Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@23:06:19 GMT

هیچ نهادی حق ممنوع الکار کردن هنرمندان را ندارد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۲۸۷۸

هیچ نهادی حق ممنوع الکار کردن هنرمندان را ندارد

مهدی کوهبان گفت: نه‌ تنها وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بلکه هیچ نهادی امکان ممنوع‌ الکار کردن هنرمندان را ندارد و این حکم فقط از طریق دادگاه صالح امکان‌پذیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی کوهیان، تهیه‌کننده و حقوقدان حوزه رسانه در برنامه «سینماچی» رادیو جوان درباره شرایط ممنوع‌الکار شدن هنرمندان گفت: حکم مجازات افراد در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها از طریق دادگاه صالح امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق بند ت ماده ۲۰ قانون مجازات اسلامی، حکم ممنوعیت اشتغال فقط از طریق دادگاه صالح انجام می‌شود و این ممنوعیت اشتغال هم به عنوان مجازات درنظر گرفته شده است. البته این حکم به صورت مجازات تکمیلی است. یعنی دادگاه مجازات اصلی را درنظر گرفته و در عین‌حال، می‌تواند حکم منع اشتغال را هم صادر کند. این حکم برای دادگاه الزامی نیست.

  این حقوقدان حوزه رسانه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان سینمایی حق ممنوع‌الکار کردن افراد را دارد، گفت: نه‌تنها سازمان سینمایی و وزارت ارشاد، بلکه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند این‌کار را انجام دهد و این حکم فقط از طریق دادگاه صالح امکان‌پذیر است.   کوهیان با بیان اینکه سازوکار تفکیک قوا در جمهوری اسلامی ایران بسیار مشخص است، ادامه داد: اتفاقاً قوه قضائیه جمهوری اسلامی به نفع هنرمندان وارد شده و این‌گونه تصمیمات سلیقه‌ای و اداری را منع کرده است.   این حقوقدان در پاسخ به این سوال که پروانه نمایش برای فیلم‌های جشنواره‌های خارجی از لحاظ قانونی درست است، افزود: ما متن مشخصی درباره این موضوع نداریم. ممکن است تفسیر وزارت ارشاد این باشد که فیلم‌ها برای حضور در جشنواره‌های خارجی باید پروانه نمایش داشته باشند. اما صراحت قانونی در این زمینه وجود ندارد. تنها در قانون مجازاتِ اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند، تکلیف شده که برای فعالیت تجاری (تولید، توزیع، پخش، انتشار محصولات سمعی و بصری) با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود. از این قانون این مفهوم درک می‌شود که اگر فعالیتی تجاری نباشد، به مجوز نیاز ندارد.   مهدی کوهیان با بیان اینکه در قانون اصل آزادی اراده و آزادی فعالیت شهروندان درنظر گرفته شده، ادامه داد: قانون‌گذار فعالیت تجاری را نیاز به اخذ مجوز دانسته و در زمینه جشنواره‌ها باید دید که آیا جزو فعالیت تجاری محسوب می‌شوند یا خیر. هرجای  قانون هم که تفسیر‌پذیر بود، تفسیر آن به نفع مردم و نفع آزادی آن‌ها انجام می‌شود. یعنی اصل بر عدم صلاحیت مقام اداری است.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، پارلمان عراق با وجود مخالفت‌ها از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، امروز یکشنبه قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی در این کشور را با یک اصلاحیه به تصویب رساند.
 
پارلمان عراق با اعمال اصلاحیه‌ای در قانون قبلی که روابط همجنس‌گرایانه و تغییر جنسیت را جرم تلقی می‌کرد، مجازات تعیین شده برای این جرائم را از اعدام به  ۱۵ سال حبس تغییر داد و آن را به تصویب رساند.
 
در مقابل آمریکا نسبت به تصویب این قانون ابراز نارضایتی و نگرانی شدید کرد.
 
«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار مطلبی در پلتفرم «ایکس» اظهار کرد: به شدت بابت تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با فساد و همجنس‌گرایی در عراق نگران هستیم، این اصلاحیه گروه‌های در معرض خطر بیشتر در جامعه عراق را تهدید کرده و توان عراق در توسعه اقتصاد و جذب سرمایه‌های خارجی را کاهش می‌دهد.
 
در مقابل «محسن المندلاوی» رئیس پارلمان عراق شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصویب قانون مبارزه با فساد، گامی ضروری برای حفظ زیرساخت‌های ارزش‌های جامعه و مصلحت عالی کشور برای حفاظت از مردمش در برابر فراخوان‌ها به انحطاط اخلاقی و فساد جنسی است که کشورهای جهان را در بر گرفته است.
 
المندلاوی در ادامه نیز اظهار کرد: این قانون حمایت قانونی برای مبارزه با این اقدامات و مبلغان آنها را فراهم کرده و نقص موجود در قوانین عراق در این حوزه را برطرف کرد.
 
رئیس پارلمان عراق گفت: همجنس‌گرایی در عراق که سرزمین انبیا، ائمه و اولیای صالح است، جایی ندارد.
 
پیشنویس این قانون در ابتدا شامل مجازات اعدام برای روابط همجنس‌گرایانه بود اما پس از مخالفت‌های گسترده آمریکا و کشورهای اروپایی با آن، اصلاحاتی پیش از تصویب بر آن اعمال شد.
 
عفو بین‌الملل نیز مخالفت خود را با تصویب این قانون اعلام کرد و مدعی شد که این قانون به منزله «نقض حقوق اصلی انسان‌ها» است.
 
در مقابل «رائد المالکی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به وجود مخالفت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا با تصویب این قانون تاکید کرد: این قانون مساله‌ای داخلی است و مداخله از سوی هیچ طرفی را نمی‌پذیریم.
 
بر اساس این قانون، مجازات ۱۰ تا ۱۵ سال حبس برای روابط همجنس‌گرایانه در نظر گرفته شده و فعالیت هرگونه نهادی برای تبلیغ فحشا و همجنس‌گرایی در عراق ممنوع شده و مجازات آن هفت سال حبس است.
 
همچنین بر اساس این قانون، تغییر جنسیت بیولوژیک برای افراد طبق میل شخصی‌شان ممنوع بوده و برای فردی که بخواهد این کار را انجام دهد و یا هر پزشکی که این کار را برای فرد انجام دهد، یک تا سه سال حبس در نظر گرفته می‌شود.
 
همچنین مجازات مشابهی برای هر مردی که عمدا رفتارهای زنانه داشته و یا آن را ترویج دهد، در نظر گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • منع قانونی برای ادامه حضور شهردار قم وجود ندارد
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد