Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی به بیانیه اخیر تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی که اخیراً اقدام به امضا و انتشار آن کرده‌اند واکنش نشان داد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکتر ملیحه بنانی، حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به بیانیه اخیری که تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی از جمله ابوالفضل قدیانی، هاشم آقاجری، علیرضا رجایی، عبدالفتاح سلطانی، صدیقه وسمقی و عبدالعلی بازرگان اخیرا اقدام به امضا و انتشار بیانیه‌ای کردند طی یادداشتی نوشت: این بیانیه در اعتراض به حکم اصداری از سوی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی و وجوب قتل او، اگر مستوجب مجازات مرتکبین به جرم سب النبی نباشند به سبب حمایت از ساب النبی‌کننده می‌تواند تعقیب کیفری به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش و شأن پیامبر اعظم (ص)، ائمه معصومین و حضرت زهرا (س) به اندازه‌ای است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی سب النبی را جرم‌انگاری و وفق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم شناخته است. با توجه به این تعریف در این ماده مقرر می‌دارد، هر کسی به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و هریک از انبیاء الهی دشنام دهد یا قذف کند، ساب النبی است. بر اساس این ماده سب النبی توهین و اهانت یا قذف کردن به پیامبر (ص)، ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا (س)، این عمل را جرم دانسته و در حکم سب النبی می‌باشد بنابراین حکم مجازات ساب النبی، اعدام است.

سلمان رشدی با علم، بدون اکراه، غفلت یا ازعمد مرتکب دشنام و قذف در کتاب آیات شیطانی به سب النبی نسبت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام پرداخته است. جرم سب النبی از حیث فقهی و‌حقوقی در حقیقت اهانت به هر یک از انبیاء الهی است؛ توهین به مقدسات اسلامی به دلیل آنکه سعادت انسان‌های جهان را متزلزل می‌کند و درواقع آن‌ها را می‌کشد از مصادیق سب النبی است.

سب النبی با همان الفاظی محقق می‌شود که اهانت نیز با آنان قابل تحقق است، بنابراین نباید به افراد اجازه داد تا به دنبال نقد بررسی مقدسات و احکام ضروری به پیامبر (ص) و ائمه اهانت (ع) کنند.

مستندات وجوب قتل سب‌کننده: ۱- حکم عقلی ۲- ادله شرعیست. وجوب قتل سب‌کننده پیامبر (ص) حکم عقلی است، زیرا در یک نظام صحیح عقیدتی و دینی اسلام که موجب رفاه بشر است اهانت به پیامبر (ص) معنایش آن است که رفاه بشریت زایل گردیده و این کار بدتر از قتل یک فرد است.

ساب النبی از منظر علما و حقوق‌دانان کافر است، به دلیل آنکه دین و پایه‌های دین را تضعیف می‌کند بنابراین بایست کشته شود.

از باب ادله شرعی در وجوب قتل سب‌کننده امام صادق (ع) فرمودند: «سبحان الله، آیا میان رسول خدا (ص) و اصحاب او تفاوتی نیست؟»

کلینی، فروغ کافی ۲۶۶/۷؛ ۲۶۹ طوسی تهذیب آمده است که امام علی (ع) فرمود: «پدرم به من خبر داد که رسول خدا (ص) فرمود: هرکس بشنود که دیگری مرا بدگویی می‌کند بر او واجب است که دشنام‌دهنده را نیاز نیست نزد حاکم ببرد باید او را کشت.»

پیامبر و اهل بیت در دین اسلام از جایگاه والا و ویژه‌ای برخوردارند، اهانت به آنان برای اهل مسلک بسیار سخت و ناراحت‌کننده است و به هیچ وجه چنین امری قابل گذشت و اغماض نیست.

با توجه به ارتکاب جرم سب النبی توسط سلمان رشدی با نوشتن، چاپ و انتشار کتاب آیات شیطانی، او مهدورالدم نیز شناخته می‌شود. منطبق با قانون ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی هر فردی به مقدسات اسلام یا هریک از انبیای الهی، ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت کند اگر در شمول سب النبی باشد اعدام و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.

مهدور از واژه هدر به معنای باطل و مهدورالدم کسی است که خونش باطل است و در برابر آن قصاص یا دیه وجود ندارد.

با توجه به اینکه سلمان رشدی مطلق غیرمعصوم است مانند کافر حربی و ساب النبی مهدورالدم شناخته می‌شود قتل مهدورالدم در مواردی برشخص مکلف واجب شده، مانند قتل ساب النبی و در مواردی مباح است مانند ارتکاب قتل در دفاع مشروع، زیرا دلیل موجه مذکور وصف مجرمانه از قتل در مقام انجام دادن واجب شرعی، قانونی یا قتل در مقام دفاع برداشته است. سلمان رشدی از شمول حمایت قانون و شرع خارج شده است به دلیل اینکه در برابر تمام مسلمانان مهدورالدم مطلق قلمداد می‌شود.

افرادی که حکم قتل سلمان رشدی را در ایران به دنبال بیانیه‌ای محکوم می‌کنند یا جهل به شمول حمایت قانون دارند یا عامداً برای مخدوش کردن چهره‌ی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گام برداشته‌اند. هیچ یک از طرفداران ادیان مختلف، توهین به مقدسات خود را تحمل نمی‌کنند و توهین‌کننده را مستحقق مرگ می‌دانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فعالان سیاسی ائمه اطهار سلمان رشدی سب النبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۴۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن

معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به واشنگتن درباره هرگونه حماقت علیه یمن هشدار داده و تاکید کرد که آمریکایی‌ها هیچ راه امنی در منطقه نخواهند داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در سخنانی درباره هرگونه حماقت جدید از جانب آمریکا علیه یمن به واشنگتن هشدار داد.

العزی با انتشار توییتی اعلام کرد که یمن کاملا از اقدامات خصمانه‌ای که آمریکا در حال برنامه ریزی برای آن است آگاهی دارد و این کشور را مسئول عواقب هرگونه حماقت آن می‌داند.

این مقام یمنی به واشنگتن هشدار داد که در صورت دست زدن به اقدامات خصمانه جدید، هیچ راه امنی در منطقه نخواهد داشت و منافع آمریکا در منطقه هدفی اصلی برای همه آزادگان خواهد بود.

معاون وزیر خارجه دولت صنعا به واشنگتن اخطار داد که به تحرکات خصمانه خود ضد یمن پایان دهد؛ پیش از آن که این افکار شکست خورده، آمریکا را وارد جهنمی طولانی مدت کند.

این درحالی است که شب گذشته یک مقام آمریکایی از متلاشی شدن یک پهپاد ام کیو9 متعلق به ارتش آمریکا در سواحل یمن خبر داد.

پهپاد ام کیو 9 ساخت شرکت جنرال اتمیکس است که ارزش آن، 32 میلیون دلار برآورد شده است. نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد دیگر از همین نوع را سرنگون کرده بودند.

همچنین بامداد امروز سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که یمن در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین و در پاسخ به حملات آمریکا و انگلیس به یمن، دو عملیات در آسمان و دریای سرخ انجام داده است.

به گفته یحیی سریع، «نیروی دریایی نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال، یک فروند کشتی نفتی انگلیسی (ANDROMEDA STAR) را در دریای سرخ با تعدادی موشک مناسب نیروی دریایی هدف قرار دادند که منجر به اصابت مستقیم به این کشتی شد».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از یک عملیات دیگر خبر داد و گفت: «نیروهای پدافند هوایی نیروهای مسلح یمن روز گذشته (جمعه) موفق شدند یک فروند هواپیمای MQ9 آمریکایی را در حریم هوایی استان صعده هنگام انجام مأموریت‌های خصمانه، سرنگون کنند و با موشک مناسب مورد هدف قرار گرفت».

سرنگونی دومین پهپاد 32 میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمنآمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستیراهپیمایی باشکوه یمنی‌ها در حمایت از غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان کار و اتمام سالن تولید