Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@19:17:53 GMT

نقش طراحی شهری در افزایش شادی میان ساکنان

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۷۸۹۱

نقش طراحی شهری در افزایش شادی میان ساکنان

طراحان شهری در اغلب نقاط دنیا می‌کوشند با الهام از نظریه‌های روانشناسی به طراحی مناطقی بپردازند که بیشترین حس شادی را به ساکنان منتقل می‌کند تا از این طریق، رفاه را برای آن‌ها به ارمغان بیاورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طراحان شهری به شیوه‌های متفاوتی تلاش می‌کنند فضاهایی پرشور به وجود آورند تا حس شادی را میان ساکنان افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، آن‌ها از رنگ‌ها که نقش مهمی در روانشناسی ایفا می‌کنند، به ایجاد پیاده‌راه‌هایی رنگین‌کمانی می‌پردازند تا نشاط مردم را حین قدم زدن به طور قابل‌توجهی افزایش دهند. از سوی دیگر، توسعه فضاهای سبز در مقیاس کوچک و بزرگ از دیگر تدابیری است که توسط برنامه‌ریزان شهری برای افزایش حس شادی میان شهروندان در مناطق پیاده می‌شود.

یکی از مناطق ونکوور کانادا، مملو از پیاده‌روها و خطوط عابر پیاده‌ای در سراسر خود است که با رنگ‌های بسیار شاد طراحی شده است و اغلب آن‌ها به فضاهایی منتهی می‌شود که گل‌ها و گیاهان بسیاری را در خود جا داده است. گزارش‌ها حاکی است که ساکنان این منطقه از پرشورترین مردم کانادا به شمار می‌روند که همواره در مکان‌های عمومی با نشاط تمام به گذراندن اوقات فراغت یا انجام امور روزمره خود می‌پردازند. حتی محققان پس از انجام مطالعات متعدد در مورد این منطقه متوجه شدند که گردشگران و افراد بیگانه‌ای که به این منطقه سفر می‌کنند، از تجربه بیشترین حس شادی خود در فضاهای عمومی رنگارنگ سخن می‌گویند و پوشش‌های گیاهی سراسر شهر را انگیزه‌ای برای بازگشت خود به این محله در آینده می‌دانند.

گروهی از معماران اهل کانادا یکی از فضاهای اداری شهر را که تا پیش از این مملو از سازه‌های بتنی نظیر دفاتر اداری، ساختمان‌های مسکونی، هتل‌ها و فروشگاه‌های متعدد بود به یک مرکز اجتماعی کاملاً سبز تبدیل کردند و به نصب میزهای تنیس، آثار هنری، باغچه‌های متعدد در رستوران‌ها و مکان‌هایی عمومی برای انجام فعالیت‌های جسمی و گرد هم آمدن مردم پرداختند. گزارش‌ها نشانگر آن است که از زمان تغییر کاربری این فضا، حس شادی در میان مردم به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است به طوری که ساکنان نسبت به گذشته، مایل هستند زمان طولانی‌تری را به هنگام فراغت خود در این مرکز اجتماعی سپری کنند.

امروزه نسبت به گذشته، شهرنشینان از اثرات محیط اطراف بر رفاه جسمی و روحی خود آگاه‌تر هستند و همین امر، طراحان شهری را به تأمل بیشتر در مورد جنبه‌های اجتماعی فضاها برای به حداقل رساندن حس تنهایی و انزوا میان مردم سوق داده که همین رویداد در اغلب نقاط دنیا، ایجاد فضاهای عمومی با کیفیت بالاتر را در پی داشته و به افزایش رضایتمندی میان شهروندان منجر شده است.

بدون شک، ایجاد شهرهای شاد ارتباط نزدیکی با بعدهای روان‌شناسی شخصیتی دارد و به همین دلیل، طراحان شهری پیش از ایجاد هر گونه فضای عمومی باید به مطالعه کتاب‌های روانشناسی مربوطه بپردازند تا از عوامل محیطی مؤثر بر نشاط مردم آگاه شوند. به عنوان مثال، امروزه معماران می‌کوشند از طریق ایجاد فروشگاه‌ها و باغچه‌های کوچک در امتداد پیاده‌روها، وضعیت کسل‌کننده آن‌ها را از بین ببرند تا مردم با نشاط تمام و تماشای اطراف به قدم زدن در پیاده‌روها بپردازند. نتیجه مطالعات متعددی که توسط محققان شهری انجام شده است نشان می‌دهد که شهرنشینان در پیاده‌روهای ساده و بدون فروشگاه‌ها و سایر فضاهای زیبا مایل هستند خیلی سریع‌تر قدم بزنند تا به مقصد برسند، حال آن‌که پیاده‌روهای پرشور با طراحی‌های ویژه، مردم را به قدم زدن آهسته و تماشای اطراف فرا می‌خواند و حس نشاط را در آن‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

اغلب روانشناسان در مطالعات و نظریه‌های خود از تأثیر وجود فضاهای سبز شهری بر افزایش حس شادی میان ساکنان سخن گفته‌اند و بر این باور هستند که ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند استرس و نشانه‌های افسردگی را در میان افراد کاهش دهد که این امر به سهم خود می‌تواند رفاه روانی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

گروهی از محققان اهل بریتانیا به منظور بررسی نقش طراحی شهری در میزان شادی میان شهرنشینان به بررسی رفتار گروهی از افراد ساکن در منطقه‌ای از لندن پرداختند که با آسمان‌خراش‌های بتنی احاطه شده و از کمترین فضای طبیعی برخوردار بود. محققان پس از یک بازه زمانی مشخص و انجام آزمایش‌های متعدد روی افراد مورد مطالعه، متوجه شدند که میزان استرس در میان این افراد در سطح بسیار بالایی قرار دارد و این در حالی بود که خود افراد از کمترین حس شادی در میان خود خبر دادند. این محققان استدلال کردند که آسمان‌خراش‌های بتنی لندن، حس سختی زندگی را در میان مردم به وجود می‌آورد، ضمن این‌که کمبود فضاهای سبز در منطقه مورد مطالعه و وفور خیابان‌ها، سر و صدای زیادی را در آن به وجود آورده است که همین امر به سهم خود در افزایش حس نگرانی در میان ساکنان، نقش مهمی به عهده دارد.

کد خبر 598848

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کشورهای جهان کلانشهرهای جهان کانادا ونکوور لندن بریتانیا طراحی شهری روان شناسی شادی نشاط شهری فضاهای سبز شهری پیاده روی شادی و نشاط نشاط شهروندی نشاط اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میان ساکنان طراحان شهری شادی میان حس شادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۷۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار کرمان ترمز طرح ساخت بوستان‌های جدید را کشید

شهردار کرمان گفت: امسال، بوستان جدید ساخته نمی‌شود و بوستان‌های مناطق پنج‌گانه براساس اولویت بهسازی خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محسن تویسرکانی، در نشست با معاونان شهرداری، شهرداران مناطق و مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری، اظهار کرد: بهسازی بوستان‌ها در کرمان ضروری است و باید با تلاش و اهتمام ویژه، در این زمینه اتفاق خوبی در شهر بیفتد.

وی افزود: در این خصوص دو مسأله بسیار مهم است؛ یکی اینکه وضعیت بوستان‌های شهر کرمان متحول و مناسب شود و دوم اینکه این کار در اسرع وقت اتفاق بیفتد.

او تاکید کرد: سرعت کار بسیار مهم است؛ مطالعه، طراحی، بهسازی، اجرا و افتتاح باید در یک بازه زمانی کوتاه انجام شود؛ چراکه فصل تابستان نزدیک است و باتوجه به آپارتمان‌نشینی در زندگی‌های امروزی، مردم به استفاده از این بوستان‌ها نیاز دارند.

تویسرکانی افزود: باید بوستان‌های پرتردد و پرجمعیت در مناطق پنج‌گانه اولویت‌بندی و بهسازی شوند.

شهردار کرمان بیان کرد: بهسازی پارک‌ها باید همراه با جهاد آسفالت، پیش برود تا مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در اولویت‌بندی باید استفاده بیشتر مردم از پارک‌ها مدنظر باشد، تأکید کرد: طراحی پارک‌ها، مبلمان و نوع مصالح بسیار مهم است و حتماً از مصالح و متریال مقاوم و درست و زیبا استفاده شود.

تویسرکانی ادامه داد: در طراحی، ورزش‌محوربودن، مناسب‌سازی برای معلولان، روشنایی وغیره در نظر گرفته شود.

* اولويت بندي بهسازي بوستان ها

سپس معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: پیرو دستور شهردار مبنی بر بازسازی و بهسازی بوستان‌های فرسوده، به‌جای ساخت بوستان جدید، از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خواستیم در مناطق پنج‌گانه اولویت‌بندی کند و لیستی از بوستان‌های مورد استفاده مردم و پرتردد در مناطق را تهیه کند؛ ضمن اینکه خودمان هم بازدید‌هایی داشتیم و در این خصوص به نتایجی رسیدیم.

محمود ایرانمنش، با بیان اینکه بوستان‌هایی در شهر داریم که ۴۰ سال بازساری اساسی نشده‌اند، گفت: برخی از این بوستان‌ها در نقاط پرتردد و مرکز شهر قرار دارند.

او اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود مناطق پنج‌گانه طراحی پارک‌ها را انجام دهند.

در ادامه معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز گفت: باید لیستی با ردیف بودجه از بوستان‌ها مشخص کرد.

محمدرضا یحیی‌زاده اظهار داشت: طراحی و خرید مواد و مصالح لازم برعهده مناطق پنج‌گانه باشد.

گفتنی است؛ در این نشست شهرداری مناطق مسایل پیرامون بوستان‌های محدودۀ منطقه خود را مطرح کردند و در این خصوص هم‌اندیشی شد.

دیگر خبرها

  • تجهیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک به جاروب های صنعتی پیاده رویی
  • افزایش درآمد طراحی سایت با نمایندگی هاست وردپرس ایران
  • افزایش تلفات سیل در برزیل؛ ساکنان با کمبود آب مواجه هستند
  • شهردار کرمان ترمز طرح ساخت بوستان‌های جدید را کشید
  • مهمترین اخبار ۱۸ اردیبهشت/طرح جدید پلیس به عابران پیاده رسید
  • شهرداری قزوین به مطالبه شورا برای ساماندهی معابر شهری توجه کند
  • شادی مردم رفح از شنیدن خبر توافق حماس برای آتش‌بس | فیلم
  • شادی مردم رفح از شنیدن خبر توافق حماس برای آتش‌بس
  • فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس+ فیلم
  • فیلم| فریادهای الله اکبر و شادی مردم غزه در پی اعلام خبر آتش‌بس