Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام جمعه اردبیل گفت: دولت سیزدهم در شرایط سختی اداره کشور را تحویل گرفته و با تمام توان کشور را مدیریت کرده و در صدد باز کردن گره‌های بزرگ اقتصادی کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل ، آیت الله سید حسن عاملی نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با انتقاد از عدم پرداخت وجه کشاورزان توسط دولت اظهار داشت: رمز موفقیت یک دولت رعایت اولویت هاست و رمز سقوط یک دولت و یک تمدن به حاشیه راندن اولویت ها است یکی از اولویت‌های مهم زمان ما توجه ویژه به کسانی است که سفره‌های ملت ما با دست آن‌ها آباد می‌شود تولید کننده و مصرف کننده نباید به یک چشم نگاه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جای بسی تاسف است که کشاورزان عزیز ما که اصلی‌ترین غذای ملت یعنی گندم را کاشته و دو دستی به دولت تحویل دادند بیش از چهل روز است که وجه خود را دریافت نکرده اند در حالی که بسیاری از آن‌ها زندگی شکننده دارند و روی این وجه حساب‌های خاص باز کرده اند آیا شما انتظار دارید که در سال‌های آینده کشاورزان ما به کشت محصولات استراتژیک ترغیب شوند؟ در حال حاضر به جرئت می‌توان گفت که فقط کشاورزانی گندم می‌کارند که در اثر دیمی بودن زمین مثلا مجبور به کاشت گندم هستند و کسی از آن‌ها از سر اختیار سراغ گندم نمی‌رود.

امام جمعه اردبیل ضمن گرامی داشت هفته دولت تصریح کرد: اول شهریور یعنی هفته دولت برای ما خاطره بسیار تلخی دارد ما در یک اقدام تروریستی وحشتناک رئیس جمهور و نخست وزیر خود را که هر دو از شخصیت‌های بسیار استثنایی و ثروت بزرگ ملت بودند از دست دادیم و حالا آمریکا و دولت‌های اروپایی حاضر به درج اسم آن مجموعه تروریستی در لیست تروریست‌ها نیستند و بلکه در پارلمان‌های خود از آن‌ها استقبال می‌کند و شخصیت‌های آمریکایی و اروپایی هر از چند گاهی در کنفرانس‌های مشمئزکننده آن‌ها شرکت، سخنرانی و پول می‌گیرند جالب اینکه سپاه معظم ما را که ریشه تروریسم را در منطقه خشکاند در لیست تحریم قرار داده اند، اما منافقین را از لیست تروریسم حذف کردند اگر ایران رئیس جمهور و نخست وزیری کشور را ترور می‌کرد اروپا و آمریکا و امپراطوری رسانه‌ای آن‌ها طوفان به پا می‌کردند آن تروریست‌های روسیاه 17 هزار انسان بی گناه را در ایران ترور کردند در میان آن‌ها دو رئیس قوه، ده‌ها وزیر، نماینده و ائمه جمعه‌هایی که تاریخ دیگر نظیر آن‌ها را نخواهد دید و از تمام اقشار به چشم می‌خورد.

وزیر اقتصاد: ‌الگوی جدید سهام عدالت رونمایی می‌شود/‌ تحقق درآمد 6 هزار میلیاردی استان‌ها از مالیات‌ وزیر علوم: 77 هزار سند علمی از ایران منتشر شد/ آثار جراحی اقتصادی را در آینده بهتر خواهیم دید منطقه یورو وارد دوره رکود اقتصادی شد قول معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برای حل مشکلات شهرک سلامت شیراز

وی ادامه داد: هفته دولت مناسبت خوبی است که کار‌های مثبت و خدمات ارزنده و بزرگ دولت‌ها به ملت بزرگ بیان شود دشمن با تمام توان سعی دارد که دولت‌های ما را ناکارآمد نشان دهد در کنار خرابی‌هایی که نه به صورت سیستمی بلکه توسط انسان‌های آلوده و مدیران سفارشی انجام می‌شود هزاران هزار کار‌های خوب نیز در هر دوره صورت می‌گیرد.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: اداره کشور در شرایط تحریمی کار آسانی نیست، اما با خرد جمعی و کار جمعی، کشور در برابر حمله سنگین اقتصادی دشمن سرپا ایستاده و آرزو‌های نا میمون دشمن را به حسرت‌ها و داغ‌های بزرگ در قلب دشمن تبدیل کرده است.  دولت جناب آقای رئیسی نیز که در شرایط سختی اداره کشور را تحویل گرفته با تمام توان کشور را مدیریت کرده و در صدد باز کردن گره‌های بزرگ اقتصادی کشور است ما این تلاش‌ها را ارج می‌نهیم و از ملت بزرگ می‌خواهیم توجه کنند که هیچ دولتی بدون همکاری و همراهی مردم به ساحل امن نمی‌رسد.

وی بیان کرد: ما در این برهه تاریخی باید با احساس جمعی و با نیت ادا دین به کشور عزیز و خون مقدس شهدا با تمام توان به دولت مردان کمک کنیم تا در دنیایی که سرعت تحولات تمام معادلات را به هم می‌زند کشور ما در چینش ملت‌ها و کشور‌ها در جایگاه مناسب خود قرار بگیرد.

عاملی در بخش‌های دیگر از خطبه‌ها به تحلیل روند مذاکرات پرداخت و خاطر نشان کرد: مسئول سیاست خارجی اروپا و دبیرکل سازمان ملل جواب ایران به پیشنهاد جدید اروپا در مذاکرات هسته‌ای را معقول و منطقی دانستند که این نشان می‌دهد که در ارتباط ایران، آمریکا و اروپا، مقصر اصلی خود آمریکا و اروپا است وگرنه ایران همیشه منطقی حرف زده است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: معقول بودن جواب ایران در برابر طرح اروپا معنایش این است که ایران بسیار تنازل کرده و قصد جدی برای حل مشکلات فی مابین را دارد آمریکا اگر مطالبات بیشتری بخواهد معنای آن این است که می‌خواهد ما را برده و ایران را دوباره تبدیل به ولایت 51 آمریکا بکند همچنان که در زمان شاه اسم ایران را ایالت پنجاه و یکم آمریکا گذاشته بودند کدام سیاستمدار عاقلی راضی است که ملت ما برده آمریکا و کشور ما ایالتی از ایالات آمریکا شود.

وی گفت: در اینجا یک سوال در ذهن تمام ملت ما مطرح می‌شود که چرا عده‌ای در داخل کشور که آمریکا را حلال مشکلات می‌دانند و می‌گویند شاه کلید دست آمریکاست ایران را متهم می‌کنند که با دنیا قطع رابطه کرده است اگر شما دنیا را مساوی با آمریکا و اروپا که خود را جامعه جهانی می‌دانند، می‌دانید بسم الله، ایران نهایت تنازل را کرده است این حرف درستی نیست که گفته شود ایران با دنیا قهر کرده و باید با دنیا آشتی کند

در حالی که ایران فقط با اسرائیل رابطه ندارد و ممکن نیست داشته باشد، چون یک رژیم جعلی است ایران به همه دولت‌ها دست دوستی دراز کرده، اما آمریکا و اروپا روحیه فزون خواهی و تفرعن دارند و خود را در جایگاهی می‌دانند که باید فقط آن‌ها برای دنیا تصمیم بگیرند.

خطیب جمعه اردبیل با اشاره به برخی موضع گیری‌های آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها ابراز کرد: در گذشته یک مسئول بلندپایه آمریکایی گفت دنیا مثل یک قطار می‌ماند و ما هستیم که باید مشخص کنیم که این قطار کجا برود و در حمله به عراق که بدون اجازه شورای امنیت بود وقتی به آمریکا گفتند چرا از شورای امنیت اجازه نمی‌گیرید؟ گفتند ما حوصله یک بازی موش و گربه را نداریم یعنی به تمام اعضای سازمان ملل اهانت کردند این روحیه خطرناک گاهی کافی است که کل دنیا را در جنگ جهانی فرو ببرد.

وی بیان کرد: این هفته نامزد نخست وزیری انگلستان که می‌خواهد به جای جانسون برای انگلستان تصمیم بگیرد با صراحت اظهار داشت که اگر من نخست وزیر شوم ممکن است علیه روسیه از بمب اتمی استفاده کنم! در موضوع برجام هم با تفرعن از آن یک طرفه خارج شدند قیافه ترامپ در ابطال قرارداد برجام هنوز از یاد ما نرفته است. نخست وزیر اسبق انگلستان با صراحت گفت اگر ایران اسرائیل را به رسمیت بشناسد تمام مشکلات هسته‌ای ایران را حل می‌کنیم و تمام تحریم‌ها را بر می‌داریم از این معلوم می‌شود که مشکل هسته‌ای ایران فنی نیست بلکه سیاسی است در سال 1394 وزیرخارجه بریتانیا اظهار داشت ایران را بر اساس اقداماتش در قبال اسرائیل قضاوت می‌کنیم ایران حامی تروریسم و کشوری سرکش است!

عاملی همچنین با تشریح چهارچوب‌های فکری مرعوبان آمریکا بیان کرد: از سیاست مدارانی که عشق خاص به آمریکا دارند سوال دومی هم داریم و آن اینکه دولت‌هایی که خود را دربست در اختیار آمریکا قرار دادند چرا پیشرفت نکردند دولت شاه یکی از آن‌ها بود دولت حسنی مبارک یکی دیگر از آنهاست آمریکا مصر را چنان بدبخت کرد که هیچ راهی برای نجات ندارد عمداً این کشور را در قرض خارجی فرو بردند تا حریت این کشور همسایه اسرائیل را بگیرند تا نتواند تکان بخورد مصر جزو مقروض‌ترین کشور‌های جهان است 402 میلیارد دلار قرض خارجی دارد اخیراً در 9 ماه 20 میلیارد دلار به قرض این کشور اضافه شد به همین جهت سیسی رییس جمهور مصر مجبور شد فوراً رئیس بانک مرکزی مصر را برکنار کند 5 میلیون انسان در حال حاضر در مصر در قبرستان‌ها می‌خوابند آیا سادات، حسنی مبارک و سیسی در خدمت به آمریکا کوتاهی کردند؟

عاملی گفت: بعضی از سیاستمداران اصلا به این امور توجه ندارند و انگار توسط آمریکا سحر شده‌اند این‌ها به مقام معظم رهبری ایراد و اهانت می‌کنند که چرا کشور را دربست در اختیار آمریکا قرار نمی‌دهد و به عنوان یک کارشناس می‌گویند تمام مشکلات کشور ما از عدم خضوع در برابر خواسته‌های آمریکا و اروپا است ذاتاً ارتباط خوب است و در مرحله عمل زمانی خوب است که آمریکا روح تفرعن نداشته باشد خون 220 هزار شهید دفاع مقدس از دست‌های ناپاک آمریکا می‌چکد 40 سال حصار ظالمانه بدون هیچ گناهی شناسنامه خوبی برای چهره حقیقی آمریکاست.

 عاملی در خاتمه گفت: رمز بزرگ موفقیت یک ملت اکتفاء ذاتی یعنی توان مندی درونی آن ملت است الان اگر روی برجام توافق شود و تمام پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شود، اما دولت برنامه زیربنایی نداشته باشد این پول‌ها درد‌های اصلی را درمان نخواهد کرد.سکوی بزرگ موفقیت اقتصادی این است که پول نفت به زیر ساخت‌های کشور صرف شود نه به عمران، سپس درآمد زیر ساخت به عمران و آبادی صرف شود. ما چهل سال این اصل عظیم اقتصادی را رعایت نکردیم که اگر می‌کردیم قطعا و قطعا بخش عظیمی از تاثیرات تحریم منتفی می‌شد بسیاری از کشور‌ها نفت و گاز ندارند، اما از درآمد زیر ساخت‌ها بهترین عمران و آبادی را برای کشور خود فراهم کرده اند حالا در آستانه آزاد شدن ثروت بلوکه شده ایران دوباره این خطر و این اشتباه ما را تهدید می‌کند هر ایرانی باید در این خصوص حساس باشد و دولت و مجلس باید این نگرانی را عملا ارج نهند.

انتهای پیام/143/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام جمعه اردبیل آمریکا و اروپا تمام توان نخست وزیر زیر ساخت دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۷۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور

زمانی که صحبت از خصوصی‌سازی به میان می‌آید، برخی کارشناسان اقتصادی رد دیون در ذهن‌شان نقش می‌بندد و برخی دیگر می‌گویند به بخش خصوصی در میدان اقتصاد اجازه بازی نمی‌دهند. نکته قابل‌توجه این است که بخش خصوصی در همه کشورها نقشی پیش‌رو در اقتصادشان دارد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، به طوری که مسئولان دولتی زمانی که برای مذاکره یا دیدار به کشورهای دیگر می‌روند، نمایندگانی از بخش خصوصی را به همراه دارند تا بتوانند ظرفیت‌های اقتصادشان را معرفی کنند. موضوعی که هنوز در کشور ما اجرایی نشده و جای خالی آن حس می‌شود. درباره چگونگی توانمند‌سازی بخش خصوصی در ایران گزارشی تهیه کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌‎خوانید. 

سال 84 بود که اصل 44 قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت وقت ابلاغ شد. کارشناسان معتقدند دولت وقت در زمینه اجرای آن عملکرد مطلوبی نداشت و اغلب شرکت‌ها در قالب رد دیون واگذار شد در حالی که قرار بود بخش خصوصی سکاندار اصلی اقتصاد ایران شود و در کنار دولت به فعالیت خود ادامه دهد. فعالان اقتصادی معتقدند خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران می‌تواند مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد. به این دلیل که تحریم‌ها دقیقا معطوف دولت، زیرمجموعه‌ها و مسئولان است و بخش خصوصی می‌تواند کمک ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌‎دهد هرجا که بخش خصوصی توانمند وارد اقتصاد شده، مشکلات آن بخش کاهش یافته است. متولدین دهه 60 به قبل به خاطر دارند که در اوایل دهه 60 و تا اواسط دهه 70، اجناس به صورت کوپنی عرضه می‌شد. از خودرو گرفته تا لبنیات اما در طول دهه 70 به بعد، صنعت لبنیات رشد زیادی کرد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان در منطقه و آسیا هستند. اکنون لبنیات ایران به کشورهای عراق، افغانستان و اغلب کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود اما خودرو که در اختیار دولت ماند، باعث شد محصولاتی با کیفیت پایین به دست مردم برسد که نارضایتی مصرف‌کنندگان را نیز به دنبال دارد.سال 98 بود که وجود قرص‌ در کیک‌های خوراکی، باعث ترس از مصرف آن شد. در نگاه ابتدایی این موضوع شاید سطحی به نظر می‌آمد اما بررسی ریشه‌ای در این زمینه نشان می‌داد صنعت غذایی ایران نه‌تنها خودکفا شده بلکه بازارهای صادراتی زیادی برای خود تعریف کرده است. از این رو دشمنان کشور به دنبال این بودند که صنعت غذایی ایران را به چالش بکشند و زمینه‌ای را فراهم کنند که این صنعت ضدتحریم از چرخه فعالیت خارج شود. 
     
کمبود رایزنان اقتصادی
یکی از مواردی که دولت می‌تواند به تولید و صادرات بخش خصوصی کمک کند، حضور رایزنان اقتصادی در کشورهای مختلف از جمله همسایگان است. متأسفانه در طول سال‌های گذشته، رایزن اقتصادی حتی در کشورهایی که ایران با آنها تجارت زیادی داشت هم فعالیت نمی‌کرد. هرچند این رویکرد در دولت سیزدهم تغییر کرده اما هنوز نتوانسته دستاورد اقتصادی برای ایران به دنبال داشته باشد. به‌عنوان مثال به منظور حضور در بازار سوریه با این‌که مواضع سیاسی دو کشور در یک راستا قرار دارد، همچنان کند است. از سوی دیگر حضور اقتصادی ایران در کشورهای محور مقاومت نیز می‌تواند ثمره اقتصادی را برای دو کشور به همراه داشته باشد. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به سرمایه، سهام شرکت از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شود اما شرکت‌های دولتی از این شرایط بی‌نصیب هستند. 
     
اول توانمندسازی، بعد واگذاری
حمید حسینی، فعال اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره چگونگی حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران توضیح داد: بخش خصوصی ابتدا باید توانمند شود و بعد سراغ اعطای اختیارات برویم. در طول سال‌های گذشته، برخی مقامات دولتی برای این‌که اثبات کنند بخش خصوصی و تعاونی توانمندی زیادی ندارد، بدون درنظر گرفتن ظرفیت آن بخش، اقدام به واگذاری‌های گسترده می‌کردند که نتیجه آن عدم حضور بخش خصوصی بود. پس از آن گفته می‌شد که دولت قصد واگذاری داشت اما تمایل حضور بخش‌های دیگر برای خرید وجود ندارد. وی افزود: براساس قانون ابتدا باید بخش خصوصی توانمند شود و بعد سراغ واگذاری‌ها برویم. حسینی تاکید کرد: نگاهی به طلب ایران از عراق که بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بخش دولتی از دولت عراق بابت صادرات برق و انرژی طلبکار است. این در حالی است که بسیاری از محصولات ایرانی توسط بخش خصوصی به این کشور صادر و پول آن هم پرداخت می‌شود. این فعال اقتصادی ادامه داد: درواقع بخش خصوصی توانایی بازگرداندن پول خود را دارد اما دولت باید از قوانین بین‌المللی بانکی تبعیت کند و تحریم‌ها مانع توسعه در این نوع روابط می‌شود. 
     
دولت به دنبال صادرات بخش خصوصی
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم تصریح کرد: تراز تجاری غیرنفتی ایران منفی است و به منظور ارتقای تجارت و همچنین توانمند‌سازی بخش خصوصی، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران موسوم به اکسپو ایران در این هفته برگزار شد و امروز اختتامیه آن است. وی افزود: در طول این مدت تجار بیش از 100 کشور از این نمایشگاه بازدید کردند و پیش‌بینی می‌شود قراردادهایی تا پنج میلیارد یورو به امضا برسد. ضیغمی تاکید کرد: دولت در این زمینه نقش حامی را ایفا کرده و مذاکرات B2B را برای شرکت‌های بخش خصوصی با طرف‌های خارجی برگزار کرد. 

تاکیدات اخیر رهبر انقلاب درباره بخش خصوصی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سران قوا، جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام و چهره‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ظرفیت‌های طبیعی و انسانی کشور (‌15 فروردین 1403)
در مقابل، مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل‌توجهی بنگاه‌های نیمه‌تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست. 

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی (10 بهمن 1402) 
یکی از کمک‌های ضروری دولت به بخش خصوصی، کمک به توسعه صادرات و بازارهای خارجی است که در این زمینه باید دیپلماسی اقتصادی با کار مشترک دولت و بخش خصوصی تقویت شود.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگران و فعالان اقتصادی: (28 آبان 1398)
مسأله‌ سیاست‌های اصل 44 را هم که عرض کردیم، مجددا تأکید می‌کنیم که سیاست‌های اصل 44 مسأله‌ جایگزینی بخشِ خصوصی به جای بخش دولتی نبود‌؛ بخش خصوصی شأنی دارد، بخش دولتی هم شأنی دارد‌؛ اینها باید به هم کمک کنند، مزاحم هم نباید باشند. ما گفتیم «بخش دولتی مزاحم بخش خصوصی نباشد»‌؛ یعنی چه؟ یعنی آن کاری را که سرمایه بخش خصوصی می‌تواند انجام بدهد، بخش دولتی وارد آن نشود‌؛ اگر هم هست، بکشد کنار، بگذارد در اختیار بخش خصوصی‌؛ اینها بشوند مکمل هم.

منبع: جام‌جم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • سرانه درآمد مردم اردبیل افزایش یافته است
  • بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟