Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه ایرنا - یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اهداف، دستاوردها و برنامه‌های مهم و اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.  

تلاش برای اصلاح قانون پیشگیری و مبارزه با موادمخدر و روانگردان‌ها با تدوین لایحه اصلاح قانون یکی از مهمترین اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری است. رصد معاملات مالی مشکوک، جلوگیری از هرگونه پولشویی، مهار و کنترل عرضه مواد در کشور از دیگر اقدامات این ستاد است که بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه وارد کرده است.

اقدام این ستاد برای افزایش ظرفیت و راه‌اندازی اردوگاه‌ها و مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر، بازگشت معتادان به چرخه زندگی سالم، افزایش رضایت عمومی آحاد جامعه را به دنبال داشته همچنین برای کشف حدود هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان، چهار هزار و ۷۵۹ فقره عملیات و درگیری با قاچاقچیان و ۱۲ نفر شهید گرانقدر تقدیم شده است

ستاد مبارزه با مواد مخدر با طراحی و اجرای طرح یاریگران زندگی، مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد را در ۴۲ هزار مدرسه در سطح کشور آموزش داده و بیش از ۶ میلیون نفر دانش‌آموز دوره‌های اول و دوم متوسطه و ابتدایی را تحت پوشش گرفته است.

 این ستاد با حضور در مجامع بین‌المللی، دیپلماسی مبارزه با مواد مخدر را تقویت کرده و در چارچوب سند یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر، در دهمین نشست سالیانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد در وین همچنین نشست کمیته مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشور بلغارستان شرکت داشته است.

به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر

بروزرسانی قانون مبارزه با موادمخدر به منظور ارتقای اثربخشی اقدامات عرصه مبارزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از دیگر اقدامات در حوزه ستاد مبارزه با موادمخدر در یک سال خدمت دولت مردمی است تا با استفاده از این قانون، برنامه‌ها و اقدامات بیشتری در راستای مبارزه با موادمخدر  انجام شود.

تهیه متن کامل لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در ۹ فصل و ۱۱۴ ماده با همکاری دستگاه‌های عضو و مرتبط ستاد مبارزه با موادمخدر از برنامه‌های این ستاد در یک سال گذشته بوده است.

ضربه به شریان‌های مالی و بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان

ضربه به شریان‌های مالی و بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر و روانگردان‌ها دیگر اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر در یکسال گذشته در دولت مردمی است.

رصد معاملات مالی مشکوک، جلوگیری از هرگونه پولشویی در امر مبارزه، فلج کردن چرخه اقتصادی قاچاقچیان، مهار و کنترل عرضه مواد در کشور، شناسایی بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان اموال و دارایی‌های غیرمشروع قاچاقچیان موادمخدرو توقیف و مصادره اموال آنها و امحاء موادمخدر کشف شده از دیگر برنامه‌های مهم ستاد مبارزه با موادمخدر در زمان فعالیت ریاست جمهوری در دولت سیزدهم است

مبارزه قاطع، هدفمند، حرفه‌ای با باندهای قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها

توسعه و ارتقای اقدامات اطلاعاتی، ضربه به سران باندهای قاچاق، تمرکز اقدامات در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور، کنترل مبادی مرزی زمینی، هوایی و دریایی به منظور کاهش میزان دسترسی به مواد مخدر و روانگردان‌ها در سطح شهرها و روستاها از دیگر برنامه‌ها در این دولت است.

با توجه به اینکه مبارزه قاطع، هدفمند، حرفه‌ای با باندهای قاچاق مواد مخدر و روانگردان‌ها از دیگر برنامه‌ها و اقدامات ستاد بوده است در راستای این اقدامات کشف حدود هزار تن انواع مواد مخدر و روان گردان با انجام چها ر هزار و ۷۵۹ فقره عملیات و درگیری با قاچاقچیان و تقدیم ۱۲ نفر شهید در امر مبارزه و افزایش قابل توجه قیمت انواع مواد مخدر و روانگردان در سطح کشور نیز به عنوان دیگر برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه ستاد مبارزه با موادمخدر به شمار می‌رود.

تحت پوشش قرار دادن ۶ هزار دانش‌آموز در حوزه پیشگیری

اجرای طرح یاریگران زندگی از طریق آموزش مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در ۴۲ هزار مدرسه در سطح کشور از جمله این برنامه‌های ستاد در یکسال دولت مردمی بوده است

ستاد مبارزه با مواد مخدر یکسال فعالیت دولت سیزدهم برنامه‌های عملیاتی برای کاهش میزان بروز مصرف مواد در کشورو تقویت رویکرد پیشگیری اولیه از مصرف مواد مخدر در کشور داشته است تا با این اقدامات برنامه‌ها و اقدامات مهمی برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس به انجام برساند.

اجرای طرح یاریگران زندگی از طریق آموزش مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در ۴۲ هزار مدرسه در سطح کشور از جمله این برنامه‌های ستاد در یکسال دولت مردمی بوده است تا برای آموزش به دانش‌آموز در حوزه اعتیاد نیز گام‌های دیگری برداشته ششود.

تحت پوشش قرار دادن بیش از ۶ میلیون نفر از دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم متوسطه و ابتدایی، تحت پوشش قرار دادن بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از والدین دانش‌آموزان با بهره‌گیری از سامانه شاد وزارت آموزش و پرورش و تحت پوشش قرار دادن بیش از ۶۰۰ هزار نفر از دانشجویان با اولویت افراد جدیدالورود از برنامه‌های پیشگیرانه ستادمبارزه با موادمخدر در یک سال فعالیت دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

ارائه خدمات درمانی به یک میلیون و ۵۸۰ هزار معتاد

ایجاد بسترهای نوین در درمان اعتیاد با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به منظور تولید داروی بوپرنورفین و دسترسی معتادان به انواع خدمات درمانی از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با موادمخدر در این دوره ریاست جمهوری بوده است تا نشان دهند که ستاد برای درمان و کاهش آسیب میان معتادان نیز برنامه‌های عملیاتی دارد.

ارائه خدمات درمانی در ۹ هزار و ۲۳۰ مرکز به یک میلیون و ۵۸۰ هزار و ۳۱۶ نفر از معتادان کشور شامل درمان با متادون، بوپرونورفین، اپیوم تینکچر، مراکز گذری، تیم‌های امدادرسان سیار، موبایل سنتر، سرپناه شبانه و کانکس در این برنامه عملیاتی یک سال گذشته ستاد گنجانده شده است.

بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیران

بهره گیری از ظرفیت ۲ هزار و ۸۵۹ سازمان مردم نهاد در عرصه‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی معتادانستاد مبارزه با موادمخدر همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، خیران و بخش خصوصی در امر مبارزه با موادمخدر گام‌های موثری در یک سال گذشته دولت سیزدهم برداشته است. اجتماعی و مردمی کردن امر مبارزه نرم‌افزاری با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مربوطه از این برنامه‌های کاربردی ستاد مبارزه با موادمخدر بوده است.

بهره گیری از ظرفیت ۲ هزار و ۸۵۹ سازمان مردم نهاد در عرصه‌های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، صیانت و توانمندسازی معتادان در سطح کشور، افتتاح نخستین مرکز اقامتی ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر توسط یک نفر خیردر استان خراسان رضوی با ظرفیت ۳۰۰ نفر و تقبل هزینه ۶ میلیارد تومانی و احداث مرکز ویژه بانوان بهبودیافته همچنین تقبل هزینه ۱۱ میلیارد تومانی توسط یک خیر در شهرستان مشهد از اقدامات موثر ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک سال گذشته است.

اتخاذ تصمیمات راهبردی در عرصه مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها

اتخاذ تصمیمات لازم در عرصه‌های مقابله با عرضه و کاهش تقاضای مواد و تلاش جدی برای تحقق مصوبات همچنین ارزیابی اقدامات امر مبارزه دیگر برنامه ستاد مبارزه با موادمخدر در یک سال فعالیت دولت سیزدهم بوده است تا با این تصمیمات بتوانند در مبارزه با موادمخدر موفقیت‌هایی به دست آید.

برگزاری  چهار جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر از دیگر دستاوردهای این ستاد در دولت سیزدهم است زیرا این جلسات ۲۳ مصوبه موثر در امر مبارزه با موادمخدر داشته و تاکنون ۹۰ درصد مصوبات آن نیز محقق شده است.

مطالبه لغو تحریم‌های ظالمانه در امور مبارزه با موادمخدر

تبیین و تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه جهانی با مواد مخدر و مطالبه گری از سایر کشور به منظور ایفای نقش موثر در راستای اصل مسئولیت مشترک در عرصه مبارزه از دیگر اقدامات ستاد در دولت سیزدهم در یک سال گذشته بوده است.

البته حضور و ایراد سخنرانی رئیس جمهور و ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور جمعی از وزرا و مسئولان کشوری و لشکری همچنین ۵۰ نفر از سفیران و وابستگان نظامی کشورهای مقیم در تهران و ابلاغ مطالبات از کشورهای اروپایی به منظور ایفای نقش موثر در عرصه مبارزه و لغو تحریم های ظالمانه در امر مبارزه و برپایی نمایشگاه از اقدامات همه جانبه دستگاه‌های امر مبارزه یکی دیگر از برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر بود.

تقویت دیپلماسی مبارزه با موادمخدر

 سخنرانی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست سالیانه کمیسیون مواد مخدر در اتریش و تشریح مطالبات از سازمان ملل و سایر کشورها برای مهار و کنترل مواد مخدر و روانگردان‌ها همچنین شرکت در دهمین نشست کمیته مشترک جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان در چارچوب سند یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر در سوفیا و در واقع حضور در مجامع بین‌المللی از جمله برنامه‌‎های این ستاد در یک سال دولت سیزدهم بوده است تا از این طریق تقویت دیپلماسی در حوزه مبارزه با موادمخدر را هم شاهد باشیم.

براساس آمارهای موجود، بیش از چهار میلیون مصرف‌کننده مستقیم و غیرمستقیم مواد مخدر در کشور وجود دارد، یعنی ۱۵ میلیون نفر و یک ششم کشور درگیر و گرفتار موادمخدر هستند.

برچسب‌ها معتادان متجاهر مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر دولت سیزدهم دولت مردمی پیشگیری از اعتیاد پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معتادان متجاهر مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر معتادان متجاهر مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر دولت سیزدهم دولت مردمی پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با موادمخدر مواد مخدر و روانگردان ها ستاد مبارزه با مواد مخدر مبارزه با موادمخدر در یک مبارزه با مواد مخدر تحت پوشش قرار دادن بهره گیری از ظرفیت پیشگیری اولیه دیگر اقدامات بهره گیری یک سال گذشته دیگر برنامه ها دولت سیزدهم مخدر در یک سال امر مبارزه اقدامات ستاد اصلاح قانون عرصه مبارزه سطح کشور دولت مردمی ستاد در یک دولت مردم مردم نهاد دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۸۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه، دستگیری ۱۰ نفر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک با تلاش مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان پس از اطلاع از اینکه اعضای ۲ باند توزیع مواد مخدر قصد انتقال محموله‌هایی را به کرمانشاه دارند، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قراردادند.

وی افزود: مأموران با انجام کارهای اطلاعاتی و در تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی ۴ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان ۲ باند مواد مخدر شده و آن‌ها را در عملیات‌هایی جداگانه توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام‌گرفته از خودروهای توقیفی، مجموعاً ۱۶۳ کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی همچنین از دستگیری ۱۰ عضو باندهای قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: افراد دستگیرشده پس از تشکیل پرونده برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

حاجیان در پایان مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر را از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه عنوان کرد.

کد خبر 748518

دیگر خبرها

  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه