Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@23:11:34 GMT

سگ‌های ولگرد از جان شهرها چه می‌خواهند؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۷۴۷۵

سگ‌های ولگرد از جان شهرها چه می‌خواهند؟

حضور سگ‌های ولگرد در دل شهر و روستاهای استان قزوین نه تنها تهدیدی برای جان شهروندان بلکه به عنوان ویرانگر حیات وحش و محیط زیست نیز محسوب می‌شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح قزوین؛ چند سالی است که جولان سگ‌های ولگرد در گوشه و کنار شهر قزوین و نواحی منفصل استان علاوه بر هراس در شهروندان به دغدغه‌ای برای آنان و مسئولین استانی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  معضلی که اکثر نقاط کشور با آن مواجه بوده و با رشد روزافزون جمعیت سگ‌های ولگرد در پی حمایت‌های کورکورانه افراد مدعی دوست‌دار حیوانات و کم کاری‌های صورت گرفته، علاوه بر مشکلات زیست محیطی؛ روح و جان هموطنان را با مخاطره مواجه کرده است.
  حضور این سگ‌ها در دل شهر و روستاهای استان قزوین نه تنها تهدیدی برای جان شهروندان بلکه به عنوان ویرانگر حیات وحش و محیط زیست نیز محسوب می‌شوند که طبق گزارشات سازمان محیط زیست، چندین یوزپلنگ و پلنگ، سیاه گوش و گربه پلاس و دیگر حیوانات به دست همین سگ‌های بی‌صاحب تلف شده‌اند.
   
ترحم افراطی شهروندان، سگ‌ها را به سطح شهر کشانده است
  سیاوش رضازاده رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان قزوین در خصوص معضل سگ‌های ولگرد در استان قزوین به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ گفت: سگ‌های ولگرد اثرات مخربی چه از لحاظ سلامت جسمی و چه روحی ناشی از ترس و اضطراب بر جامعه انسانی خواهند گذاشت.
  وی ادامه داد: وظیفه اصلی کنترل جمعیت این سگ‌ها برعهده شهرداری‌ها و در بخش روستایی برعهده دهیاری و بخشداری‌هاست که ضمن جمع آوری باید به لحاظ سلامت مورد غربالگری قرار گرفته و اگر بیمار هستند، درمان و در نهایت عقیم و رهاسازی شوند.
  رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان قزوین خاطرنشان کرد: سگ‌های ولگرد نه تنها برای انسان بلکه به محیط زیست نیز آسیب می رسانند، بسیاری از گونه حیوانات کمیاب چون پلنگ‌ها که برای نگهداری هرکدام از آنها ده‌ها میلیارد تومان صرف می‌شود، توسط این سگ‌ها مورد حمله و گاها تلف شده‌اند.
  رضازاده با اشاره به جفت گیری خطرناک گرگ و سگ در طبیعت تاکید کرد: گونه‌های هیبرید که حاصل لقاح دو گونه متفاوت بوده، گونه‌های مهاجمی هستند، گرگاس یکی از همین گونه هاست که از لقاح سگ و گرگ ایجاد می‌شود، از آنجایی که جمعیت سگ‌های ولگرد زیاد است، شاهد جفت گیری این حیوانات با گرگ‌ها هستیم که گونه‌ای خطرناک برای محیط زیست و جامعه انسانی است.

  وی افزود: متاسفانه گاهی افراد از سگها نگهداری کرده و بعد از مدتی با بزرگتر شدن سگها را در طبیعت رها می‌کنند و دیگر متولی خاصی ندارند.، اتفاقا بیشتر گزش ها از ناحیه همین سگ ها صورت می‌گیرد.
  رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان قزوین اظهار کرد: حیوانات برای تکثیر و تولید مثل به دو عامل امنیت و غذا احتیاج دارند، به لطف رفتار و ترحم‌های افراطی و حیوان دوستی برخی شهروندان این دو عامل برای آنان در شهرها و روستاهای اطراف فراهم است، پس حیوانات در می‌یابند که شهرها محل خوبی برای زندگی کردن است و این می شود که به راحتی در خیابان‌ها تردد می کنند.
  رضازاده خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی بیش از 10 هزار قلاده ولگرد را در استان برآورده شده که با توجه به اهمیت موضوع از ابتدای سال 1401 تاکنون 5 جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری تحت معاونت عمرانی استانداری و با حضور نمایندگان محیط زیست، علوم پزشکی و دامپزشکی و شهرداری و دهیاری‌ها تشکیل شده است.
  وی در پایان گفت: در این کارگروه از دستگاه‌های متولی خواسته شده که به صورت ویژه و ضربتی در جهت جمع آوری و کنترل سگ‌های ولگرد در استان اقدام کنند.
  اما یکی از موانع جدی در جهت کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد عدم تخصیص بودجه و هزینه بر بودن پروسه جمع آوری، زنده گیری و عقیم سازی است به گونه ای که بنا به گفته حسین عمویی، رئیس سازمان پسماند شهرداری قزوین برای عقیم‌سازی هر سگ ولگرد بالغ بر یک میلیون تومان توسط شهرداری‌ها باید هزینه شود.
   
عقیم سازی هرسگ ولگرد بیش از یک میلیون تومان هزینه بر است
  حسین عمویی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار صبح قزوین؛ اظهار کرد: تا سال ۱۳۸۷ بحث کنترل جمعیت سگ‌ها به شیوه دیگری انجام می شد که به دلیل بازخورد اجتماعی که داشت این شیوه تغییر کرد.
  وی خاطرنشان کرد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد پس از طی جلسات و بحث و تبادل نظر نمایندگان سازمانهای عضو ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان که به میزبانی دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد، بهمن ماه 87 به تصویب رسید.
  عمویی افزود: اهداف تهیه این دستورالعمل کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم( با اولویت سگ‌های ولگرد ) است.
  رئیس سازمان پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: کنترل جمعیت سگ‌ها با زنده گیری، انگل تراپی، واکسیناسیون، عقیم سازی و در صورت نیاز مرگ با ترحم اتفاق می‌افتد که تجربه نشان داده که این روش در کنترل جمعیت سگ‌ها زیاد موفق نبوده است.
  وی عنوان کرد: عدم اجرای دستورالعمل‌ها توسط تمام شهرها و استان‌ها سبب شکست خوردن این روش شده، چرا که حیوان هوشمند است اگر در جایی تحت فشار بوده و در جای دیگر رها شود، به آن منطقه هجوم آورده و تعدادشان تغییری نمی کند.
  عمویی با بیان اینکه در بحث سگهای ولگرد مشارکت و همکاری مردم بسیار مهم است، گفت: رفتارهای افراطی و غذای دادن‌های غیرمسئولانه به حیوانات فضا را برای زاد و ولد و هجوم آنان به شهرها باز می کند.
  وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها هیچ گونه بودجه دولتی در این موضوع ندارند و باید هزینه گزافی را صرف جمع آوری و کنترل جمعیت سگ‌ها بکنند که شرایط بد اقتصادی سبب شده شهرداری‌ها زیاد پیگیر این کار نباشند.
  رئیس سازمان پسماند شهرداری قزوین با اشاره به فرصت یک ماهه‌ای که در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری داده شده، افزود: شهرداری قزوین اکیپ‌های زنده گیری را افزایش داده و دو مکان یکی در راه کورانه و دیگر در محمدآباد برای نگهداری و ساماندهی این سگ‌ها در نظر گرفته شده است.
  عمویی همچنین ادامه داد: زنده گیری این حیوانات نسبت به سنوات گذشته دو برابر شده، سگ‌های غربالگری و واکسیناسیون شده با پلاکاردی روی گوش نشانه گذاری و در کمپ نگهداری می‌شوند.
  با توجه به افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و مزاحمت‌های این حیوانات برای شهروندان و ایجاد آلودگی‌های محیطی در سطح شهر، شهرداری قزوین طرح را در فوریت طرح‌های خدماتی خود قرار داده و در حال انجام می باشد چرا که طبق مصوبات کارگروه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری طرح ضربتی جمع آوری سگ‌های ولگرد با مشارکت سایر استان های همجوار باید انجام شود.
   
آغاز رزمایش جمع آوری سگ‌های ولگرد از ابتدای شهریور
  محمدمهدی رحجانی معاونت عمرانی استاندار قزوین درخصوص تصمیمات کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری به خبرنگار صبح قزوین؛ گفت: با توجه به حساسیت موضوع از ابتدای سال جاری تاکنون 5 کارگروه برگزار شده که براساس دستورالعمل‌های ابلاغی در سال 1387 سگ‌های ولگرد جمع آوری و به اکیپ جهت غربالگری و عقیم سازی منتقل شده که در مرحله اول سگ‌های مفید و غیر مفید از یکدیگر تفکیک و در نهایت سگ‌های غیر مفید معدوم و سگ‌های مفید عقیم‌سازی می‌شوند.
  رجحانی عنوان کرد: بر اساس گزارش دامپزشکی استان حدودا 10 هزار قلاده سگ بدون صاحب وجود دارد و بیشتر گزش ها و لطمات به شهروندان از سوی از سگ‌های دارای صاحب هستند.
  معاون عمرانی استاندار قزوین افزود: موضوع جمع‌آوری سگهای ولگرد از آن حیث که با آرامش مردم شریف استان سروکار دارد و به لحاظ زیست محیطی دارای اهمیت فراوان است.
  وی تصریح کرد: در طی دو ماه الگوی مناسب برخورد را بررسی و در ماه مرداد برای مرحله مقدماتی برنامه ریزی و در ماه شهریور رزمایش سراسری جهت جمع آوری سگ‌های ولگرد در استان برگزار خواهد شد.
  رجحانی ادامه داد: کل فرآیند طبق رویه ابلاغی از وزارت کشور ‌و بانظارت دامپزشکی و سازمان محیط زیست انجام می شود.
  معاون عمرانی استاندار قزوین در پایان گفت: شهرداری‌ها مجری اصلی این فرآیند هستند و کوتاهی آنان در انجام مسئولیت مصداق ترک فعل خواهد بود.
  گفتنی است پیش از این در اکثر شهرداریها با اقدام سریع به منظور اتلاف سگ‌های ولگرد با روش‌های گوناگون صورت می‌گرفت که با توجه به ابلاغ دستور العملی که برای زنده‌گیری و مرگ با ترحم این دسته از حیوانات اعلام شده این روند جمع آوری با دقت بیشتری در حال انجام است.
  البته که برای زنده‌گیری نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و استفاده از اکیپ تخصصی با وسایل لازم از قبیل اسلحه مخصوص و همچنین داروی بیهوشی و ادوات و قفس زنده‌گیری می باشد و شهرداری طبق مفاد قانونی این دستورالعمل را اجرا نموده است.
  لذا بنابر ضرورت مشارکت شهروندان برای عملی شدن این طرح از مردم خواست می‌شود که در معرفی محل‌های تجمع این حیوانات با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند و از ترحمات غیرمسئولانه خودداری کنند.
  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری کنترل جمعیت سگ ها سگ های ولگرد شهرداری قزوین کارگروه کنترل استان قزوین جمع آوری سگ شهرداری ها زنده گیری محیط زیست عقیم سازی صبح قزوین حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد

ایسنا/همدان دهیار روستای کاج گفت: میدان دام ما بین روستای کاج، سوزن، شاهنجرین و شنجور شهرستان درگزین محل مناسبی برای تجمع سگ‌های ولگرد شده و این امر یکی از معضلات مهم روستای گردشگری کاج و سایر روستاهای پیرامون این منطقه شده است.

محسن حجاری‌مکان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: متأسفانه دلالان مختلفی که برای خرید و فروش دام به میدان دام این منطقه می‌آیند، معمولاً سگ‌های ولگرد مناطق دیگر را برای رهاسازی به میدان دام آورده و قبل از دوربین مداربسته به دور از چشم دیگران در پیرامون این میدان رها می‌کنند که شناسایی این افراد امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: رهاسازی این سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در اطراف این میدان موجب ازدیار زاد و ولد در بین این سگ‌ها و افزایش جمعیتشان در منطقه شده و نارضایتی‌های زیادی در بین اهالی روستاهای اطراف ایجاد کرده است.

حجاری‌مکان با بیان اینکه اکثر روستاها و شهرها با مسأله سگ‌های ولگرد دست به گریبان هستند و این معضل تنها ویژه این روستای گردشگری  و روستاهای اطراف نیست، افزود: قانون در رابطه با مسأله شکار و یا جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دو پهلو بوده و این امر موجب شده تا دهیاران نتوانند تصمیم درستی برای جمع‌آوری و یا شکارشان بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر سگ‌های ولگرد را اتلاف کنیم و بزنیم، یک طور متهم هستیم و اگر نزنیم طور دیگر متهم می‌شویم، اجازه شکار و اتلاف نداریم، می‌گویند سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنید، اگر این‌کار را انجام دهیم، کجا نگهداری کنیم؟ هزینه نگهداری آن را چه کسی تقبل خواهد کرد؟ تکلیف ما با این موضوع مشخص نیست و در این رابطه راهکاری ارائه نمی‌دهند.

دهیار روستای کاج ادامه داد: باید از طریق شورای تأمین تصمیمی جدی برای این موضوع اتخاذ شود چرا که اگر این سگ‌های ولگرد به شخص و یا رهگذری حمله کرده و آسیب برسانند به طور قطع با ما برخورد خواهد شد و اگر هم نسبت به شکار آنها اقدام کنیم، باز هم با ما برخورد می‌شود ضمن اینکه امکان جمع‌آوری این سگ‌ها نیز برای ما وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، روستای کاج از روستاهای هدف گردشگری توابع بخش شاهنجرین شهرستان درگزین بوده که اهالی در کنار کشاورزی و دامداری در تولید محصولات و صنایع‌دستی چون صنعت قاب‌سازی، آینه و میز کنسول و خراطی به صورت کارگاهی فعالیت دارند و این هنر زیبای آنها به بسیاری از دیگر کشورها نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • حمله مرگبار سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ساله در کرج
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • جان باختن یک نفر بر اثر سقوط به دره در اتوبان قزوین - تنکابن
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در آزاد راه قزوین - زنجان
  • ۳ مصدوم در حادثه رانندگی در محور  تاکستان - همدان