Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، انجام مطالعه و آغاز عملیات اجرایی سد فینسک در بالا دست بر روی رودخانه سفید رود در استان سمنان که از سرشاخه های اصلی منابع آبی سد شهید رجایی ساری نیز محسوب می شود ؛ طی سال های اخیر چندین بار مورد اعتراض مردم و مسوولان ۲ استان مازندران و سمنان قرار گرفت و همچنان در کش و قوس ساخت و یا جلوگیری از ساخت آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت سد فینسک با ظرفیت هشت تا ۱۰ میلیون متر مکعب از سال ۸۹ بر روی سرشاخه های رودخانه تجن واقع در منطقه جغرافیایی استان سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و در دولت دهم بودجه مطالعاتی دریافت کرد.

منطقه مورد مطالعه سد فینسک در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان واقع است. قرار است آب ذخیره شده پشت سد مخزنی فینسک از طریق سامانه آبگیری به وسیله یک خط لوله تا نزدیکی بند انحرافی " کاورد" منتقل و سپس با آب بند انحرافی کاورد وارد یک حوضچه ذخیره در تراز ارتفاعی حدود یک هزار ۶۴۰ ‌متر شود.

سد فینسک یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی و حجم مخزنی ۱۱.۷۸ میلیون متر مکعب است.

کارشناسان شرکت آب منطقه ای مازندران اعلام می کنند که در انجام مطالعات سد سلیمان تنگه به اهمیت دبی آب سفید رود در استان سمنان به عنوان مهمترین سرشاخه رودخانه ای منتهی به رودخانه تجن توجه شد ،بطوریکه سد شهید رجایی یا همان سلیمان تنگه بر مبنای آورد ۲۰۵میلیون متر مکعب سرشاخه های بالا دست ساخته شده است.

موضوعی که بسیار مهم است این که حدود ۳۰۰ روستا در بالا دست و پایین دست سد شهید رجایی در استان مازندران از آب سرشاخه های اصلی به ویژه سفید رود بهره مند می شوند و در واقع حق آبه های قانونی دارند. موضوعی که همواره مورد دغدغه و پیگیری نمایندگان مردم استان مازندران به خصوص مردم ساری و میاندرود است ، با این حال این مقوله در یک سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم بار دیگر توسط شخص آیت الله رئیسی در سفر استانی به سمنان و هم به مازندران دستور بررسی میدانی و کارشناسی توسط وزارت نیرو گرفت.

از آن جایی که نمایندگان مردم ۲ استان مازندران و سمنان از دوره دهم همواره در کارشناسی بودن و یا نبودن ساخت سد فینسک اظهارات متعددی داشتند، نمایندگان مردم این ۲ استان در مجلس فعلی( مجلس یازدهم )  نیز همین رویه را دنبال می کنند.

در همین راستا امروز رییس و چند تن از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به همراه معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی پس از دیداربا استاندار از نزدیک وضعیت بالادست رودخانه های منتهی به سد شهید رجایی را مورد بررسی قرار دادند. در واقع این بازدید توجیهی اعضای کمیسیون کشاورزی از اهمیت حراست و حفاظت از منابع آبی مازندران بوده است.چراکه طبق اظهارات رسمی جهاد کشاورزی مازندران که در این بازدید گفته شد حدود هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه و شرق استان امسال در تنش خشکسالی قرار گرفته است و این که با ساخت سد فینسک بر منابع  آبی سد شهید رجایی که تامین کننده آب کشاورزی حدود ۳۵هزار هکتار در پایین دست این سد است، به صورت جدی با بحران مواجه خواهیم شد.

شرکت آب منطقه ای مازندران نیز در این بازدید وضعیت چگونگی آبریز سد شهید رجایی و اهمیت حفظ سرشاخه های این سد را برای اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تشریح کرده است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که مشاهدات میدانی و همه مسایل و اظهارات در این بازدید ثبت و ضبط شده و در کمیته ویژه آب کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: به نظر می رسد تنش آبی ناشی از خشکسالی به مرحله بحران رسیده است و هرگونه بی توجهی و یا برخوردهای سیاسی با منابع آبی این وضعیت را تشدید می کند.

محمد جواد عسکری افزود: یکی از مشکلات کشاورزی کشور خشکسالی ، کمبود آب و موضوع انتقال آب بین حوزه ای است و بررسی ها نشان می دهد که به دلیل نفوذهای سیاسی، بعضا تصمیماتی گرفته شد که عقلایی و منطقی نبوده است.

وی افزود : این که یک جا را آباد کنیم و جای دیگر را خراب کنیم نگاه علمی و آینده نگری خوبی نیست و معتقدیم باید با تدبیر و مدیریت صحیح همراه با تحقیق و پژوهشی مقوله انتقال آب بین حوزه ای را داشته باشیم.

عسکری با این هشدار که " اگر آب در مدیریت شرب ، صنعت و کشاورزی نشود ؛ بحران و آسیب جدی بر کشور وارد می شود "  ، تاکید کرد : مجلس اجاز نمی دهد در بخش انتقال آب بین حوزه ای ؛ نفوذ سیاسی مطرح شود. 

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه اش به مازندران که توسط چند تن از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی همراهی می شود ، پس از دیدار با استاندار و سد شهید رجایی ساری از بخش های کشاورزی زراعی و باغی منطقه ساری و میاندورود بازدید کرد.

استان مازندران با تولید ظرفیت ۷۲ نوع از تولیدات محصولات کشاورزی به مقدار هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن ،حدود ۱۱درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی ساری مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران شرکت آب منطقه ای مجلس شورای اسلامی کمیسیون کشاورزی استان مازندران سد شهید رجایی ساخت سد فینسک جهاد کشاورزی منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۷۸۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم

در این مراسم، میهمان ویژه مادر شهیده معلم فائزه رحیمی حضور داشت که در کرمان به شهادت رسیده بود و با استقبال بالای دانشجو‌ها در هنگام ورود مواجه شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جشن بزرگ دبیران جوان به مناسبت روز معلم توسط کانون دبیران جوان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

در این مراسم میهمان ویژه مادر شهیده معلم فائزه رحیمی حضور داشت که در کرمان به شهادت رسیده بود و با استقبال بالای دانشجو‌ها در هنگام ورود مواجه شد. از مادر شهیده بعد از گفتگوی گرمی که با مجری مراسم و دانشجو‌ها داشتند با نقاشی زنده‌ایی که توسط یکی از دانشجویان در حین مراسم صورت گرفت و یادگاری‌هایی دیگر تقدیر و تشکر شد.

طی این مراسم معاونت فرهنگی که به تازگی به این پست منصوب شدند سخنرانی داشتند و از دغدغه‌های خود و برای دانشجویان گفتند. بخش تقدیر از اساتید محبوب دانشکده‌ها با یادگاری‌هایی که توسط کانون دبیران جوان و معاونت فرهنگی تدارک دیده شده بود یکی دیگر از قسمت‌های جشن بود که مورد علاقه دانشجو‌ها قرار گرفت، چون خودشون در انتخاب آن‌ها نقش مستقیم داشتند.

در پی تقدیر‌ها از فعالین فرهنگی کانون‌ها که طی یکسال گذشته فعالیت آن‌ها باعث زنده نگه داشته شدن کانون‌های دانشگاه با تمام مشکلات توی مسیر بود تقدیر شد تا قدری از زحمات آن‌ها جبران شود؛ و در آخر گفتگوی صمیمانه دبیر دبیران کانون‌ها با دانشجویان و دعوت آن‌ها به فعالیت فرهنگی در کانون‌ها بود که گزارشی از فعالیت کانون‌ها ارائه کرد و از دانشجو‌های شرکت کننده در این جشن هم تشکر کرد.


اختتامیه جشن بزرگ با دیدار نهایی مسابقات جام بزرگ PES به همراه گزارشگری زنده یکی دیگر از دانشجویان جو فوق العاده ایی برای همه رغم زد که تا مدت‌ها در خاطر دانشجویان دانشگاه شهید رجایی خواهد ماند.

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حادثه حریق امام زاده ابراهیم (ع) شفت با حضور میدانی استاندار گیلان+تصاویر
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضائیه از فرآیند امور در بزرگترین و تخصصی‌ترین بندر کانتینری کشور
  • دستگاه‌های مسوول در بندر شهید رجایی باید به وحدت رویه برسند
  • نظارت میدانی رئیس قوه قضاییه در بازدید از بندر شهید رجایی
  • نظارت میدانی رییس قوه قضاییه از روند کار بندر شهید رجایی
  • بازدید رئیس قوه قضائیه از بندر شهید رجایی
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • آقا معلم در لیست ترور!
  • معلم هایی که ستاره شدند
  • اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین