Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@21:52:14 GMT

نمایش صدسالگی کشف یک مقبره

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۴۹۴۱

نمایش صدسالگی کشف یک مقبره

موزه «نشنال جئوگرافیک» به مناسبت صدمین سالگرد کشف مقبره «توت‌عنخ‌آمون» نمایشگاهی بر پا کرده است.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از نشنال، یک تیم باستان‌شناسی به سرپرستی «هاوارد کارتر» ـ مصرشناس بریتانیایی ـ، در چهارم نوامبر سال ۱۹۲۲ مقبره «توت‌عنخ‌آمون»، فرعون مصر باستان را در «دره پادشاهان» واقع در مصر کشف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک قرن بعد، موزه «نشنال جوگرافیک» در واشینگتن صدمین سالگرد این اکتشاف را با نمایشگاهی که این مقبره و اشیاء ارزشمند آن را به کمک فناوری به نمایش می‌گذارد، جشن می‌گیرد.

این نمایشگاه تجربه بازدید از این مقبره و آثار آن را به کمک تصاویری فراهم می‌کند که روی دیوارها و فضای نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند.

این نمایشگاه با ماموریت باستان‌شناسی سال ۱۹۲۲ آغاز می‌شود و پیش‌زمینه‌ای درباره «کارتر»، پوشش خبری این اکتشاف در صفحه نخست «نیویورک‌تایمز» را به نمایش می‌گذارد.

از این مرحله به بعد، بازدیدکنندگان همچون شخصیت «دوروتی» (در داستان جادوگر شهر اوز) که وارد سرزمین رنگارنگ «اوز» می‌شود، در فضایی مملو از تصاویر دیجیتالی و صداهای هماهنگ غوطه‌ور می‌شوند که با بازآفرینی مقبره «توت‌عنخ‌آمون» آغاز می‌شود و با نمایش زندگی خانوادگی این فرعون، تاریخچه و حتی بازی مورد علاقه او ادامه پیدا می‌کند.

پایان این نمایش نیز با سفر جسورانه به جهان پس از مرگ رقم می‌خورد. به این ترتیب بازدیدکنندگان به کمک کمپانی نورپردازی «سیتی لایت» و گویندگی «هیو بونه‌ویل» بازیگر بریتانیایی، در یک سفر ۲۰ دقیقه‌ای تصویری به سمت «رع» ایزد خورشید به فرعون «توت» می‌پیوندند.

«توت‌عنخ‌آمون» که با لقب «فرعون جوان» شناخته می‌شود در ۹ سالگی  و در سال ۱۳۳۳ پیش از میلاد بر تخت نشست و ۱۰ سال حکمرانی کرد تا در نهایت در سال ۱۳۲۳ پیش از میلاد جانش را از دست داد. سپس مومیایی او را در مقبره‌ای مملو از آثار هنری، جواهرات و سایر گنجینه‌های ارزشمند دفن کردند.

شن‌های صحرا به سرعت مقبره او را پوشاندند و این مقبره تقریبا برای بیش از سه هزار سال از نظرها پنهان مانده بود، تا این‌که «کارتر» ـ‌مصرشناس بریتانیایی ـ آن را کشف کرد. کاوش «کارتر» به کشف آثار حیرت‌آوری از جمله تابوت‌دان طلای مشهور و مومیایی این فرعون منجر شد.

بخش زیادی از آثار تاریخی که در این مقبره کشف شده است، اکنون در «موزه مصر» واقع در قاهره نگهداری می‌شوند، اما بسیاری از این آثار در آینده به «موزه بزرگ مصر» واقع در نزدیکی اهرام جیزه منتقل خواهند شد. این موزه سال آینده افتتاح خواهد شد.

نمایشگاه «فراتر از فرعون توت» در موزه «نشنال جئوگرافیک» واقع در «واشینگتن» تا فوریه ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: توت عنخ آمون ، مقبره ، نمایشگاه ، مصر باستان ، نشنال جئوگرافیک

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: توت عنخ آمون مقبره نمایشگاه مصر باستان نشنال جئوگرافیک توت عنخ آمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) در لارستان + تصاویر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد