Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@23:32:23 GMT

ایران و چندجانبه‌گرایی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۰۹۱۷

ایران و چندجانبه‌گرایی

کارویژه اصلی «سازمان‌ها و نهادهای همکاری» در مواجهه با تحولات پرتنش جاری در سطح هر منطقه، از یک سو خارج کردن کشورها از بحران و از سوی دیگر افزودن بر روند همگرایی و مشارکت آنها ذیل هدف مشترک نهاد است.

روزنامه ایران: رهیافتی که فرصت‌های مناسبی را برای تقویت همگرایی بازیگران منطقه‌ای در زمینه‌های متعدد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. جهت مستحکم کردن صلح و امنیت فراهم می‌کند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با درک این مهم، رویکرد خود را در بازیابی روابط ضعیف شده ایران با کشورهای منطقه غرب و شرق آسیا به جریان انداخت تا افزایش مراودات تجاری و همکاری اقتصادی و همچنین حضور فعال در سازمان‌های مهم و مؤثر همکاری به توازن سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم بینجامد.


در همین چهارچوب نقش‌آفرینی دولت در یک سال گذشته در حوزه منطقه به‌عنوان حوزه‌ای که دارای اهمیت ویژه از منظر سیاسی و اقتصادی به شمار می‌آید و در عین حال با پیچیدگی‌های متعددی روبه‌رو است، به صورت فعالی به جریان افتاده است. این در حالی است که دولت قبل در سال‌‌های گذشته با نادیده گرفتن ظرفیت‌های موجود اقتصادی در کشورهای منطقه، خودخواسته از مزیت‌های بالقوه همکاری با این کشورها بویژه در قالب نهادهای منطقه‌ای محروم مانده است. ۱۵ کشور همسایه آبی و خاکی ایران شامل امارات متحده ‌عربی، ترکیه، روسیه، عربستان، پاکستان، عراق، قطر، کویت، قزاقستان، عمان، بحرین، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان و ارمنستان که هر یک در ائتلاف‌ها و سازمان‌های متعدد منطقه‌ای قرار دارند، با دارا بودن ۵۶۰ میلیون نفر جمعیت حدود ۳/۶ درصد از حجم ۱۶ تریلیون دلاری واردات جهان را به خود اختصاص داده‌اند؛ درحالی که صادرات ایران به این ۱۵ کشور همسایه در سال‌های گذشته تنها ۱۳/۲ درصد از این بازار بزرگ را شامل شده است. دولت رئیسی با در نظر گرفتن چنین پیشینه‌ای، احیای دیپلماسی اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای منطقه‌ای را جهت بالفعل کردن ظرفیت‌های داخلی در دستور کار قرار داد تا با چندجانبه‌گرایی در روابط خارجی، همزمان با مذاکره برای لغو تحریم‌ها به راهبرد اصلی خود یعنی بی‌اثر کردن تحریم‌ها تحقق ببخشد.


این در حالی است که برتری‌ و مزیت‌های نسبی ایران همچون موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک، زیرساخت حمل ‌و نقل و بازار پررونق اقتصادی نسبت به دیگر کشورهای عضو سازمان‌های منطقه‌ای فرصت‌های قابل ملاحظه‌ای را در روند به اجرا درآوردن رویکرد مشارکت فعال در سازمان‌های منطقه‌ای به وجود آورده است. این چنین بود که رسمی شدن عضویت در سازمان همکاری‌های «شانگهای»، تحرک بخشیدن به نقش کشور در سازمان منطقه‌ای «اکو» و چراغ سبز به ایران برای پیوستن به گروه بین‌المللی «بریکس پلاس» در کنار رشد صادرات غیرنفتی، امضای تفاهمنامه‌های رنگارنگ اقتصادی با بازیگران بزرگ و کوچک آسیایی از چین و روسیه گرفته تا کشورهایی همچون تاجیکستان، ترکمنستان ، قزاقستان و... در گذر تنها یک سال از عمر دولت سیزدهم نشان داد که مدار سیاست خارجی چگونه از رویکرد انحصاری نگاه به غرب خارج شده و در صحنه عمل به «توازن» رسیده است تا به صورت حداکثری منافع ملی را تأمین کند.
در ادامه مروری کوتاه بر روند رویدادهای رخ داده در یک سال اخیر به خوبی از دستاوردهای پرشمار دولت سیزدهم در احیای سیاست خارجی فعال پرده بر‌می‌دارد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منطقه ای سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۰۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد

 مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات شامگاه سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه عازم ابوظبی شد تا در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی حضور یابد.

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در ابوظبی برگزار می‌شود.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال به‌ منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار خواهد شد.

علاوه بر حوزه‌های اشاره شده، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی به ویژه کریدور شمال- جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.

پیش‌بینی می‌شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

شایان ذکر است در حاشیه اجلاس  همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش‌های خصوصی دو کشور نیز در حاشیه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.

در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود به‌صورت رو در رو مذاکره خواهند کرد.

همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب و کار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه‌گذاری و تجارت و فرایندهای مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • رشد اقتصادی نیازمند برقراری رفاه و صلح
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است