روستای ما به روستاهای دیگر برگزار شد.

 

برگزاری مجلس روضه و عزاداری در نخلستان

اقدامات جهادی و عمرانی توسط گروه جهادی روستا

این امام محله با اشاره به اقدامات عمرانی و خدمات اجتماعی صورت گرفته برای روستاییان تصریح کرد: گروه جهادی به نام نورالمبین تشکیل داده‌ایم که تاکنون انجام بخشی از ساخت خانه یک زن سرپرست خانوار، بازسازی سقف منزل یک نیازمند، انجام ایزوگام سقف خانه دو نفر از اهالی و ساخت یک واحد خانه برای خانواده‌ای بی‌سرپرست در روستای شریک آباد را پیش‌برده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمان وقوع سیل سال گذشته در منطقه یکی از پل‌های جاده ترانزیت تخریب شده بود که گروه جهادی ما به مدت سه ـ چهار روز غذای طبخ کرد و به رانندگان وسایل نقلیه و کامیون مانده در راه توزیع می‌کرد. توزیع بسته معیشتی و غذایی نیز ماهانه برای ۳۰ نفر انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه محرم کرمان شهرستان ریگان مسجد امام حسین جهان آباد روضه روز تاسوعا روز عاشورا نخلستان یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۰۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای مقابله با آفت و ایجاد شرایط لازم برای رسیدن به تولید بالا در نخلستان‌‌ها ۹ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات هرس و تکریب نخل‌ها تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به وضعیت نخلستان‌های استان بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر 8 هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر درجه 2 در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی، بوشهر و جم وجود دارد که به اصلاح بستر باغ و عملیات نوسازی و بهسازی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه مدیریت باغات درجه 2 خرما ضعیف است و برخی از نخل‌ها تکریب نشده‌اند گفت: همین امر عاملی برای ایجاد آفت‌ها شده، بنابراین بهبود سازی و بهینه کردن شرایط باغ برای رسیدن به عملکرد بالاتر الزامی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: با همکاری اعتبار استانی به مبلغ 9 میلیارد ریال با مشارکت باغداران برای اجرا عملیات تکریب نیاز به همت بیشتر باغداران برای همکاری با جهاد کشاورزی داریم.

توکلی تغذیه نخیلات، هرس، تکریب، آرایش و تنک کردن نخیلات و پوشش‌دهی خوشه خرما را یکی از برنامه‌های مهم در مدیریت نخل‌ها دانست و تأکید کرد: حمایت از کشاورزان و رفع مسائل و موانع در جهش تولید مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی پایش مستمر ‌بررسی وضعیت آفت قرنطینه‌ای سوسک سر خرطومی حنایی در نخیلات استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: ردیابی و پایش روزانه نخیلات توسط کارشناسان در حال اجراست و آموزش و توصیه‌های لازم به بهره‌برداران ارائه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از کشاورزان خواست ضمن پایش مداوم درختان نخل و عمل به هشدار‌ها و توصیه‌های کارشناسان این سازمان، در صورت مشاهده علائم خسارت آفت با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مدیریت اصولی کنترل آفت اقدام کنند.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • دعوت امام جمعه ایلام از نخبگان برای ارتقاء فرهنگ کار
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • ۸۰۰۰هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر بهسازی می شود
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • نوحه‌خوانی مداح مشهور عرب درباره حمله موشکی ایران به اسرائیل!