Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@03:34:22 GMT

صنایع‌دستی در این سال‌ها صدا نداشته است

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۷۳۸۰

صنایع‌دستی در این سال‌ها صدا نداشته است

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: در این سال‌ها صنایع‌دستی صدا نداشته و پایگاه‌های ملی و جهانی می‌توانند صدا و تصویر صنایع‌دستی باشد و به حفاظت میراث فرهنگی کمک کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور مریم جلالی امروز دوشنبه بیست و چهارم مردادماه در دومین روز نشست تخصصی مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی که با حضور مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی در سالن آمفی‌تئاتر وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: پایگاه‌های جهانی و ملی داشته‌ها و سرمایه‌های اجتماعی ما و تجمعی از آثار و نشان‌دهنده ابزارهای معیشتی دورانی هستند که امروز به‌عنوان میراث فرهنگی از آن‌ها نام ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نگاه تک ساحتی به فرهنگ را آسیب‌زا دانست و افزود: فرهنگ مقوله‌ای سیال است و برای نگاهی کامل تمامی ابعاد را کنار هم دیده شود.

معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به اهمیت ساخت روایت‌های تازه در موضوع حفاظت از پایگاه‌ها تصریح کرد: حفاظت باید با رویکرد و سازوکارهای مطابق با دنیای امروز اتفاق بیفتد. باید مضمون‌آفرینی‌های جدید برای حفظ پایگاه‌ها پیدا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اتصال و شجره معنایی در هم‌افزایی بین میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و ایجاد تازگی در روایت‌ها، ادامه داد: چه فردی می‌تواند انکار کند که صنایع‌دستی دیروز میراث فرهنگی امروز است. فرش را در تبریز، پته و گلیم را در کرمان، سفال را در کاشان داریم، این اتصال و شجره نهایی می‌تواند به هم‌افزایی کمک کند. صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌تواند درروند مرمت و باز زنده‌سازی عملیات میراث فرهنگی کمک‌رسان باشد.

جلالی صنایع‌دستی را فرصت و ابزاری برای روایت سنجی و اصالت‌سنجی حفاظت و ساختن روایت‌های تازه دانست و اظهار کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌توان روایت‌های قدیمی را زنده کند. اگر قصه جدیدی پیدا کنیم به‌مثابه پیدا کردن حفاظت است.

وی بابیان اینکه هر پایگاه باید دارای هویتی منحصربه‌فرد باشد ادامه داد: پایگاه‌ها باید شبکه تصویری را در ذهن مخاطب ایجاد کنند و صنایع‌دستی و هنرهای دستی به این هویت‌سازی می‌تواند کمک کند.

معاون صنایع‌دستی کشور به استفاده از ظرفیت شهرهای ملی و جهانی و برقرار کردن پیوند بین صنایع‌دستی و میراث فرهنگی در راستای هم‌افزایی و ارتباط این دو حوزه اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها صنایع‌دستی صدا نداشته و پایگاه‌ها می‌توانند صدا و تصویر صنایع‌دستی باشد و به حفاظت میراث فرهنگی کمک کند.

کد خبر 597020

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مریم جلالی معاون صنايع دستي كشور پایگاه های ملی و جهانی ميراث فرهنگي وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری صنایع دستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ملی و جهانی میراث فرهنگی صنایع دستی پایگاه ها روایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود