Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «طرفداری»
2024-04-28@20:39:39 GMT

قیمت و خرید توپ فوتبال | نگاهی به تاریخچه توپ فوتبال

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۰۲۱۴

اگر بخواهیم برای ایجاد فوتبال مدرن از شخص یا اشخاصی تشکر کنیم، باید خطاب به شفیلد اف سی انگلیس صحبت کنیم. با این حال لگد زدن به یک شی کروی قدمتش به حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. تاریخ دور و دراز فوتبال همانقدر که با شوق و ذوق هوادارانش پابرجا مانده، به تکنولوژی هم مدیون است.

چینی ها از هزاران سال قبل سر خودشان را با بازی "تسو چو" گرم می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بازی دو تیر چوبی وجود داشت و چندین توپ که از پوست حیوانات ساخته می شدند . شواهد باستانی به ما می گویند که در مصر، یونان و روم باستان هم بازی های مشابهی وجود داشته اند. اروپایی های قرون وسطی با دل و روده خوک برای خودشان توپی فراهم می کردند و با لگد زدن به آن، برای خودشان سرگرمی می ساختند. اروپایی های پیگیر و پاکار، طی چندین قرن بازی را ادامه دادن تا در نهایت پس از روی کار آمدن چرم به جای اجزای حیوانات، اجداد توپ های امروزی پا به عرصه وجود بگذارند.

توپ های قرن 19

در حقیقت سال 1836 بود که چارلز گودیر حق اختراع لاستیک ولکانیزه (ولکانش) را به نام خودش ثبت کرد تا نقش حیوانات در بازی ضربه زدن به توپ کم رنگ شود. اولین توپ لاستیکی در سال 1855 ساخته شد و پس از آن توپ ها به مرور پیشرفت کردند. 

خرید توپ فوتبال

 

اولین مقررات اندازه توپ

اولین نهاد رسمی ای که به اندازه توپ فوتبال ورود کرد، اتحادیه فوتبال انگلیس بود که قدمت آن از بخش زیادی از کشورهای جهان بیشتر است. این مقررات که انگلیسی ها وضعشان کردند، امروزه هنوز هم در فیفا وجود دارند. جلسه ای که در سال 1863 در لندن برگزار شد، خدمت بزرگی به فوتبال رساند.  اتحادیه فوتبال انگلیس هر کسی که با فوتبال سر و کار داشت را دعوت کرد و با مشورت آنها تعیین کرد که یک توپ فوتبال باید کاملا کروی باشد، محیط آن بین 68 تا 70 سانتی متر باشد؛ حدود 10 سال بعد باز هم این وظیفه به اتحادیه فوتبال انگلیس محول شد تا وزن توپ ها را تعیین کند؛ وزنی که در نهایت تصمیم بر این شد تا بین 390 تا 460 گرم باشد . شاید باورتان نشود اما این قوانین که همگی بیش از 150 سال عمر دارند، هنوز هم در سراسر جهان اجرا می شوند و همه آن را اجرا می کنند؛ تفاوت تنها در روش ساخت توپ هاست.

لیگ انگلیس سال 1888 به عنوان اولین لیگ حرفه ای فوتبال جهان تشکیل شد و کسب و کار گلاسکویی ها رونق گرفت، اسکاتلندی ها با استفاده از چرم مستحکم و کیفیت دوخت تضمین شده، به تمام بریتانیا اطمینان دادند که توپ های شان تغییر حالت و سایز نخواهند داشت.

توپ های قرن بیستم

در آغاز قرن بیستم، اکثریت قریب به اتفاق توپ های فوتبال که دیگر در سرتاسر اروپا دیده می شد، تویی لاستیکی داشتند که با یک لایه چرم درونی همراه بود تا به کیفیت چرخش توپ کمک برساند. توپ‌ها در این زمان معمولاً از  چرم قهوه‌ای ساخته می‌شدند و از هجده بخش مختلف تشکیل می‌شدند که در شش صفحه چیده شده بودند.

با وجود جهش‌ها و دستاوردهای فنی زیادی که که تولیدکنندگان توپ در اوایل قرن بیستم انجام دادند، هنوز یک مشکل بزرگ وجود داشت. دوخت به کار رفته، همراه با خاصیت حفظ آب چرم، کیفیت بازی را بسیار پایین می آورد و خطر ضربه مغزی بازیکنانی که ضربه سر می زدند را بسیار بالا می برد. وقتی باران می بارید توپ به قدری سنگین می شد که حتی پس از خشک شدن هم دیگر به حالت اولیه خودش برنمی گشت و کیفیت بازی های هوای بارانی را بسیار کم می کرد.

طی دهه 1940 میلادی، یک لایه پارچه ای بین تویی لاستیکی و لایه چرم بیرونی قرار داشده شد و بخش زیادی از مشکلات قبلی حل شوند. توپ ها حالا کیفیت بهتری پیدا کرده بوند و همچنین مقابل رطوبت مقاومت بهتری از خودشان نشان می دادند. در دهه 1950 و اوایل دهه 1960 رنگ ها و سایر مواد غیر متخلخل به توپ کروی فوتبال اضافه شدند تا جذب آب به کمترین میزان ممکن برسد. در این زمان بود که توپ های سفید و نارنجی به جهانیان معرفی شدند تا در مسابقات شبانه و در زمین های پوشیده از برف دید بهتری به تماشاگران ارائه بدهند.

تا دهه 60 که دیگر عملا فوتبال به سرتاسر جهان رسیده بود، الیاف مصنوعی کاملا ضد آب هنوز وجود نداشتند و حدود 20 سال طول کشید که این توپ ها در دهه 80 به صورت جهانی مورد استفاده قرار بگیرند تا دیگر در هیچ جایی از جهان، مشکلات جذب آب و سنگین شدن توپ وجود نداشته باشد. در این زمان بود که اولین توپ های "باکمینستر" به گردش در آمد. این توپ‌ها که با چندین ضفه شش ضلعی ساخته شده‌اند، و در ایران لقب چهل تکه را دریافت کردند. باکمینستر دقیق‌ترین شکل کروی را تا به امروز ارائه می‌دهند و در هوا منطقی ترین حرکت ممکن را دارد.

قیمت توپ فوتبال

توسعه فوتبال یک فرآیند مداوم است و نوآوری هم همیشه وجود دارد. توپ ها هم به مانند همه اجزای فوتبال پیشرفت می کنند و مدرن تر می شود اما در این میان همیشه و در همه جا حضور دارند، پای ثابت همه صحنه هایی که از مستطیل سبز به خاطر دارید.

اخبار داغ 

تاج: بازگرداندن کی روش؟ اگر رئیس شوم به صورت جدی به آن فکر می کنم؛ ویلموتس نوزدهمین مربی برتر جهان بود گلی خانوم جادوگر تیم لیگ برتری؛ دستمزد 45 میلیون تومانی برای طلسم و جادو! اولین بدشانسی برای مورینیو در فصل جدید؛ استخوان ساق پای واینالدوم شکست! گل ام باپه در ثانیه 8 روی پاس تماشایی مسی (لیل 0-1 پاری سن ژرمن)

منبع: طرفداری

کلیدواژه: توپ فوتبال توپ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۰۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی

حمید سمندریان که با شوق فراوان نظاره‌گر کار دانشجویان خود بود، استعداد و توانمندی این دانشجو را کشف کرد و اول بار در نمایش «نگاهی از پل» با او همکاری کرد. اکبر زنجان‌پور در این نمایش به عنوان استعدادی درخشان ظاهر شد و این اولین گام‌های او در جاده موفقیت بود.

به گزارش ایسنا، این خاطره به دهه ۵۰ بازمی‌گردد و حالا دانشجوی سابق قرار است همزمان با زادروز استاد خود و در مراسمی که کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار می‌کند، تقدیر شود.

دانشجوی سابق اما سال‌هاست که خانه‌نشین است و شرایط را برای به صحنه بردن اثری تازه، مناسب نمی‌داند.

هرچند نسل جدید تماشاگران تئاتر نتوانسته‌اند هنرنمایی زنجان‎پور را روی صحنه ببینند، اما قدیمی‌های تئاتر نمی‌توانند حضور تاثیرگذار و استعداد شگرف او را در نمایش‌های «نگاهی از پل» و «ملاقات بانوی سالخورده» فراموش کنند

شاید اولین بازی حرفه‌ای او در تئاتر در نمایش «نگاهی از پل» بود که در کنار سوسن‌فرخ نیا به عنوان یکی دیگری از دانشجویان مستعد دانشکده هنرهای زیبا درخشید و بار دوم بود که خود را به عنوان استعدادی غیرقابل انکار اثبات کرد؛ در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات و کار حمید سمندریان. او در آن نمایش نقش آالفرد ایل را بازی کرد که یکی از کارکترهای مهم نمایشی است و تفاوت سنی زیادی با آن داشت.

به انگیزه این تجلیل و به یاد حمید سمندریان، بخشی از صحبت‌های او را درباره زنجان‌پور مرور می‌کنیم:

«زنجان‌پور بسیار قابل قبول و باورپذیر بازی کرد. هرچند که آالفرد ایل از سن او دور بود ولی او نقش را به خوبی درک کرد. من استعداد زنجان ‌پور را در کلاس‌های دانشگاه شناختم. زمانی که شاگرد من بود، او را در اجراهای دانشگاهی دیده بودم و هیجان‌ها و انرژی‌های او را می‌شناختم. همان طور که در «نگاهی از پل» قدرت و انرژی خود را به نمایش گذاشت، در «ملاقات بانوی سالخورده» نیز به درونیات و عمق آلفرد ایل پی برد. دو نقش متفاوت و با بازی فراموش‌نشدنی زنجان‌پور. من برای رسیدن او به آلفرد ایل هیچ گونه درگیری نداشتم. زنجان‌پور به شدت خودش را متمرکز کرده بود تا به نقش برسد و آن طوری که من می‌خواهم بازی کند. او هم در بیرون و هم در درون به نقش رسید و خودش را هماهنگ کرد و به روح لحظه به لحظه نقش مسلط شد.

اما بخت با تماشاگران دهه هشتاد هم همراه بود تا یک بازی به یادماندنی دیگر از زنجان‌پور ببینند؛ در نمایش «شب هزار و یکم» به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی. نمایشی که در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و در سه اپیزود گوناگون، نگاهی تازه به هزار و یک شب داشت. زنجان‌پور با همراهی مژده شمسایی و ستاره اسکندری در اپیزود دوم این نمایش بازی کرد تا برای تماشاگران نسل‌های بعدی تئاتر نیز خاطره زیبای دیگری از بازی‌های خود بسازد.

حالا این بزرگداشت همزمان با زادروز استاد او در خانه هنرمندان ایران، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برپا می‌شود. حمید سمندریان، استاد او سال‌هاست که از دنیا رفته و بهرام بیضایی نیز به دلیل دوری از وطن، نخواهد توانست در این برنامه شرکت کند و این بزرگداشت با دو جای خالی همراه می‌شود.

بزرگداشت زنجان‌پور به کوشش کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران، ساعت ۱۷ روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

    

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • بارسلونا اولین خرید تابستانی را مشخص کرد
  • اولین خرید تابستانی بارسلونا مشخص شد
  • نگاهی به شادترین کشور‌های جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴
  • نگاهی به آمار خیره‌کننده رئال در فصل جاری
  • چادرملو؛ اولین نماینده لیگ یک در جمع ۸ تیم برتر جام حذفی
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • نگاهی به دومین بازی ذوب‌آهن در جام حذفی؛ دوئل انتقامی
  • نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)