Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:32:11 GMT

تربیت متخصص یک طرف؛ باید پزشکان فعلی را نگه داریم!

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۴۰۰۶

تربیت متخصص یک طرف؛ باید پزشکان فعلی را نگه داریم!

ایسنا/خوزستان اظهارات اخیر مسئولان نظام پزشکی مبنی بر نیاز به واردات پزشک در چند سال آینده و کاهش شدید تعداد ورودی رشته‌های تخصصی پزشکی از جمله جراحی، طب اورژانس، اطفال، بیهوشی و ... موجی از انتقادات و نظرات را در خصوص نظام آموزشی پزشکی و وضعیت درآمد دستیاران پزشکی در پی داشت.

کشیک‌های سنگین و استرس بالا، کاهش درآمدزایی در دوره تحصیل، سخت‌گیری‌های آموزشی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بخش کوچکی از چالش‌های دوره رزیدنتی است که سال‌ها است گریبان جامعه پزشکی را گرفته و امروز تا جایی پیش رفته که شاهد مهاجرت بسیاری از پزشکان جوان پس از پایان دوره پزشکی عمومی به کشورهای دیگر به ویژه حاشیه خلیچ فارس هستیم.

راه‌حل‌های کوتاه مدتی برای حل این مشکل از جمله افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در دوره عمومی مطرح شده است اما به گفته بسیاری از فعالان حوزه آموزش پزشکی نه تنها جلوی مهاجرت پزشکان را نخواهد گرفت، بلکه کشور را به دانشگاهی بزرگ و مبدائی برای تربیت پزشکان جوان و صادر کردن آن‌ها به کشورهای دیگر تبدیل می‌کند.

دکتر سیدمحمد محمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در نظام آموزشی پزشکی پذیرش کافی داریم اما شرایط کاری که برای پزشکان در نظر گرفته شده، کافی و مناسب نیست.

وی افزود: وقتی یک پزشک فارغ‌التحصیل می‌شود و وضعیت خود را با پزشکان کشورهای دیگر مقایسه می‌کند، ممکن است انتظاراتش برآورده نشوند. یک پزشک پس از فارغ‌التحصیلی باید دوره طرح را بگذراند که عموما در شهرستان‌ها است و کارانه‌ای نیز دریافت می‌کند؛ به عنوان مثال اگر در یک ماه صد میلیون تومان کار کرده باشد، این رقم پلکانی پرداخت می‌شود و مالیات ۳۵ درصدی نیز بر آن اعمال می‌شود و از صد میلیون تومان تنها ۳۰ میلیون تومان و آن هم با تاخیر هفت هشت ماهه پرداخت می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: قاعدتا این شرایط، انگیزه برای کار کردن را کاهش می‌دهد. بحث دیگر نیز این است که هجمه به سمت مشاغل پزشکی بسیار زیاد است و شکایات زیاد شده و ارجی که قبلا پزشکان داشتند تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته است. شاید تعداد پزشکان با درآمد بالا در کل کشور زیاد نباشد اما حرفه پزشکی، به عنوان حرفه‌ای درآمدزا معرفی می‌شود و این باعث افزایش هجمه نسبت به پزشکان می‌شود.

وی با اشاره به طولانی بودن دوره تحصیل پزشکان، تاکید کرد: طول دوره تحصیل در پزشکی عمومی هفت سال است، طرح دو سال و سربازی نیز دو سال و چهار سال نیز مدت دوره تخصص است. در طول این سال‌ها، دانشجو درآمد کافی ندارد و به خاطر شرایط مالی نمی‌تواند خانواده تشکیل دهد. این مشکلات از شروع پذیرش در رشته پزشکی تا بعد از فارغ‌التحصیلی ادامه‌دار هستند که این مسائل نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق دارند.

محمدی بیان کرد: خیلی از دانشجویان پزشکی تمایل به مهاجرت دارند و در این وضعیت باید با بهبود شرایط، آن‌ها را به ماندن تشویق کنیم تا در آینده شرایط مناسبی فراهم شود.

وی با اشاره به کاهش متقاضی در دوره تخصصی پزشکی گفت: برای پذیرش آزمون‌های تخصصی در رشته‌هایی مثل جراحی، اطفال، بیهوشی و طب اورژانس یا متقاضی نداریم یا بسیار کم هستند که این روند به علت استرس بالا، درآمد ناکافی و... است؛ البته در این مساله نیاز به انجام کار کارشناسی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با تاکید بر اینکه باید کار کارشناسی‌شده انجام شود، ادامه داد: علاوه بر اینکه به درست یا به غلط، ظرفیت پزشکی در حال افزایش است؛ باید سعی کنیم پزشکانی که هستند را نگه داریم. تنها افزایش ظرفیت کافی نیست و اگر به این روال پیش برویم و تنها ظرفیت افزایش پیدا کند، مهاجرت بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت علت‌یابی مساله مهاجرت پزشکان، گفت: باید علت‌یابی کنیم و دانشجو ترغیب شود تا بتوانیم پزشکان را نگه داریم.

محمدی ادامه داد: اگر متقاضیان کمتر شوند و پزشک متخصص تربیت نشود قاعدتا با مشکل مواجه خواهیم شد. در خیلی از رشته‌ها از جمله طب اورژانس، بیهوشی. جراحی عمومی متقاضی بسیار کم شده است و یا انصراف می‌دهند.

وی افزود: باید پزشکان را ترغیب به تحصیل و ماندن در کشور کرد تا به کشورهای دیگر نروند. این را فراموش نکنیم که حمایت از پزشکی، حمایت از افراد و جامعه است و روی آینده کشور موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در پایان گفت: شرایط رزیدنتی شرایط سختی است و نیاز است تغییراتی در آن اعمال و از ابتدای تحصیل پزشکی تا فارغ‌التحصیلی حتما باید بازنگری شود. پزشک یک انسان است و باید در تعداد کشیک‌های آن‌ها نیز بازنگری شود. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان پزشک پزشک متخصص آموزش پزشکی مهاجرت پزشکان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان کشورهای دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

"اعظم السادات برغمدی" با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است گفت: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • مسوولان برای درمان سراغ پزشکان معروف می روند
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته