Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به تدریج با فرا رسیدن سالگرد سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان، زمزمه افتتاح بزرگترین پروژه آبرسانی کشور در استان خوزستان به گوش می‌رسد.

این پروژه عظیم که تامین آب شرب 4.7 میلیون نفر از جمعیت خوزستان را به عهده گرفته است و تا 25 سال آتی این استان عظیم را از منابع آب شرب بی‌نیاز می‌کند، با تغییر کیفیت محسوس آب شرب مردم خوزستان همراه شده و این منبع عظیم را به یکی از باکیفیت‌ترین منابع آبی دنیا متصل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* مردم خوزستان صاحب یکی از بهترین منابع آبی خواهد شد

بر اساس آمار، طرح غدیر‌ سالانه کمتر از ۳ درصد از آورد آبی رودخانه دز را برای تأمین آب شرب مردم خوزستان مورد استفاده قرار خواهد داد.

در همین راستا به استناد بررسی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس نمودار شولر همه متغیرهای مورد بررسی آب دز در «وضعیت خوب» ارزیابی شدند و این محققان از آب سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آب شرب در دنیا نام بردند.

با توجه به اینکه دریاچه سد دز در یک ساختگاه کارستی قرار گرفته و همچنین در بالا دست هیچ منبع آلوده کننده‌ای ندارد، لذا در مردم خوزستان پس از پایان پروژه غدیر صاحب یکی از باکیفیت‌ترین آب شرب دنیا خواهد شد.

 

*یک استاد دانشگاه: مردم خوزستان افزایش کیفیت آب شرب را درک می‌کنند

در همین رابطه، محمد پورحمید، کارشناس حوزه آب و انرژی در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت آب طرح غدیر، گفت: در طراحی طرح غدیر تامین آب از سه بخش دز، کارون و کرخه دیده شده اما در دولت‌های گذشته به جهت اینکه دستاوردسازی اهمیت داشت، هیچگاه این طرح به طور کامل افتتاح نشد.

این کارشناس حوزه آب و انرژی تاکید کرد: در دولت سیزدهم این طرح به طور کامل افتتاح شده و همین مسئله سبب می‌شود تا مردم علاوه بر کمیت، در کیفیت آب نیز تغییر را احساس کنند.

* تحول در محیط زیست رودخانه‌های بزرگ خوزستان با افتتاح طرح غدیر

به گزارش فارس، طرح غدیر علاوه بر تاثیر قابل توجه در بخش آب شرب مردم، یک تاثیر شگرف دیگر در بخش محیط زیست استان‌های خوزستان نیز دارد.

بر این اساس با توجه به طراحی آبگیرهای طرح غدیر بر روی سه رودخانه کارون، کرخه و دز، بر اساس استانداردهای تامین آب شرب از منابع سطحی، باید کیفیت آب این سه رودخانه در حد قابل توجهی قرار گرفته و برای طرح غدیر مورد استفاده قرار گیرند.

در این راستا، با توجه به اینکه رودخانه دز در بالادست واقع شده، منابع آلوده کننده‌ای را در اطراف خود نمی‌بیند اما در رودهای کارون و کرخه این منابع نظیر زهاب زمین‌های کشاورزی دیده می‌شود.

 

بر این اساس با افتتاح طرح غدیر دیگر اجازه ورود منابع آلوده‌کننده به رودهای کارون و کرخه در پایین دست وجود نداشته و این مسئله به طور غیرمستقیم به تحولی در محیط زیست این دو رودخانه به حساب می‌آید.

در همین رابطه افشین صادقی، کارشناس حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تحول در محیط زیست کارون و کرخه یکی از دستاوردهای غیرمستقیم طرح غدیر است که با توجه به تامین آب شرب از این مناطق به دست خواهد آمد.

صادقی تاکید کرد: زهاب از مزارع کشاورزی یکی از مشکلات اصلی رود کارون بود که به خصوص در مزارع نیشکر تشدید می‌شد اما با افتتاح طرح غدیر ورود این زهاب به کارون ممنوع خواهد شد.

به گزارش فارس، پس از سفر رئیس جمهور، فعالیت ساخت این پروژه شامل ۳ ایستگاه پمپاژ اصلی به نام‌های w2، ام‌الدبس و ایستگاه شهید چمران به اضافه تکمیل خطوط انتقال شروع شد و حالا با گذشت کمتر از یک سال از سفر رئیس‌جمهور، شمارش معکوس برای افتتاح این طرح و تحقق وعده آیت‌الله رئیسی به مردم خوزستان مهیا شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طرح غدیر کارون کرخه آب شرب آبرسانی کیفیت آب آب شرب خوزستان خوزستان مردم خوزستان کارون و کرخه محیط زیست طرح غدیر کیفیت آب تامین آب منابع آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۳۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه 350 میلیون تومانی باشگاه استقلال خوزستان

به گزارش "ورزش‌سه"، رقابت‌های لیگ دسته اول در حالی هفته پایانی خود را پشت سر گذاشت که دیدار استقلال ملاثانی (آبی‌پوشان جنوب) و فجرشهید سپاسی شیراز به دلیل عدم همکاری باشگاه استقلال خوزستان با باشگاه هم استانی برگزار نشد.

در جلسه هماهنگی پیش از برگزاری مسابقه از ورزشگاه غدیر به عنوان محل برگزاری مسابقه یاد شده بود، اما وقتی دو ساعت مانده به زمان برگزاری مسابقه دو تیم با اتوبوس‌هایشان پشت در غدیر رسیدند، درهای ورزشگاه به روی آنها باز نشد تا این مسابقه درنهایت با اصرار باشگاه استقلال خوزستان بر موضع خود به لغو شود.

حالا کمیته انضباطی حکم به تکرار این مسابقه در جایی غیر از خوزستان داده که به زودی از سوی سازمان لیگ اعلام خواهد شد، اما نکته قابل توجه جریمه 350 میلیون تومانی باشگاه استقلال خوزستان است که به دلیل عدم رعایت بازی جوانمردانه و اصولی اخلاقی از سوی کمیته انضباطی به این باشگاه تحمیل شده است. 

متن این حکم به شرح زیر است: 

همچنین رفتار باشگاه خوزستان به عنوان بهره بردار ورزشگاه غدیر در عدم موافقت با بازگشایی درب این ورزشگاه علی رغم اطلاع و آگاهی از انتخاب ورزشگاه مذکور به عنوان محل دوم برگزاری مسابقات تیم آبی پوشان جنوب از مصادیق نقض اصول اخلاقی و جوانمردی حاکم بر مسابقات فوتبال تشخیص و مستند به مواد 51 و 117 مقررات انضاطی به پرداخت مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم میگردد. رای صادره به جز جریمه نقدی قابل اجرا و تماماً ظرف مدت 7 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی نزد کمیته استیناف میباشد.

دیگر خبرها

  • جریمه 350 میلیون تومانی باشگاه استقلال خوزستان
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • کمک تصاویر ماهواره‌ای به تدقین بیلان حوضه آبریز کارون بزرگ
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است