هنرجویان بعد از جشنواره رها نمیشوند/ کارکرد اصلی کادرسازی برای آینده هنر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۴۸۹۷
خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی: نشست رسانهای بیستنهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امروز یکشنبه سیام مردادماه ۱۴۰۱ با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم، محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی این رویداد هنری در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت ارشاد برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عبدالرضا سهرابی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیست و نهم در ابتدای این نشست خبری گفت: مرحله جوانی، سنی است که در آن انبوهی از ظرفیتها و استعدادهای بالقوه مستتر است. آنچه که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که ما نمیتوانیم از اشتیاق و علاقه فطری مقطع جوانی بگذریم. قطعا اگر فطرت جوانی در عرصه هنر به درستی هدایت شود، اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد. هنر، مهمترین امکان برای معرفی ظرفیتهای موجود در فرهنگ و تمدن هر کشور است.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد افزود: مقام معظم رهبری میفرمایند، «هنر رساترین زبان برای بیان نقاط ضعف و قوت موجود و اصلاح آنها است و این اتفاق در پرتو استفاده از توانایی و ظرفیتهای جوانان امکانپذیر است». در این راستا، بخش عمدهای از فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم خطاب به جوانان است و این موضوع تکلیف مسئولان را در حوزه سیاستگذاری و اجرا سنگینتر میکند. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را فراهم میسازد. هدف اصلی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، کشف استعدادهای جوان و پرورش آنهاست.
سهرابی اظهار داشت: در این راستا، نوآوریهایی در این دوره از جشنواره صورت گرفته است. ازجمله اینکه شرکتکنندگان پس از پایان کارگاههای آموزشی رها نمیشوند بلکه کار اصلی از اینجا به بعد آغاز میشود. کارکرد مهم جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، ظرفیتسازی و کادرسازی برای آینده هنر اصیل ایرانی – اسلامی است. از سوی دیگر، یکی از خصوصیات اصلی این جشنواره، همراهی سینه به سینه هنرجویان جوان با استادان خود است که موجب اثرگذاری مضاعف و ارتقای سطح کیفی آموزشهای ارائه شده میشود. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال برای نخستینبار در پایتخت برگزار میشود و این امکان خوبی است برای اینکه هنرجویان سراسر کشور بتوانند به شکلی هدفمند و سازماندهیشده از ظرفیتها و امکانان هنری موجود در پایتخت بهرهمند شوند.
سهرابی در پاسخ به پرسشی درباره امکان حضور هنرجویان در عرصه بینالملل توضیح داد: تدارک امکانی برای ورود هنرجویان به عرصه بینالملل یکی از موضوعات جدی و مورد توجه دبیر هنری محترم جشنواره است اما ابتدا باید در داخل کشور به نقطه قابل قبولی برسیم. درباره ورود هنرجویان به بازار کار نیز باید بگویم که اگر این آموزش به صورت مستمر انجام شود، خود به خود شرایطی رقم خواهد خورد که هنرمندان وارد بازار کار حرفهای شوند.
محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری جشنواره در ادامه نشست رسانهای ضمن اشاره به اعمال تغییرات در شیوه برگزاری جشنواره بیست و نهم گفت: ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره نکته قابل توجه این دوره است که ترکیبی از مسئولان و هنرمندان است. خوشبختانه باتوجه به ترکیب چهرههای حاضر، این شورا از ظرفیت و بضاعت قابل توجهی برخوردار بوده و هست. شاید تصور غالب این باشد که فعالیتهای شورای سیاستگذاری تنها معطوف به طراحی رویکردهای کلی و تحولات اجرایی است اما خوشبختانه به دلیل ترکیب متنوع هنرمندانی که در شورا وجود داشتند و حداقل ۲ نفر از آنها نیز جزء برگزیدگان دورههای پیشین جشنواره بودند، بررسیهای قابل توجهی نسبت به دورههای گذشته صورت گرفت و بر این اساس، توانستیم به نکات و اطلاعات قابل توجهی برسیم.
وی ادامه داد: تمرکززدایی از تهران، حضور در شهرستانها و برقراری تعامل با اداره کلهای ارشاد استانها رویکرد جشنواره طی دورههای گذشته بوده و هست. به این ترتیب، ادارات کل استانها استعدادهای هنری منتخب را معرفی میکنند تا از امکانات و آموزش استادان بهرهمند شوند و درعین حال تعاملات نیز حفظ شود. این اتفاق را باید به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز هنرهای تجسمی تلقی کنیم. طی بررسیهایی که از ادوار گذشته داشتیم، رویکرد این دوره تغییراتی یافت و خوشبختانه این تغییرات منجر به کاهش کمیّت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نشد.
وی افزود: اساسا ما به دنبال افزایش کیفی آثار هنرمندان حاضر در جشنواره هستیم. میتوان گفت که وجه تمایز این جشنواره با سایر رویدادهای هنری و فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام،ی آموزشمحور بودن آن و ارتباط مستقیمی است که میان شرکتکنندگان و استادان در یک فضای متفاوت ایجاد میشود. در این دوره بنابر ذوق و سلیقه دوستان دستاندرکار، جشنواره در اردوگاه شهید باهنر که فضایی سرسبز و مصفا است، برگزار میشود. این موضوع، باعث شد که مفهوم این جشنواره با تاکید بر لزوم توجه به محیط زیست ایران انتخاب شود. امسال از استادانی بهره میبریم که علاوهبر اینکه هنرمندان شناخته شدهای هستند، سابقه تدریس و آموزشهای هنری را هم دارند.
رحیمیان اظهار داشت: دوره سه روزه کارگاهی برخلاف دورههای پیشین، خاتمه پیدا نمیکند و میان شرکتکنندگان رقابتی برای برگزیده شدن وجود ندارد بلکه شرکتکنندگان وارد مرحله سوم میشوند و در فضای مجازی که امتداد کارگاههای حضوری آنهاست، آموزشهای خود را دریافت میکنند. این ارتباط، پس از اتمام جشنواره میان هنرجویان و کارگروههای مختلف ادامه پیدا میکند. حتی برنامهای برای استادانمان درنظر گرفتهایم تا در صورت نیاز، به مراکز استانها سفر کنند و ضمن شناخت ظرفیتهای سرمایههای انسانی و اقلیمی موجود در هر استان، کارگاههای حضوری خود را در آنجا برگزار کنند.
دبیر هنری جشنواره در پایان گفت: سعی کردیم در انتخاب آثار به سمت شایستهسالاری برویم و افرادی را انتخاب کنیم که شایستگیهای هنری لازم را داشته باشند. این جشنواره یک حرکت مقطعی از سوی مرکز هنرهای تجسمی نیست بلکه یک پروژه بنیادین و پژوهشی است. فضایی نمایشگاهی در اختیار استادان و هنرجویان قرار خواهیم داد تا از شهریور ماه سال جاری به سمت تولید آن دسته از آثار هنری که قابلیت ارائه نمایشگاهی دارند، حرکت کنند. به امید خدا در اواخر آذر یا اوایل دی ماه، این نمایشگاه برگزار خواهد شد.
رحیمیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان اشتغال حرفهای هنرجویان جوان، گفت: کاریابی جزء وظایف این جشنواره نیست اما استادان ما نیز این دغدغه را دارند که برای ورود هنرجویان جوان به بازار کار، زمینه مناسبی را فراهم کنند. برای تحقق این امر ابتدا باید نمایشگاهی شایسته برگزار کنیم و سپس، به سراغ گامهای بعدی برویم.
تعداد کل ثبتنامهای جشنواره بیست و نهم ۱۲۵۳ نفر و تعداد کل آثار رسیده به دبیرخانه، ۷۴۱۷ نفر بوده است. تعداد شرکتکنندگان زن ۹۲۶ نفر و شرکتکنندگان مرد ۳۲۷ نفر است. در این میان، بیشترین تعداد شرکتکنندگان مربوط به رشته نقاشی است. همچنین در این دوره پس از حدود پنج سال، سفال و سرامیک به صورت رشتهای مجزا در جشنواره حضور دارد.
جشنواره امسال برگزیده و جایزه نهایی ندارد در عوض مبلغ یک و نیم میلیون تومان به تمام شرکت کنندگانی که به مرحله سوم برسند، پرداخت خواهد شد. همچنین از میان برگزیدگان ادوار گذشته نیز دستیارانی انتخاب شدهاند که استادان کارگاهها را همراهی خواهند کرد.
بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری محمدمهدی رحیمیان، از شهریور تا آذر ماه سال جاری در تهران برگزار میشود.
در نشست رسانهای بیست و نهمین جشنواره تجسمی جوانان ایران همچنین از پوستر این رویداد هنری با طرحی از «بهمن اصغری» رونمایی شد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: جشنواره نشست ثبت نام دبیر هنری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی عبدالرضا سهرابی بیست نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران جشنواره بیست و نهم مرکز هنرهای تجسمی شورای سیاستگذاری شرکت کنندگان دبیر هنری کارگاه ها ظرفیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۴۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی نگارخانه ترانه باران، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقهمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این نشست تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان، مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه فرشچیان، مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره و محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران همراه بود.
عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
وی با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره با اشاره به اینکه در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است، گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقهمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
وی با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و ... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی مدیر نگارخانه ترانه باران نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
وی بیان کرد: از این رو آمادگی آن را داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قایل هستیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
کد خبر 6089607