Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که احتیاجی به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست گفت: حرکت جدیدی شروع نشده بلکه استمرار توافق قبلی است که قبلا مجلس اذن داده بود.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و یازدهم به ابهامات، انتقادات و سوالات درباره ضرورت تصویب توافق احتمالی هسته ای در مجلس پاسخ داد که در زیر می خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی معتقدند که با توجه به تصویب برجام در مجلس دهم، باید مجددا توافق احتمالی جدید در مذاکرات برجام به تصویب مجلس یازدهم برسد. با توجه به سابقه نمایندگی شما در مجلس سابق چقدر این نظر را قبول دارید؟

طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، در صورتی که ۱+۴ به تعهدات و وظایفش عمل کند، وزارت خارجه گزارشی به کمیسیون امنیت ملی درباره عملکرد طرف مقابل ارائه می کند. سپس نوبت به کار کارشناسی کمیسیون امنیت ملی می رسد مبنی بر اینکه توافق صورت گرفته برای لغو تحریم‌ها با راستی آزمایی عجین است یا خیر و آن گزارش در صحن قرائت می‌شود.

پس درهیچ جای قانون تصریح نشده که باید متن توافق به صحن آید بلکه ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها می‌گوید که کمیسیون امنیت ملی بعد از بررسی گزارش وزارت خارجه درباره عملکرد طرف مقابل در لغو تحریم ها، گزارشی به صحن علنی ارائه کرده و مجلس روی این گزارش اظهار نظر می‌کند و نه روی متن توافق.

با این توضیحات، آیا احتیاجی به تصویب متن توافق احتمالی در مجلس نیست؟

خیر احتیاجی نیست چون اتفاق جدیدی رخ نداده و توافقنامه جدیدی نیست. حرکت جدیدی هم از صفر شروع نشده بلکه استمرار توافق قبلی است که مجلس برای آن اذن داده و قانون شده است.

احتیاجی به تصویب توافق احتمالی در مجلس نیست؛ حرکت جدیدی شروع نشده بلکه استمرار توافق قبلی است که قبلا مجلس اذن داده بود. در مجلس قبلی هم ما برجام را تصویب نکردیم و وارد بحث برجام با آن همه مواد و تبصره و پیوست نشدیم بلکه به دولت اجازه دادیم که با رعایت خطوط قرمز می‌تواند برجام را اجرا کند. بعد از آن هم شورای عالی امنیت ملی حدود هفت شرط گذاشت و مقام معظم رهبری هم ۶، ۷ شرط تعیین کرد و جمعا حدودا ۱۵ شرط برای دولت برای اجرای برجام گذاشته شد. ما در مجلس قبلی هم وارد جزئیات برجام نشدیم بنابراین بحثی که اکنون درباره برجام در جریان است، در تداوم موضوع قبلی با همان اذنی است که در مجلس قبل دادیم.

این وسط، آمریکا از برجام خارج شد و حالا آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد و اروپایی‌ها هم به تعهداتشان عمل نکردند، ما هم در مجلس یازدهم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردیم با این هدف که طبق قانون قبلی مجلس در برجام اگر طرف مقابل به وظایفش عمل نکرد، ایران هم عمل به وظایفش را متوقف کند. بر همان اساس بود که دولت آقای روحانی تعهداتش را برگرداند و دستور غنی سازی را صادر کرد و دوباره روی غنی سازی پنج درصد و بالاتر رفتیم و ماشین‌های جدید نصب شد. این اقدامات طبق همان قانون قبلی مجلس برای اجرای برجام و همچنین خطوط قرمز ترسیم شده از سوی شورای عالی امنیت ملی و رهبری انجام شد.

از همان ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم، در کمیسیون امنیت ملی توضیح دادم که پنج گام شامل غنی سازی، ساخت و نصب ماشین‌های جدید، تحقیق و توسعه و انباشت اورانیوم برداشته شد و یک گام دیگر و آن هم پروتکل الحاقی مانده که هنوز داوطلبانه اجرا می‌شود و در قالب آن دوربین‌های آژانس نصب شده و نظارت می‌کند. در همان روزهای اول مجلس یازدهم اصرار ما این بود که کمیسیون امنیت ملی با ارائه طرحی جلوی الحاق پروتکل الحاقی را بگیرد چون طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد. مجلس وارد شد و به اضافه گام‌های برداشته شده در دولت قبل برای کاهش تعهدات، آن ها و پروتکل الحاقی را در طرحی گنجانده و جمع آن قانون اقدام راهبردی شد پس این قانون در تداوم قانون قبلی است طبق این شرایط ما قانون گذاری کرده که با خروج آمریکا و عمل نکردن اروپا به تعهداتش، ایران هم به تعهداتش عمل نکند./ایسنا

منبع: فردا

کلیدواژه: جواد کریمی قدوسی قانون اقدام راهبردی کمیسیون امنیت ملی برای لغو تحریم ها توافق احتمالی مجلس یازدهم حرکت جدیدی طرف مقابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترافیک تهران عجالتا تغییر نمی کند

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که امسال هیچ تغییری در طرح ترافیک تهران اعمال نخواهد شد.   سرهنگ فیروز کشیر در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه آیا امسال تغییری در طرح ترافیک تهران اعمال خواهد شد یا خیر گفت:‌ امسال هیچ تغییری در طرح ترافیک اعمال نشده و اعمال نیز نخواهد شد. تصمیمات این‌چنینی باید در کمیته مشترک میان کارشناسان حوزه شهری و امور ترافیکی و انتظامی برگزار شود و پس از رسیدن به نظرات واحد و تصویب آن، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.   وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح ترافیک تهران مانند سال گذشته در حال اجراست، گفت:‌ تا امروز نشست مشترک و تصمیمی در مورد تغییر در طرح ترافیک گرفته نشده و اگر تصمیم جدیدی اتخاذ شود، قطعا اطلاعات لازم داده خواهد شد. البته مواردی در مورد طرح جدید ترافیک مطرح شده که این ها باید در شورای ترافیک مطرح و تصویب شود.   معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هسته مرکزی شهر، ترافیک سنگینی دارد و باید مدیریت کلان شهری برای آنجا صورت گیرد تا مردم متضرر نشوند. لذا اگر در آینده طرح جدیدی ریخته شود به اطلاع مردم خواهد رسید.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عضو سنای آمریکا: سنا توافق با عربستان را بدون سازش با اسرائیل تصویب نمی‌کند
  • طرح ترافیک تهران عجالتا تغییر نمی کند
  • طرح ترافیک تهران عجالتا تغییری نخواهد داشت
  • طرح ترافیک امسال تغییر نمی کند
  • طرح ترافیک تهران امسال تغییری نخواهد داشت
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود
  • لایحه «امنیت شغلی» قانونی مضاعف و غیرکارشناسی