Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای کشوری برنامه ایراپن که براساس نظام بهداشتی ایران شامل کاهش چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی است نیاز به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایران اکونومیست از  وبدا، کمال حیدری در نشست مدیران غیرواگیر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در هتل قلب تهران، گفت: برنامه ایراپن چهار بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه ایراپن بر مبنای سند ملی پیشگیری از بیماری‌ها با هدف پیشگیری  و کنترل این چهار بیماری و چهار عامل خطر و کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر تا سال ۲۰۲۵ در مراکز و پایگاه‌های تحت پوشش اجرا می شود.

معاون بهداشت تصریح کرد: ایراپن مهم‌ترین برنامه ماست که بنا داریم به صورت سراسری در تمام شهرهای کشور اجرا شود. این برنامه به صورت مقدماتی اجرا شده ولی برای اجرای کشوری آن نیاز به ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی با بیان این که حدود ۱۰ سال برای سند ایراپن زحمت کشیده شد ولی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفت، افزود: به خاطر کرونا در اجرای برنامه‌های غیرواگیر رخوت ناخواسته ‌ای به وجود آمده است که باید با توانمند کردن همکاران و نظارت بیشتر، برنامه ها را با قدرت بیشتری اجرا کنیم.

۷۰ درصد بار بیماری‌ها، غیرواگیر است

معاون بهداشت با بیان این‌که ۷۰ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری ‌های غیرواگیر است، بیان کرد: بیماری‌های غیرواگیر و مزمن موجب مرگ و میرهای زودرس می شود. ما با بیماران مزمن همیشه سر و کار داریم، بنابراین آموزش و توانمندسازی دائمی آنها برای سبک زندگی سالم بسیار مهم است.
 

اجرای برنامه پزشک خانواده 

 حیدری گفت: دولت بر اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید دارد و به احتمال زیاد از نیمه دوم امسال باید این برنامه را به صورت سراسری اجرا  کنیم. حدود ۱۰ سال است که این برنامه در دو استان فارس و مازندران اجرا شده ولی اجرای سراسری آن با موانعی روبرو بوده است.

وی یادآور شد: اجرای پزشک خانواده برای حوزه بیماری های غیرواگیر یک فرصت طلایی است زیرا در تشخیص زودهنگام بیماری ها و برنامه های غربالگری به مدیریت بیماری های غیرواگیر کمک زیادی می‌کند.

 حیدری اضافه کرد: در مدیریت بیماری های غیرواگیر ارتباط بین بخشی بسیار مهم است. به عنوان مثال ریشه بیماری های عضلانی و اسکلتی از مدارس شکل می گیرد که ارتباط بیشتر ما با این حوزه و آموزش های لازم به مهار بیماری کمک می کند.

وی در پایان خواستار بهره برداری بیشتر از توان بخش خصوصی شد و گفت: در بخش آزمایشگاهی شاهد نتایج خوب ارتباط با بخش خصوصی در جریان اپیدمی کرونا بودیم که می توان از این تجربه موفق برای سایر حوزه ها بهره برد.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سلامت ، بیماری های غیرواگیر ، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سلامت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیماری های غیرواگیر برنامه ایراپن بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۲۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت 1403/ قالیباف: دولت باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند

به گزارش خبرنگار جماران؛ در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف رییس مجلس در راستای اجرایی نشدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در پایان سال گذشته احکام و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳ به دولت ابلاغ شد و دولت مجوزی برای تامین اعتبار از محل یک درصد ارزش افزوده برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیدا کرد. دولت هیچ مشکل قانونی برای تامین اعتبار و پرداخت ندارد و اگر مشکلی در فروردین‌ماه بوده به صورت قطع در اردیبهشت‌ماه رفع شده و باید انجام شود.

وی افزود: به بازنشستگان این اطمینان را می‌دهم که اراده دولت و مجلس بر اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان است که دولت مجوز قانونی دارد و تامین اعتبار هم صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»
  • خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت 1403/ قالیباف: دولت باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند
  • سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی
  • تامین اعتبار ویژه برای تکمیل پتروشیمی دهدشت
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • اجرای نوبت‌بندی مخازن آبی برای تأمین آب کشتزارهای مازندران
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه