Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان مهمان بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بود.

وی در این نشست ضمن تشکر از دعوت و تسلیت ایام محرم در این برنامه گفت: همانطور که عزاداری محرم و صفر نقش تعیین‌کننده‌ای در انقلاب داشته، عامل حرکت رو به جلوی انقلاب در مسیر تحقق آرمان‌های متعالی این انقلاب است و تلاش‌های ناکام دشمن برای کمرنگ کردن شعائر اسلامی در جامعه به این دلیل است که می‌دانند تا زمانی که این شعائر دینی در جامعه تکریم می‌شود و عظمت دارد، نمی‌توانند جامعه را از مسیر درست منحرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماسه امام حسین(ع) یک مکتب تربیتی است که برای ابعاد مختلف زندگی انسان درس دارد و این ایام فرصتی است برای تدبر تا این درس‌ها مبنای عمل ما در زندگی باشد.

طحان نظیف در خصوص سابقه تاریخی شورای نگهبان گفت: در طول تاریخ حاکمان زیادی مدعی بوده‌اند که حکومت‌شان، حکومت اسلامی است و علت آن نیز خواسته و آرزوی تاریخی مردم جوامع اسلامی از جمله مردم مسلمان ایران بوده است هر چند که این خواسته بحق تا پیروزی انقلاب اسلامی برآورده‌ نشده بود.

وی افزود: سابقه شورای نگهبان تا حدی به قبل از انقلاب و به عصر مشروطیت بر می‌گردد؛ در واقع اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه چنین ساختاری را در این باره پیش بینی کرده بود ولی به دلایل مختلف از جمله این‌که شاه و روشنفکران اراده این کار را نداشتند و همچنین اختلاف علما عملا اجرایی نشد. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وقتی به قانون اساسی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که شورای نگهبان یکی از نهادهایی است که مسائل مربوط به آن گاهی بصورت جزئی در قانون اساسی مطرح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان پس از قرائت بخشی از وظایف شورای نگهبان از قانون اساسی ادامه داد: بر اساس اصل ۹۳ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون شورای نگهبان بی اعتبار است مگر در اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان. بر اساس قانون، شورای نگهبان چند وظیفه دارد از جمله نظارت بر مصوبات مجلس که خلاف قانون اساسی نباشد و در حدود شرع باشد. همچنین می‌توان به نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، همه پرسی و همچنین تفسیر قانون اساسی اشاره کرد. برای ما مهم است متنی که به عنوان قانون تصویب می‌شود با ابهام مواجه نباشد و قابلیت اجرا داشته باشد لذا متون قانونی باید شفاف باشد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال«یکی از علل مشکلات عدم تغییر و تحول در نوع نگاه مسئولین است که جلوه هایی از آن در شورای نگهبان دیده‌ شده است مانند معافیت از سربازی پسرانی که کفالت مادر را دارند و آیا شورای نگهبان نسبت به افزایش طلاق صوری حاصل از این قانون آگاه هست؟» عنوان کرد: شورای نگهبان رویه‌مند عمل می‌کند و در آن مباحث به صورت علمی و کارشناسی پیش می‌رود و نظر شخصی اعضا از جهت خوب و بد بودن مصوبه دخیل نیست بلکه متن باید با شرع و قانون اساسی مطابقت داشته باشد و در مواردی که در این چارچوب نباشد اعلام مغایرت می‌گردد. در شورای نگهبان آنچه حاکم است فضای تخصصی است و بعد از بحث و استدلال رای گیری می‌شود.

همچنین وی در پاسخ به «عدم توجه به افکار عمومی در شورای نگهبان و عدم تبیین تصمیمات» گفت: طبق قانون، شورای نگهبان وظیفه تطبیق با قانون اساسی و شرع را دارد. هر آنچه در قانون به عنوان وظیفه برای ما در نظر گرفته شده موظف به انجام آن هستیم و نمی‌توانیم به وظایف شورای نگهبان چیزی اضافه کنیم چرا که بر خلاف قانون است اما بنده هم مثل شما معتقدم در حوزه مصوبات و مباحث تخصصی شورا باید بیشتر با مردم گفت‌وگو کنیم. در این راستا مشروح مذاکرات شورای نگهبان و گزارش استدلال‌های شورای نگهبان به صورت داوطلبانه و بدون هیچ الزام قانونی در حال انتشار است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در رابطه با انتخابات نیز همان گونه که بارها گفته شده موارد به اشخاص گفته می‌شود اما شورا از انتشار عمومی مسائل کاندیدها از نظر شرعی و قانونی منع شده و ما خودمان را پایبند به قانون می‌دانیم اما این نکته درست است که روایت اولِ مسائل مربوط به شورای نگهبان را باید خود ما داشته باشیم. البته نباید شورای نگهبان را محدود به انتخابات کرد چرا که این شورا وظایف مهم دیگری هم بر عهده دارد.

طحان نظیف خاطر نشان کرد: هر نهادی وظیفه‌اش را طبق قانون انجام می‌دهد و ما قانون نمی‌نویسیم بلکه نسبت به مصوبات، نظارت و بررسی می‌کنیم. ما در مراحل اولیه تدوین قانون در مجلس حضور نداریم و باید در چهارچوب قانون پیش رفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال «با توجه به اینکه از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات شش سال می‌گذرد و رهبری هم چندین بار بر این مسئله تاکید داشتند هنوز پیگیری نشده؟» گفت: سیاست‌های کلی انتخابات حدود شش سال است که توسط رهبری ابلاغ شده‌ و این سیاست‌ها آسیب‌شناسی و راهکارهای ارائه شده نظام انتخابات کشور است و این مسئله مطالبه ما هم است. ما نمی‌توانیم قانون بنویسیم اما می‌توانیم مطالبه کنیم. البته مصوبه ساماندهی ثبت‌نام‌های ریاست جمهوری سال گذشته در مجلس تصویب شد ولی هیئت عالی نظارت مصوبه را مغایر سیاست‌های کلی نظام دانست در نتیجه برای اینکه این ساماندهی صورت بگیرد، شورای نگهبان مصوبه قبلی خود را اصلاح کرد. گاهی هم برخی مقررات تصویب می‌شود ولی متاسفانه اجرا نمی‌شود.

طحان نظیف درباره‌ی مسئله «اصل ۲۷ قانون اساسی (تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است) گاهی با بحران روبه‌رو می‌شویم که مسیر تحقق مستقیم مطالبات مردمی تغییر می‌کند نظر شما در رابطه با این مسئله چیست؟» پاسخ داد: ما نسبت به این اصل، قانون داریم البته یکبار سال‌ها قبل توسط وزیر کشور هم از شورای نگهبان درخواست تفسیر شد و با توجه به آیین‌نامه داخلی تنها رهبری، روسای قوا و اعضای شورا می‌توانند درخواست تفسیر قانون اساسی داشته باشند، شورا در این باره‌ تفسیری ارائه‌ نکرد.

وی در پاسخ به ابهام عدم وجود چارچوب برای ثبت نام اولیه انتخابات‌ها و هم‌چنین معیارهای سنجش کاندیداها گفت: در بحث اوصاف ریاست جمهوری، چارچوب و شرایط مشخص کردیم برای مثال ثبت نام یک حداقل و حداکثر سن یا حداقل مدرک و حداقل سابقه نوشته و ابلاغ شد اما دولت وقت این مصوبه اجرا نکرد ولی با این حال این مصوبه در فضای عمومی تاثیرات مثبتی داشت و ثبت نامها یک سوم بار قبل شد البته در شورای نگهبان هم صرفا افرادی که شرایط ثبت نام را داشتند، بررسی شدند.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان تاکید کرد: ما بر اساس قانون عمل می‌کنیم، البته همه می‌دانیم که قانون نیاز به اصلاح دارد و مثلا بررسی این همه داوطلب در یک مهلت زمانی اندک‌، دشوار است و بارها گفته شده که باید موارد اصلاح و جزئی‌تر و مهلت رسیدگی منطقی شود اما تا وقتی که قانون اصلاح نشده باشد ما باید به قانون موجود عمل کنیم و نمی‌توانیم یک بند هم به آن اضافه کنیم.

منبع: ايسنا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر هادی طحان نظیف اخبار سیاسی اخبار مرتبط رییس جامعه مدرسین: اگر توافقی هزینه فایده‌اش به نفع کشور و مردم باشد، مخالفتی با آن وجود… ۱۴۰۱/۵/۲۹ تصویری از سپیده رشنو در دادگاه ۱۴۰۱/۵/۲۹ پرت کردن بانوی گیلانی از خودروی گشت ارشاد تکذیب شد ۱۴۰۱/۵/۲۹ رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب: «سپیده رشنو» از زندان احضار شده و کیفرخواست صادره به او… ۱۴۰۱/۵/۲۹ معاون رییسی: از پشت میز نمی توان تصمیم دقیقی برای رفع مشکلات مناطق مختلف اتخاذ کرد ۱۴۰۱/۵/۲۹ ساترا، خود را ناظر و حامی رسانه های صوت و تصویر فراگیر می داند ۱۴۰۱/۵/۲۹ آخرین ویدیو ها صنعت دفاعی به عنوان یک صنعت پیشران سایر رشته های فنی و‌مهندسی را توسعه می‌دهد/صنعت دفاعی ایران در آینده نزدیک به مکمل اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۰:۲۷ فیلم دلخراش ترمز بریدن کامیون / ۳۰ نفر کشته شدند + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۰:۲۶ دختر الکساندر دوگین نظریه‌پرداز شهیر روسی به قتل رسید ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۱۰:۱۷ ریزش در زیارتگاه «چشمه امام علی (ع)» در کربلای معلی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۰۹:۲۰ خونسردی حیرت انگیز سارقین در حین سرقت + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۳۰ ۰۹:۱۲ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۰۷ کیهان: مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است ۱۱:۰۵ پردآمدترین شغل های پاره وقت ۱۱:۰۴ سخنگوی شورای نگهبان: در شورای نگهبان فضای حاکم، تخصصی است ۱۰:۵۹ ادامه برگزاری مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان ۱۰:۵۶ اسلامی: انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد ۱۰:۵۱ کاخ سفید: توافق، قریب الوقوع نیست ۱۰:۵۱ هزینه ساخت مسکن متری ۱۰ میلیون تومان شد؟ ۱۰:۴۹ واکسیناسیون رایگان دام های عشایر ۱۰:۴۸ پیشرفت ۸۸ درصدی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ۱۰:۴۵ استفاده از دستگاه کارت خوان به عنوان پایانه فروشگاهی ۱۰:۳۷ استرس کنکوری بورس! / شاخص هم وزن هم راه شاخص کل را می رود؟ ۱۰:۳۶ نرخ رسمی ۱۶ ارز کاهش یافت ۱۰:۳۲ نگرانی در مورد افزایش روباه های تهران ۱۰:۲۹ مشکلات جدی اتریوم پس از ادغام ۱۰:۲۷ صنعت دفاعی به عنوان یک صنعت پیشران سایر رشته های فنی و‌مهندسی را توسعه می‌دهد/صنعت دفاعی ایران در آینده نزدیک به مکمل اقتصاد کشور تبدیل خواهد شد ۱۰:۲۵ طرح موضوع استیضاح فاطمی امین دوباره به سر میز مجلس می آید ۱۰:۲۰ توضیحات فاطمی امین در خصوص « عرضه خودرو در بورس»/ خودروهای « شاهین و کوئیک آر» از قرعه‌کشی خارج شده‌اند ۱۰:۱۷ دختر الکساندر دوگین نظریه‌پرداز شهیر روسی به قتل رسید ۱۰:۱۱ نباید هدف‌گذاری تورم را به نرخ ارز شناور و استفاده فعال از نرخ بهره تقلیل دهیم / اتفاقات سال‌های گذشته، پتانسیل رشد اقتصاد ایران را افزایش داد ۰۹:۵۰ قیمت بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلاری ۰۹:۴۸ بیش از یک میلیون تن سیمان به بورس کالا آمد ۰۹:۰۳ آینده بازار مسکن پس از برجام؛ ریزش قیمت یا رکود عمیق؟ ۰۹:۰۰ طرز تهیه مربای انجیر خوش رنگ / راز له نشدن انجیرها ۰۸:۵۱ طارمی پاس گل داد و مصدوم شد + فیلم ۰۸:۴۸ خطرات گوشی هوشمند برای کودکان + فیلم ۰۸:۴۰ هشدار زرد هواشناسی برای ۱۱ استان ۰۸:۲۹ صدور مجوز در حوزه های تخصصی بیمه زندگی و اتکایی و پرهیز از صدور مجوز مختلط ۰۸:۰۲ رتبه بندی بازنشسته ها و معلمان مهر آفرین به کجا رسید؟ ۰۷:۰۶ پیش بینی بورس امروز؛ فرش قرمز دلار برای شاخص هم وزن ۰۷:۰۰ ۵ روز سفر به مسقط عمان چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۰۲:۲۰ فوت و فن فروش خودرو + معنی اصطلاحات مرسوم در آگهی های فروش خودرو ۰۱:۵۳ نحوه دم کردن صحیح چای در فلاسک + چند نکته که نمی دانید ۰۱:۳۹ روش درست شستشوی لباس لینن ۰۱:۱۷ والدین چه دروغ هایی به بچه ها می گویند؟ ۰۱:۱۵ فال ابجد روزانه یکشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۱:۰۲ زنی که برای اولین بار پله برقی می بیند! + فیلم ۰۰:۵۶ راز تغذیه زنان ژاپنی برای سلامت و طول عمر ۰۰:۵۱ فال حافظ امروز یکشنبه ۳۰ مرداد + تفسیر دقیق ۰۰:۴۸ پایان یک جنجال؛ علی کریمی عذرخواهی کرد ۰۰:۴۲ بهترین رفتار با افراد بی شعور چیست؟ + توصیه های یک روانشناس ۰۰:۳۵ دلایل افزایش توریست های عرب در مشهد چیست؟ ۰۰:۲۹ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۰۸ چند راه ساده برای ترک اعتیاد به تلفن همراه ۰۰:۰۷ فال امروز؛ فال روزانه شخصی ۳۰ مرداد ۲۳:۵۹ چند نکته کلیدی برای دکوراسیون خانه ۲۳:۴۷ خواستگاری که این ویژگی رو داره رو از دست نده ۲۳:۲۸ ازدواج فامیلی خوب است یا بد؟ + باید و نبایدهای ازدواج فامیلی ۲۳:۲۳ چگونه گوشی قدیمی خود را ارتقا دهیم؟ ۲۳:۱۶ چطور زعفران اصل رو از تقلبی تشخیص بدیم؟ ۲۳:۰۲ شیرینی خشک و باقلوا رو چطور نگهداری کنیم ؟ + راز تازه ماندن اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: هادی طحان نظیف اخبار سیاسی سخنگوی شورای نگهبان شورای نگهبان قانون اساسی طحان نظیف ۱۴۰۱ ۵ ۲۹ سیاست ها ۳۰ مرداد ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری

نمایندگان مجلس امروز به ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی امروز_ یکشنبه ۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف شروع شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

کد خبر 748603

دیگر خبرها

  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی