Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نفت با تأکید بر این که اگر منتظر مذاکرات برجام می‌ماندیم، مردم در زمستان پارسال و امسال نیز با قطعی گاز و برق روبه‌رو می‌شدند، گفت: دشمن بحث صادرات و درآمدهای ارزی ما را هدف قرار داده بود

به گزارش خبرنگار شانا از اهواز، به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، جواد اوجی در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت همزمان با هفته دولت اظهار داشت: در آغاز کار دولت سیزدهم در شهریورماه 1400 زمانی که وزارت نفت دولت مردمی کارش را آغاز کرد، با یک بررسی اولیه مشخص شد که به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری، با یک کسری گاز 250 میلیون مترمکعبی در آغاز فصل سرما روبه‌رو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به گره زدن سرمایه‌گذاری به رفع تحریم‌ها در دولت گذشته، بیان کرد: وزارت نفت را در شرایطی تحویل گرفتیم که ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع در نیروگاه‌ها 25 تا 30 درصد کاهش یافته بود و دولت نیز بدهی‌های سنگینی داشت.

وزیر نفت کسری بودجه دولت سیزدهم در ابتدای کار را 460 هزار میلیارد تومان بر اساس درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی با توجه به پیش‌بینی‌های بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در همان زمان اعلام کرد و گفت: عمده تأمین این کسری در شرایطی به‌عهده وزارت نفت بود که صادرات نفت، فرآورده و میعانات گازی در آن سال بسیار پائین بود و حتی برای نمونه مقدار فروش میعانات گازی در اردیبهشت‌ماه 1400 روزی 7 هزار بشکه ثبت شده بود.

اوجی افزود: به همت کارکنان صنعت نفت و لطف خدا، با بازاریابی خوب در کشورها و قاره‌های مختلف از جمله آمریکای لاتین، هند، آسیا و اروپا و نیز استفاده از همه ظرفیت‌ها، افزون بر افزایش صادرات، معوقه‌های خود را پرداخت کردیم و درآمدهای ارزی که چند سال در حوزه صادرات گاز مانده بود، وصول شد که کمک بزرگی به دولت برای تأمین منابع ارزی کرد و وزارت نفت در عمل به تکالیف خود در بودجه 1400 درخشید.

وی با اشاره به لزوم تمرکز وزارت نفت به بحث تأمین امنیت انرژی در داخل با توجه به شرایط به وجود آمده در کاهش حجم ذخیره‌سازی‌ها گفت: با تلاش همکارانم در همه حوزه‌ها به‌ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سطح ذخیره‌سازی‌ها را 25 تا 30 درصد افزایش دادیم و زمستان گذشته را بدون کمبود پشت سر گذاشتیم و تابستان امسال نیز به لطف خدا و همت همه کارکنان صنعت نفت و گاز کشور، قطعی گاز و برق نداشتیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با مشکلات و ظرفیت‌های استان خوزستان آشنا هستم، تأکید کرد: امروز ظرفیت تولید روزانه نزدیک به 3 میلیون بشکه نفت از میدان‌های نفتی خوزستان را در اختیار داریم، بخش زیادی از تولید گاز کشور را نیز این استان به‌عهده دارد و افزون بر آن بسیاری از میدان‌های مشترک ما با کشورهای همسایه از جمله میدان بزرگ نفتی آزادگان با تولید 190 هزار بشکه در روز در این منطقه قرار دارد.

اوجی با تأکید بر این که اگر منتظر مذاکرات برجام می‌ماندیم، مردم در زمستان پارسال و امسال نیز با قطعی گاز و برق روبه‌رو می‌شدند، بیان کرد: دشمن بحث صادرات و درآمدهای ارزی ما را هدف قرار داده بود و خط مقدم جبهه این جنگ، صنعت نفت و گاز کشور بود که با همت کارکنان نفت و نیز حمایت نیروهای مسلح (سپاه و ارتش) در بخش تأمین امنیت دریایی، ما از ارسال محموله‌های خود مطمئن بودیم و به لطف پروردگار دشمنان شکست خوردند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن برای همه حوزه‌ها گفت: در بحث حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در آبان‌ماه پارسال، 4 هزار و 400 جایگاه سوخت را همزمان از برنامه خارج کردند که در همان ساعات نخستین با آماده‌باش همه کارکنان صنعت نفت و با صبوری مردم، 700 جایگاه کلیدی و تا پایان شب 1200 جایگاه عرضه سوخت عملیاتی شد.

وزیر نفت با اشاره به اطلاع‌رسانی لحظه‌ای صداوسیما و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از راه‌اندازی جایگاه‌های عرضه سوخت افزود: همه نازل‌ها در جایگاه‌های عرضه سوخت دستی فعال می‌شدند و همین عملیات جهادی دشمن را مأیوس کرد، هدف دشمن این بود که مردم عصبانی شده و به خیابان بیایند، اما با ادامه نیافتن این اتفاق و جلوگیری از توقف سوخت‌رسانی به مردم، به لطف خدا و همت دستگاه‌های امنیتی و صبوری مردم دشمن ناامید شد.

اوجی تصریح کرد: اگر می‌خواستیم منتظر نتیجه مذاکرات وین و برجام بمانیم بی‌شک تأمین امنیت انرژی زمستان پارسال و تابستان امسال دچار مشکل می‌شد، همین امروز هم مقدار تولید و مصرف بنزین نزدیک به‌هم است و از همه مدیران وزارت نفت خواستیم که‌ پروژه‌های اولویت‌دار برای تامین امنیت انرژی و تولید و صادرات را ارزیابی کنند.

وی افزود: برآورد این بود که برای حدود 140 پروژه اولویت‌دار تا 8 سال آینده 160 میلیادر دلار سرمایه نیاز است تا کشور محتاج واردات فرآورده نشود.

وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، سرمایه‌گذاری فوق‌سنگین است، گفت: امروز هیچ پروژه‌ای مانند پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی سودآور نیست، آنها کم‌ریسک، پربازده و زودبازده هستند و به جای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها، از توان مالی آنها و هلدینگ‌های اقتصادی برای تکمیل و ساخت‌شان استفاده شده است.

اوجی با اعلام اینکه در یک سال اخیر نزدیک به 100 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه داخلی و خارجی امضا شده است، با تأکید بر افزایش اشتغالزایی با اجرای پروژه‌های گوناگون، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده بی‌شک این پروژه‌ها تا چند سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و اقتصاد کشور حرکت می‌کند، مردم هم این موضوع را در سفره خود احساس خواهند کرد.

وی بیان کرد: اصل توسعه کشور بر محور نیروهای انسانی است و اگر انگیزه نباشد، پروژه‌ها هم به انجام نمی‌رسند.

وزیر نفت گفت: همه استان‌های ایران در یک سال اخیر از سوی رئیس‌جمهوری و هیئت دولت بازدید شدند که این موضوع سبب می‌شود مشکلات و چالش‌ها از نزدیک لمس شوند و حدود 120 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی تخصیص داده شد.

اوجی یادآور شد: وزارت نفت هم از این موضوع غافل نمانده و حدود 14 هزار میلارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی قبول کردیم که 50 درصد آن در استان خوزستان هزینه می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قطعی گاز و برق سرمایه گذاری وزیر نفت صنعت نفت وزارت نفت عرضه سوخت پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود

 به گزارش تابناک، محمد ایمانی در کانال تلگرامی عقل و انصاف نوشت: اردیبهشت ۱۴۰۰، درز فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه ظریف با «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری»، اعتراض‌ بسیاری را موجب شد. او در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی کرده بود.

سه سال بعد، سعید لیلاز که فرد مصاحبه‌کننده بود، می‌گوید افشای آن فایل (که قرار بود محرمانه و برای ثبت در آرشیو و اسناد ملی باشد) عمدی بوده است!

لیلاز در گفت‌وگو با شرق، درباره این که چرا حامی مذاکره بود اما منتقد برجام شد، می‌گوید: من آن زمان موافق مذاکرات برابر بودم. اتفاقا اگر ما برجام یک را امضا نمی‌کردیم و به شکست نمی‌رسید، من مخالف جدی برجام ۲ و ۳ نبودم؛ ولی وقتی برجام این سرنوشت را پیدا کرده است، دیگر برجام‌های بعدی فایده‌ای ندارد. مخالفت من نتیجه یک سیر تحلیلی از تطور تاریخی مذاکرات و نتیجه آن است. وقتی ما نتیجه برجام را در شرایط کنونی می‌بینیم، واقعا دیگر نباید نگاه مثبتی به مذاکرات نابرابر- تاکید دارم مذاکرات نابرابر- داشت.

او درباره افشای فایل گفت‌وگوی محرمانه‌اش با ظریف اظهار کرد: من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متاسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.

لیلاز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد.

او می‌گوید: اکنون ایران زمین بازی را عوض کرده. غنی‌سازی را تا ۶۰ درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید».

یادآور می‌شود ظریف در  مصاحبه مورد بحث، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.

ظریف به شکلی مغرضانه و تحریف‌آمیز گفته بود: «من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم. تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. وقتی میدان [نظامی] تصمیم‌گیر باشد، این می‌شود. وقتی که میدان بخواهد بر استراتژی کشور حاکم شود، ‌این می‌شود که می‌توانند با ما بازی کنند.»

ظریف همچنین گفته بود: «بین ۲۳ تیر ۹۴ که برجام نهائی شد تا ۲۶ دی ۹۴ که برجام به مرحله اجرا درآمد، پشت ‌سر هم اتفاقاتی افتاد که به توافق ضربه زد؛ سفر سلیمانی به روسیه، گرفتن دو قایق جنگی آمریکایی (۲۲ دی ۹۴)، نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشک و... سفر آقای سلیمانی به روسیه، به اراده مسکو شکل گرفت، نه به اراده ما. ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود.».

این روایت غلط -که آمریکا را برای گردن‌کشی و گروکشی بیشتر در مذاکرات احیای برجام تشویق کرد- در حالی بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر شهید سلیمانی به مسکو نوشته بود:

«دیدار مهم ژنرال سلیمانی با پوتین، نقشی مؤثر در نقش‌آفرینی روسیه در جنگ سوریه داشت. یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران، نشستی سه‌ ساعته را با پوتین داشت تا او را متقاعد کند. سلیمانی و پوتین، نقشه‌ها و عکس‌ها را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی‌ها نشان داد گروه‌های ‌تروریستی، در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت‌شان را به نزدیکی روسیه در قفقاز گسترش خواهند داد. در این نشست درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه توافق شد. این نقش‌آفرینی، حاکی از نفوذ شدید ایران در منطقه است».

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • امضای یک میلیارد دلار قرارداد نفتی با ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان
  • وزیر ارتباطات: اینترنت به سرعت نور می‌رسد / امیدوارم تا پایان سال، چند برند جدید موبایل ایرانی داشته باشیم
  • افزایش ۶۰درصدی تولید نفت خام در دولت سیزدهم/ اولویت وزارت نفت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • سفر یک روزه معاون وزیر علوم به استان فارس
  • وزیر نفت: در دولت سیزدهم ۶۰ درصد به تولید نفت افزوده شد
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم
  • برداشت از فاز ۱۱ تا پایان دولت به ۳۰ میلیون متر مکعب می رسد
  • اوجی: تولید نفت را به بیش از ۵.۵ میلیون بشکه می‌رسانیم
  • مهمترین دستاوردهای دولت در سه سال اخیر در قم
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود