Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، غلامرضا صالحی جوزانی، رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، صبح امروز در آیین رونمایی از ۲ دستاورد حوزه نانوفناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که همزمان با هفته دولت برگزار شد، با اشاره به احیای کمیته فناوری نانو در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: امروز بخش کشاورزی در سراسر دنیا با چالش‌های زیادی روبرو است که تا سال ۲۰۵۰ به دلیل تغییرات اقلیمی و گرما افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به مشکلات پیش روی جهان در موضوع تامین غذا و تغییرات اقلیمی اشاره کرد و اظهار کرد:  بر اساس پیش بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد که باید در پی آن به دنبال افزایش رفاه جمعیت  بود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه فناوری‌های جدید و مهمی روز به روز در جال افزایش است، گفت: این فناوری‌ها امیدبخش باید در راستای توسعه پایدار از آنها استفاده شود  که یکی از این فناوری‌ها بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است.

صالحی جوزانی افزود: در بین فناوری‌های نوین بیوتکنولوژی کشاورزی، بیوتکنولوژی جنرال حدود ۳۲ درصد سهم این فناوری را دارد.

وی گفت: در زمان حاضر ۴۷ میلیارد دلار بازار جهانی نانوتکنولوژی است و هر سال  شاهد رشد ۳۴ درصدی این فناوری هستیم که تا سال ۲۰۲۶ این سهم به ۷۰ میلیارد دلار می رسد.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه گردش مالی نانو در فناوری های جدید حدود ۶ درصد است، گفت: این جایگاه تا سال ۲۰۳۰ میلادی باید به ۳۰ درصد برسد که با این رشد جایگاه فناوری نانو در حوزه کشاورزی و غذایی بسیار خوب خواهد بود که باید ما هم باید در این بازار جایگاه خود به دست بیاوریم.

وی افزود: در افق ۱۴۰۴ بایستی ایران جایگاه سهم ۲ درصدی به ارزش یک میلیارد دلار در بازار جهانی به دست بیاورد و رتبه پنجم در تولید علم و جایگاه ۱۵ ثبت اختراع را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکنون ایران جایگاهی بالاتر در تولید علم دارد، اظهار داشت: از لحاظ تولید علم اکنون رتبه چهارم جهانی را داریم ولی رتبه ثبت اختراعات ۲۰ است که باید به رتبه ۱۵ برسد.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران ادامه داد: هم اکنون ۳۳۰ شرکت دانش بنیان و غیردانش بنیان در حوزه فناوری نانو کار می کنند که ارزش تولید محصولات نانوفناوری ایران حدود ۱۲ میلیارد تومان است که سهم کمتر از یک درصد بازار جهانی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه کشاورزی کمتر از ۲۰ شرکت در حوزه نانوفناوری در ایران داریم ولی در حوزه ساخت و ساز و تجهیزات حوزه تجاری سازی در فناوری نانو خوب پیش رفته و تقریبا ۵۰ شرکت به ۴۵ کشور صادرکننده این محصولات هستند.

وی با بیان اینکه میزان صادرات این شرکت ها حدود ۷۰ میلیارد دلار است که باید تا ۱۴۰۴ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسد، گفت: از فناوری نانو  در بخش کشاورزی در حوزه های مختلفی همچون واکسن ها و مکمل ها ، سازه ها و گلخانه ها، کیت های تشخیصی، نانو کودها، نانوسموم، مهندسی ژنتیک، نانوسنسورها، بسته بندی و ماندگاری، تجهیزات و مکانیزاسیون استفاده می شود.

صالحی جوزانی افزود: وزارت جهاد کشاورزی طبق سند گسرتش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ در حوزه ایمنی فناوری نانو باید تدوین و تثبیت مقررات ها را داشته باشیم ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید در خرید این محصولات کمک کند تا بتوانیم سهم دو درصدی فناوری کشاورزی نانو را در سطح جهانی داشته باشیم.

وی بیان کرد: در زمان حاضر متاسفانه در بازار محصولات فناورانه نانوتکنولوژی کشاورزی سهم ۲.۵ درصد که ۳۰۰ میلیون تومان را از ۱۲ میلیارد تومان داریم.

وی گفت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از فناوری های نو و نانو در رفع مشکلات بخش کشاورزی و توسعه پایدار استفاده کنیم که اولویت های ما در این بخش کاهش هزینه و افزایش بهره وری است.

صالحی جوزانی افزود: تاکنون ۳۶ پروژه تحقیقاتی در فناوری نانو در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کار شده ضمن اینکه ۲۰ پروژه جاری نیز داریم و علاوه بر آن ۱۱ ثبت اختراع و ۱۸ فناوری قابل تجاری سازی داریم که سه قرار داد تاکنون بسته ایم.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی بیوتکنولوژی فناوری نوین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی فناوری نانو میلیارد دلار فناوری ها تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد

نصرت الله نیکو مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا هزار و ۲۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری مجهز شوند و نیاز بهره برداران را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه هزار و ۹۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین نیز در حال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، ادامه داد: ۱۳۰ طرح برای این منظور در دستور کار قرار دارد که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۶۳ درصد بوده و درحال تکمیل است.

نیکو اضافه کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که این عملکرد سبب شده تا در سطح کشور رتبه دهم را بین استان‌ها به دست بیاوریم.

به گفته این مسئول، سازمان جهاد کشاورزی در برنامه ریزی پیش رو باید سه هزار هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری را در اراضی کشاورزی اجرایی کند که بخش قابل توجهی از این مهم نیازمند تامین اعتبار به موقع و در برخی موارد همکاری بهره برداران است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سامانه‌های نوین آبیاری سبب کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری و کیفیت مصرف آب می‌شود که استفاده از این روش به عنوان یکی از برنامه اصلی و هدفمند در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تلفیق هنرنمایی طبیعت با فناوری نوین، نجات کشاورزی کم بازده دیم
  • پایتخت گل در انتظار فناوری نوین/مکان‌یابی غلط به مشکلات دامن زد
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • فناوری‌های نوین برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز استفاده شود
  • تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین
  • تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند