Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پایگاه خبری "تروث اوت" (truthout) افشا کرد که حملات هوایی آمریکا در سومالی در ماه های اخیر بازتاب اندکی در رسانه های آمریکایی داشته و این حملات تنها در هفته های اخیر جان بیش از ۲۰ غیرنظامی را گرفته است.   

براساس گزارش این پایگاه خبری افشاگر، ستاد فرماندهی آفریقای ایالات متحده آمریکا (AFRICOM) دومین حمله خود را ظرف یک هفته اخیر در سومالی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش ادعایی آفریکام، ارزیابی های اولیه‌ نشان می‌دهد که این حمله در "بلدوین" (شهری در سومالی) رخ داده وتنها ۱۳ جنگجوی متعلق به گروه شبه‌نظامی الشباب مرتبط با القاعده را کشته و به هیچ غیرنظامی آسیبی وارد نشده است.

آفریکام همچنین اعلام کرده است که چهار عضو الشباب را در سه حمله هوایی دیگر در تاریخ ۹ اوت (۱۸ مرداد) در نزدیکی بلدوین، دو جنگجو را در عملیات مشترک آمریکا و سومالی در نزدیکی "لابی‌کاس" در ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) و پنج ستیزه جوی دیگر را هم در بمب گذاری ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) در خارج از "بیرزانی" کشته است.

همه این حملات از زمانی رخ داده اند که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا دستور استقرار دوباره  صدها نیروی ویژه را در سومالی در ماه مه (اردیبهشت) تایید کرد و موضوع عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور ویران که در دوره دولت «دونالد ترامپ» صادر شده بود را رد کرد.

براساس گزارش موسسه غیردولتی "ایروارز" (Airwars) که حملات هوایی بین المللی علیه گروه هایی همچون داعش را ردیابی می کند، از زمان تغییر موضع واشنگتن در قبال سومالی تاکنون حملات هوایی علیه شبه نظامیان افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های موسسه نظارتی "ایروارز" مستقر در بریتانیا، نیروهای آمریکایی دستکم ۱۶ بار سومالی را در دوران ریاست جمهوری بایدن بمباران کرده اند که بین ۴۶۵ تا ۵۴۵ شبه‌نظامی مظنون را کشته اند. در تاریخ ۱۳ مارس (۲۲ اسفند) سال جاری نیز یک حمله پهپادی با همکاری آمریکا و سومالی منجر به کشته شدن  ۲۰۰ شبه نظامی مظنون گردید.

موسسه ایروارز اما با رد ادعای آفریکام به بررسی شمار تلفات غیرنظامیان نیز پرداخته و اعلام کرده است که تنها در یکی از حملات اخیر آمریکا به سومالی پنج کودک کشته شده اند.

براساس گزارش این نهاد غیردولتی ناظر حملات هوایی بین المللی، از سال ۲۰۰۷ تاکنون، ارتش آمریکا ۲۶۰ عملیات در سومالی انجام داده است. پنتاگون با تائید این تعداد عملیات ادعا می کند که از آن زمان تاکنون  پنج غیرنظامی کشته و ۱۱ نفر زخمی شده اند. حال آنکه موسسه ایروارز تخمین می زند که در حملات مورد تائید پنتاگون، دستکم ۷۸ تا ۱۵۳ غیرنظامی، از جمله ۲۰ تا ۲۳ کودک، جان خود را از دست داده اند.

این موسسه تاکید دارد که اگرچه مدت زیادی است ایالات متحده سومالی را بمباران نکرده و این امر به ویژه در پی افشای بازداشت و شکنجه مظنونان به ترور در سومالی از سوی سازمان سیا صورت گرفته است، اما ادامه بمباران سومالی از سوی ارتش آمریکا نه تنها کمکی به امنیت منطقه نکرده بلکه باعث تداوم بی‌ثباتی و فقر گسترده در میان مردم این کشور آفریقایی شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: براساس گزارش حملات هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۳۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، در حمله شاخه غرب آفریقای گروهک تروریستی داعش (ISWAP) و باندهای مسلح به ایالت‌ های بورنو و سوکوتو واقع در نیجریه علیه نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی (CJTF)، ۲۵ نفر جان باختند.

به گزارش رسانه‌ های محلی نیجریه، مین کارگذاشته شده توسط شاخه غرب آفریقای گروهک تروریستی داعش در جاده منطقه گامبورو نگالا در ایالت بورنو (واقع در شمال غرب نیجریه) حین عبور خودروی نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی منفجر شد.

تیجانیما عمر، رئیس نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی اعلام کرد که در نتیجه این انفجار ۱۱ نفر از اعضای نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی جان خود را از دست داده و ۲ تن دیگر زخمی شده‌ اند.

اسماعیل هارونا، از کارکنان نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی نیجریه در ایالت سوکوتو نیز اعلام کرد که در حمله‌ ای که توسط اعضای باندهای مسلح در منطقه ایسا در ایالت سوکوتو انجام شد، ۱۴ نفر از اعضای نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

منابع رسانه ای در این خصوص اضافه کردند که تعداد زخمی های این حادثه تا کنون به صورت دقیقی مشخص نشده است؛ اما بیم آن می رود که تعداد کشته شدگان به دلیل شدت برخی جراحات وارده، افزایش یابد.

گفتنی است، نیروهای وظیفه مشترک غیرنظامی در نیجریه برای کمک به ارتش در مبارزه با باندهای مسلح و همچنین گروه‌ های تروریستی بوکوحرام و داعش در مناطق مختلف این کشور ایجاد شده است.

کد خبر 6092356

دیگر خبرها

  • حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند
  • شواهدی مبنی بر دفن افراد شکنجه‌شده در آودیوکا وجود دارد
  • ۱۰ برابر کشور‌های پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • طوفان سهمگین در اوکلاهما ۳ کشته بر جای گذاشت
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند