Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مسئول گروه احیاگری مطالبه‌گران آب و خاک همدان گفت: طبق قوانین سازمان جهانی انتقال آب از حوزه‌ای به حوزه دیگر ممنوع است و پشت این ۱۴۰ کیلومتر فاصله ۱۷ سال جریان و اتفاق وجود دارد و اگر این طرح ملی و حیاتی بوده چرا باید ۸ سال متروک باشد؟ در دشت بهار کشت و کشاورزی به اتمام رسیده و کشاورزان آن‌جا حاضر شده‌اند چاه‌هایشان را در این مدت در اختیار مردم همدان بگذراند و کارهای غیرکارشناسی مسئولان جای تعجب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم سوزنچی در اولین جلسه کارگروه احیاگری مطالبه‌گران آب و خاک همدان که با موضوع بی آبی ها، واقعیت ها و ترک فعل ها در اداره کل تبلیغات اسلامی همدان برگزار شد با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر یک امر کلی است که برای همه امورات صورت می‌گیرد و می‌بایست گشت ارشاد برای مسئولین هم باشد، اظهار کرد: این کارگروه یک NGO و تشکل مردم نهاد محسوب می‌شود و تلاش می‌کنیم بسیاری از موارد را از این طریق به سمع و نظر عموم برسانیم.

وی افزود: همدان یک شهر کوهستانی است و در این شهر چاه‌های فراوانی وجود دارد که گاهی مشاهده می‌کنیم در عمق همین چاه‌ها آثار تمدن و تاریخی وجود دارد و این نکته قابل توجه است که در طول دوران تاریخی این دیار، مردم همدان با بی‌آبی که طی این سال‌ها به وجود آمده روبرو نبودند و همدان به شهر چشمه‌ها و قنات‌ها معروف بود.

سوزنچی تصریح کرد: گسترش شهر و گسترش باغ‌ها از سر ندانم کاری مسئولان استانی طی این سال‌ها رخ داده است؛ در حال حاضر ۸۵۰ هکتار باغ در عباس آباد وجود دارد در حالی که ظرفیت آن باید ۴۰۰ هکتار باشد زیرا این محل ریه تنفسی شهر است و آب زیادی برای آن صرف می‌شود و اماکنی که به آن بدون برنامه‌ریزی و کارشناسی اضافه شده است حجم مصرف آب را چند برابر کرده و به زودی با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: در کمال تعجب مسئولان استانی به این موضوع با افتخار اشاره می‌کنند و نمی‌دانند افزایش هکتار و باغات چه ضربه مهلکی به آن جا وارد کرده است.

مسئول گروه احیاگری مطالبه‌گران آب و خاک همدان تصریح کرد: اردیبهشت ماه امسال یکی از مسئولین با افتخار بیان می‌کرد که ۴۰۷ نفر از عشایر وارد همدان شده‌اند اما نگفتند که هیچ زیرساخت و ظرفیتی برای آن‌ها فراهم نشده است و باز هم می‌خواهند این اشتباهات را تکرار بکنند و آب و منابع طبیعی را به راحتی تخریب کنند.

وی مطرح کرد: اما امروزه با پیشرفت علم و صنعت و دانش روز، عشایری که کوچ می‌کنند سرعت بازسازی پروتئین‌هایشان بسیار کم است و اعمالشان مدرن نیست و باعث تخریب منابع طبیعی می‌شود.

سوزنچی تاکید کرد: همان مسئول می‌گفت که ۴۰۷۰ دام وارد استان شده است در صورتی که ظرفیت تاریک دره نهایتاً ۳۰۰ الی ۴۰۰ دام است و همین عدم وجود زیرساخت و نبود ظرفیت کافی و ندانم کاری مسئولان استانی باعث نابودی آب و خاک استان می‌شود.

وی با بیان این‌که سد اکباتان براساس آمار ارائه شده ۳۶ میلیون متر مکعب تا تاجش می‌تواند آب ذخیره کند، عنوان کرد: سد پر از رسوبات شده است و هیچ گونه نظارتی بر معادنی که بالای سد کار می‌کنند وجود نداشته است و تاکنون ندیده‌ایم، متاسفانه سرعت تخریب خاک بر اثر این اتفاقات بسیار بالا است؛ سرعت تخریب خاک در جهان هفت تن بر هکتار است در صورتی که در ایران و در سه سال گذشته ۱۴ تن در هکتار بوده و در حال حاضر تبدیل به ۱۵.۲ در هکتار شده است.

وی ادامه داد: شیب در زمین های بالای ۳۰ درجه ممنوع است و در ایران و در زمین های منابع طبیعی شخم های بسیار غلطی زده شده است و شخم ها عمود بر شیب زده شده که سرعت تخریب را بالاتر می‌برد.

مسئول گروه احیاگری مطالبه‌گران آب و خاک همدان اشاره کرد: در رابطه با موضوع سد تالوار از سوی مسئولان به مردم حرف‌های عجیب و غریب زده می‌شود؛ طبق قوانین سازمان جهانی انتقال آب از حوزه ‌ای به حوزه دیگر ممنوع است و پشت این ۱۴۰ کیلومتر فاصله انتقال آب ۱۷ سال جریان و اتفاق وجود دارد و اگر این طرح ملی و حیاتی بوده چرا باید عملاً ۸ سال متروک باشد؟ از تالوار می‌خواهند آب بیاورند در صورتی که در دشت بهار کشت و کشاورزی به اتمام رسیده و کشاورزان آن‌جا حاضر شده‌اند چاه‌هایشان را در این مدت در اختیار مردم قرار بگذراند و از آن آب برای آب شرب شهر تا زمانی مشخص استفاده شود و جای تعجب دارد چرا مسئولان به این موضوع توجه نمی‌کنند.

وی مطرح کرد: شخصاً ۱۵ سال است به عنوان رئیس خانه کشاورز و نماینده شورای حفاظت از آب مشغول پیگیری موارد هستم و مدتی طولانی است به دنبال برگزاری شورای حفاظت از آب هستیم اما این مورد برگزار نشده است؛ پیش‌تر به عنوان نماینده بخش خصوصی در قسمتی از تدوین قوانین آن حضور داشته‌ام و اصل برنامه احیا و تعادل‌بخشی آب بر این مبنا بود که آب را به مردم بسپارند و بنا شده بود خود مردم آن را مدیریت کنند.

سوزنچی اضافه کرد: جالب است بدانید آبی که از دره گنجنامه می آید قراردادش به این شکل است که تا ۱۱ تیرماه در اختیار زراعت‌کاران قرار دارد و از ۱۱ تیرماه به بعد، آب به مدت ۹ هفته در اختیار باغداران است که البته با این اتفاقات و بی آبی‌های اخیر این روند با مشکل روبرو شده است؛ خسارتی به باغداران در رابطه با حق آب پرداخت نمی‌شود. از دادستان گلایه داریم که چرا پیگیر این اتفاقات نمی‌شود و چرا همه چاه‌ها را کنتوردار نمی‌کنیم، از یک طرف دیگر هم باید از دادستان تشکر کنیم زیرا مبحث تأمین آب شرب مردم از مبحث آب‌رسانی به باغ‌ها مهم‌تر است.

وی با اشاره به این‌که لازم است علم کشاورزی به درستی در باغ‌ها و اماکن زراعی جهت جلوگیری از هدررفت آب استفاده شود، عنوان کرد: برای مثال در پیوندهای گردو باید به گردوهایی که می‌خواهیم پیوند بزنیم نباید تا یک ماه به آن آب داده باشیم و بعد از کاشت تا یک ماه بعد از آن هم به آن آب ندهیم زیرا سیاهی گردوها به علت آب دادن بدون آگاهی به گردوها است و این آب دادن بی مورد و اضافی باعث می‌شود درخت به خواب نرود و هم‌چنین در زمستان دچار خشکی شود؛ پدران و بزرگان ما در تاریخ از تمامی این موضوعات مطلع بودند و لازم است علم کشاورزی به آگاهی همه برسد.

سوزنچی خاطرنشان کرد: ۳۳۰۰ قنات در استان همدان وجود دارد که ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ قنات متروکه شده و بخش زیاد دیگری از قنات‌ها آب فراوانی دارند و ۸۰ درصد این قنات‌ها خصوصی است؛ در گذشتا قنات‌ها برای رفع نیازهای بهداشتی مردم بوده است؛ تقریباً ۷۹ قنات در شهر همدان وجود دارد که قطعاً این آمار دقیق نیست و ممکن است از وجود بسیاری از قنات‌ها بی‌خبر باشیم و صاحبان آن اطلاع نداده باشند.

وی در ادامه گفت: گروهی که در رابطه با مبحث قنوات کشور فعالیت میکردند به همدان آمدند و از ما کمک خواستند و ما به جهاد کشاورزی و شهرداری مراجعه کردیم و آن‌ها تاکنون به بهانه‌های مختلف آماری از قنات‌های همدان به ما ارائه نداده‌اند.

سوزنچی با اشاره به این‌که آب همدان یا جاری است یا آب چاه است، گفت: متاسفانه در ایران و بالاخص همدان بیشترین فشار را برچاه‌ها می‌آورند و با آب های جاری کاری ندارند و حتی خوزستان پرآب را برای کشاورزی بی‌آب کرده‌اند؛ منطقه حوزه آبی شهر همدان شامل بهار،قهاوند و خود شهر است و ۸۰۰۰ چاه مجاز در مناطق آبی وجود داردو آماری از غیرمجازها نداریم.

وی ادامه داد: قرار بود در سال ۱۳۸۵ بدون استثنا تمام چاه‌های مجاز و حتی غیرمجاز دارای کنتور بشوند و در سال ۸۸ دولت ۸۰۰ چاه مجانی نصب کرد؛ از تعداد چاه‌های مجاز تا شهریورماه ۱۴۰۰، پنج هزار چاه کنتوردار شده و سه هزار چاه بدون کنتور وجود دارد و همین بی کنتوری بلای زیادی بر سر آب چاه‌ها می‌آورد. کنتور هوشمندی که بر روی چاه‌ها نصب شده با کارت در اول فصل آب شارژ می‌شود و بر روی آن مدیریت و نظارت می‌شود؛ در حال حاضر چه کسی بر روی این موضوعات نظارت می‌کند و در استان از چند چاه تخلف گزارش شده است؟ برداشت‌های اضافه از چاه‌ها حجم بسیار بالا و باورنکردنیی دارد؛ کشاورزان با قانونمند شدن اعمالشان و هم‌چنین توجه دولت‌مردان می‌توانند با مصرف کم‌تر آب بهره‌وری گیاهی و سودآوری مالی بیشتری داشته باشند. اصلا لازم نیست با این آبی در ایران گوشت یا پنیر و باقی موارد را تولید کنیم و در امور اقتصادی بهتر است این موارد را وارد کنیم.

وی تصریح کرد: براساس برآوردهای ثبت شده میزان ذخایر آب زیرزمینی ما قبل از سال های ۵۴، ۳۰۰ میلیارد مترمکعب بوده است و متاسفانه در طول این سال ها ۱۳۰ میلیارد مترمکعب برداشت کرده‌ایم که مطلقاً ممنوع است و هیچ جای دیگر این کار انجام نشده است؛ در ایران اصلاً استراتژی آب نداریم اما کشور افغانستان این موضوع را دارد و ما که دارای تمدن طولانی و مدعی این مطالب هستیم از این موضوعات بی‌بهره‌ایم.

وی در پایان گفت: زمانی که نیروگاه مفتح را افتتاح کردند آقای شامخی مدیر وقت جهاد کشاورزی همدان شکایت و مطرح کرد این نیروگاه باعث تخریب بخش کشاورزی خواهد شد و در آن زمان آقای رفسنجانی گفتند حالا که این موضوع انجام شده، حالا چکار کنیم؟ کمیته‌ای تشکیل شد که قرار بود به این موضوع رسیدگی کنند و مبحث حرارت نیروگاه به علت مصرف بالای آب مورد بررسی قرار بگیرد از آن موقع تاکنون هیچ کار موثری نکردند و صرفاً در طول دراز مدت برخی از امورات آن مانند حرارت نیروگاه با انجام چند کار مختصر بهینه شد؛ فقط هم نیروگاه نیست کارخانه فولاد هم زده‌اند. این نیروگاه چاه قاچاقی ندارد اما مثل چاه‌های کشاورزی نیست که صرفاً چند ماه برداشت داشته باشد و در کل ایام سال برداشت دارد که حجم بسیار بالایی است؛ مسئولان باید پاسخگو باشند که چه نظارت‌هایی بر این اعمال داشته‌اند و صرفاً نگویند کار دولت‌مردان گذشته بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست آب قطعی آب قطعی آب همدان سد اكباتان سد تالوار مسئولان همدان مطالبه گری مردم همدان تنش آبی همدان قنات ها سال ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران

این روز‌ها، عطر روح نواز شکوفه‌های بهار نارنج، در کوچه باغ‌ها و شهر‌های مازندران، پیچیده است. بهارنارنج، همان شکوفه درخت نارنج است که از آن مربا و عرق بهار نارنج تهیه می شود.

دیگر خبرها

  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران از سد مالزی گذشت
  • ۷۰ کیلومتر راهِ روزانه تا رسیدن سرِ کلاس درس روستا
  • خوش و بش محمد صلاح با مویس، سرمربی حریف پس از به ثمر رسیدن گل دوم وست هم
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • شکوفه‌های بهار نارنج در مازندران
  • سمیر نصری: رونالدینیو و نازاریو استعدادهای بزرگ‌تری نسبت به مسی و رونالدو بودند
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رییسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • به نام خدا، گل برای تراکتور!
  • گوزن سفید