Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@23:05:23 GMT

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۳۵۵۵

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، خود مراقبتی یا مراقبت از خود یعنی وقف توجه و تلاشمان برای ارتقاء و حفظ شادی و رفاه خود. وقتی خودتان را دوست دارید و از آن مراقبت می‌کنید، تصمیمات استراتژیک می‌گیرید که کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند و بار‌های غیر ضروری را کاهش می‌دهد.

ما باید بدانیم که انسان هستیم و البته عیوبی نیز داریم و کمال مطلق از آن خداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما بیش از هر زمان دیگری عبارات "عشق به خود" و "مراقبت از خود" را می‌شنویم. این مفاهیم ممکن است برای برخی بدیهی باشد، اما بسیاری هستند که به دنبال این هستند که دقیقاً بدانند عشق به خود و مراقبت از خود چگونه است.

عشق به خود و مراقبت از خود فراتر از برخی کار‌های روزمره، لحظات آرام قبل از ورود به خانه پس از یک روز طولانی، یا یک فنجان چای آرامش بخش قبل از خواب است. این‌ها همه نمونه‌های شگفت انگیزی از عشق به خود و پرورش هستند، اما جوهر واقعی این مفاهیم نیستند.

عشق به خود و مراقبت از خود چیست؟

۱. عمداً و فعالانه به خود لطف و از خود حمایت کنید، حمایت، به خود تسلی و توجه داده، صبر کرده و از خود قدردانی کنید.

۲. برای بهبود و محافظت از خود تلاش اهتمام ویژه‌ای داشته باشید.

اکنون که تعریف روشنی از عشق به خود و مراقبت از خود داریم، اجازه دهید چند راه عملی برای به کارگیری آن‌ها را مرور کنیم:

۱. تصمیمات خوب بگیرید: البته زندگی به خودی خود سخت است، بنابراین باید مراقب تصمیم گیری‌هایی بود که به نوبه خود بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد. برخی از تصمیم‌ها می‌توانند پیامد‌های کیفیت زندگی مانند وضعیت مالی، سلامت روانی و جسمی و کیفیت روابط را کاهش دهند و در مقابل برخی تصمیم‌های دیگر می‌توانند آن‌ها را بهبود بخشند.

وقتی خود را دوست دارید و از آن مراقبت می‌کنید، تصمیمات استراتژیک می‌گیرید که کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند و بار‌های غیرضروری و استرس را کاهش می‌دهد. اتخاذ تصمیمات بدی که باعث استرس، خستگی و تلاش می‌شود، باعث خود بیزاری و خود ویرانگر است.

۲. تعیین مرز‌های بزرگ: مرز‌ها قوانینی هستند که از شما در برابر هر چیزی که ممکن است کیفیت زندگی خارج از دایره شما را کاهش دهد (چه عمدی یا ناخواسته) محافظت می‌کند. مرز‌ها به دیگران اطلاع می‌دهند که چه چیزی برای شما مناسب است و چه چیزی مناسب نیست. به بیان ساده، مرز‌ها شرایطی هستند که باعث می‌شوند در تعامل با شما احساس راحتی کنیم، اگر این شرایط شکسته شود، رابطه ما سطحی یا قطع می‌شود. وقتی در ایجاد و اجرای مرز‌ها شکست می‌خوریم، به خود اجازه می‌دهیم با تجربیات بدی در زندگی خود مواجه شویم.

اغلب منجر به احساس ناامیدی و رنجش می‌شود که بر روانشناسی، زندگی اجتماعی و ظاهر شما در جامعه تأثیر منفی می‌گذارد. تعیین حد و مرز راهی برای دوست داشتن و پرورش خود با گفتن به دیگران "من به شما اهمیت می‌دهم، اما از خودم نیز مراقبت می‌کنم" است.

۳. با خود مهربان باشید: بسیاری از ما صدا‌های درونی خشن، انتقادی و زود قضاوت را از مکان یا فردی که زندگی ما با آن‌ها تلاقی کرده است به ارث برده ایم. هرچه بیشتر در معرض انتقاد و منفی بودن قرار بگیرید یا بیشتر از انتقاد دیگران قدردانی کنید، تأثیرات منفی ماندگارتری خواهید داشت.

گاهی اوقات این تصور آنقدر قوی است که شما انتقاد بیش از حد از خود را به عنوان صدای درونی خود می‌پذیرید و آسیب انتقاد تند حتی اگر جلوی انتقاد دیگران گرفته شود ادامه خواهد داشت.

اگر تمایل به انتقاد و سخت گیری نسبت به خود دارید و به خود اجازه اشتباه نمی‌دهید، اگر اشتباه می‌کنید، خود را سرزنش می‌کنید، دست بردارید! این یک خودآزاری همیشگی است. درعوض، وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید، روایت چیز‌هایی را که درباره خودتان و اشتباهتان به خودتان می‌گویید تغییر دهید.

باید بفهمی که انسان هستی و البته مردم هم عیب دارند و کمال برای خداست. اشتباه کردن از ارزش و شایستگی شما نمی‌کاهد. به سادگی از شما انسان می‌سازد. به خودتان اجازه دهید در حالی که اشتباه می‌کنید انسان باشید.

اشتباهات خود را بپذیرید، به خودتان مهلت بدهید، مسئولیت پذیر باشید، یاد بگیرید و متعهد به تغییر آنچه در آینده ممکن است منجر به اشتباهات مشابه شود، باشید. این خود دوستی و پرورش نفس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر خودمراقبتی اخبار عمومی اخبار مرتبط احتمال وقوع سیل در استان های جنوبی ۱۴۰۱/۵/۲۵ تصویر عجیب روح یک دختربچه ناشناس + عکس ۱۴۰۱/۵/۲۵ چطور اعتماد دیگران رو جلب کنیم؟ ۱۴۰۱/۵/۲۵ تست شخصیت؛ یک تصویر انتخاب کن تا بگم از چی می ترسی؟ ۱۴۰۱/۵/۲۵ ۱۰ راهکار برای اینکه دیگه فکر بد سرتان نزند ۱۴۰۱/۵/۲۵ ۱۶ راهکاربرای اینکه یک پدر قوی و دوست داشتنی باشید ۱۴۰۱/۵/۲۵ آخرین ویدیو ها مردی که قربانی اسید پاشی همسایه شد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۰۸:۴۸ قمه کشی چند جوان برای ترساندن مردم + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۰۸:۱۴ درگیری جواد رضویان در برنامه زنده به خاطر گریه بازیگر زن + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۰۰:۴۵ ماشین سخنگو؛ این خودرو با سرنشینان حرف می زند! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۰۰:۲۳ سوپرایز بامزه مهدی قائدی برای پرسپولیسی ها! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۴ ۲۳:۰۰ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۰۵ چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟ ۱۱:۰۰ تقدیر مدیرعامل گروه صنعتی میهن از خدمات بانک ملی ۱۰:۵۹ رونمایی از هزینه های دو تیم بورسی پایتخت؛ استقلال، ۳۴۳ میلیارد و پرسپولیس، ۲۲۰ میلیارد تومان ۱۰:۵۲ برزخ برجامی بورس همچنان ادامه دارد ۱۰:۴۵ موزه بانک تجارت، گنجینه ارزشمند تاریخ معاصر است ۱۰:۴۵ توقف روند نزولی اجاره نشینی شهری؟ ۱۰:۳۶ خودروسازان زیان دوران کرونایی را چگونه جبران می‌ کنند؟ ۱۰:۳۶ شهرها برابرتر و روستاها اندکی نابرابرتر شدند ۱۰:۲۸ راه حل بانک مرکزی برای افرادی که دسترسی به سامانه ثبت چک های بانکی ندارند ۱۰:۲۱ مقام اتحادیه اروپا: ایران در پاسخش درخواست های سختی در مورد تحریم ها طرح کرده ۱۰:۱۶ ند پرایس: نظرات خود در خصوص پیش نویس نهایی احیای برجام را خصوصی به بورل می گوییم ۱۰:۱۴ تراز تجارت خارجی مناطق آزاد بعد از ۳۰ سال مثبت شد ۱۰:۱۱ ترتیبات ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی اعلام شد ۱۰:۰۷ نرخ رسمی ۱۲ ارز افزایش یافت ۱۰:۰۰ ۴۶درصد شهری ها و ۶۴درصد روستایی ها ماشین شخصی ندارند! ۱۰:۰۰ تولید محصولات نوردی لزوم حضور موثر در بازار ۰۹:۴۹ کاهش تقاضا باز هم قیمت نفت را پایین آورد ۰۹:۴۷ استفاده از کارت بانکی برای امور روزمره شرکت های حقوقی مجاز شد ۰۹:۴۱ «حرکت» خدمتی جدید از بانک رفاه کارگران برای مشتریان حقیقی و حقوقی ۰۹:۳۶ ریزش قیمت بیت کوین به کانال ۲۳ هزار دلاری ۰۹:۳۳ احتمال وقوع سیل در استان های جنوبی ۰۹:۳۰ جزییات عرضه ۲۶ مرداد خودرو در بورس کالا ۰۹:۲۶ مسیر افزایش قیمت طلا ناهموار شد ۰۹:۲۲ فرمول محاسبه قیمت پایه سیمان ۰۹:۱۳ قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس منتشر شد + جزییات ۰۹:۰۷ مسمومیت غذایی را چگونه درمان کنیم؟ ۰۸:۵۶ ایران به متن پیشنهادی اروپا پاسخ داد/توافق وین در انتظار تصمیم‌ های سیاسی در کاخ سفید ۰۸:۵۲ ۵ مکان دیدنی در استانبول ۰۸:۲۱ تصویر عجیب روح یک دختربچه ناشناس + عکس ۰۷:۰۰ ۴ شب سفر رفت و برگشت به وان ترکیه با اتوبوس چقدر هزینه دارد؟ + جدول ۰۲:۲۵ چطور اعتماد دیگران رو جلب کنیم؟ ۰۱:۵۲ ترمز اضطراری خودرو به چه درد می خورد؟ ۰۱:۳۲ تست شخصیت؛ یک تصویر انتخاب کن تا بگم از چی می ترسی؟ ۰۱:۲۰ فال ابجد روزانه سه شنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۱:۰۳ ۱۰ راهکار برای اینکه دیگه فکر بد سرتان نزند ۰۰:۴۰ فال حافظ امروز سه شنبه ۲۵ مرداد + تفسیر دقیق ۰۰:۳۴ ۱۶ راهکاربرای اینکه یک پدر قوی و دوست داشتنی باشید ۰۰:۳۱ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۳ ماشین سخنگو؛ این خودرو با سرنشینان حرف می زند! + فیلم ۰۰:۱۲ فال امروز؛ فال روزانه شخصی ۲۵ مرداد ۲۳:۵۹ چگونه عملکرد گوشی قدیمی خود را بهبود ببخشیم؟ ۲۳:۵۰ دیدار اصحاب رسانه با رییس قوه قضاییه + عکس ۲۳:۵۰ طرز تهیه پاستا پنه آلفردو رستورانی ۲۳:۴۸ گذرنامه ترامپ ضبط شده است؟ ۲۳:۳۱ چه کنیم تا مدام دچار حواس پرتی نشیم؟ ۲۳:۳۰ تیک تاک از قابلیت جدید خود رونمایی کرد ۲۳:۲۴ آیا می‌توان جوش های آبله میمون را تشخیص داد؟ ۲۳:۲۱ تست هوش؛ انتخاب شما کدام فنجان است؟ ۲۳:۲۰ پذیرش خودرو لاماری در بورس کالا ۲۲:۵۲ بایدها و نبایدهای آموزش حرف زدن به کودکان اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودمراقبتی اخبار عمومی کیفیت زندگی ۱۴۰۱ ۵ ۲۵ ۲۵ مرداد مرز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)

حیدری ابهری در کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» روایت‌های کوتاهی را بر اساس منابع پژوهشی و قرآنی درباره زندگی بنیانگذار مکتب تشیع برای کودکان آورده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»، اثری از حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است که تلاش دارد در بستری تاریخی، سبک زندگی اهل بیت(ع) را برای کودکان روایت کند. نویسنده برای نگارش این اثر که از سوی نشر جمال منتشر شده، به سراغ منابع متعدد قرآنی و روایی رفته است. هانیه عدالتی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی هشتمین مجلد این مجموعه پرداخته؛ جلدی که در آن زندگی رئیس مذهب تشیع، امام صادق(ع) روایت شده است. یادداشت او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

امام صادق(ع) در زمان خودشان شاگردان زیادی پرورش دادند و بسیاری از دانشمندان از اقصی نقاط دنیای اسلام برای مسائل علمی به ایشان مراجعه می‌کردند و در جلسات درس امام(ع) شرکت داشتند. کودکان و نوجوانان ما می‌توانند در علم‌آموزی و دیگر فضائل اخلاقی و تربیتی ایشان را الگوی خود قرار دهند. کتاب‌های داستانی با محوریت شخصیت و زندگی امامان معصوم(ع)، بستر تربیتی و آموزشی خوبی برای برای کودکان و نوجوان هستند. در این داستان‌ها علاوه بر اینکه کودک با امام(ع) آشنا می‌شود، به طور غیر مستقیم اخلاق و صفات پسندیده را هم می‌آموزد.

نشر جمال مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگی‌نامه‌ یکی از اهل بیت (ع) می‌پردازد. نویسنده‌ این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه‌ تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه‌ ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» هشتمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه‌ مودت و دوستی اهل بیت(ع) است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام صادق(ع) را دوست دارم. بعد از آن در معرفی امام به عنوان امام ششم شیعیان به پدر و مادر آن حضرت که امام باقر(ع) و بانو ام‌فروه بودند و جایگاه والای مادر امام از زبان خودِ امام اشاره شده است. یکی از راه‌های ایجاد رابطه‌ دوستی و مودت در جان کودکان نسبت به امام، شاد کردن آنها در شادی اهل‌بیت است. اولین صفحه‌ کتاب، تصویر کودکانی است که به مناسبت 17 ربیع‌الاول که میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است جشن گرفته و خوشحال‌اند. حُسن سلیقه نویسنده و تصویرگر کتاب، حکیمه شریفی در این رابطه ستودنی است.

دوران امامت امام صادق(ع)، همزمان با درگیری حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس بود و این تحولات فرصتی به حاکمان وقت برای سختگیری و ایجاد محدودیت برای شیعیان نمی داد. امام صادق(ع) از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و علوم اسلامی را گسترش دادند و شاگردانی، عالم و دانشمند تربیت کردند. نویسنده این موضوع را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح داده و در نهایت دلیل معرفی کردن امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه را بیان می‌کند.

زمانه زر و زور و گل محمدی!

حیدری ابهری نمونه‌هایی از سبک زندگی امام صادق(ع) در قالب روایت کوتاه آورده تا کودکان با ابعاد متفاوت زندگی ایشان آشنا شوند. در یکی از این حکایت‌ها، از کار کردن و تلاش امام برای به دست آوردن هزینه‌های زندگی، داستانی آورده است. در حکایتی دیگر ضمن آشنایی مخاطب با علم غیب امام، تأکید ایشان را بر احترام به مادر بیان می‌کند. آگاهی از مسلط بودن امام(ع) به تمام زبان‌ها قطعاً برای کودکان جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود. در این مورد نمونه‌ای از سخن گفتن امام(ع) به زبان فارسی آورده شده است.

در نهایت، موضوع مسموم شدن و شهادت امام(ع) بیان می‌شود تا مخاطب با سیمای واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا شود و بداند که دین اسلام، آسان به دست ما نرسیده است. آخرین ساعات حیات امام صادق(ع) و سفارششان به نماز این‌چنین به تصویر کشیده شده است:

«او در آخرین ساعات زندگی اش، چشمانش را باز کرد و به خانواده‌اش فرمود: همه‌ خویشانم را نزد من بیاورید. انگار امام(ع) کار مهمی با آنان داشت. وقتی خویشاوندان حضرت آمدند، امام(ع) در مورد اهمیت نماز با آنها صحبت کرد. حضرت به آنها هشدار داد که هرگز نسبت به نماز بی‌توجه نباشند و آن را سبک نشمارند.»

در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان 8 تا 12 سال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نکونام: بهترین بوده‌ایم، بهترین هستیم و باید بهترین باشیم
  • مورایس: حساسیت ایرانی‌ها به مسائل اخلاقی قابل تحسین است
  •  اولین واکنش سرمربی سپاهان به جنجال هوادار منتسب به تیمش در آزادی
  • زائری از پرو
  • حساسیت ایرانی‌ها به مسایل اخلاقی قابل تحسین است
  • اولین واکنش مورایس به اتفاقات جنجالی استادیوم آزادی
  • نویدکیا: تاریخ انقضای دوست داشتن در فوتبال ۵ هفته است!
  • نکونام: اگر کسی اشتباه کند تاوانش را می‌دهد
  • نکونام: هر کاری دلم بخواهد می‌کنم
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)