Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز (شنبه) در خلال سخنانی در کنفرانس «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» از همه گروه‌های سیاسی خواست تا مانع از امنیتی شدن بحران سیاسی موجود در این کشور شوند.

به نوشته وبگاه دجله نیوز، او گفت که بحران‌های سیاسی در عراق نباید بدون راه‌حل رها شوند و تنها راه‌حل نیز این است که همه گروه‌های سیاسی کنار هم نشسته و گفت‌و گو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او تأکید کرد که «ابتکار گفت‌و‌گوی ملی» مسیر مسالمت آمیزی برای عبور از بحران سیاسی است.

نخست‌وزیر عراق افزود: «بحران‌های امنیتی بزرگ را پشت سر گذاشتیم و امروز بحران سیاسی دستاوردهای امنیتی گذشته را تهدید می‌کند». مصطفی الکاظمی تأکید کرد که مردم عراق به اصلاحات ضروری نیاز دارند.

او در ادامه از همه گروههای سیاسی خواست برای حل بحران سیاسی تا حد ممکن از خواسته‌های خود کوتاه بیایند. الکاظمی تأکید کرد: «عراق از همه بالاتر است و همه ما باید نسبت به کشور دغدغه داشته باشیم و مسئولیت رسیدن به یک راه‌حل بر گردن همگی است.»

نخست‌وزیر عراق سپس در خصوص مسائل اقتصادی عراق نیز گفت که دولت وی از بحران اقتصادی عبور کرده و توانسته حقوق کارمندان را پرداخت کند و عراق همچنان ظرفیت و فرصت بالایی برای تحقق دستاوردهای اقتصادی دارد.

در ادامه عمار حکیم، رهر جریان حکمت ملی عراق نیز که میزبان این نشست بود از همه طرف‌ها خواست که در عرصه سیاسی و مردمی و رسانه‌ای خویشتنداری پیشه کنند و به عقلانیت و منطق و تفاهم میدان دهند. او تأکید کرد: «عراق از جنگ و نزاع و درگیری خسته شده و ملت در انتظار مژده خیر و خدمات و راه حل‌هاست.» (جزئیات بیشتر)

 

عراق از اکتبر سال گذشته و پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ وارد بحران سیاسی شده و گروههای مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به تقابل با یکدیگر برخواسته‌اند. در این راستا جریان مقتدی الصدر در تاریخ ۲۲ خرداد از پارلمان استعفا داد و به یارکشی خیابانی روی آورد و آشوبگران حامی صدر در نهم مرداد به منطقه سبز و صحن پارلمان یورش برده و همچنان در محوطه پارلمان در تحصن به سر می‌برند.

در یکم شهریور نیز حامیان صدر در اطراف ساختمان شورای عالی قضایی عراق به عنوان بالاترین نهاد قضایی این کشور تجمع کردند که موجب تعطیلی این نهاد شد.

دعوت نخست‌وزیر عراق برای گفت‌و‌گو و کوتاه آمدن گروهها از خواسته‌های خود در شرایطی است که مقتدی صدر و حامیان وی در حالی به عدم تبعیت از روند قانونی اصرار دارند که تاکنون جریان حکمت ملی عراق و جنبش عصائب اهل الحق از او خواسته‌اند تا در یک مناظره تلویزیونی زنده شرکت کند، اما هنوز پاسخی از سوی مقتدی صدر داده نشده است. همزمان او از گفت‌و‌گو و مذاکره نیز طفره می‌رود و در نشستی که در تاریخ ۲۵ مرداد با حضور نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، نماینده سازمان ملل و رهبران احزاب مختلف تشکیل شده بود حضور نیافت و اعلام کرد که هیچ ارزشی برای چنین نشست‌هایی قائل نیست.

از سوی دیگر نیز گروههای سیاسی کردستان عراق متأثر از بحران انتخاب نخست‌وزیر هنوز بر سر انتخاب رئیس‌جمهور به توافق نرسیده‌اند و با گذشت بیش از ۱۰ ماه از انتخابات پارلمانی هنوز هیچ روزنه امیدی برای حل بحران سیاسی در این کشور دیده نمی‌شود.

انتهای پیاام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مصطفی الکاظمی عراق نخست وزیر عراق نخست وزیر عراق بحران سیاسی راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم

نخست‌وزیر یونان گفت آتن نمی‌تواند سیستم‌های دفاع هوایی مانند پاتریوت‌ یا اس-۳۰۰ را به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، در پاسخ به فشار اتحادیه اروپا و ناتو برای افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان اعلام کرد این کشور نمی‌تواند سیستم‌های دفاعی پاتریوت یا اس-۳۰۰ به اوکراین بدهد.

به نقل از بیزینس اینسایدر، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا تحت‌فشار هستند تا سیستم‌های حفاظتی بیشتری برای کی‌یف فراهم کنند، به‌ویژه کشورهایی مانند یونان و اسپانیا که چنین سیستم‌هایی را در اختیار دارند.

میتسوتاکیس در مصاحبه‌ای عنوان کرد: یونان اس-۳۰۰ یا پاتریوت را به اوکراین نخواهد فرستاد. این سؤال از ما پرسیده شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند در حال بررسی فوری راه‌هایی برای ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند، اما قول مشخصی درباره سامانه‌های پاتریوت ندادند.

باتوجه‌به تنش‌ها با ترکیه، دفاع یک موضوع بسیار حساس برای آتن است. یونان درگذشته هزاران راکت، مواد انفجاری قوی، مهمات و راکت‌های ضدتانک به اوکراین ارسال کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی