Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن لافی»، نویسنده و کارشناس سیاسی فلسطین در امور اسرائیل درباره اعلام عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیوینستی و ترکیه و تبادل سفرا بین دو طرف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: روابط ترکیه و اسرائیل یک رابطه جدید و تازه نیست بلکه از گذشته وجود داشته و تقریبا از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی این رابطه بنا نهاده شده است و حتی در برخی دوره‌ها این رابطه قوی هم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دکترین امنیتی اسرائیل نیز ترکیه یک متحد رده سوم برای این رژیم حساب می‌شود.

لافی افزود: روابط دو طرف با ظهور یک جنبش اسلامی به رهبری  «نجم الدین اربکان» در ترکیه متشنج شد اما چندان در نهایت تحت تاثیر قرار نگرفت حتی در مرحله حکومت حزب عدالت و توسعه به ریاست جمهوری «رجب طیب اردوغان» نیز در برخی مواقع مانند موضوع کشتی «ماوی مرمره» در روابط دو جانبه تنش ایجاد و حتی قطع شد ولی باید بگویم که این روابط دارای برخی اصول استراتژیک و امنیتی است که هیچ زمانی تغییر پیدا نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در نتیجه از سرگیری روابط آنکارا – تل  آویو که اخیرا انجام شده است، موضوعی عجیب و غیر قابل پیش بینی نبوده است. ترکیه طی سه سال گذشته نیز تلاش بسیاری برای احیای این روابط کرده بود، چنانکه پیشتر شاهد بودیم که مقام‌های رژیم صهیونیستی از جمله «اسحاق هرتزوگ» رئیس این رژیم به ترکیه سفر کردند که در واقع، سنگ بنای احیای روابط را گذاشتند.

این کارشناس فلسطینی درباره اهداف دو طرف از اعلام عادی‌سازی روابط گفت: به اعتقاد من ترکیه همواره می‌خواهد از دروازه تل‌آویو، روابطش را با آمریکا تقویت کند. ترکیه می‌خواهد خود را در محور آمریکایی در منطقه ادغام کند. این کشور در حال حاضر به ویژه پس از وقوع بحران اوکراین و سفر «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه احساس انزوا می‌کند. همه این موضوعات باعث شده است تا ترکیه برای گنجانده شدن در پیمان آمریکایی از طریق دروازه‌ای مانند اسرائیل موقعیت جدیدی برای خود در منطقه بیابد.

وی افزود: هدف بعدی به اقتصاد بر می‌گردد. به اعتقاد من در سایه سقوط ارزش پول ترکیه و بحران اقتصادی در این کشور آنکارا به دنبال راه‌هایی برای برون‌رفت از بحران و تقویت اقتصاد خود با استفاده از اسرائیل است. علاوه بر این موضوع استخراج گاز از شرق دریای مدیترانه و انتقال آن به اروپا که تاکنون اسرائیل از طریق قبرس و یونان یا عادی‌سازی با رژیم های منطقه توانسته است محقق کند، ترکیه را به امید ایفای نقش در این شراکت اقتصادی به سمت عادی‌سازی روابط سوق داده است.

لافی در پاسخ به این پرسش که در سایه عادی‌سازی روابط بین ترکیه و اسرائیل موضع ادعایی آنکارا برای حمایت از مسأله فلسطین چگونه امکان‌پذیر می‌شود، گفت: به نظر من هر زمان هر اندازه روابط ترکیه با اسرائیل نزدیک‌تر شود، در مقابل، حمایت آنکارا از مسأله فلسطین هم کمتر و کمرنگ‌تر می شود و اسرائیل هم در این خصوص شروط بسیاری برای ترکیه وضع کرده است. ضمن اینکه نفس به رسمیت شناختن اسرائیل از جانب ترکیه و عادی‌سازی رابطه با این رژیم به اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و این اقدام در تناقض با آرمان فلسطین است.

وی درباره تاثیر احیای روابط تل آویو- آنکارا بر پرونده سوریه گفت: پرونده سوریه پرونده مشترکی بین ترکیه و اسرائیل است و به اعتقاد من این پرونده یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که با قوت در روابط تل آویو- آنکارا وجود خواهد داشت به ویژه اینکه از آغاز بحران سوریه موضوع دو طرف در قبال این بحران تا حد بسیار زیادی به هم نزدیک بوده است و احیای این روابط می‌تواند زمینه‌های همکاری بین اسرائیل و ترکیه علیه سوریه را ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه اسرائیل عادی سازی روابط تل آویو دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۴۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد

خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه گفت: پاسخ رسمی اسرائیل به موضع جنبش حماس در مورد مذاکرات را دریافت کردیم که در ۱۳ آوریل به میانجیگران قطری و مصری تحویل شد.

به گزارش ایسنا، الحیه در بیانیه‌ای بدون جزئیات بیشتر افزود: جنبش حماس پاسخ اسرائیل را بررسی می‌کند و پس از اتمام بررسی‌هایش، موضع خود را اعلام خواهد کرد.

براساس گزارش الجزیره، پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که تلاش‌های جدید قطر-مصر برای دستیابی به توافقی بین حماس و اسرائیل در حال انجام است.

وی افزود که در مذاکرات پیرامون انجام معامله مبادله اسیران شتاب جدیدی وجود دارد، اما دلیل خوش بینی خود را به این موضوع بیان نکرد.

سالیوان اشاره کرد که تلاش جدیدی از سوی قطر، مصر و اسرائیل برای یافتن راهی به منظور پیشبرد مذاکرات در مورد نوار غزه وجود دارد.

اظهارات این مقام آمریکایی همزمان با آن بود که قاهره اعلام کرد که روز جمعه هیئت امنیتی مصر شامل گروهی از متخصصان پرونده فلسطین برای گفت‌وگو درباره چارچوب جامع آتش‌بس در غزه وارد تل‌آویو شد.

کانال خبری قاهره به نقل از یک مقام امنیتی مصر فاش کرد که پیشرفت‌های قابل توجهی در نزدیک کردن دیدگاه‌های هیئت‌های مصری و اسرائیلی در مورد دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه صورت گرفته است.

وبگاه عبری «۰۴۰۴» در توضیح این خبر گزارش داد که بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر را تهدید کرده است که در صورت موافقت با ابتکار مصر، دولت را ترک خواهد کرد.

این کانال نوشت اسموتریچ این ابتکار را تسلیم خطرناک اسرائیل و پیروزی فاجعه بار برای حماس دانست.

کانال صهیونیستی «کان» نیز نوشت نهادهای امنیتی و اکثر رهبری سیاسی در اسرائیل از پیشنهاد مصر در مورد معامله تبادل اسرا حمایت می‌کنند، اما نتانیاهو با آن موافق نیست.

در اخبار فوری عصر جمعه، سازمان رادیو و تلویزیون اشغالگران به نقل از یکی از وزیران کابینه کوچک امنیتی که هویت وی فاش نشد، گزارش داد که بنیامین نتانیاهو مایل به دستیابی به توافق نیست و موانع زیادی در این زمینه ایجاد می‌کند.

تهاجم رفح

در همین حال، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به نقل از مقامات صهیونیست نوشت: تل‌آویو به قاهره اطلاع داده است که اسرائیل آماده است تا قبل از تهاجم به شهر رفح، «آخرین فرصت» را برای دستیابی به توافق با حماس برای آزادی اسیران بدهد.

به گزارش آکسیوس، «تل‌آویو به مصر اطلاع داد که آماده‌سازی برای آغاز عملیات در رفح جدی است و اجازه نمی‌دهد حماس از سرعت آن بکاهد».

در همین زمینه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا که به خاطر کشته‌های رژیم صهیونیستی در هفت اکتبر گریه کرد، طی یک مصاحبه تلویزیونی گفت که رد پیشنهاد تبادل اسیران از سوی حماس به این معنا نیست که واشنگتن از تلاش‌هایش برای آزادی اسیران صهیونیست دست می‌کشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • حماس پاسخ رسمی تل‌آویو درباره پیشنهاداتش درخصوص غزه را دریافت کرد
  • هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد