Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی استان‌ها به میزبانی مجلس شورای اسلامی، درباره تغییر قانون انتخاب شهردار از جانب شوراهای شهر و روستا، گفت: در این زمینه مجلس شورای اسلامی پیش نویسی برای تغییر قانون در کمیته و کارگروه‌های تخصصی تدوین کرده که براساس مدل بسیاری از کشورهای دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه البته مدل‌های پیشنهادی در مجلس هنوز قطعی نشده است، افزود: موضوعی که اهمیت دارد این است که بتوانیم براساس الگوهای دیگر پیاده شده در سایر کشورها مردم را در انتخاب شهردار مشارکت دهیم.

او با بیان اینکه در پیش‌نویس اولیه طرح مجلس هیات‌های نظارت دیگر فقط در اختیار مجلس نیست، ادامه داد: براساس طرح تدوین شده یک حقوقدان و یک شخصیت اجتماعی به انتخاب شورای عالی استان‌ها در هیات‌های نظارت حضور خواهند داشت تا ترکیب قوی‌تری شکل گیرد. همچنین در مدل پیش‌بینی شده این نکته قید شده که انتخاب شهردار به پیش از زمان انتخابات اعضای شورای شهر و روستا بازگردد به این معنا که اعضای شورای شهر و روستا پیش از انتخابات اعلام کنند در صورتی که رأی از مردم کسب کنند شهردار آینده آن‌ها فرد موردنظر است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس اضافه کرد: چنانچه نظرات نیز برای انتخاب شهردار متفاوت باشد پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا کار انتخاب شهردار قفل نشود، حتی این موضوع پیش‌بینی شده اگر با شهردار انتخابی ادامه کار انجام نگیرد انتخاب‌های بعدی نیز براساس اولویت‌هایی که از کاندیداهای شورا پیش از انتخابات اعلام کرده‌اند، برگزیده شود.

او با بیان اینکه این مدل روشی است که در بسیاری از شهرها از جمله سیدنی در حال پیاده‌سازی است، افزود: در صورتی که اعضای شورای شهر با یکدیگر هم نظر نباشند شهردار توسط گروهی انتخاب خواهد شد که بیشترین کرسی را در شورا به خود اختصاص داده باشد حتی در شرایطی که آرا بین اعضا شورا مساوی بود و برای نمونه ۵ نفر از اعضای شورا روی یک گزینه و ۵ نفر از اعضای دیگر روی گزینه دیگری اتفاق نظر داشتند به آرای مردمی مراجعه می‌شود که آرای کدام گروه بیشتر است و شهردار براین اساس انتخاب شود.

پیرهادی با بیان اینکه در مدتی که سابقه حضور در شورای شهر را داشتم بارها به این نکته برخوردم که مردم از عملکرد شهردار ناراضی بودند و نسبت به کارنامه او به اعضای شورای شهر انتقاد داشتند، ادامه داد: در این روش مردم نیز در انتخاب شهردار دخیل هستند و فشار کمتری به شورا وارد خواهد شد.

او با یادآوری اینکه این موضوع قطعا در کارگروهی تخصصی بین مجلس و شورایعالی استان‌ها چکش کاری خواهد شد و طرحی جامع تدوین می‌شود، افزود: نسبت به پخته شدن و بومی بودن این طرح باید اقدامات بیشتری صورت گیرد تا یک طرح جامع برای انتخاب شهردار تدوین شود.

کد خبر 698671 برچسب‌ها کلانشهر شوراى شهر تهران شورای عالی استانها مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کلانشهر شوراى شهر تهران شورای عالی استانها مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی اعضای شورای شهر انتخاب شهردار اعضای شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۸۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس

رئیس شورای شهر بندرعباس از تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار شهر بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان،مصیب نظری در مراسم گرامیداشت روز شوراها که با حضور اعضای شورای شهر بندرعباس، اعضای شوراهای ادوار گذشته در سالن جلسات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد، با اشاره به تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار شهر بندرعباس اظهار کرد: قرار است، در این نشست‌ها که به شکل فصلی برگزار می شود، برای گرفتن تصمیمات بهتر به موضوعات کلانی که به جامعه مربوط است، بپردازیم.

رئیس شورای شهر بندرعباس افزود: در مرکز پژوهش‌های شورا که در صحن علنی شورای شهر بندرعباس تشکیل می‌شود، تصمیمات نخبه‌گانی با توجه به تجربه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های علمی گرفته می‌شود و این جمع می‌تواند در اقناع عمومی کمک کند.

تجربه اعضای شوراهای ادوار مختلف در کنار هم راهگشای توسعه است

فاطمه جراره نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم گرامیداشت روز شوراها با تبریک این روز گفت: تخصص، تجربه و دانش اعضای شوراهای ادوار مختلف در کنار دانش اعضای شورای ششم راهگشای توسعه شهر بندرعباس است.

وی با بیان اینکه سومین سالی است که این مراسم برگزار می شود، افزود: وقتی اعضای شوراهایی که در دوره های مختلف اعتماد مردم را جلب کرده‌اند و برای توسعه شهر به عنوان نمایندگانشان انتخاب شده‌اند، تخصص و تجربه و دانشی که هرکدام از اعضا دارند در کنار هم جمع شود، اتفاق خوبی برای توسعه شهرها و روستاها را رقم می زند.

جراره، با اشاره به اینکه خرسندم که توانسته‌ام در سه دوره رای مردم بندرعباس را داشته باشم، عنوان کرد: به واسطه کار شورایی که در ادوار مختلف انجام داده‌ام یک‌سری نواقص و خلاهای قانونی در قانون شورا وجود دارد و امیدواریم که بتوانیم مواردی که اختیارات و جایگاه واقعی شورا را مشخص کند، لحاظ کنیم و همان‌طور که در قانون اساسی به نقش شوراها اشاره شده است، واقعیت و نقش واقعی شورا مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 749282

دیگر خبرها

  • محسن تویسرکانی، به سمت شهردار کرمان منصوب شد
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • استعفای برخی اعضای حزب «نسل نو»
  • ضرب‌العجل به شورای شهر کنگاور برای تعیین شهردار
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • جنجال عجیب در نشست شورای شهر تهران
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند