Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد ابراهیمی یخشکی عصر پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح ملی آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران که با حضور دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در بابلسر برگزار شد، افزود : اقتصاد مازندران آب‌پایه است. یعنی بخش اجتماعی، گردشگری و خدماتش به آب وابسته است. اما چند موضوع داریم که باید با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های اقتصادی استان مد نظر دولت محترم است به آن‌ها توجه ویژه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نخستین مساله بحث کمبود آب کشاورزی است که بر خلاف تصور عموم جامعه در این بخش با مشکل مواجهیم. با وجود این‌که مازندران قطب تولید برنج است و اکنون حدود ۱.۲ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم که این ظرفیت قابل افزایش هم هست، اما در بخش مهار آب‌های سطحی عقبیم و ۱۰ درصد آب‌های سطحی‌مان را مهار کردیم.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در بخش کشاورزی نیز مانند بخش آب شرب، تابستان‌ها به آب بیشتر نیاز داریم و طبیعتا آب کافی را در تابستان در اختیار نداریم. در حال حاضر  ۷۰ درصد ظرفیت تنظیم آب کشاورزی ما وابسته به آب جاری رودخانه‌ها و بارندگی است. این روش تامین آب با توجه به شرایط موجود بارندگی‌ها نمی‌تواند ما را به رشد حداکثری تولید محصولات کشاورزی برساند. در این بخش باید کار شود. اگر آب کشاورزی تامین کنیم می‌توانیم تا ۵۰۰ هزار تن به توان تولید برنج بیفزاییم.

یخکشی بیان داشت: موضوع دیگر بحث روش توزیع آب است. در کشاورزی توسعه‌یافته باید شبکه مدرن توزیع آب داشته باشیم که هدر رفت کم شود و میل نیروی انسانی برای کشاورزی بیشتر شود. اما در این بخش هم عقب ماندگی داریم و ۱۰ درصد اراضی کشاورزی ما به شبکه مدرن مجهز هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: در بحث آب آشامیدنی هم بیشتر شهرهای ما با کمبود آب مواجه هستند. بخشی از این مشکل ذاتی و بخشی زیرساختی است. حتی در ارتفاعات هم با مشکل مواجهیم. از طرفی هم جمعیت استان رو به افزایش است و پذیرای گردشگران سراسر کشور هستیم. برای رفع این نیاز باید چاره‌اندیشی شود.

وی ادامه داد:  البته مفهوم این کاستی‌ها این نیست که دولت کاری نکرد یا کاری نمی‌کند. برنامه‌های زیادی دیده شد و تلاش زیادی شده است، اما مساله اصلی ما تامین مالی است. گرچه معتقدیم اگر در بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آب سرمایه‌گذاری‌ها پنج ساله نتیجه می‌دهد.

وی با ذکر این نکته که اگر دولت در این بخش تمرکز داشته باشد می‌تواند از بازگشت سرمایه استفاده کند و اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود، گفت: در بخش کشاورزی سدهایی را برنامه‌ریزی کردیم تا به مهار ۴۰ درصدی آب‌های سطحی برسیم. ۱۷۰ هزار هکتار شبکه آبیاری نیز در دست ساخت داریم که حمایت مالی می‌تواند ما را به مقصود برساند.

وی تصریح کرد: در بخش آب شرب که موضوع مهم ما است طرح جامعی تهیه شد که ۵۰ شهر و دو هزار روستای ما را پوشش می‌دهد.اما به ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا با اجرای این‌طرح‌ها این کمبود برطرف شود. طبق این طرح جامع باید ۱۶ متر مکعب ظرفیت تصفیه‌خانه داشته باشیم که اکنون به سه متر مکعب رسیده‌ایم. 

وی با بیان این که امروز طرح ملی آبرسانی شهرهای گروه الف با حمایت دولت به نقطه مطلوبی رسیده است، گفت: اکنون از خط انتقال ۹۰ کیلومتری تعریف شده، ۷۰ کیلومتر اجرا شد.

یخکشی گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و به دلیل مسائلی طی سال‌های اخیر تقریبا متوقف شده بود، اما از سال گذشته با تلاش و حمایت استاندار و ورود معاون عمرانی شتاب بیشتری گرفت و آب را به بابلسر رساند.

وی به اثرگذاری این طرح اشاره کرد و توضیح داد : بابلسر همیشه در تامین آب آشامیدنی مشکل داشت. این شهر محل تجمع مسافران است و هر سال مشکل داشتیم. با این طرح  مشکلات این شهر و شهرهای مسبر حل شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: تداوم اجرای این طرح ها می‌تواند همه مشکلات تامین آب را حل کند.اگر می‌خواهیم از مزیت‌های استان برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم حتما باید به بخش آب در این استان توجه شود.

طبق برنامه اعلام شده از سوی استانداری مازندران ، در سفریکروزه معاون اول رئیس جمهور به صورت همزمان ۹۳۵ طرح هفته دولت استان افتتاح و به بهره برداری می رسد که برای این طرح‌ها، چهارهزار و ۴۷۳ میلیارد تومان هزینه شده است. با افتتاح این طرح ها یکهزار و ۵۳۹ نیز مشغول به کار می شوند.

بنابراین گزارش در این سفر به صورت ویژه طرح آبرسانی حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت شهرهای بابل ،امیرکلا ، هادی‌شهر و بابلسر پس از انتظار ۱۳ ساله به بهره برداری می رسد.افتتاح عملیات بهسازی و نوسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دولت در مازندران از دیگر برنامه های سفر معاون اول رئیس جمهور به مازندران است.

برچسب‌ها هفته دولت مازندران محمد مخبر آبرسانی وزارت نیرو بابلسر پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت مازندران محمد مخبر هفته دولت مازندران محمد مخبر آبرسانی وزارت نیرو بابلسر آب کشاورزی طرح ها تامین آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۰۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور شامگاه یکشنبه در جلسه خرید محصولات زراعی استان با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

خیریانپور با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز است، تصریح کرد: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تأمین کنیم.

وی با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم اظهار داشت: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالاهای اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، افزود: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

وی از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

کد خبر 6097690

دیگر خبرها

  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • نشا کاری ۱۰۶ هزار هکتار از شالیرازهای مازندران
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • تامین ۷۰ درصدی لوله و اتصالات کشاورزی از تولیدکنندگان داخلی
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • توزیع ۲۶ هزار کیلوگرم/لیتر آفت کش نباتی در مازندران
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور