Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکشنبه ۳۰ مرداد با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی رحیمیان دبیر جشنواره جوانان، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره و محمد خاجی روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرضا سهرابی مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای نشست گفت: نکته حائز اهمیت، سن و شور و شوق جوانی است که اگر این انرژی در حوزه هنر درست هدایت شود آینده درستی برای کشور رقم خواهد خورد. هنر رساترین زبان برای بازگو کردن اصلاحات و تقویت قوت‌ها است. اگر به بیانیه گام دوم در ۴۰ سالگی انقلاب نگاهی بیندازید و برنامه‌ای که پیش رو است ببینید، می‌بینید که تمام رویکرد رهبری نسبت به این موضوع مربوط به جوانان است. ما نیز در این راستا، ظرفیت‌هایی را به دست و تفکر جوانان رقم خواهیم زد و برگزاری چنین جشنواره‌ای که امروز بیست و نهمین دوره را شاهدیم می‌تواند زمینه‌ساز این مهم شود.

وی با بیان اینکه هدف اصلی و اساسی جشنواره کشف استعدادها و پرورش آنهاست، یادآور شد: رویکرد اصلی ما این است که در بستر جشنواره جوان که استعدادیابی صورت گیرد و نوآوری‌هایی صورت گرفته تاییدکننده این موضوع است و اینها دقیقا در راستای همین مطلبی است که عرض کردم و کار رها نمی‌شود و تازه کار جشنواره شروع می‌شود.

سهرابی بیان کرد: این ظرفیت‌سازی، اتفاقی ویژه‌ای برایش می‌افتد که برای تحقق هنر ایرانی اسلامی اصیل خواهد بود و یکی از خصوصیات این جشنواره، سینه به سینه بودن جوانان با استادان خودش است و این تعامل با استاد از دیگر اهداف ماست. امیدوارم با ظرفیت‌سازی که در جشنواره صورت گرفته میزبانی خوبی از جوانان داشته باشیم.

وی همچنین گفت: نگاه من به رسانه، در کنار شما بودن است و قطعا یک دست‌یافت حداکثری خواهیم داشت در غیر این صورت موفقیت حداقلی را شاهد خواهیم بود و منتظر مطالبه‌گری شما هستم.

محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز در ادامه بیان کرد: دبیر هنری ویژگی‌های مشخصی دارد و به همین دلیل تنها به نکاتی اشاره می‌کنم. خوشبختانه بدون اینکه من دخالتی در انتخاب ترکیب شورای سیاست‌گذاری جشنواره جوانان داشته باشم به نظر می‌آید این ترکیب از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار هستند. با توجه به علاقمندی ترکیب هنرمندانی که در شورا وجود داشت و اینکه از حضور ۲ نفر از برگزیدگان دوره‌های قبل بهره می‌بردیم، موجب شد که بتوانیم در جلساتی که با حضور آنها برگزار شد، به بررسی دوره‌های قبل بپردازیم و وجه تمایز جشنواره با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری اداره کل و معاونت هنری برعهده دارند، مورد بررسی قرار دهیم.

رویکرد جشنواره تمرکززدایی از تهران در تعامل با اداره کل استان‌های ارشاد بوده است و آنها را جستجو می‌کردند تا از امکانات به بهترین نحو گسترش پیدا کند و برکتش نیز همین است و در عین حال تعاملات حفظ شود. غالب هنرمندانی که امروز شاهد حضور آنها هستیم، به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز تجسمی ارشاد باید دانستوی بیان کرد: تصمیم‌سازهای این جشنواره که پیشینه‌ای ۳۰ ساله دارد همانطور که انجمن سینمای جوانان ایران هدف‌گذاری آموزش فیلمسازان با تاکید بر آموزش عکاسی بر اساس مبانی را داشته است. ما نیز وارثان تلاش‌های خالصانه کسانی بودیم که این سکان را در اختیار داشته‌اند و به ما رسانده‌اند.

رحیمیان گفت: آنچه که مهم است رویکرد جشنواره تمرکززدایی از تهران در تعامل با اداره کل استان‌های ارشاد بوده است و آنها را جستجو می‌کردند تا از امکانات به بهترین نحو گسترش پیدا کند و برکتش نیز همین است و در عین حال تعاملات حفظ شود. غالب هنرمندانی که امروز شاهد حضور آنها هستیم، به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز تجسمی ارشاد باید دانست. در بررسی ‌هایی که انجام دادیم رویکرد این دوره را اندکی تغییر داد. طبق برآوردی که داشتیم ممکن است با عدم استقبال مواجه شود اما به هر حال نفس حق و دلگرمی دوستان سبب شد با استقبال خوبی مواجه شویم و آمار امسال به لحاظ کمّی شکسته شد و موجب دلگرمی ما شد، هر چند ما به دنبال امار کیفی هستیم.

وی تاکید کرد: اهمیت و وجه تمایز جشنواره جوانان با دیگر جشنواره‌های هنری کشور، آموزش‌محور بودن آن است، ارتباط سینه به سینه و رو در رو در فضایی جدا از دیگر فضاهای آموزشی در سطح کشور است.

وی با اشاره به فضای اردوگاه شهید باهنر که با رویکرد و موضوع جشنواره همسو است، بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با محوریت بحران زیست محیطی یا محیط زیست در ایران برگزار خواهد شد. در دوره‌های قبل به روشنی مفهومی را مطرح نکردیم اما اگر بخواهیم جشنواره‌ای را در سطحی مطلوب برگزار کنیم، باید دارای عنوان باشد.

دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به تحلیل آموزش اشاره کرد و گفت: ما می‌دیدیم که اکثر هنرجوها خودآموخته هستند و برخی نیز از آموزش متوسط یا پایین برخوردارند و ما را وا داشت که آوردگاه جشنواره این باشد که بازنگری در آموزش این هنرجوها را انجام دهیم. امروز تکلیف کسانی که باید راه پیدا کنند مشخص شده است. استادان حاضر در کارگاه‌ها علاوه بر هنرمندی‌شان، صبر و شکیبایی در آموزش است. همچنین آموزش برخلاف دوره‌های قبل خاتمه پیدا نمی‌کند و برگزیده‌ای نخواهیم داشت بلکه هنرجویان وارد مرحله سوم که آموزش در فضای مجازی است، می‌شوند و این تعامل بین ما و هنرجوها تا آذرماه ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: نوع شکل‌گیری و ترکیب کارگاه‌های ما با توجه به جنس این رشته متفاوت است که با توجه به نیازسنجی‌ها صورت گرفته است. همچنین برنامه‌ای نیز برای حضور استادان در مراکز استان‌ها خواهیم داشت.

رحیمیان در ادامه بیان کرد: توازن نسبی بین شرکت‌کنندگان وجود ندارد همچنین به ازای هر سه خانم، یک مرد شرکت‌کننده داریم. ما بر اساس شایسته سالاری اساتید را انتخاب کردیم. شما این ماجرا را حرکتی مقطعی نبینید و برنامه‌ای است که در بود و نبود ما، به عنوان پروژه تراز اول و بنیادی اجرا خواهد شد. آنچه که ما به عنوان دغدغه خودمان در نظر داریم، مسائل خودمان است و به حل آنها بپردازیم.

وی گفت: این دوره برخلاف سایر دوره‌ها، حاصل کار، کاری مشترک بین استاد و هنرجو است که این ترکیب را را محقق خواهیم کرد. این چیزی است که در پیشینه تجسمی ما در بازه زمانی که پیش بینی کردیم، کم سابقه است. این گروه خودش را وارد چالشی جدی کرده است و ورود به این محدوده، کاری ساده نیست اما شدنی است و امیدوارم نتایجی راهگشا داشته باشد و شاهد عرصه آموزش هنرهای تجسمی فارغ از فضاهای معمول و موجود باشیم.

عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز گفت: در دوره‌های قبل وقتی به استان‌ها مراجعه می‌کردیم، متقاضی بودند که این جشنواره در تهران برگزار شود تا از امکانات تهران استفاده کنند، از سه سال قبل قرار شد در تهران برگزار شود اما کرونا سبب شد این جریان به تاخیر بیفتد.

وی افزود: در برنامه‌ریزی که انجام دادیم، قرار بر این است که شرکت‌کنندگان از مراکز هنری چون موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کنند و تجربه‌های حضوری و هنری خودشان را داشته باشند.

سیاهکارزاده با اشاره به تفاهم با آموزش و پرورش برای اردوگاه باهنر اظهار کرد: یکی از مجموعه‌هایی که همه خواسته‌های ما را برای اسکان و آموزش را برآورد می‌کرد و این محل را برای برگزاری جشنواره برگزیدیم.

وی همچنین عنوان کرد: تعداد کل افرادی که ثبت‌نام کردند، ۱۲۵۳ بود که ۷۴۱۷ اثر ارسال کردند. در این دوره، شاهد حضور ۹۲۶ شرکت‌کننده زن و ۳۲۷ شرکت کننده مرد بودیم. از این میان، ۱۳۵ شرکت‌کننده از ۲۶ استان کشور انتخاب شدند.

اگر آموزش مستتر باشد خودبخود هنرمندان وارد بازار کار می‌شوند. در حال حاضر نگاه ما آموزش محور است اما در دوره‌های بعد، حتما فکری برای ارائه بین‌المللی این آثار خواهیم کرد. در واقع نگاه ما، نگاهی کلان و کادرسازی است، چراکه این جوانان جایگزین بزرگان خواهد بود و خود به خود وارد بازار کار خواهند شدرحیمیان درباره پیش‌بینی برای آموزش جوانان در استان‌هایی که در جشنواره حضور ندارند، گفت: دو مساله وجود دارد؛ اینکه پوشش اطلاع‌رسانی ما مطلوب بوده یا خیر، دوم اینکه باید بدانیم سطح آموزش در استان‌ها در چه سطحی است. اعزام استادان و کارشناسان به این استان‌ها، این فرصت را به ما می‌دهد که برای آنها راهکار پیدا کنیم، چرا که این موضوع بیانگر مسائلی است که دیگر جشنواره‌ها را نیز در بر خواهد گرفت. همچنین ادارات کل ارشاد استان‌ها باید در این دوره و دوره‌های آتی، افردای را به عنوان نامزد شرکت در جشنواره اعلام کنند.

سهرابی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چه برنامه‌ مدون داخلی و بین‌المللی برای رها نشدن هنرجویانی که در جشنواره حضور دارند وجود دارد، گفت: در خلال یکی از جلسات شورای سیاستگذاری با آقای رحیمیان درباره رویکرد ویژه و ارائه بین‌المللی آثار هنرجویان این جشنواره صحبت کردیم. در این راستا، اگر آموزش مستتر باشد خودبخود هنرمندان وارد بازار کار می‌شوند. در حال حاضر نگاه ما آموزش محور است اما در دوره‌های بعد، حتما فکری برای ارائه بین‌المللی این آثار خواهیم کرد. در واقع نگاه ما، نگاهی کلان و کادرسازی است، چراکه این جوانان جایگزین بزرگان خواهد بود و خود به خود وارد بازار کار خواهند شد.

رحیمیان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر گفت: جزء وظایف این جشنواره کاریابی نیست نه اینکه مطلوب ما نیست، هرچند در تعامل و صحبتی که با اساتید داشتم، دغدغه‌شان این بود که چه برای این جوانان خواهیم داشت. به اعتقاد من، مقدمه این کار این است که نمایشگاهی آبرومند و در شان آنها برگزار کنیم و می‌توانیم مخاطبان این مجموعه را دعوت کنیم تا از طریق دیدن آثار آنها به سمت بازار کار سوق دهند که این تسهیل‌گری صورت گیرد.

در عین حال، آنچه که وجود دارد تمام تلاش‌مان است که نمایشگاه آثار را آماده کنیم درعین حال دست اندرکاران داخلی و بین‌المللی را دعوت کنیم تا آثار را ببینند، چراکه تا نمایشگاهی نباشد، زمینه‌ای نخواهیم داشت. در این مورد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعامل داشتیم تا بتوانیم این نمایشگاه یا بخشی از آن را بدون خدشه به آثار، در کشورهای دیگر داشته باشیم.

سیاهکارزاده نیز بیان کرد: تمامی برگزیده‌های حاضر در جشنواره را عضو صندوق اعتباری هنر خواهیم کرد که باید پشتوانه نمایش آثار داشته باشند که آن را نیز با برگزاری نمایشگاهی در گالری هنر ایران رفع می‌کنیم. در واقع برای تحقق این موضوع، ایده‌آل این است که آثار به صورت حرفه‌ای ارائه شوند.

کد خبر 5568718

منبع: مهر

کلیدواژه: عبدالرضا سهرابی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان موزه هنرهای معاصر تهران اردوگاه شهید باهنر تئاتر ایران خانه هنرمندان ایران حضور هنر ایران در جهان فیلم سینمایی بابک برزویه محرم 1401 فیلم مستند فیلم کوتاه درگذشت چهره ها روایت محرم سینمای مستند کارگردان تئاتر عکاسی کارگردان سینما جشنواره هنرهای تجسمی جوانان وارد بازار کار دوره های قبل بین المللی شرکت کننده برنامه ای استان ها نگاه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۳۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان

رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان تیر است گفت: نخستین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی پاییز امسال در حوزه هنری اصفهان برگزار می‌شود.


احمد نوری با اشاره به اینکه مواجهه خلاق با پیشینه فرهنگی و تمدن، شاخص ارزیابی آثار ارسالی به نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» است افزود: برای خلق داستان‌های ریشه‌دار و موافق سلیقه روز ِمخاطبان باید به سمت بازآفرینی حرکت کنیم، با توجه به اینکه داستان یک مقوله مهم و تاثیرگذار است که کالا‌های مرتبط با آن مانند فیلم، سریال و انیمیشن در زندگی روزمره نقش محوری دارد و از سو دیگر هجمه فرهنگی نیز با داستان یا هنر‌های مرتبط با آن شکل می‌گیرد.


وی ادامه داد: بخش رقابتی این رویداد که ارسال آثار برای آن آغاز شده شامل تولید و بررسی داستان، رُمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه ِکوتاه، جُستارنویسی و طرح داستان است و بخش ترویجی این جشنواره نیز با برگزاری کارگاه‌های هنری و داستانی است در شهر‌های مختلف ادامه می‌یابد.


نوری گفت: هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و همه علاقه‌مندان به نویسندگی در رده‌های سنی مختلف می‌توانند در این جایزه ملی شرکت کنند.

رییس نخستین دوره «جایزه ملی داستان و بازآفرینی» با بیان اینکه با توجه به میزان استقبال امکان تمدید مهلت برای دریافت آثار وجود دارد، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا تیر امسال به دبیرخانه جشنواره به نشانی dastanvabazafarini.ir ارسال کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه