Web Analytics Made Easy - Statcounter

 همزمان با فصل برداشت برنج ایرانی،‌ قیمت این محصول در بازار طی روزهای گذشته کاهش قابل توجهی داشته و حداقل 20 هزار تومان در هر کیلو افت کرده است، از استان های شمالی هم که قطب تولید این محصول هستند، خبر می رسد، برنج درجه یک ایرانی به کیلویی 80 هزار تومان فروخته می‌شود.

سه عامل موثر در کاهش قیمت برنج

سه عامل مهم در کاهش قیمت های بازار موثر بوده نخست اینکه وزارت جهاد افزایش تولید را در دستور کار قرار داده که هم به لحاظ تامین امنیت غذایی در سالهای آینده و نیز کاهش قیمت‌ها در دستور کار دارد، به روایت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شایگان ادیبی مجری طرح برنج وزارت کشاورزی میزان تولید برنج در سال جاری را فراتر از 2 میلیون و 400 هزار تن دانست و افزود: این حجم تولید نسبت به میانگین سال‌های تولید نرمال حدود 20 درصد افزایش تولید دارد و نسبت به سال گذشته که میزان تولید کمتر از نرمال بوده است حدود 30 درصد افزایش تولید دارد.

عامل دوم؛ وزارت جهاد کشاورزی بازنگری در سیاست‌های صادرات و واردات خود اعمال کرده به طوری که رفع ممنوعیت واردات برنج در 4 ماه منتهی به آبان ماه و با ورود برنج خارجی، قیمت برنج داخلی هم متعادل تر شد.

در سالهای گذشته واردات برنج در 4 ماه منتهی به آبان ممنوع بود در نتیجه در این زمان قیمت‌ها بالا می‌رفت که درسال گذشته در کنار کاهش 40 درصدی تولید برنج داخلی، به دلیل خشکسالی، میزان افزایش قیمت بیشتر شد و به بیش از 120 هزار تومان در هرکیلو رسید.

عامل سوم؛ برنامه کشت قراردادی دولت برای افزایش تولید کالاهای اساسی از جمله برنج بود که به افزایش تولید انجامید، قرار است این نوع کشت در سایر کالاهای ا ساسی از جمله گندم، دانه روغنی، خوراک دام نیز ادامه یابد.

 مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت‌ها، کشت قراردادی برنج است تا دست واسطه‌ ها قطع شده و از کشاورزان حمایت شود و ذخایر استراتژیک کشور از برنج با کیفیت داخلی تکمیل شود.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی برنج تاکنون در سطح ۴۶ هزار هکتار داشته‌ایم، از برنامه‌ریزی برای افزایش ۶۰ تا ۷۰ هزار هکتاری کشت قراردادی این محصول در سال آینده خبر داد.

وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه‌ای با ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره) برای اجرای کشت قراردادی در سطح 5.2 میلیون هکتار طی 5 سال آینده منعقد کرده است.

در روش کشاورزی قراردادی، کشاورز با بخش خصوصی یا سرمایه گذار قراداد می بندد تا در فرایند کشت تا برداشت از حمایت هایش از قبیل تامین نهاده و نقدینگی برخوردار باشد و در پایان محصول خود را به قیمتی که قبلا توافق کرده‌اند به وی بفروشد. دولت در این فرایند، راهبری این توافق را به عهده دارد.

منبع: فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت برنج قیمت کالاهای اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۰۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون دلار و برای خدمات ۱۱۷ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی ۶۸۹ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ادامه تاکید کرد: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

وی افزود: تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۴۶۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۲۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۶۷ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۳۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۹۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۱۹۷، ۲۹، ۱۷۴، ۱۰۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هفتم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کردند.

این مسؤول تصریح کرد: همچنین یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است. تاکنون بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شده است و در مجموع ۲۷۱۶ کیلوگرم طلا عرضه و فروخته شده است.

کد خبر 5999175 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی