Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال‌وبختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم این استان است گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، چشمه کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری تأمین‌کننده آب شرب بخش زیادی از مردم استان از جمله مردم شهرکرد مرکز استان است، که گل‌آلود شدن آن باعث شد این چشمه از مدار تأمین آب خارج شود و مردم با قطعی چندروزه آب مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای رفع این مشکل با کمک اکیپ‌های مختلف از سراسر کشور عملیات آبرسانی سیار با تانکر به مردم شهرکرد آغاز شد و آب چاه‌های کشاورزی و چند دستگاه اجرایی به عنوان جایگزین وارد مدار شد تا به طور موقت و تا زمان رفع کامل کدورت آب چشمه کوهرنگ، تأمین‌کننده آب شرب مردم شهرکرد باشد.

علی حیدری گوجانی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری رفع بحران آب شرب شهر‌ها و روستا‌های مسیر خط انتقال آب چشمه کوهرنگ را مستلزم صرفه‌جویی ۳۰ درصدی شهروندان اعلام کرد و می‌گوید: اگرچه مسئولان تمام تلاش خود را برای رفع مشکل به کار گرفته‌اند، اما می‌طلبد شهروندان نیز با صرفه‌جویی در مصرف آب مسئولان را یاری دهند.

 

علی حیدری گوجانی خاطرنشان می‌کند: با هماهنگی و همکاری کشاورزان و دستگاه‌هایی نظیر شهرداری، جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز مقرر شد تا بخشی از کمبود آب شرب از طریق چاه‌های در اختیار این دستگاه‌ها تامین شود.


وی، آبرسانی سیار را از دیگر راهکار‌های رفع چالش کمبود آب عنوان کرد و می‌افزاید: طی فراخوانی، تعدادی تانکر از استان‌های دیگر وارد استان شده و تعدادی دیگر نیز فردا به تجهیزات استان اضافه می‌شود تا در شهر‌ها و روستا‌های بین کوهرنگ تا شهرکرد توزیع شود.


سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری می‌گوید: ۲ ایستگاه بسته‌بندی آب نیز راه‌اندازی شده است تا بسته‌های آب در مناطق مختلف بین مردم توزیع شود.

 


وضعیت آب چشمه کوهرنگ قابل پیش‌بینی نیست

احمدرضا محمدی، مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری در این باره می‌گوید: طرح بن ـ بروجن به عنوان جایگزین آب چشمه کوهرنگ است که اگر به بهره‌برداری برسد دغدغه ما و مردم برای تأمین آب در شرایط مختلف از بین می‌رود.


محمدی بیان می‌کند: در زمان حاضر کدورت آب در تصفیه‌خانه گردنه خلک پایین آمده است همکاران در حال کدورت‌سنجی هستند و یک اکیپ از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در استان تمهیداتی می‌اندیشند تا آب به مدار بازگردد.


مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری عنوان می‌کند: در زمان حاضر آبرسانی با تانکر در حال انجام است و آب بسته‌بندی هم توزیع می‌شود. همچنین مقدار آب از تصفیه‌خانه سامان تقریباً دو برابر شده است و ۱۱ چاه هم از کشاورزان و ادارات مختلف وارد مدار شده است. همکاران بهره‌برداری ما در تلاش‌اند چند چاه دیگر وارد مدار کنند تا سطح آب به پایداری بیشتری برسد.


گفته می‌شود تعداد ۷۰ تانکر از سراسر کشور به استان آمده‌اند و کار آبرسانی را در شهرکرد و شهر‌های اطراف مانند کوهرنگ، سورشجان و باباحیدر انجام می‌دهند. این تانکر‌ها در ۴۷ نقطه شهرکرد مستقرّند و در دو شیفت روز و شب فعالیت می‌کنند. یک سری از تانکر‌های بزرگ هم کار تغذیه منابع و مخازن آب را انجام می‌دهند.

 


به گفته مدیرعامل آبفای چهارمحال و بختیاری در زمان حاضر حدود ۶۰ درصد و حتی بیشتر آب مورد نیاز مردم از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود؛ اگر مردم مدیریت مصرف و صرفه‌جویی کنند وضعیت آب زودتر پایدار می‌شود.


وی می‌گوید: وضعیت آب چشمه کوهرنگ قابل پیش‌بینی نیست که چه موقع مناسب و پایدار می‌شود. در روز پنجشنبه وضعیت به صورتی شد که فکر می‌کردیم به وضعیت مطلوب می‌رسیم، اما چون آب زیرزمینی است ما اطلاع نداریم که چه تحرکاتی دارد و وضعیت آن مشخص نیست.


طرح بن به بروجن باید هرچه سریع‌تر بهره‌برداری شود


اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب که از سوی وزیر نیرو برای رفع چالش آب شرب مناطقی از چهارمحال و بختیاری به همراه گروهی از وزارتخانه به این استان اعزام شده است در جمع خبرنگاران، گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ را پدیده کم‌نظیری می‌گوید: در پی شکل‌گیری این مشکل بخش زیادی از آب شرب شهر از مدار خارج شد، اما بلافاصله ستاد مدیریت بحران با حضور دستگاه‌های اجرایی موثر تشکیل شد تا با همکاری و هم‌افزایی بتوان این مشکل را برطرف کرد.

 


اتابک جعفری همچنین در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: با گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خارج شدن آن از مدار آبرسانی برخی شهر‌ها و روستا‌های در مسیر با چالش تامین آب روبرو شده است که برای رفع موقتی مشکل تانکر‌های آبرسانی از دیگر استان‌های کشور به تجهیزات آبرسانی این استان اضافه می‌شود.


وی ادامه داد: این در حالی است که باید برای رفع مشکل، فکر اساسی کرد و علاوه بر اینکه باید طرح پدافندی برای تامین آب این مناطق پیش‌بینی شود، نیاز است تا هرچه سریع‌تر طرح بن به بروجن بهره‌برداری شود.

به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.


نصب تجهیزات رفع کدروت، اضافه شدن تعدادی تانکر آبرسانی به امکانات چهارمحال و بختیاری و توزیع آب در محلات، راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب و اضافه کردن تعدادی چاه از بخش کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که تاکنون برای رفع مشکل انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چشمه کوهرنگ سیل چهارمحال و بختیاری طرح بن به بروجن چهارمحال و بختیاری آب چشمه کوهرنگ بهره برداری گل آلود شدن دستگاه ها برای رفع خارج شد شهر ها آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال در سطح شهرستان لردگان تعهد ایجاد یک هزار و ۵۰۷ فرصت شغلی جدید در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • ایجاد هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در لردگان
  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به ناغان
  • خبر‌های ورزشی ۵ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • (تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری
  • فیلم| کوهرنگ سرزمین لاله‌های واژگون
  • افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهرکرد
  • لغزندگی جاده‌های چهارمحال و بختیاری