Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@04:24:58 GMT

کارشناسان از علت گل شدن آب چشمه کوهرنگ می‌گویند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۸۱۴۵۳

کارشناسان از علت گل شدن آب چشمه کوهرنگ می‌گویند

‍‍‍‍‍‍

به دعوت استاندار جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه منابع آب دانشگاه شهرکرد از محل چشمه کوهرنگ بازدید کردند تا دلایل کدورت آن را بررسی کنند.

عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهرکرد گفت: برخی دلیل کدورت آب چشمه کوهرنگ را فعالیت‌های انسانی از جمله حفر تونل ذکر کرده اند که این موضوع صحت ندارد، بلکه کدورت آب پدیده‌ای طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر عالی پور افزود: در گذشته هم میزان کدورت این چشمه تا ۱۱۰۰ ntu (واحد اندازه گیری کدورت آب) نیز رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به تغییر اقلیم کشور، افزایش دوباره کدورت چشمه کوهرنگ دور از انتظار نیست که این موضوع تامین آب شرب پایدار ۷ شهر‌ها و ۳۲ روستا با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را با خطر مواجه می‌کند و پیشنهاد می‌شود که تصفیه خانه‌ای با ظرفیت و تجهیزات مناسب در مسیر چشمه ایجاد شود تا کدورت‌های احتمالی را کاهش دهد.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد با اشاره به این که چشمه کوهرنگ یکی از مهم‌ترین و بزرگترین چشمه‌های کارستی کشور است گفت: بارش‌های بی سابقه در بالا دست این چشمه، میزان زیادی گل و لای را به شبکه‌های زیر زمینی و شکاف‌های تغذیه کننده این چشمه وارد کرده که سبب کدورت آب چشمه شده است.

دکتر داوودیان افزود: گر چه چشمه‌های کارستی آب زیادی دارند، اما توانایی پایش آب را ندارند و آلودگی‌های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی را وارد جریان آب می‌کنند و این اتفاقی طبیعی است.

بیشتر بخوانید

تلاش‌ها برای ورود آب چشمه کوهرنگ به مدار آبرسانی شهرکرد ادامه دارد

عضو دیگر هیات علمی دانشکده مناطبع طبیعی دانشگاه شهرکرد گفت: در بالاست چشمه قسمتی بنام سیرک یخچالی وجود دارد که بارندگی شدید سبب ذوب آن و ورود گل و لای فراوان به شکاف‌ها و مجاری تغذیه کننده آن شده است.

دکتر پژوهش افزود: برای رفع کدورت آب چند روز زمان نیاز است تا گل و لای از مخازن و شیار‌های چشمه خارج و آب دوباره زلال شود.

وی ادامه داد: بسته شدن مجاری چشمه کوهرنگ و وارد نشدن هوا به آن سبب افزایش کربنیک اسید آب و در نتیجه افزایش انحلال سنگ‌های آهکی و افزایش کدورت آب چشمه شده است.

چشمه کارستی، چشمه‌ای است که حاصل نفوذ آب مخازن بزرگتر به یک مخزن کوچکتر و خروج آن از چشمه است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چشمه کوهرنگ کدورت آب پدیده ای طبیعی دانشگاه شهرکرد چشمه کوهرنگ کدورت آب آب چشمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۸۱۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مالک حسنی بعد از ظهر امروز در تجمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد در اعلام حمایت و همبستگی با آزادی خواهان حامی مردم غزه در جهان، اظهار کرد: دنیای غرب شعار توخالی بود که به خورد عالم می‌داد؛ دنیایی که با شعار پیشرفت و تکنولوژی برای تمدنی که می‌خواست بسازد از مقدس‌ترین کلمات سو استفاده کرد.

وی بیان داشت: کشوری که حرف از دموکراسی، آزادی بیان و نظم نوین جهانی می‌زند؛ این کشور بالغ بر ۷۰۰ پایگاه نظامی در کل عالم دارد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد افزود: ما مقابل ظلم و سو استفاده از مقدس‌ترین کلمات عالم، مقابل ابرقدرت‌هایی که به دنبال چپاول نظام و دولت‌های کل دنیا هستند، ایستاده‌ایم.

وی درباره هدف از تجمع در دانشگاه شهرکرد خاطر نشان کرد: ما کنار مظلومین عالم و مظلومین غزه هستیم؛ تا شعار سر بدهیم که ابر قدرت‌های عالم تاریخ مصرف آنان تموم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به ظلم توأمان در عالم اذعان داشت: کشورهای غربی استانداردهای دوگانه علیه بشریت خرج و ظلم علیه بشریت اعمال می‌کنند.

وی به بیداری دانشجویان اشاره و افزود: ما در کنار کودکان مظلوم غزه هستیم؛ امروز در قلب آمریکا و اروپا علارغم امپراطوری بزرگ رسانه‌ای که راه انداخته و حرف‌هایشان را به عالم دیکته می‌کردند؛ وجدان دانشجویان عالم بیدار شد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه سازمان ملل دستاویزی برای قدرت‌ها می‌باشد، اظهار کرد: ابر قدرت‌های دنیا به دنبال منفعت، قدرت و ثروت‌های خودشان هستند؛ ما امروز کنار هم ایستاده‌ایم تا این دوگانگی را به آنان گوشزد کنیم.

وی با بیان اینکه امروز روز تلاقی خون و وجدان است، گفت: خون جوانان و کودکان مظلوم غزه در دل جوانان عالم جوانه خواهد زد؛ تمام این بی نظمی عالم زیر سر صهیونیسم جهانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی با اشاره به جنبش دانشجویان، دانشگاه آمریکا بیان داشت: دانشجویان مقابل ظلم در عالم ایستاده‌اند و وجدان‌های بیدار به رهبری مظلومین عالم به سر منزل مقصود می‌رسد.

کد خبر 6091267

دیگر خبرها

  • آموزش: با این راهکار ساده دمای گوشی خود را پایین بیاورید!
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ
  • تجمع دانشجویان دانشگاه شهرکرد در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • مقابل ابرقدرت‌های چپاول‌گر ایستاده‌ایم