Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@08:32:38 GMT

دامنه نوسان به طور کامل حذف می شود؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۳۹۰۳

دامنه نوسان به طور کامل حذف می شود؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سنا، مهدی پارچینی در خصوص جزییات افزایش یک درصدی دامنه نوسان به ایرنا اعلام کرد: اواخر فروردین ماه هیات مدیره سازمان بورس تصمیم به افزایش یک درصدی دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس بصورت فصلی گرفت و اعلام شد پس از بررسی و مطالعه بر روی آثار این اقدام درخصوص افزایش دوباره دامنه نوسان تصمیم‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: با توجه به گذشت حدود چهار ماه از آن مصوبه، اثر افزایش دامنه نوسان به ۶ درصد بررسی و گزارش آن تهیه شد که در نهایت در اختیار هیات مدیره سازمان بورس قرار گرفت.

پارچینی خاطرنشان کرد: بر این اساس هیات مدیره سازمان بورس تصمیم به افزایش دوباره دامنه نوسان در بازار اصلی گرفت که اکنون قرار بر این است تا از دوشنبه (٧شهریور ماه) دامنه نوسان از ۶ درصد به هفت درصد افزایش یابد و دامنه نوسان در باقی بازارها همانند گذشته پنج درصد خواهد بود.

جزییات افزایش دامنه نوسان در فصل پاییز

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره افزایش دامنه نوسان در فصل پاییز گفت: هدف این است تا تغییر دامنه نوسان و تفاوت آن در تابلوهای بازار بورس و فرابورس با توجه به شرایط شرکت‌ها تعیین شود، بر این اساس این دو شرکت (بورس و فرابورس) از تاریخ ابلاغیه فرصت یک ماهه دارند تا پیشنهادات خود را مبنی بر بازنگری و اصلاح دستورالعمل پذیرش اعلام کنند و سپس درخصوص تغییر دامنه نوسان با توجه به شرایط شرکت‌های حاضر در هر تابلو تصمیم‌گیری شود.

وی اظهار داشت: در گام بعدی شرایط و کیفیت شرکت‌های هر تابلو، مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش دامنه نوسان خواهد بود.

پارچینی تاکید کرد: از این رو می‌توان اعلام کرد پیش شرط آن این است که دستورالعمل پذیرش مورد بازنگری و پس از تصویب، تصمیم‌گیری مجدد برای افزایش دامنه نوسان در بازار مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: هدف هیات مدیره سازمان بورس افزایش دامنه نوسان خواهد بود و امکان اینکه دامنه نوسان دوباره به پنج در صد بازگردد، بعید است مگر در صورت وقوع شرایط غیرعادی که ممکن است برای مقطعی کوتاه این مسأله رخ دهد.

حذف کامل دامنه نوسان بعید است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال حذف کامل دامنه نوسان در بازار وجود دارد یا خیر گفت: دامنه نوسان در تمام بورس‌های دنیا وجود دارد اما ممکن است به دلیل وجود برخی مکانیزم‌های معاملاتی دامنه نوسان بیشتری را برای بازار و معاملات خود در نظر گرفته باشند.

پارچینی اظهار داشت: اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار حذف کامل دامنه نوسان نباشند، زیرا این امر نیازمند پیش شرایط‌هایی است؛ برای مثال تا زمانی که حضور نهادهای حرفه‌ای در بازار تعمیق پیدا نکرده باشد و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای را به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نهادهای مالی سوق ندهیم، شرایط برای افزایش یکباره دامنه نوسان یا حذف آن مساعد نخواهد بود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنین باید برای حذف دامنه نوسان و بهره‌گیری از مدل‌های پویا و ایستای دامنه نوسان، سامانه معاملات را متناسب‌سازی کنیم تا بتوان مکانیزم افزایش قابل توجه دامنه نوسان را فراهم سازیم.

 

منبع: سنا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دامنه نوسان هیات مدیره سازمان بورس دامنه نوسان در بازار افزایش دامنه نوسان تصمیم گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۳۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!

بورس تهران که در سال قبل، هفتمین بازار سهام بزگ خاورمیانه به شمار می‌رفت؛ در سال جاری با افزایش قابل توجه دومین بازار سهام امارات متحده عربی، یک پله نزول کرد و به هشتمین بازار سهام بزرگ خاورمیانه بدیل شد.

به گزارش اکوایران، بورس تهران به عنوان بزرگترین بازار سهام کشور، دارای ارزش بازاری برابر با مجموع ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار است. ارزش بازاری بورس تهران در سال گذشته نوسانات متعددی داشته است، ولی در اردیبهشت ماه امسال ترازی نزدیک به تراز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ دارد. این در حالی است که ارزش دلار بازار آزاد در این مدت رشد داشته که ارزش دلاری کمتری به نسبت اردیبهشت ماه سال قبل برای بازار سهام در بر دارد.

ارزش دلاری بورس تهران با در نظر گرفتن نرخ دلار ۶۵ هزار تومانی در حال حاضر حدودا ۱۲۲ میلیارد دلار است و در صورتی که نرخ دلار بازار آزاد را ۶۰ هزار تومان فرض کنیم به ارزش دلاری ۱۳۳ میلیارد دلاری بورس تهران می‌رسیم. اردیبهشت ماه سال قبل، ارزش دلاری بازار‌های سهامی خاورمیانه به شکلی بود که بورس تهران پس از بورس شش کشور منطقه، با ۱۴۵ میلیارد دلار، هفتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رفت. در اردیبهشت ماه امسال با کاهش ارزش دلاری بازار بورس اوراق بهادار تهران و افزایش قابل توجه ارزش دلاری بازار مالی دبی که دومین بازار سهامی کشور امارات متحده عربی به شمار می‌رود؛ بورس تهران به رتبه هشتم جدول بزرگترین بازار‌های سهامی خاورمیانه سقوط کرد.

تداول عربستان که در سال‌های اخیر به بزرگ‌ترین بازار سهامی منطقه تبدیل شده است؛ با رشد نزدیک به ۱۲ درصد در ارزش دلاری خود به نسبت اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ارزش دلاری ۲ هزار و ۹۸۰ میلیارد دلاری رسیده است. ارزش دلاری بورس ابوظبی نیز در این مدت ۹ درصد رشد داشته و به ۸۰۶ میلیارد دلار رسیده است.

بورس تل آویو نیز در یک ساله اخیر با افزایش ارزش بازاری همراه بوده و به ارزش دلاری ۴۷۵ میلیارد دلار دست یافته است. دومین بازار سهامی امارات متحده عربی نیز با ۹۵ درصد افزایش ارزش دلاری به ارزش ۱۸۷ میلیارد دلاری دست یافته است.

بورس تهران در حال حاضر بالاتر از بازار سهام کازابلانکا و مصر، هشتمین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • آل اسحاق : شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد
  • شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد