Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار مرکزی گفت: ۶۷ طرح عمرانی و اقتصادی شهرستان تفرش با اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و با افتتاح طرح‌های اقتصادی این منطقه ۵۹۴ اشتغال ایجاد شده است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از  تفرش ، استاندار مرکزی امروز به مناسبت هفته دولت به شهرستان تفرش سفر کرده تا هم از نزدیک با مردم این شهرستان دیداری داشته باشد و پای حرفه‌های آنان بنشیند و هم در آیین افتتاح و بهره‌برداری از چندین پروژه حضور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزاد مخلص‌الائمه در جریان این سفر در دیدار با خانواده شهید شاه‌حسینی اظهار داشت: دیدار با خانواده شهدا یکی از تکالیف اصلی مسئولان است که باید در طول ایام سال و در مناسبت‌های مختلف به جد دنبال شود.

وی افزود: هفته دولت امسال بسیار پرشور بوده و شاهد حضور بی‌سابقه مسئولان در جای جای کشور هستیم و از پنجشنبه هفته گذشته تمامی وزرا و معاونان رئیس جمهور در سطح کشور و در استان‌های مختلف حضور دارند.

استاندار مرکزی تصریح کرد:  نخستین برنامه در بدو ورود مسئولان به شهرها دیدار با خانواده شهداست چراکه توفیقات امروز و آرامش و امنیت امروز کشور را وام‌دار این عزیزان هستیم و همه باید قدردان خون مطهر شهیدان باشیم.

 رویکرد محوری و مهم دولت سیزدهم ایجاد تحول بنیادی در چارچوب قانون است 

مخلص‌الائمه در ادامه این سفر در دیدار با مردم شهرستان تفرش با اشاره به سند تحول دولت مردمی گفت: این سند تغییر شرایط جامعه به نفع مردم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده که برای اجرای آن 3 افق کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دیده شده است.

وی افزود: رویکرد محوری و مهم دولت سیزدهم ایجاد تحول بنیادی در چارچوب قانون است که این مهم باید در کانون توجه دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی باشد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: آنچه که مانع از شکست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده پایه و بنیان ریشه‌دار آن است به طوری که امروز در آستانه رسیدن به نیمه دهه نخست از چهل‌واره دوم انقلاب قرار داریم و ثبات و اقتدار بیشتری را نسبت به اوایل انتخاب شاهد هستیم.

چهارمین روز هفته دولت در ایلام/ ساخت ایستگاه یکم راه‌آهن ایلام آغاز شدچهارمین روز از هفته دولت در خراسان شمالی/ 900 کیلومتر عملیات فیبر نوری ‌اجرایی می‌شودچهارمین روز از هفته دولت در استان فارس/ افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های کازرون با حضور وزیر علوم

مخلص‌الائمه بیان کرد: مقام معظم رهبری در ششم شهریورماه سال گذشته در دیدار با هیئت دولت تاکید داشتند که احیای اعتماد عمومی و امید آسیب‌دیده مردم از ضروریات است که بر این اساس تقویت اعتماد عمومی و امیدآفرینی در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی ادامه داد: افزایش رضایت مردم و ارتقاء اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه دولت است و مقام معظم رهبری همان طور که بر همگان روشن است حساسیت ویژه‌ای بر روی بحث امید مردم در جامعه دارند تا جایی که ایجاد ناامیدی را ایشان حرام ملی و شرعی قلمداد می‌کنند.

استاندار مرکزی عنوان کرد: به لحاظ مفهومی امید مردم و اعتماد عمومی اگرچه هر یک مفهومی مستقل بوده اما به نوعی در هم تنیده و به هم نزدیک هستند و با ارائه محتواهاست که امیدها افزایش می‌یابد نه اینکه ادراک مردم را دستکاری کنیم و مردم بر اساس ادراکات و احساسات تصمیم می‌گیرند و این مهم باید مد نظر قرار گیرد که وقتی مردم امید خود را از دست بدهند در هیچ عرصه‌ای نمی‌توانند پیشرفت داشته باشند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: از جمله مولفه‌های اصلی و کلیدی ارتقاء اعتماد عمومی مردم در جامعه افزایش کارآمدی دستگاه‌های دولتی و اجرایی است و لازمه رسیدن به افق مطلوب‌تر تقویت این مهم است.

وی افزود: برای ناکارآمد جلوه دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی  200 شبکه رسانه‌ای منافق و نفوذی پرقدرت در تلاش هستند که بودجه کلانی برای آنها هزینه می‌شود و هدفی جز این ندارند که با استفاده از ظرفیت رسانه نظام جمهوری اسلامی  را ناکارآمد نشان دهند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در 10 سال گذشته رشد اقتصادی کشور صفر بوده در حالی که میزان نقدینگی 10 برابر شده و تلاش دولت سیزدهم این است که رشد اقتصادی را در مسیر صحیح خود قرار دهد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: ترمیم و تکمیل پروژه‌های عمرانی بسیار مورد توجه دولت بوده و بخش قابل توجهی از بودجه کشور را هم به همین موضوع اختصاص داده که این اعتبار در تمام حوزه‌ها برای استان مرکزی 11 هزار و 200 میلیارد تومان مصوب شده است.

وی ادامه داد: از مصوبات دولت سیزدهم هیچ طرح و پروژه‌ای به دولت آینده منتقل نمی‌شود و دولت آینده بدهکار دولت فعلی نیست، امیدواریم که شرایط امیدوارکننده‌ای را در پی انجام فعالیت‌ها و عملکرد مثبت مسئولان شاهد باشیم، البته اعتماد عمومی مردم طبق یک نظرسنجی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت تا حدودی بهبود یافته که جای خرسندی است.

 افتتاح مرکز دیالیز خیرساز علیرضا پرنیانپور در تفرش 

مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی در حاشیه سفر به شهرستان تفرش و در آیین افتتاح مرکز دیالیز خیرساز علیرضا پرنیانپور با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین نیازهای هر جامعه سلامت است اظهار داشت: خیران در جهت سلامت مردم گام‌های بلندی برداشته‌اند بنابراین در جهت ادامه مسیر خدمت نیز به همراهی خیران نیازمندیم.

وی افزود: اقدامات خیرانه در ابعاد بزرگ بیش از اینکه به منابع مالی نیاز داشته باشد نیارمند قلب بزرگ است در این راستا از خانواده خیرخواه پرنیانپور به عنوان نماینده دولت در استان مرکزی قدراتی می‌کنیم همچنین قدران حضور خیران این استان در حوزه سلامت، مدرسه‌سازی، مراکز فرهنگی و امنیت هستیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: افتتاح مرکز دیالیز با یک اقدام مردمی و اخلاقی انجام شده و یک کار بزرگ و ارزشمند در بالاترین سطح کیفی و پاسخگویی به نیازهای درمانی استان و شهرستان تفرش است که جای تقدیر دارد.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: افتتاح طرح‌ها در سطح استان و کشور به طور معمول بیشتر در هفته دولت و دهه مبارک فجر انجام می‌شود که در هفته دولت نیز 770 طرح در استان مرکزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی برخلاف همه انقلاب‌های جهان  بیشتر از گذشته به اقتدار رسیده و مسیر خود را با قدرت تمام طی می‌کند و هم‌اکنون در دهه پنجم خود قرار دارد.

 ایجاد 594 اشتغال جدید به دنبال اتتاح طرح‌های اقتصادی تفرش 

استاندار مرکزی در پایان سفر به شهرستان تفرش در جمع خبرنگاران با اشاره به تنوع طرح‌های هفته دولت شهرستان تفرش اظهار داشت: طرح‌های هفته دولت شهرستان تفرش متنوع و بیشتر در حوزه‌های عمران روستایی، توزیع برق و بهداشت و درمان است.

مخلص‌الائمه افزود: 67 طرح عمرانی و اقتصادی شهرستان تفرش با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و با افتتاح طرح‌های اقتصادی این منطقه 594 اشتغال ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: طرح ‌های عمرانی بیشتر خدمات‌رسان هستند و اشتغال در بخش‌های اقتصادی است، پروژه‌های عمرانی در استان مرکزی شتاب بیشتری گرفته و چشمگیرتر می‌شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: ابتدای سال جدید یکی از محورهای تحول سال 1401 را شتاب چشمگیر در پروژه‌های استان اعلام کردیم و این امر در نقاط مختلف استان به همت کارکنان دولت، دستگاه‌های اجرایی و خیران درحال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: استان مرکزی امسال در هفته دولت از 770 پروژه عمرانی و اقتصادی بهره‌برداری می‌کند و عملیات اجرایی تعداد قابل توجهی طرح‌ نیز آغاز می‌شود.

انتهای پیام/712

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عمرانی و اقتصادی شهرستان تفرش اعتماد عمومی هفته دولت مخلص الائمه استان مرکزی دولت سیزدهم بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند

بررسی شعارهای سال نشان می‌دهد در ۱۷ سال گذشته ۱۶ سال با محور مستقیم در اقتصاد همراه بوده و همین موضوع حاکی از آن است که ایران از نظر جایگاه اقتصاد هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و نیازمند کار اساسی بیشتر در این زمینه است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در طول سال‌های گذشته یکی از محورهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقتصاد بوده است. بررسی شعارهای سال نشان می‌دهد در 17 سال گذشته 16 سال با محور مستقیم در اقتصاد همراه بوده و یک دهه نیز صراحتا به تولید اشاره شده است. همین موضوع نشان می‌دهد ایران از نظر جایگاه اقتصاد هنوز به نقطه مطلوب نرسیده و نیازمند کار اساسی بیشتر در این زمینه است.

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، دولت‌ها اقدامات را کوتاه‌مدت می‌بینند و اسناد بالادستی را خیلی در انجام امور به کار نمی‌گیرند. یکی از اقداماتی که دولت‌ها باید در راستای آن تلاش کنند، توانمندسازی بخش خصوصی است. امسال نیز همانند سال‌های گذشته نام اقتصادی با محوریت تولید نام‌گذاری شده که ملزومات رسیدگی به آن را بررسی کرده‌ایم. 

1403 سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفت تا نقشه‌راهی باشد برای قوای سه‌گانه، بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی و تجار. از ابلاغ اصل 44قانون اساسی تاکنون نزدیک به دو دهه می‌گذرداماهنوزاین موضوع به‌صورت کامل اجرا نشده و برخی شرکت‌ها واگذار شده‌اند اما مدیریت آنها در اختیار دولت است. در مردمی‌سازی اقتصاد،هدف ایجاد یک بسیج عمومی به‌منظور مشارکت‌دادن و مسئولیت‌گرفتن مردم در اقتصاد ملی است. بسیج عمومی زمانی شکل می‌گیرد که یک ایده‌ کلان سیاسی و گفتمان وابسته به آن از سوی دولت مطرح شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دولت باید یک برنامه‌ کلان و نقشه‌ جامع داشته باشد. این برنامه‌ کلان ضمن روشن‌کردن جهت حرکت و تصویرسازی از آینده، اولا نوعی دعوت مردم به پذیرش مسئولیت در اقتصاد است و سرمایه‌های عمومی و اراده‌های مردمی را به خود جذب می‌کند. ثانیا همگرایی و هماهنگی در ساختار اداره‌ جامعه را شکل داده و به نحوی دولت را بازسازی می‌کند. در فقدان چنین طرحی، هر عملی صرفا به پراکنده‌کاری کورکورانه منجر خواهد شد.
     
اقتصاد دولتی و اقتصاد بازاری!
مسأله‌ مشارکت مردم در اقتصاد اساسا متفاوت از دو نگاه افراطی «اقتصاد دولتی» و «اقتصاد بازاری و آزادسازی اقتصادی» است و نباید آن‌ را به مواردی همچون خصوصی‌سازی و آزادسازی تقلیل داد؛ بلکه باید توجهات را به وضعیت اقتصاد ملی ایران (وضع موجود) و هدف برآمده از ایده سیاسی دولت (وضع مطلوب) معطوف کرد. رهبر معظم انقلاب اخیرا در 15 فروردین امسال در واکنش به این تصور نادرست، بیان داشتند: «دولت در مسائل اقتصادی، ستادی عمل کند، هدایت کند، در مسأله آمایش سرزمینی، مسأله‌ نوع فعالیت اقتصادی که باید هرجا انجام بگیرد، نظارت کند، مراقبت کند که تخلفی به وجود نیاید. عامل هم مردم [باشند]. مردم هم عمل اقتصادی را انجام بدهند؛ یعنی تفکیک بین وظایف دولت و وظایف مردم.»
     
مردمی‌سازی اقتصاد
میلاد بیگی، کارشناس اقتصادی درباره مردمی‌سازی اقتصاد می‌گوید در خصوصی سازی  دولت ابتدا باید به بخش ذاتی خود که نظارت و تنظیم گری است بپردازد و بعد سراغ خصوصی سازی برود. همچنین قوای دیگر نیز باید دراین مسیر همراه بخش اجرایی باشند.بنابراین پیش‌نیاز مردمی‌سازی این است که دولت خود را ذیل یک ایده سیاسی بازیابی کرده و بر اساس آن مسئولیت‌های خود را بازتعریف کند. حتی انجام وظایفی همچون«نظارت» و«تنظیم‌گری» که از مسئولیت‌های مهم دولت در اقتصاد هستند نیز نیازمند دولتی است که بداند چه چیزی می‌خواهد و بر اساس آن بنا دارد اراده‌های عمومی جامعه را به چه سمتی معطوف کند.همچنین ابزارهای سیاست‌گذاری و جهت‌دهی رافراهم کرده باشد.سوم این‌که امکان نظارت بر این فرآیندها را نیز در خود شکل داده باشد. چنین دولتی از قضا دولتی بسیار مقتدر با مسئولیت‌های فراوان است. از همین رو مشارکت‌دادن مردم در اقتصاد و گذار از تصدی‌گری دولتی به تنظیم‌گری و نظارت، نباید به معنای شانه ‌خالی‌کردن دولت از مسئولیت‌های ذاتی خود و تضعیف دولت باشد. به عبارت دیگر مردمی‌سازی به معنای کنار گذاشتن دولت نیست، بلکه دقیقا به معنای «احیای دولت قوی» است.
     
توانمندسازی عمومی 
به‌منظور حضور هرچه بیشتر مردم در اقتصادملی لازم است مردم یا به تعبیری بخش خصوصی توانمند در ایران شکل بگیرد تا امکان مسئولیت‌پذیری هرچه بیشتر دراقتصاد را داشته باشد. هرچند تاکنون ظرفیت‌های خوبی در بخش خصوصی ایران شکل گرفته اما در نسبت با نقشی که بخش خصوصی باید در ایران آینده ایفا کند، اندک است.
     
اجتناب از برداشت‌های اشتباه 
دولت قوی، دولتی است که با درس‌آموزی از تجربیات گذشته و اجتناب از برداشت‌های اشتباه در مورد «مشارکت مردم در جهش تولید» به تکرار سیاست‌های اشتباه نمی‌پردازد؛ چراکه آزموده را آزمودن خطاست.  برخی دولت‌ها اشتباهات زیادی در بخش اجرا از رهنمودهای رهبری داشتند. به‌عنوان نمونه می‌توان به تکه‌تکه‌کردن بخش‌های مختلف زنجیره‌های ارزش تحت عنوان مشارکت عمومی اشاره کرد. یکی از اشتباهات مهم در مورد مشارکت‌ مردم در اقتصاد این است که وجود واحدهای بزرگ اقتصادی در تناقض با اقتصاد مردمی درک شود و تبدیل واحدهای بزرگ و بهره‌ور اقتصادی به کارگاه‌های متعدد در دستورکار قرار گیرد. در شرایط کنونی در بسیاری از حوزه‌ها، ساختار اقتصادی به نحوی است که با واحدهای تولیدی بسیار کوچک و پراکنده مواجه هستیم؛ واحدهایی که بسیار آسیب‌پذیر هستندوبه‌دلیل عدم امکان دستیابی به صرفه‌های مقیاس، توان عمیق‌شدن در زنجیره‌های ارزش را از کشور سلب می‌کنند. در چنین شرایطی حرکت به سمت تکه‌تکه‌کردن بخش‌های مختلف زنجیره‌ ارزش در ایران اشتباهی بزرگ است. این تلقی که «منظور از مشارکت عمومی، خرد کردن سهام شرکت‌ها میان مردم است» نیز صحیح نیست؛ چراکه عموما به‌دلیل امکان‌ناپذیر بودن تجمیع سهم‌های خرد در شرکت‌ها، یا با تداوم نقش‌آفرینی دولت در اداره آن بنگاه‌ها مواجه خواهیم شد یا باید شاهد آشفتگی در اداره‌ این بنگاه‌ها باشیم.

ممنوعیت خصوصی‌سازی کورکورانه
یک آفت بزرگ در مواجهه با مردمی‌سازی در دوره‌های وجود کسری‌های بودجه برای دولت، گرایش به خصوصی‌سازی صرفا با هدف رد دیون دولت و تامین کسری بودجه، بدون توجه به پیش‌نیازها و ضرورت‌های واگذاری شرکت‌های دولتی است. متاسفانه در دو دهه‌ گذشته به‌کرات این اتفاق افتاده و ثمره‌ خصوصی‌سازی از یک سو خلع‌ید دولت و خالی‌شدن دولت از ابزارها و از دیگر سو، عدم تغییر محسوس کارآمدی و بهره‌وری در اداره شرکت‌ها و حتی گاه از بین رفتن ساختار سرمایه‌ بنگاه‌ها بوده است. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، واگذاری شرکت‌های دولتی نباید با نگاه شانه‌ خالی‌کردن دولت از مسئولیت و از روی ناچاری باشد. این تلقی ساده‌انگارانه است که صرفا با واگذاری شرکت‌های بزرگ از سوی دولت به بخش خصوصی، بدون آن‌که دولت توان تنظیم‌گری و نظارت را در خود ارتقا داده باشد و شکل جدیدی از مسئولیت را پذیرفته باشد، وضعیت شرکت‌های دولتی بسامان خواهد شد.آن‌طور که فعالان بخش خصوصی می‌گویند، تجار قابل تحریم نیستند و اگر جنسی را بفروشند، پول آن را می‌آوردند اما در مراودات دولت‌ها این‌گونه نیست و تحریم‌های بانکی و تجاری می‌تواند تاثیر داشته باشد.

منبع: جام‌جم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • افتتاح چهارمین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر قروه
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • ۸۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی آماده بهره‌برداری در گناباد است
  • چهارمین دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر قروه افتتاح شد 
  • چهارمین دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر قروه افتتاح شد
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است