Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شهرستان شاهرود قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی استان سمنان است، مردم این منطقه حدود ۳۱ سال پیش با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی، ساخت فرودگاه این شهرستان را آغاز کردند و حال که این فرودگاه بین المللی، مرز هوایی و دفتر گمرک دارد، می تواند سفر راحت زائران خانه خدا، عتبات عالیات، تورهای گردشگری و سیاحتی با بازگشایی دایم پروازها رونق و توسعه ای را که خواست مردم برای معیشت بهتر است، رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شهرستان شاهرود ۲۴ درصد از زمین‌های کشاورزی و ۳۲ درصد باغ‌های استان سمنان را شامل می‌شود که سالانه بیش از ۱۶۵ هزار تن محصولات کشاورزی و ۲۵۷ هزار تن هم محصولات باغی در این منطقه تولید می‌شود.

در ۲ دهه گذشته بارش‌های آسمانی در این منطقه بسیار کاهش داشت به طوری‌که امکان افزایش زمین‌های کشاورزی و باغی وجود نداشت. افزایش درآمد کشاورزان و باغداران با امکان صادرات محصولات کشاورزی و به ویژه باغی به خارج از کشور میسر است.

فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود در زمین ۷۲۰ هکتاری با کمک‌های اهالی این شهر در قالب کمیته مردمی حمایت از فرودگاه، سال‌هاست با تلاش بی‌وقفه برای تداوم پروازها تمامی طرح‌های عمرانی این فرودگاه تکمیل شد.
سرپا نگه‌داشتن فرودگاهی که مردم آن را فرزند خود می‌دانند، برای حمل و نقل هوایی، رونق اقتصادی منطقه و نمونه واقعی توجه به اقتصاد مقاومتی، حمایت و رونق تولید و در جهت تقویت اشتغال و کار آفرینی دانش بنیان ضروری است.

با وجود مرز هوایی برای فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود مردم این شهرستان و استان‌های همجوار می‌توانند سفر به عتبات عالیات و مکه مکرمه و سایر سفرهای سیاحتی و زیارتی و گردشگری را از این مسیر با هواپیماهای کوچک و هزینه‌های کمتر به سرانجام برسانند.

شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی در شرق استان سمنان به ویژه شاهرود و میامی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی دولتی و غیر انتفاعی و صادرات میوه و محصولات تازه خوری با وجود فرودگاه بین المللی ظرفیتی برای توسعه و رونق  اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود. 

یکی از کشاورزان به خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: به رغم خشکسالی‌های پیاپی صادرات محصولات باغی و زراعی، میوه های تازه خوری در این شهرستان راهی برای حمایت و تقویت توان مالی و اقتصادی کشاورزان منطقه بشمار می‌رود.

احمد متولی افزود: چنانچه پرواز به کشورهای منطقه و آسیایی از فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود دوباره از سر گرفته شود و دفتر گمرک این شهرستان فعال گردد، صادرات بی‌واسطه رونق اقتصادی در استان سمنان را چشمگیرتر خواهد کرد.

به گفته وی، با اندک زمانی پرواز از شاهرود به کشورهای روسیه و همسایگان دریای خزر در شمال کشور و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس محصولات تازه خوری در این استان و استان‌های همجوار و با صادرات وسیع، ارزآوری گسترده برای کشور به ارمغان دارد.  

سال گذشته ۲ هزار و ۸۲۵ تُن محصولات کشاورزی شاهرود صادر شد

رییس اداره جهاد کشاورزی شاهرود در این راستا گفت: ۲ هزار و ۸۲۵ تُن محصولات کشاورزی این شهرستان سال گذشته به ارزش یک میلیون و ۸۸۵ هزار دلار صادر شد.

عباسعلی نهاردانی افزود: ۸۷۵ تُن انگور، ۳۵۰ تُن خرما، ۸۰۰ تُن کنسانتره سیب و ۸۰۰ تُن کنسانتره انگور سال گذشته به کشورهای روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه برای هیچ محصول صادراتی اظهارنامه گمرکی از شاهرود صادر نشد، ابراز داشت: صدور محصولات بخش کشاورزی این شهرستان با توجه به نبود پرواز در فرودگاه بین المللی شاهرود از طریق استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی انجام شد.

امام جمعه شاهرود هم در این راستا گفت: بارها در مدت توقف پروازها به مسوولان شهرستان و استانی درباره اهمیت و حمایت از برقراری پروازهای فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود مطالبی را یادآوری کردم.

حجت الاسلام عباس امینی افزود: صدها میلیارد هزینه برای این فرودگاه تا به اینجا انجام شده است و اکنون باید به عنوان یک ظرفیت به آن نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اگر مسوولان پای کار بیایند این فرودگاه به درد فقرا هم  می‌خورد، ادامه داد: با فراهم شدن بسترهای صادرات نظیر گمرک، بسته بندی و دسته بندی مناسب محصولات و امکان صدور محصولات تازه خوری در این منطقه و شهرستان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های پیش رو در دنیای امروز سود سرشاری نصیب دامداران، باغداران، کشاورزان، صنعتگران، رانندگان و اقشار فقیر و غنی جامعه حاصل می‌شود.

امینی ابراز داشت: مسولان می‌توانند با درخواست‌های کشور عمان مبنی بر انتقال روزانه ۴۰ بُز سلاخی شده با یک هواپیمای سردخانه دار به این کشور حاشیه خلیج فارس، اقتصاد این منطقه‌ را با صادرات گوشت این حیوان متحول کنند.  

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه مراکز صنعتی، دانشگاهی و علاقه‌مندان استفاده از سفر با هواپیما به نقاط مختلف کشور و انجام سفرهای سیاحتی و زیارتی ملی و بین المللی در کنار بهره اقتصادی صادراتی این ظرفیت را دارای توجیه اقتصادی کنند، اظهار داشت: فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود باید جامع دیده شود تا در بخش‌های گوناگون باری، مسافری و همه مقاصد مهم تعریف شده برای کشور در این خصوص فعالیت کند.

امینی اظهار امیدواری کرد تا با وجود همت و پیگیری مسوولان به‌زودی مشکلات و موانع سر راه فعالیت دوباره این فرودگاه برداشته شود تا همگان از آن بهرمند شوند. 

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود در گفت و گو با ایرنا، در این خصوص گفت: سال‌ها پیش این فرودگاه با همت مردم و ستاد مردمی احیای آن چندبار گشایش یافت و پروازهایی از آسمان این شهر انجام شد.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه مردم و ستاد احیای مردمی فرودگاه شاهرود تا چه زمانی می‌تواند حمایت مالی برای انجام پروازها را داشته باشد، افزود: راه درست و قانونی آن ایجاد پرواز توسط دولت و مطالبه آن هم از سوی مسوولان وقت در همان زمان به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه برای ایجاد و ادامه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی از سوی دولت باید پیگیری و انجام شود، اظهار داشت: مردم هرگز نمی‌توانند بصورت دایم از پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه حمایت مالی کنند.

فرماندار شاهرود تاکید کرد: پیگیری‌های نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی از طریق قانونی با وزارت راه و شهرسازی به منظور برقراری پرواز از این فرودگاه و پرداخت یارانه دولت برای ادامه کار فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود در دستور کار است.

جلالی ادامه داد: فرودگاه ظرفیتی مناسب برای ارتقای سطح اقتصادی و افزایش صادرات محسوب می‌شود که باید بجای حمایت‌های مردمی از یارانه دولتی برای برقراری پروازها بهره برد.

برقراری پرواز هواپیمایی با ظرفیت ۵۰ تا ۷۰ نفر میسر است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: بارها گفته‌ایم یک فرد یا موسسه، سازمان یا آژانس نیاز مسافری خود را اعلام نماید تا متناسب با آن هواپیمای مسافری و قرارداد انتقال مسافر  را با یکی از شرکت‌های هواپیمایی منعقد نماییم.

علی اصغر خانی با بیان اینکه هرگز مخالف برقراری پرواز از فرودگاه و آسمان این شهر نیست، تاکید کرد: در نامه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰ وزیر راه و شهرسازی به رییس سازمان هواپیمایی کشوری برقراری پرواز با هواپیمای ۵۰ تا ۷۰ نفره از فرودگاه شاهرود میسر شد.

وی با اشاره به اینکه برای پرواز به عتبات نیز در پی درخواست می‌توان هر چند فروند هواپیما با ظرفیت تکمیل از این فرودگاه پرواز نماید، ابراز داشت: آمادگی تأمین هواپیما جهت پرواز مورد نیاز به شهرهای دیگر کشور با تکمیل ظرفیت وجود دارد.

مدیر فرودگاه و روابط عمومی شاهرود هم در پی تماس‌های مکرر و ارسال برخی سوال‌های خبرنگار ایرنا در این راستا تاکنون هیچ پاسخی ارسال نداشته‌اند.

به گزارش ایرنا، در برخی شرایط بحرانی همانند زلزله و حوادث غیر مترقبه که در جای جای کشور خودنمایی می‌کند و امکان و زمان بروز و ظهور آن با تمامی پیشرفت‌های علمی و دستاوردهای آن در این عرصه هنوز بر فردی معلوم نیست، وجود فرودگاه فعال می‌تواند یکی از مهمترین موارد برای کمک رسانی بهتر و بیشتر به مردم و منطقه باشد.

در این گونه موارد وجود فرودگاهی فعال برای تسریع در امداد و کمک رسانی به مردم فاجعه دیده از شدت آلام آنها می‌کاهد. 

برچسب‌ها شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شاهرود توسعه اقتصادی سازمان هواپیمایی کشوری کشاورزی هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شاهرود توسعه اقتصادی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شاهرود توسعه اقتصادی سازمان هواپیمایی کشوری کشاورزی هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران محصولات کشاورزی برقراری پرواز استان سمنان تازه خوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان شمالی قرار است از امروز پنج نوبت پرواز فوق العاده، از تهران به بجنورد و برعکس برقرار شود.

به گفته قدمگاهی مدیر فرودگاه بجنورد با پرواز هواپیمای ای تی آر ۷۲ ایران ایر و فوکر ۱۰۰ ایران ایر، از تهران به مقصد بجنورد آغاز می شود. این پروازها با توجه به حضور تجاز استان در نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشور صورت می گیرد.

این نمایشگاه امروز در تهران گشایش یافت.

دیگر خبرها

  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در ۷ اردیبهشت
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳