Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:47:35 GMT

نبرد فریدون با ضحاک و ورود کاوه آهنگر بررسی شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۸۹۷۷

نبرد فریدون با ضحاک و ورود کاوه آهنگر بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین جلسه از درس گفتارهای شاهنامه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، ساعت ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

این شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز، در جلسه نهم درس گفتارهای شاهنامه به شرح و تحلیل بخش «نبرد فریدون با ضحاک و ورود کاوه آهنگر» پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرشکاک در این نشست به ارائه نکاتی در خصوص واژه‌های «شاه» و «فرّ» در شاهنامه فردوسی پرداخت و گفت: «شاه» برابر با «شاست» در سانسکریت است. «شاست» مجری احکام «شاستری» به معنای شریعت، دین و آئین است.. وی در این باره ادامه داد: ضحاک که می‌آید، انسان دو هویتی می‌شود؛ یکی هویت اهریمنی است که بن مایه اش به تازیان نسبت داده می‌شود چون ضحاک تازی بوده است.

وی افزود: به ارائه توضیحاتی در خصوص واژه «فرّ» در شاهنامه پرداخت و گفت: «فرّ» در سانسکریت، داده بر هما است؛ داده یگانه متحد به ذات خود است که به همه انسان‌ها داده شده است.

این شاعر و نویسنده گفت: غایت، مطلق، بیکران و نهایت بدی و خوبی، از معانی «فرّ» هستند. وجه اطلاقی مطلق در اندیشه و جنگ و جنگ آوری در «فرّ» معلوم می‌شود.

میرشکاک افزود: در مجموع، انسان بی «فرّ» درگذشته نداشته‌ایم منتهی از وقتی که با سر در مدرنیته افتادیم، انسان‌هایی که هیچ «فرّ» ندارند پدیدار شدند.

میرشکاک در بخش دیگری از این جلسه، مراجعه و خوانش شاهنامه را برای شاعران و ادیبان و فیلسوفان بسیار کاربردی و کارآمد عنوان و افزود: جهد اصلی فردوسی این بود تا جایی که ممکن است زبان فارسی را حفظ کند و نگذارد که عربی، فارسی را بخورد.

این برنامه، ساعت ۱۸ تا ۲۰ سه شنبه‌های هر هفته در حوزه هنری برگزار می‌شود و حضور در آن برای همه علاقه‌مندان و پژوهشگران آزاد است.

کد خبر 5572530 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه هنری یوسفعلی میرشکاک شاهنامه فردوسی معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی کیومرث عباسی قصری حوزه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه های نشر سازمان تبلیغات اسلامی دفاع مقدس نهاد کتابخانه های عمومی کشور نشر افق ترجمه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازی های رایانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا در کشور

نایب رئیسان هیئت‌های شنای استان‌های کشور در نخستین جلسه هیئت‌های شنای استان‌های کشور  در اصفهان طرح‌های پیش رو برای گسترش شنای بانوان  را بررسی کردند.

 نایب رئیس فدراسیون شنا از مهم‌ترین عناوین این جلسه را بررسی اجرای طرح بانو توانا در کشور دانست وگفت: این طرح با هدف ورود و فعالیت بانوان بالای ۳۵ سال در رشته‌های آبی و شنا برای حفظ بیشتر سلامتی این قشر به زودی در سراسر کشور و با کمک مدارس شنا اجرا می‌شود.

خانم ورنوس افزود:در اجرای این طرح ،  هیئت شنای استان اصفهان از پیشتازان است و با توجه به موفقیت سه مدرسه شنای استان اصفهان در کشور عمکرد این هیئت الگویی برای هیئت‌های دیگر در این جلسه معرفی شد.


در پایان این جلسه از تلاش‌های نواب رئیس هیئت‌های شنای استان‌های کشور تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دور سوم مسابقات فضایی در قرن بیست و یکم آغاز می‌شود
  • مشکلات پیش روی طرح راه آهن خراسان جنوبی روی میز بررسی
  • وزارت ورزش و مهدی تاج به اتفاقات ورزشگاه آزادی ورود کردند
  • جلسه معاون وزیر با تاج درباره اتفاقات اخیر
  • برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر
  • اجرای طرح بانو توانا در رشته‌های آبی وشنا در کشور
  • هجوم هواداران به تمرین استقلال/ 2 چهره ویژه تشویق شدند
  • پایان تمرین استقلال با هجوم هواداران به زمین + ویدیو
  • پایان تمرین استقلال با هجوم هواداران به زمین
  • مهلت ۲ هفته‌ای برای انتقال نمایشگاه‌های خودرو به شهرک صنفی کاوه در مهاباد