Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@21:40:30 GMT

افزایش صادرات برق تاجیکستان؛ افغانستان نخستین خریدار

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۵۸۵۸

افزایش صادرات برق تاجیکستان؛ افغانستان نخستین خریدار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان در ماه های ژانویه – ژوئیه سال جاری به مبلغ بیش از 64.5 میلیون دلار به خارج برق صادر کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 17.2 درصد بیشتر است.

مصرف‌کننده اصلی برق تاجیکستان افغانستان است و ازبکستان نیز با حجم نسبتا کمتری برق تاجیکی را خریداری می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قردادهای امضا شده افغانستان برای هر کیلووات ساعت برق تاجیکستان 4.67 سنت و ازبکستان 2 سنت پرداخت می کند.

تعرفه پایین برای ازبکستان به این دلیل است که تاجیکستان نیز به نوبه خود گاز طبیعی این کشور را با قیمت کاهش یافته دریافت می کند.

پیش از این، در آغاز ماه جاری، مدیریت شرکت «برق تاجیک» گزارش داده بود که موارد تعلیق برق به دلیل مشکلات در شبکه های برق افغانستان در سال جاری نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

در همین حال، شرکت «برشنا» افغانستان به شرکت «برق تاجیک» 28 میلیون دلار بدهکار شده است.

«محمد عمر عصا زاده» مدیر شرکت برق تاجیک در نشست مطبوعاتی اول آگوست خود بدهی طرف افغان از این شرکت را با مشکلات مربوط به انتقال مبلغ از حساب های شرکت «برشنا» در بانک های افغانستان مرتبط دانست و گفت که طرف افغان در تلاش رفع این مشکلات است.

بنابر سخنان وی، در ماه ژوئیه امسال شرکت «برشنا» افغانستان به حساب شرکت «برق تاجیک» 2 میلیون دلار منتقل کرد و کار در این زمینه ادامه و مابقی بدهی به صورت مرحله به مرحله پرداخت می شود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان ازبکستان برق تاجیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان

سید روح الله حسینی، رایزن فرهنگی ایران در کابل در بازدید از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، با اشاره بر اشتراکات زبانی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، نژادی و زبانی بین ایران و افغانستان تصریح کرد در این نمایشگاه یکی از بارزترین نقاط اشتراک دو کشور که قرآن کریم است، به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: حضور پررنگ گروه‌های قرآنی و قاریان ایرانی در این نمایشگاه که جلوه دیگری از نزدیکی بیش از پیش ایران و افغانستان را به نمایش گذاشت، نویدبخش شروع تازه‌ای از وزش نسیم روح‌بخش قرآن در دوره حاکمیت جدید، به عنوان ریسمان مستحکم الهی بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد بود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت است.

حسینی افزود: این امیدواری اکنون به‌وجود آمده که نمایشگاه قرآن شروعی پربرکت برای استمرار نمایشگاه‌های دیگر در ولایات مختلف افغانستان باشد.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، چهارشنبه(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی در کابل گشایش یافت.

این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» به مدت هفت روز از ساعت ۱۰ صبح الی ۴ بعدازظهر آغاز به کار کرده است. در این نمایشگاه ۲۵ غرفه قرآن کریم و آثار مرتبط با آن به نمایش گذاشته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نخستین پلتفرم هیبریدی الکتریکی در جهان توسط چری ساخته شد
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه