Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@23:47:25 GMT

هیات امنای مساجد نیاز به جوانگرایی و پویایی دارد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۰۶۸۷

هیات امنای مساجد نیاز به جوانگرایی و پویایی دارد

محمدحسین گفت: واقعیت این است مساجد ما در جذب جوانان ضعف جدی دارند، چرا که ساختار مسجد به صورت سنتی است و در آن به جوانان کمتر بها داده شده است و مساجد از جوانان و نوجوانان خالی شده است، ما باید در کوتاه مدت ساختار مساجد و هیئت امنا را جوان‌تر کنیم تا پویایی در آن دیده شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛محمدحسین باغبانها مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: تلاش ما اینست که فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را توسعه داده و با آموزش به افراد فعال در مساجد روستایی و یا شهری حیطه فعالیت‌های آنان را مشخص کرده تا در کنار فعالیت‌های عبادی، برنامه‌ها را به سمت مسائلی که با روح و شرایط جامعه و فرهنگ تنیده شده است بکشانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: چه ایرادی دارد که مسجدها محلی جهت مشاوره جوانان برای ازدواج و یا جمع آوری کمک‌های مردمی باشد، یا اینکه فعالیت جهادی داشته باشد.
  باغبانها خاطرنشان کرد: در گذشته مساجد و امام جماعت آن محور محله بودند و بیشتر مسائل و مشکلات آن محله به دست و محوریت امام مسجد که عمدتا علامه و مجتهد بودند حل می‌شد، در واقع برتری مساجد در قزوین نه به خاطر بزرگی و عمارتشان بلکه به دلیل وجود امام جماعتی بوده که در آن نماز می‌خوانده‌ است.   وی ادامه داد: اگر کسی به دنبال واسطه برای ازدواج و یا قرض الحسنه گرفتن می‌بود و یا اگر در حل مسائل فقهی، اعتقادی و احکام به مشکل بر می‌خورد؛ مساجد محور رجوع همگان بوده است.
  مدیر کانون مساجد استان قزوین با بیان اینکه در گذشته بسیاری از مکتب‌خانه‌ها در دل مساجد وجود داشته‌اند، عنوان کرد: فعالیت آموزشی و آگاهی بخشی جزو لاینفک مساجد از گذشته تا به حال بوده‌ است و در زمان انقلاب مساجد به محوری برای مبارزات و مقاومت مردمی و فعالیت‌های انقلابی تبدیل شده بود.
  مساجد، پایگاهی برای نبرد در جنگ نرم و فرهنگی هستند

وی یادآور شد: بیش از 95درصد رزمندگان ما در جنگ تحمیلی برخواسته از مساجد بودند و در سال‌های بعد از جنگ تاکنون؛ مساجد به محلی برای مبارزه با تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم تبدیل شده‌اند که انواع روشنگری‌ها در قالب گروه سرود، سخنرانی، مداحی، برنامه‌های فرهنگی در فضای مسجد انجام می‌شود.
  باغبانها تصریح کرد: کمک به نیازمندان، ایجاد گروه‌های جهادی و خیریه در دل مساجد از جمله اقدامات اجتماعی است که به جد در کانون‌های مساجد پیگیری می‌شود، همانگونه که دیدیم در جریان سیل در اهواز، گلستان و لرستان و زلزله در کرمانشاه و دیگر نقاط کشور همواره بچه مسجدی‌ها پای کار بوده‌اند.
  وی ادامه داد: در همان دوران حتی برخی مساجد استان با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در کرمانشاه و یا لرستان برای زلزله‌زدگان خانه ساختند.   این مدیرجوان اظهار کرد: مسجد همچنین محل خوبی برای تربیت نسل جوان است تا بتواند استعدادهای خود را در فضای دینی پرورش دهند و به بلوغ فکری و بصیرتی برسند و هم جایی برای پاسخ به شبهات فکری آنان است.
  باغبانها با بیان اینکه مساجد شاخص زیادی در سرتاسر استان وجود دارد، گفت: به عنوان نمونه مسجد صاحب الزمان (عج) در روستای خوزنین فعالیت جدی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی دارد که سبب مهاجرت معکوس از شهر به روستا شده است.
  وی افزود: این مسجد با فعالیت‌های جهادی، آموزشی در حیطه کشاورزی و باغداری، برگزاری مراسمات مذهبی و اقدامات فرهنگی فضای جذاب و قابل اتکایی را برای اهالی روستا و جوانان آن منطقه ایجاد کرده است.
  مدیر کانون مساجد استان قزوین ادامه داد: مسجد حضرت ابوالفضل قشلاق، مسجد رضوی زیاران، مسجد امیرالمومنین و توحید در اقبالیه، مسجد حضرت ولی عصر آبیک و مسجد رسول اکرم الوند، مسجد امام صادق در تاکستان، مسجد موسی بن جعفر در نرجه از جمله مساجد فعال در امور فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در استان هستند.
  وی خاطرنشان کرد: در شهر قزوین نیز مساجدی چون جوادالائمه و شهدای حسینی، خاتم انبیا، صاحب الزمان و کریم اهل بیت در جنوب شهر و مساجد احمدبیگ، سوخته چنار، مسجدالنبی، ولایت در مرکز شهر و مساجد حضرت امیر و صاحب الزمان در شمال شهر، الهادی و المهدی در مینودر از جمله مساجد فعال در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هستند.   باغبانها همچنین افزود: مساجدی فعال و شاخصی چون امام خمینی، امام حسن عسگری و مسلم ابن عقیل و غیره نیز در قزوین وجود دارند که زیر نظر کانون مساجد نیستند اما فعالیت های خوبی دارند.   مساجد برای تربیت نیروی جوان انقلابی پای کار باشند

این مدیرجوان با تاکید بر اینکه شاخصه اصلی این مساجد فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، گفت: این مساجد با برگزاری دوره‌های آموزشی و طرح تربیتی برای نیرو نوجوانان و بانوان و کودکان در راستای پرورش نیروکارآمد برای جامعه گام برداشته و همچنین با ورود به فضای کمک های مومنانه در راستای محرومیت زدایی قدم‌های خوبی برداشته اند.   وی تصریح کرد: در 20 مجموعه در سطح استان طرح تربیتی دنبال می‌شود، در این طرح‌ها توجه ویژه به نوجوانانی است نزدیک به سن بلوغ بوده و با چالش‌ها و سوالات بی‌شماری روبرو هستند که با ورود به آن سعی می‌شود شبهات و سال‌های حساس را در فضای دوستانه و بانشاط معنوی بگذرانند.
  باغبانها با بیان اینکه اگرچه عمده فعالیت این کانون‌ها بیشتر روی نوجوانان پسر بوده ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به خلایی که احساس کردیم، سعی شده در این مجموعه ها به طرح تربیتی دختران هم ورود جدی پیدا کرده تا آنان هم از فضای روحانی مسجد بهره ببرند.   وی عنوان کرد: با توجه اینکه پویایی یک مسجد به نیروی جوانی است که در آن فعالیت می‌کند، اموری که می تواند آنان را به حضور در مسجد ترغیب کند، برگزاری طرح‌های تربیتی بر اساس نیازی است که یک جوان با آن مواجه است که باید برای آن برنامه ریزی کرد.
  مدیرکانون فرهنگی هنری مساجد قزوین اظهار کرد: گاهی نیاز یک جوان می‌تواند در ارتباط گیری با خانواده و جامعه باشد و گاهی در ارتباط با دین و خدا و انجام فرایض دینی باشد که این مسائل در مسجد در قالب طرح تربیتی حل خواهد شد.   وی افزود: ما در تفاهم نامه با جبهه فرهنگی انقلاب استان قزوین طرحی را در خصوص پایه گذاری یک مدرسه تشکیلاتی برای چگونگی راه اندازی طرح‌های تربیتی و فعالیت‌های موثر در فضای جامعه ایجاد کرده ایم که در آن از مساجد و مجموعه‌های فرهنگی خواسته ایم در تیم های چند نفره که متشکل از جوانان ۱۷ تا ۲۵ سال در این مدرسه دوره‌های مختلف بگذرانند تا مهارت های ایجاد پویایی و فضایی برای جذب افراد به مسجد را فراگرفته تا برای سال‌های آینده بتوانیم از ظرفیت آنان بهره ببریم.    مساجد ما در جذب جوانان ضعف جدی دارند

باغبانها گفت: واقعیت این است مساجد ما در جذب جوانان ضعف جدی دارند، چرا که ساختار مسجد به صورت سنتی است و در آن به جوانان کمتر بها داده شده است و مساجد از جوانان و نوجوانان خالی شده است، ما باید در کوتاه مدت ساختار مساجد و هیئت امنا را جوان‌تر کنیم تا پویایی در آن دیده شوند.   وی خاطرنشان کرد: البته مساجد مختص با همه اقشار جامعه با هر تیپ و تفکری است و باید بستری فراهم کند که همه بتوانند از آن بهره ببرند، مساجد باید سبب انسجام و همدلی مردم و با روحی امیدآفرین باشند که اگر در این مسیر قدم برداریم به نقش اصلی خود که همان محوریت در جامعه است بازمی گردند.
  باغبانها با اشاره به توطئه‌های دشمنان دین در دور کردن نسل جوان از مساجد و اماکن مذهبی، بیان کرد: حضور جوانان و پویایی آنان در فضای مسجد نقشه‌های خبائث را در جدایی از شعائر دینی خنثی خواهد کرد.
  وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم جوانان به مساجد جذب کنیم حتما باید برنامه‌ریزی درست داشته باشیم که آنان مسجد را خانه خود بداند و این برکات و نتایج مطلوبی برای جامعه خواهد داشت.
  باغبان‌ها در پایان گفت: راهکار جذب جوان به مساجد تنها با گذاشتن میز پینگ پنک، بازی و سرگرمی نیست چرا که بعد از مدتی آن  سرگرمی‌ها جذابیت خود را از دست خواهد داد، بلکه راه تسلط بر جوانها راهیابی به دلشان است، ما باید شیرینی معنویت را به آنان بچشانیم.
  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مساجد استان استان قزوین طرح تربیتی کانون ها جذب جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج‌شنبه ۶ فروردین به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در خیابان امامزاده حسن (ع) حضور یافت.

اسماعیلی در این برنامه گفت: خیلی خوشحال هستم در شب زیارتی حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) در این مسجد که مزین به نام شهداست در جمع شما نمازگزاران و مردم همیشه در صحنه این محله حضور دارم.

وی افزود: از ابتکار آقای رییس‌جمهور به دلیل این سفر درون پایتختی باید یاد کنیم، به همراه رئیس جمهور به دورترین نقاط ایران می‌رویم و از نزدیک با مردم و اهالی عزیز شهرهای مختلف صحبت می‌کنیم و امشب در کنار مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر تهران محضر شما عزیزان هستیم؛ انشاالله مصداق این ضرب‌المثل که می‌گوید "دور شمع تاریک است" نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اذان صبح با آقای رئیس جمهور از سفر به سریلانکا برگشتیم و بلافاصله برنامه‌های امروز که از قبل تدارک دیده شده بود عملی شد؛ انشاالله این حضور منشأ برکات بسیاری برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه خصوصیات ویژه‌ای دارد، افزود: تعداد شهدای این منطقه حدود چهار هزار نفر است. کوچه به کوچه منطقه ۱۷ مشحون از شهدا است؛ سال ۱۳۷۴ نماینده شورای نگهبان در صندوق‌های رأی بودم و در اکثر محل‌های اخذ رأی به عنوان ناظر حضور داشتم. میزان حضور مردم این منطقه در پای صندوق‌های رأی برتری چشمگیری نسبت به سایر مناطق داشت، ما به این مسأله ایمان داریم که هسته سخت انقلاب اسلامی در مساجد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وظیفه مهم دولت اسلامی این است که در حلقه اول به مطالبات اهالی مسجد رسیدگی ویژه کند چون این عزیزان در صف اول حرکت‌های تأثیرگذار در نهضت امام بودند.

اسماعیلی ادامه داد: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود. در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: توفیق دارم به لطف خداوند و عنایات اهل بیت (ع) در مساجد مختلف حاضر می‌شوم و با نمازگزاران صحبت می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای کاری در دولت مردمی این است که دولت و حاکمیت را به جامعه بازگردانیم، گفت: در حوزه فرهنگ قرار نیست تصدی‌گری کنیم در دولت وظیفه نظارت و تسهیل‌گری را بر عهده داریم. گروه‌ها و جریانات مردمی باید پای کار بایستند و بنده نیز به عنوان وزیر فرهنگ موظف هستم ساختارها را در خدمت این شعار قرار دهم و این رویکرد را با قوت ادامه دهم.

اسماعیلی گفت: اگر امروز در منطقه ۱۷ تهران استعدادهایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. از استعدادهای هنری در سایر عرصه‌ها نیز (در این منطقه) برخورداریم، ما نیز آمادگی داریم در نقاط مختلف همین منطقه مجالس ویژه ای را برای تعظیم مفاخر و شهدا به تعداد مساجد و هیأت برگزار و آمادگی داریم از همه مؤسسات ثبت شده حمایت کنیم؛ از ما پشتیبانی از شما حرکت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرزند مسجد هستم و تمام دوران کودکی ام در مسجد بوده است در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردیم، قرائت قرآن را آموختیم و با احکام آشنا شدیم.

وی افزود: هیچ فعالیت فرهنگی هنری و رسانه‌ای به مسجد گره نمی‌خورد مگر اینکه مخاطبانش را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

وی افزود: آقای هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام خداداده، آقای سالاری معاون حوزه هنری و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ در این جلسه حضور دارند و با همه دوستان خدمت شما رسیده‌ایم تا اعلام کنیم در همه بخش‌ها آماده خدمتگزاری هستیم‌.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سفر اخیر به پاکستان موج استقبال مردمی را شاهد بودیم مردم مسلمان چنان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده بودند که همه مسیرها پر از ابراز عشق و علاقه به امام، رهبری و رئیس جمهور بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند و می‌خواهند مردم را از آینده با شکوه ملت ایران ناامید کنند این صحنه‌ها را ببینند، دنیا به فرزندان ایران افتخار می‌کند همه مؤمنان، عدالت طلبان و آزادگان به انقلاب، شهدای ایران و فرزندان این مرز و بوم افتخار می‌کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلاتشان را به وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلات‌شان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی در میان گذاشتند.

کد خبر 6088886 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری