همه آنچه که دولت مردمی برای رونق سینما کرد + فیلم
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۷۳۰۱
دولت سیزدهم در یکی از سختترین برهههای تاریخ سینمای ایران، مدیریت این شاخه از فرهنگ را به دست گرفت. انباشت جمعیت بیکار فعالان سینما، رکود مطلق تولید و تعطیلی سینماها، تنها بخشی از وضعیت سینمای ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم بود.
به گزارش خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست، آن چیزی که در این وضعیت، مهم نشان میداد، نخست، بازگشایی سینماها، سپس، تامین خوراک مناسب برای آنها و در نهایت، تشویق مردم به سینما آمدن بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دولت سیزدهم در قدم نخست، بازگشایی سینماها را تثبیت کرد تا سینماها دیگر در هر وضعیت کرونایی، تعطیل نشوند.
در مرحله بعد که باید فیلم خوب تعیین میشد، شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی تلاش بسیاری کردند تا با ارائه مشوقهایی، صاحبان فیلمهای پرمخاطب را به نمایش آثارشان ترغیب کنند. این تلاشها جواب داد و تنها در ۶ماهه دوم سال گذشته، فیلمهای پرمخاطبی چون قهرمان، گشت ۳، بیهمهچیز، جنایت بیدقت، عنکبوت، آتابای، پوست، صحنهزنی و منصور به روی پرده رفتند.
در ۵ ماه ابتدایی امسال نیز بر تعداد فیلمهای مهم روی پرده افزوده شد. نتیجه این وضعیت، نمایش ۱۷۷ فیلم بلند سینمایی و آثار گروه هنر و تجربه بود که برای این تعداد فیلم، ۵۵۰ هزار سانس ترتیب داده شد.
این میزان نمایش، ۱۳ میلیون نفر را به سینماها کشاند و این تعداد مخاطب، ۳۶۶ میلیارد تومان به گیشه یک سال اخیر سینماهای کشور واریز کرد.
البته که تمام عملکرد سینمایی دولت سیزدهم به همین نقطه ختم نشد. احیای شان سیاستگذاری وزارت ارشاد با تشکیل شورایعالی سینما به ریاست معاون اول رئیسجمهور یکی از این اقدامات بود که باعث شد سیاستگذاری، هدایت، نظارت و هماهنگی در تولید آثار فاخر سینمایی به ثبت برسد.
اصلاح ساختار مدیریتی و حل مسائل اصلی حوزه فرهنگ هم اقدام شاخص دولت مردمی بود. طبق این قاعده، اصلاح مقررات سینمایی، انتخاب اعضای شوراهای سازمان مثل پروانه فیلمسازی، پروانه نمایش فیلم و...، بازنگری در مقررات آموزشگاههای آزاد سینمایی، موسسههای سینمایی و مراکز پشتیبانی سینمایی مورد توجه قرار گرفت.
تشکیل شورای راهبردی اکران سینما و بازسازی ساختار مدیریت فرهنگی سینما شامل ادغام جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فجر، تفویض مرجعیت و راهبری اکران فیلمهای هنری و تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، استقرار دبیرخانه شورای صنفی اکران و راهبری سامانه سمفا در موسسه سینما شهر، واگذاری مدیریت فیلم اولیها به بنیاد سینمایی فارابی و برنامهریزی برای راهاندازی خانه فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی ازجمله این اقدامات بود.
ایجاد عدالت فرهنگی و محرومیتزدایی از عرصه فرهنگ و هنر نیز به عنوان یکی از مطالبات جدی مردمی، در عمر یک ساله دولت مورد توجه قرار گرفت. برآورد اضافه شدن ۴۰۰ سالن سینما تا انتهای سال آینده به ظرفیت سالنهای سینمای کشور، انعقاد قرارداد بازسازی و نوسازی ۱۱ سینما با ۳۹ سالن نمایش و اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر در سراسر کشور در نتیجه این دغدغه مدیریت سینمایی کشور بود.
در آغاز دومین سال حیات دولت، هنوز مطالباتی جدی در حوزه سینما مطرح است چرا که هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد. تقویت این روند و تلاش برای رفع موانع موجود، اصلیترین برنامهای است که دولت مردمی مصمم به انجام آن است.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سینمای ایران ، سینما ، دولت مردمی
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: سینمای ایران سینما دولت مردمی دولت مردمی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۷۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام