Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@01:14:17 GMT

روایت شیرعلی که او را شمرعلی می‌خوانند

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۵۵۳۲۵

روایت شیرعلی که او را شمرعلی می‌خوانند

ایسنا/خراسان رضوی نمایش شیرعلی با ایفای نقش عباس جانفدا که در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی روی صحنه رفته، روایت‌گر یک شمرخوان تعزیه است که مردم او را لعن و نفرین کرده، سنگ و کتک می‌زنند اما نمی‌دانند که اگر نباشد، مجلس تعزیه‌ای برپا نمی‌شود که واقعه عاشورا را مرور کرده و از امام حسین(ع) یاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شخصیت شیرعلی در این نمایش از ایفای نقش شمر خسته شده و پس از سال‌ها بیش از این نمی‌خواهد شمر باشد اما... .

عباس جانفدا، کارگردان و بازیگر نمایش شیرعلی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعزیه یکی از علقه‌های دوران کودکی من است چراکه خانواده پدری‌ام تعزیه‌خوان و اتفاقا مخالف‌خوان هستند و آنچه شیرعلی قصه با آن درگیر است، چیزی است که من به عینه مشاهده کرده‌ام. در خانواده مخالفت پدربزرگ خود با عمویم برای اینکه نقشر شمر را در تعزیه ایفا کند، شاهد بوده‌ و لمس کرده‌ام. اینکه شیرعلی می‌گوید من را لعن و نفرین می‌کنند و به من سنگ می‌زنند  موضوعی است که واقعا رخ می‌دهد و من از کودکی شاهد آن بوده‌ام. 

وی افزود: کمی بزرگتر که شدم، علاقه داشتم که این موضوع را به یک اثر نمایشی تبدیل کنم تا با نمایشنامه‌ای از دکتر پوررضائیان مواجه شدم‌. نخستین‌ بار این نمایشنامه تحت عنوان شیرعلی نوشته شد و حتی در تهران با ایفای نقش زنده‌یاد علی سلیمانی به اجرای عمومی رفت. پس از آن آقای پوررضائیان نمایشنامه را بازنویسی کرد و نام آن را به عطف به سبز تغییر داد اما من همچنان نام شیرعلی را برای این نمایش بیشتر می‌پسندم. 

کارگردان نمایش شیرعلی با بیان اینکه پس بازنویسی مجدد، آقای فرخی این نمایش را با ایفای نقش مرحوم حسین محب اهری در سالن تئاتر شهر تهران روی صحنه برد، تصریح کرد: من این توفیق را داشتم که هر دوی آن نمایش‌ها را تماشا کردم و این کار من را دشوارتر می‌کرد چراکه باید چیزی به مخاطب ارائه می‌کردم که با آنچه علی سلیمانی و حسین محب اهری اجرا کرده بود، متفاوت باشد. 

جانفدا ادامه داد: آن‌ها یک شمر لطیف، ساده و پر از احساس را ارائه کرده بودند اما من خواستم که وجه درونی‌تر شمر را نشان دهم و بگویم رفتارهای شمرگونه بر خلق و خوی بیرونی انسان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. سعی کردم با ارائه صدای خش‌دار و خشن و شیوه راه رفتن و نگاه کردن، کاراکتری را بسازم که نشان دهد خشونت درونی شمر به مرور زمان در فیزیک او شکل بیرونی پیدا کرده و در زندگی شخصی‌اش تاثیر گذاشته است. 

وی خاطرنشان کرد: تلاش کردم برای اجرا از حداقل‌ها استفاده کنم و با جان‌بخشی به اشیا به اجرا بپردازم. به دلیل اینکه تعزیه یک آئین فرمالیستی است و نمادها و نشانه‌ها در آن پررنگ است، خواستم در کارگردانی تضادها و تقابل خیر و شر را با ابزارهای جنگی و لباس‌ها نشان دهم. 

کارگردان و بازیگر نمایش شیرعلی تصریح کرد: نمایشنامه آقای پوررضائیان به شکل نمایش من تمام نمی‌شود و من با جسارتی که به خرج دادم، کمی به آن اضافه و بخش‌هایی از دیالوگ‌ها را کم و زیاد کرده‌ام چراکه احساس می‌کنم بخش‌هایی از آن با باورهای امروزی مردم ما متضاد است. آن نمایشنامه ۲۰ سال پیش نوشته شده و با توجه به اینکه شرایط اجتماعی امروز تغییر کرده، سعی کردم سخنی بگویم که با ذائقه مخاطب امروز همخوانی داشته باشد. 

جانفدا اضافه کرد: در پایان‌بندی نمایش شخصیت شیرعلی که شمرخوان تعزیه است، باور خود را بیان می‌کند که اگر شمری نباشد، تعزیه‌ای وجود ندارد که امام حسین(ع) را یاد کنند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر تعزيه تعزيه خواني علی سلیمانی حسین محب اهری نمایشنامه عاشورا ایفای نقش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش!

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902756

دیگر خبرها

  • ببینید | روایت ندا قاسمی از چَپ کردن در اتوبان و یک قدم تا مرگ
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • حقوق بشر آمریکایی به روایت تصویر
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • روایت یک معلم فداکار در گیلان
  • ببینید | روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش!
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش