Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: حمله موشکی به بزرگترین پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه، طرح قانونگذاران آمریکا برای دائمی کردن یک قانون تحریمی علیه ایران، نگرانی کاخ سفید از احتمال لو رفتن روش‌های جاسوسی آمریکا، دیدار مقامات ارشد ارمنستان و آذربایجان در بروکسل و افزایش تنش سیاسی بین مصر و اسرائیل از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله موشکی به بزرگترین پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه

منابع خبری امروز شنبه از حمله موشکی دوباره به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کنار بزرگترین حوزه نفتی در شرق شهر دیرالزور سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، چند فروند موشک بامداد شنبه پایگاه نظامی نیروهای اشغالگر آمریکایی در حوزه نفتی "العمر" در شرق شهر دیرالزور در شرق سوریه را هدف قرار داد.

برپایه این گزارش، در پی این حمله موشکی، بالگردهای آمریکایی به طور گسترده بر فراز منطقه به پرواز در آمدند.

به نوشته اسپوتینک، صداهای انفجارهای پیاپی در منطقه اطراف حوزه نفتی العمر به گوش رسید و همزمان پروازهای شناسایی صورت گرفت و هواپیماهای جنگی آمریکا نیز به طور گسترده به پرواز درآمده و نیروهای آمریکایی اقدام به گشت زنی کردند.

این درحالی است که پیش از این نیز، فرمانده نیروهای ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا ۲۵ مردادماه از اصابت چند موشک به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در کنار حوزه نفتی "العمر" در شرق سوریه خبر داده بود.

این فرماندهی گفته بود که این حمله تلفاتی نداشته است.

خبرگزاری اسپوتنیک درباره انفجار در پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر به نقل از منابع محلی خود اعلام کرده بود که صدای چند انفجار دوشنبه شب در پیرامون منطقه به گوش رسید و سپس روشن شد که محل اقامت و استراحت نظامیان ارتش آمریکا در این پایگاه مورد حمله قرار گرفته است.

این خبرگزاری افزود که پس از شنیده شدن صدای انفجار، آژیر خطر و آژیر آمبولانس در پیرامون این حوزه نفتی به صدا درآمد و بالگردهای ارتش اشغالگر آمریکا نیز همزمان در محل به پرواز درآمدند.

براساس گزارش رسانه ها، پایگاه آمریکا در کنار حوزه نفتی العمر بزرگترین پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در شرق استان دیر الزور و حوزه نفتی العمر بزرگترین حوزه نفتی سوریه است. اشغالگران آمریکایی در چند سال اخیر اقدام به سرقت منابع نفتی سوریه کرده اند.

این حملات جدید بعد از اقدام نیروهای اشغالگر آمریکایی و عناصر مسلح گروه موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) وابسته به آمریکا در محاصره شهر ذبیان در مجاورت این حوزه نفتی برای چهارمین روز متوالی صورت می گیرد.

برخی منابع خبری روز ۲۶ مردادماه نیز از وقوع چند انفجار شدید در اطراف پایگاه ارتش آمریکا در کنار حوزه نفتی "الجبسه" در شرق سوریه همزمان با تمرین های نظامی نیروهای آمریکایی با شبه نظامیان مسلح وابسته به آمریکا خبر داده بودند.

طرح قانونگذاران آمریکا برای دائمی کردن یک قانون تحریمی علیه ایران

گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا طرحی برای دائمی کردن یکی از قانون‌های تحریمی علیه ایران ارائه کرده‌اند.

«تیم اسکات»، «ماگی هاسان» و «بیل هاگرتی»، نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به «مستحکم کردن "قانون تحریم‌های ایران" (آیسا) ارائه کرده‌اند.

هدف این طرح، دائمی کردن «قانون تحریم‌های ایران» که به «قانون داماتو» هم شهرت دارد و به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بخش انرژی ایران را می‌دهد.

قانون داماتو در سال ۱۹۹۶ به تصویب کنگره رسید. از آن زمان به بعد، مفاد این قانون به نحوی توسعه یافته‌اند تا دیگر صنایع ایران را هم شامل شوند. این قانون هر ده سال یک بار تمدید می‌شود.

تیم اسکات درباره این طرح گفته است: «تحریم‌های آمریکا یک بازدارنده ضروری ضد این رژیم خطرناک و بی‌ثبات است و به همین دلیل است که طرح من به دنبال آن است تا تحریم‌ها علیه ایران را دائمی کند.»

سناتور هاسان هم گفت: «ایران مکررا اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ای در خاورمیانه انجام داده است. این طرح دو حزبی اطمینان حاصل خواهد کرد که ما تحریم‌ها علیه ایران را ادامه خواهیم داد.»

تحریم‌های آمریکا یا به واسطه صدور یک مصوبه قانونی از سوی کنگره آمریکا وضع می‌شوند و یا به وسیله حکمی (دستور اجرایی) که رئیس جمهور صادر می‌کند. البته نوعی از همپوشانی هم بین این دو وجود دارد. جدا از دستورات اجرایی که رئیس‌جمهور به ابتکار خود صادر کرده است، یک‌سری دستورات اجرایی دیگر نیز صادر شده‌اند که مبتنی بر مصوبات کنگره هستند یا متعاقباً در مصوبات کنگره تأیید شده‌اند.

ایران هم به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه غرب آسیا که با وقوع انقلاب اسلامی سد منافع آمریکا در این منطقه بوده همواره مورد هدف تحریم‌های این کشور قرار گرفته است.

در داخل کنگره آمریکا نقش گروه‌ها و لابی‌های داخلی برای تشدید قوانین تحریمی ضد ایران بسیار چشمگیر و گسترده است.

به عنوان مثال ارتباط نزدیک لابی آیپک با هاوارد بردمن، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان صد و یازدهمین کنگره آمریکا نقش مهمی در جهت دهی و ارائه طرح اولیه قانون تحریم بنزین ایران ایفا کرد. طرح اولیه قانون جامع تحریم ایران نیز با ارتباط دهی و تاثیرگذاری هدفمند و منسجم لابی آیپک با رییس کمیسیون امور بانکی مجلس «کریستوفر داد» از حزب دمکرات شکل گرفت.

کنگره صهیونیسم، سازمان جهانی صهیونیست، فدارسیون یهودیان آمریکای شمالی، کمیته امور عمومی و اسراییل، کنفرانس روسای سازمان‌های یهودی، لابی مسیحیان صهیونیست، کنگره مراقبت پنتاگون، کنفرانس امنیتی هرزلیا، موسسه یهود در امور امنیت ملی از مهم‌ترین لابی‌های رژیم صهیونیستی هستند که با لابی گری خود در معماری فکری برخی قانونگذاران حامی تحریم جمهوری اسلامی ایران تأثیر دارند.

لابی ایپک در اکثر گزارش‌های پژوهشی خود برای تاثیرگذاری بر نمایندگان به برخی قوانین کنگره همچون قانون مقابله با تکثیر تسلیحات جمعی با قانون تحریم‌های ایران استناد می‌کنند.

رویکرد مراکز پژوهشی معتبر آمریکا به صورت مستقیم بر طرح‌های تحریمی قانونگذاران کنگره تاثیرگذار است. برای مثال موسسه واشنگتن در امور خاورمیانه نزدیک به عنوان یکی از مراکز پژوهشی معتبر آمریکا که به نو محافظه کاران وابسته است، یکی از روش‌های جنگ نرم برای تغییر رفتار هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را مدیریت تحریم‌های هوشمند معرفی کرده است.

یکی از آخرین قوانی تحریمی ایالات متحده آمریکا علیه ایران قانون کاتسا بود که در ابتدا به منظور تجمیع تمام قوانین تحریمی علیه ایران در کنگره آمریکا تصویب شده بود، اما پس از مدتی تحریم‌هایی نیز ضد کره شمالی و روسیه نیز در آن گنجانده شد.

در بسیاری از مصوبات کنگره آمریکا اختیار تعلیق تحریم‌ها بر عهده رییس جمهور این کشور قرار دارد، اما لغو همیشگی آن بر عهده کنگره آمریکاست.

نگرانی کاخ سفید از احتمال لو رفتن روش‌های جاسوسی آمریکا

کاخ سفید در پی اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتقال اسناد محرمانه و فوق محرمانه به اقامتگاه شخصی اش در فلوریدا، نگران افشای روش‌های سرویس های جاسوسی این کشور شده است.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا جمعه شب به وقت محلی در گزارشی اعلام کرد کاخ سفید در محافل خصوصی از اقدام رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتقال مجموعه‌ای از اسناد محرمانه و فوق محرمانه به محل اقامتش در ایالت فلوریدا ابراز نگرانی کرده‌ است.

بر اساس این گزارش، همزمان با آشکار شدن جزئیات بیشتری از حمله اف‌بی‌آی به محل اقامت رئیس جمهوری سابق آمریکا، مقامات کنونی دولت جو بایدن نگران هستند که چه اطلاعاتی از سوی دونالد ترامپ به محل اقامتش منتقل شده است.

مقامات کنونی دولت آمریکا همچنین نگران هستند که آیا این اطلاعات ممکن است، منابع و روش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا را در معرض خطر قرار دهد یا خیر.

یک مقام ارشد آمریکا که نامش بیان نشده است، به شبکه سی ان ان گفته است: نگرانی های عمیقی وجود دارد.

به گفته یک منبع آگاه دیگر، مقامات جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین نگران اطلاعاتی هستند که ممکن است ترامپ خارج کرده باشد.

این منبع آگاه گفته است نمایندگان جامعه اطلاعاتی آمریکا در ماههای گذشته گفتگوهایی با وزارت دادگستری، کمیته‌های اطلاعاتی کنگره و سازمان آرشیو اسناد ملی آمریکا درباره اسناد حساسی که ممکن است مفقود شده باشند، داشته اند.

مقامات کاخ سفید از اظهارنظر درباره این موضوع در محافل عمومی خودداری کرده و اصرار دارند که وزارت دادگستری باید درباره تحقیقات این پرونده اظهارنظر کند.

مقامات آمریکایی اظهار کرده اند به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص این پرونده گزارشی ارائه نشده و اطلاعات مربوط تنها از طریق گزارش‌های رسانه‌ای به دفتر کار او رسیده است.

یک قاضی آمریکا خواستار انتشار برخی مدارک وشواهد وزارت دادگستری شده که منجر به صدور حکم جستجو از اقامتگاه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ ماموران پلیس فدرال آمریکا ۲ هفته پیش با یورش به اقامتگاه ترامپ در "مارئه لاگو"درفلوریدا شماری از اسناد و مدارک کاملا سری و محرمانه کاخ سفید را که به صورت غیرقانونی به این مکان انتقال داده شده بود، ضبط کرده و با خود بردند.

بروس راینهارت قاضی آمریکا گفت: به رغم مخالفت وزارت دادگستری، به نظر او بخش هایی از این اسناد و مدارک قابلیت انتشار دارند و به وزارت دادگستری دستور داد بخشی ویرایش شده از آنها را تا پنجشنبه آینده منتشر کند، هر چند به دادستان ها در صورت مخالفت با پیشنهاد او، فرصت تجدیدنظرخواهی داده خواهد شد.

یورش ماموران فدرال به اقامتگاه ترامپ نقطه اوج چشمگیری در یکی از بسیار پرونده های فدرال و ایالتی ترامپ از هنگام پایان دوره ریاست جمهوری او و همچنین در مورد کسب و کار خصوصی اش به شمار می رود.

با اینکه ترامپ جمهوری خواه به تمایل خود برای رقابت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اشاره کرده، اما هنوز این موضوع را قطعی اعلان نکرده است.

وزارت دادگستری با انتشار حتی بخشی از این اسناد و مدارک منجر به جستحو در مارئه لاگو مخالفت کرده است.

به نوشته تارنمای نشریه انگلیسی «دیلی میل»؛ ترامپ که ۲ استیضاح از سوی کنگره را در کارنامه دارد، در پی یورش اخیر اف. بی. آی به محل اقامت خود در فلوریدا و همچنین بازجویی از برخی مشاوران سابقش در کاخ سفید، پلیس فدرال آمریکا را به صراحت تبهکار خواند.

ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا پلیس اف. بی. آی را به خاطر آنکه در یورش به محل اقامت وی در «مارئه لاگو» فلوریدا هرآنچه در دسترس بود ازجمله پاسپورت های وی را با خود همراه برده اند، «تبهکاران پیش پا افتاده» خواند.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز روز گذشته گزارش داده بود که «پت سیپولونه» یکی از اعضای سابق شورای کاخ سفید، به همراه «پاتریک فیلبین» طی روزهای اخیر توسط اف. بی. آی درمورد انتقال اسناد محرمانه از کاخ سفید به مارالاگو، مورد بازجویی قرار گرفته اند، این دو فرد در واقع از مقام های ارشد در دولت ترامپ به شمار می روندکه توسط پلیس فدرال آمریکا مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند.

 شبکه خبری فاکس اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) سه گذرنامه توقیف شده دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا را به وی بازگردانده است.

اف بی آی در پی یورش به اقامتگاه ترامپ، اسناد قضایی را منتشر کرد که نشان می داد این عملیات بخشی از تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون مرتبط با نحوه برخورد و اداره اسناد دولتی توسط ترامپ بوده است؛ بر اساس اسناد قضائی که روز جمعه انتشار یافت، نیروهای پلیس در این جستجو ۱۱جعبه حاوی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده یافتند که ترامپ در پایان دوره ریاست جمهوری خود از کاخ سفید بیرون برده بود و روی برخی از این جعبه ها مهر کاملا محرمانه زده شده بوده است.

اما ترامپ تاکنون با انکار همه اتهام ها و خطاکاری ها گفته که این اسناد را در هنگام اقامت در کاخ سفید از حالت محرمانه بیرون آورده است؛ قانون (مقابله با) جاسوسی در آمریکا که پیشینه آن به جنگ اول جهانی می رسد، یکی از سه قانونی است که ممکن است رئیس جمهوری سابق آمریکا در پی یورش هفته گذشته ماموران پلیس فدرال آمریکا "اف بی آی" به اقامتگاه او در مارئه لاگو در فلوریدا، به نقض آنها متهم شود.

دیدار مقامات ارشد ارمنستان و آذربایجان در بروکسل

نمایندگان ارشد ارمنستان و آذربایجان در بروکسل گفت وگو کردند. این اولین دیدار بین مقامات ارشد دو کشور از زمان تشدید خشونت ها در منطقه مورد مناقشه قره باغ محسوب می شود.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی و بحران گرجستان، تویوو کلاآر در توییتر گفت و گوهایش با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، و حکمت حاجیف، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور آذربایجان، را «مذاکراتی خوب و اساسی» توصیف کرد.

کلاار جزئیاتی از این گفتگوها را گزارش نکرد، اما عکسی را منتشر کرد که در آن مقامات ارمنستان و آذربایجان در جریان مذاکرات با میانجیگری وی و سایر نمایندگان اتحادیه اروپا نشان داده شده اند.

هیچ گزارش فوری یا اظهارنظری از سوی مقامات باکو و ایروان درباره این دیدار وجود نداشت.

گریگوریان و حاجیف آخرین بار در ماه اردیبهشت در بروکسل برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه بین دو همسایه که سال ها درگیر مناقشه بر سر قره باغ بوده اند، ملاقات کرده بودند.

به گفته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، انتظار می رفت که آنها در ماه خرداد نشست دیگری برگزار کنند، اما این نشست توسط طرف آذربایجان لغو شده است.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا در اواخر تیرماه از باکو و ایروان در تلاشی آشکار برای سازماندهی یک نشست جدید بازدید کرد.

در جریان جدیدترین تشدید تنش در منطقه درگیری قره باغ کوهستانی که از ۱۰ تا ۱۲ مرداد رخ داد، حداقل یک سرباز آذربایجانی و دو سرباز ارمنی تبار کشته شدند. دو طرف یکدیگر را مقصر این خشونت ها دانستند.

افزایش تنش سیاسی بین مصر و اسرائیل

یک رسانه صهیونیست روز جمعه از تنش سیاسی بین مصر و رژیم صهیونیستی درپی تحولات اخیر در نوار غزه و کرانه باختری خبر داد.

بر اساس این گزارش، روزنامه هاآرتص اعلام کرد که تحولات اخیر و تجاوز نظامی به نوار غزه و اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری موجب ایجاد تنش سیاسی در روابط مصر و اسرائیل شده است.

این در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار اخیراً در گزارشی اعلام کرد که گفتگوها بین جهاد اسلامی و مصر در رابطه با توافق آرام‌سازی اوضاع در غزه به بن‌بست رسیده است.

این روزنامه اشاره کرد که به بن‌بست رسیدن گفتگوها بین جهاد اسلامی و قاهره در پی شانه خالی کردن رژیم صهیونیستی از اجرای بندهای این توافق انجام گرفته است.

آزادی بسام السعدی از رهبران اسیر جهاد اسلامی و اسیر خلیل عواوده از جمله بندهای توافق آرام‌سازی اوضاع در غزه در پی درگیری‌های ۳ روزه اخیر بین مقاومت و رژیم صهیونیستی بود اما این رژیم تا این لحظه زیر تعهدات خود زده و حاضر به آزادی این دو اسیر فلسطینی نشده است.

گفتنی است پیش از برقراری آتش بس رژیم صهیونیستی وعده داده بود در صورت توقف حملات موشکی از سوی جنبش جهاد اسلامی، بسام السعدی و خلیل عواوده از اسرای فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین بیمه ناباروری تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین تایوان اوکراین محرم سلمان رشدی سامانه سماح مذاکرات وین بیمه ناباروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۹۴۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و پنجمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۱۵

منابع آگاه از برگزاری یک نشست شش جانبه عربی در ریاض درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه خبر داده‌اند.

نشست شش جانبه در ریاض درباره غزه با مشارکت وزرای خارجه عربستان، مصر، اردن، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف)، مشاور دیپلماتیک نخست‌وزیر امارات و وزیر مشاور در وزارت خارجه قطر برگزار شد.

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، آنها در این نشست بر لزوم توقف فوری و کامل درگیری‌ها در غزه، تضمین حمایت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی و لغو تمام محدودیت‌هایی که برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ایجاد شده است، تاکید کردند.

حاضران در این نشست بر مخالفت قاطع خود با هرگونه تلاشی برای کوچاندن ملت فلسطین و هرگونه عملیات نظامی در شهر رفح تاکید کردند.

آنها نسبت به ادامه اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی از جمله گسترش شهرک‌سازی، مصادره اراضی، عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، تجاوزات شهرک‌نشینان و از بین بردن آزادی عبادت برای مسلمانان و مسیحیان در مسجد الاقصی که راه‌حل تشکیل دو دولت را از بین می‌برد، تاکید کردند.

لاپید: زیاده خواهی کابینه نتانیاهو مانع تبادل اسیران شد ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۱۴

رئیس ائتلاف اپوزیسیون در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی زیاده خواهی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و رویکرد سران دو حزب افراطی «عوتسما یهودیت» و «صهیونیسم دینی» در کابینه را مانع دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و بازگشت اسیران صهیونیست دانست.

 «یائیر لاپید» طی پیامی در ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد: توافق آتش بس مورد حمایت اکثریت اعضای کنست است و در صورت خروج «ایتامار بن گویر» رئیس «عوتسما یهودیت» و «بزالل اسموتریچ» رئیس حزب «صهیونیسم دینی» و اعضای حزبشان (از کابینه)، من و ۲۴ عضو حزبم از کابینه حمایت خواهیم کرد.

او با بیان اینکه بازگشت آرامش به سرزمین های اشغالی، بدون بازگشت اسرای صهیونیست غیرممکن است، گفت: ما باید اسرا را به خانه برگردانیم.

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: اگر نخست وزیر بودم عملیات در منطقه رفح در جنوب نوار غزه، را در مقابل رسیدن به آتش بس کنار می گذاشتم.

لاپید معتقد است شرایط برای رسیدن به توافق آتش بس در ماه دسامبر فراهم بود و کابینه نتانیاهو با زیاده خواهی این موقعیت را از دست داد.

او پیشتر اعلام کرده بود که نتانیاهو تحت فشار بن گویر و اسموتریچ و نگرانی از فروپاشی کابینه خود، تاکنون مانع به نتیجه رسیدن توافق با مقاومت فلسطین برای آتش بس در غزه شده است.

زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل 

 منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که مقامات در داخل سرزمین‌های اشغالی می‌دانند که دیوان بین‌المللی کیفری تصمیم گرفته‌ است که حکم بازداشت رهبران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی را صادر کند.

این منابع خبری افزودند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و چه بسا مسئولان دیگر این رژیم هدف دیوان بین‌المللی کیفری هستند.

این منابع به نقل از یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی تصریح کردند: تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری یک سونامی است که همه چیز را با خود خواهد برد و تنها کسی که می‌تواند آن را متوقف کند، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است اما درحال حاضر وی از انجام این کار امتناع می‌کند.

اخیرا روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان بین‌المللی کیفری به شدت نگران و آشفته است.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

از سوی دیگر، روزنامه تایمز انگلیس اعلام کرد که احتمالا دیوان بین‌المللی کیفری در حال آماده‌ شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد صهیونیست از جمله گالانت، هالیوی و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ علیه غزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشت که ممکن است احکام بازداشت در اوایل هفته آینده صادر شود.

افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح

روزنامه عرب زبان رای الیوم از سناریوی رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح پرده برداشت و نوشت که اطلاعات گروه های مقاومت درباره عملیات احتمالی به این شهر، گواه بر طرح ارائه شده از سوی تل آویو به طرف مصری و دولت آمریکا است.

به گزارش رای الیوم، همه اطلاعات طرف های اسرائیلی و مصری درباره اجرای قریب الوقوع عملیات نظامی در محور فیلادلفیا و حومه شهر رفح، گواه بر این است که طرف اسرائیلی به دنبال عملیات محدودی است که طی آن بمباران سنگین زیرساخت ها، مگر در موارد ضرورت انجام نخواهد شد و هدف این عملیات، چهار گردان مقاومت در شهر رفح است.

این رسانه نوشت: اطلاعات گروه های مقاومت درباره عملیات احتمالی رفح گواه بر طرح ارائه شده تل آویو به طرف مصری و دولت آمریکاست. بر اساس اطلاعات موجود، به نظر می رسد که آمریکا و مصر با طرحی موافقت کرده اند که از عملیات تدریجی حکایت دارد که از مناطق شرقی شهر رفح شروع می شود و با بمباران سنگین مگر مناطقی که ارتش رژیم صهیونیستی گمان کند رهبران حماس در آن مخفی شده باشند، همراه نخواهد بود .

بر اساس این گزارش، تل آویو به مقامات آمریکایی و مصری پیام داده که اطلاعات لازم را درباره زیرساخت های نظامی مقاومت در شهر رفح و زیر تونلها، برخی محله ها و کوچه های این شهر، جمع آوری و نهایی کرده است.

رای الیوم افزود: صحبت از عملیات نظامی تدریجی است که گفته می شود با همکاری کمیته نظامی و امنیتی مصر از حیث نظامی و اطلاعاتی طراحی شده و این بدان مفهوم است که قاهره موافقت اولیه را داده و این عملیات منتظر دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

این رسانه ادامه داد: نتانیاهو به عامل وقت و فشار به منظور وادار کردن مقاومت برای قبول پیشنهاد جدید مصر در لحظات آخر درباره تبادل اسیران امید دارد تا از عملیات صرف نظر کند، اما طرح های عملیاتی آماده و روی کاغذ است و بُعد اطلاعاتی پایان یافته و صحبت از روند تدریجی درگیری برای تصرف مناطق و حمله به حماس است.

رای الیوم اضافه کرد: منابع وابسته به مقاومت از آمادگی کامل برای مقابله با دشمن صحبت به میان می‌آورند. چهار گردان القسام در شهر رفح طی هفت ماه گذشته در عملیات نظامی شرکت نکرده و آماده و سرحال برای درگیری و رویارویی هستند.

شهرک نشینان صهیونیست: از ۲۰۰ روز آوارگی خسته شده‌ایم

رئیس صهیونیست شورای موسوم به «ماروم هجیلیل» گفت که شهرک نشینان صهیونیست‌ خواهان بازگشت به مناطق زندگی خود هستند زیرا بیش از ۲۰۰ روز است که (آواره شده) و در هتل‌ها و اماکن دیگر به سر می‌برند.

وی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها از این اوضاع خسته‌ شده‌اند، گفت: بدون ایجاد امنیت واقعی، آن‌ها به مناطق زندگی خود باز نمی‌کردند.

روز گذشته شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله تاکید کرد: تجاوز به غیرنظامیان لبنانی معادلات را تغییر نخواهد داد و منجر به بازگشت شهرک‌نشینان به خانه‌هایشان نمی‌شود و دشمن را از واقعیت شکست خارج نخواهد کرد.

شیخ قاووق اضافه کرد: جبهه‌های پشتیبانی در لبنان، عراق و یمن تنها در صورت توقف تجاوزها علیه غزه، متوقف خواهند شد.

اخیرا شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ علیه نوار غزه، ۴۰ درصد از ساکنان شمال سرزمین‌های اشغالی که به مناطق دیگری انتقال داده شدند، از ترس حملات حزب الله به بازگشت به این مناطق فکر نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، همچنین ۲۷ درصد از کسانی که شغل‌ آزاد دارند، به این فکر می کنند که فعالیت‌های تجاری خود را به طور دائم از شمال به مناطق دیگری انتقال دهند.

رسانه های رژیم صهیونیستی در گزارش هایی اعلام کردند که ۷۳درصد از اصحاب مشاغل آزاد در شمال سرزمین های اشغالی اعلام کردند که از اکتبر گذشته تاکنون اوضاع اقتصادی در این مناطق بدتر شده است.

دیگر خبرها