Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@05:05:12 GMT

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: توافق انجام شده

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۰۳۰۸

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: توافق انجام شده

به گزارش «تابناک»ن به نقل از خبرآنلای، ظاهرا چند روزی تا پایان توافق نهایی برجام باقی نمانده است و همه منتظر هستند خبر نهایی زودتر اعلام شود.

در خصوص آخرین برگ برجام، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: برجام طی ۳۵ صفحه بین ما و طرفین برجامی انجام و به ایران و طرف‌هایی اروپایی فرستاده شد؛ البته موارد ریز و جزیی باقی مانده که در حال اصلاح است و اگر موضوع خاصی نباشد و شیطنت‌های رژیم صهیونیستی اثری بر روی آمریکا نگذارد، توافق انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه داشتیم همه موارد مورد بررسی قرار گرفت. این توافق برد، برد است و خطوط قرمز نظام و ملاحظات جمهوری اسلامی در آن رعایت شده است؛ در واقع آنچه که در حال حاضر برای ما ضرورت دارد توافق شده است. موضوعاتی قبل از برجام در بحث اف ای تی اف و تحریم سپاه از دولت قبل تا امروز مطرح شده که این موضوعات قابل مذاکره است. این مسائل چه در قالب برجام و چه خارج از برجام صحبت شده و البته نهادهای وابسته به مقام معظم رهبری نیز لغو تحریم شدند.

سیاست‌های کلی وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی اثراتش سال آینده بیشتر خواهد شد

شهریار حیدری در خصوص عملکرد وزارت امورخارجه دولت سیزدهم در طول یک سال اخیر، افزود: در دنیای امروز رفت و آمدها و لابی‌ها در رفتار سیاسی بسیار موثر است و در حال حاضر دولت سیاست گذاری خوبی انجام داده است؛ سفر به کشورهای همسایه و کشورهای دور دست و کشورهایی که با ما رابطه خصمانه ندارند اما در عین حال می‌توانند رابطه دوستانه داشته باشند، انجام شده است. از این نظر دولت در حوزه دیپلماسی خوب پیش رفته است و نتایج خوبی نیز حاصل شده؛ ازجمله حضور رییس جمهور در کشورهای همسایه، زیرا ما بعد از چین و روسیه بیشترین کشورهای همسایه را در دنیا داریم اما سیاست‌های کلی وزارت امورخارجه در حوزه دیپلماسی، سیاسی و اقتصادی اثراتش سال آینده بیشتر خواهد شد.

حیدری در ادامه اظهار داشت: مذاکرات برجام از سال ۲۰۱۵ دارای خطوط قرمز بود و این خطوط قرمز شامل نفت، پول، بیمه و نیروهای نظامی بوده که همه در مذاکرات آمده است و در سلسله مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده است. همه‌ی این‌ها زنجیروار به هم وصل بودند و منافع انقلاب کشور را در نظر گرفتند و به جای شانتاژهای سیاسی از گذشته تا به حال خطوط قرمزها را رعایت کردند و همه مصلحت کشور برایشان موثر و تاثیرگذار بود. بعضی تیم‌ها ضعیف، باانعطاف و بی انعطاف و برخی هم خود را قوی نشان دادند، اما نباید فراموش کرد که بازی برجام بازی برد-برد است. تیم‌ها هر چه طرفین گفتند را قبول نکردند و امروز شاهدیم که بالاخره مذاکرات و جلسات منتج به توافق نهایی شد و توافق نهایی در راستای توافقات گذشته است که بعضا تعدیل و اضافه شدند؛ در واقع اینطور نیست که یکباره معادلات گذشته را بهم بریزند و از نو دوباره معادله جدید بسازند.

اثر روانی برجام خیلی بیشتر از واقعیت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص گره زدن مشکلات امروز به برجام گفت: اثر روانی برجام خیلی بیشتر از واقعیت است. توافق برجام در تنظیم بازار و تورم اثرگذار است و حتی اگر در عالم واقعیت هم هیچ اتفاقی نیفتد اما در عالم روانی اثراتش مشخص است. به محض اینکه اعلام کردند توافق نزدیک است، قیمت دلار و ماشین پایین آمد و بعد از عملیاتی و اجرایی شدن توافق شرکت‌های داخلی و خارجی در کشور سرمایه گذاری می کنند. اما اینکه تمام مسائل امروز را به برجام گره بزنیم غلط است. زیرا بسیاری از مشکلات ما داخلی است. منابع ما در حال حاضر برای تنظیم بازار و کنترل تورم است، اما یکی از ۱۰ دلیل افزایش آن برجام است و ۹ دلیل دیگرش ناتوانی مدیران در تصمیم گیری و اجرایی کردن آن‌ها در حذف بوروکراسی پیچیده است.

مشکلات ما ۲۰ درصد به برجام و ۸۰ درصد آن به مدیران و تصمیم گیران در دولت برمی‌گردد

وی تاکید کرد: امروز مشکلات ما ۲۰ درصد به برجام و ۸۰ درصد آن به مدیران و تصمیم گیران در دولت برمی‌گردد و دستگاه‌هایی چون قضاییه، مقننه و اجرایی همه با هم به نوعی مقصر هستند. آنها در حالی که می‌توانند موفق عمل کنند -و این بستگی به تیم مدیریتی و توانمند بدون آنها حاشیه سازی و ملاحظات سیاسی است-اما ما افراد زیادی داریم که در دولت‌های مختلف گوشه گیر شدند در حالی که می‌توانند اقتصاد مملکت را نجات بدهند.

افراد زیادی می‌توانستند به جای وزرای فعلی انتخاب شوند وقتی انتخاب نمی‌کنند و ملاحظات سیاسی غالب بر ملاحظات منافع ملی است؛ آن وقت مشکلات و وضع موجود را به برجام گره می‌زنند، در حالی که هیچ ارتباطی ندارد.

برجام به دست آمده نسبت به تیم قبلی مذاکرات ضعیف‌تر نیست و البته قوی‌تر هم نیست

حیدری یادآور شد: برجام به دست آمده نسبت به تیم قبلی مذاکرات ضعیف‌تر نیست و البته قوی‌تر هم نیست. ظریف سال‌ها مذاکره کرد و مذاکرات را به مرحله‌ای رساند که می‌توانست مثل همین توافق به سرانجام برساند و خیلی از مشکلات را حل کند. تفاوت تیم مذاکره کننده رییسی و روحانی در تاکتیک است، اما در اصول تفاوتی ندارند و هر دو این‌ها منافع نظام و کشور را مدنظر داشته اند. این دو تیم با روش‌های متفاوت به هم وصل شدند و امروز خوشبختانه توافق حاصل شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت شهریار حیدری نماینده مجلس مذاکرات توافق محرم سامانه سماح مذاکرات وین انتخابات فوتبال پیاده روی اربعین هفته دولت امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهرهایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت‌وساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهرهای بزرگ حل شود.

کد خبر 847870 برچسب‌ها نهضت ملی مسکن قیمت مسکن و زمین خبر ویژه مسکن - وام مسکن مسکن اجاره مسکن - مصالح ساختمانی مسکن - آپارتمان‌ نشینی

دیگر خبرها

  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: غافلگیری ایران در زمان عملیات نبود، در راهبرد و تاکتیک بود
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند