Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@05:56:39 GMT

بروکراسی اداری محل نقض حقوق شهروندی است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۹۸۸۱

بروکراسی اداری محل نقض حقوق شهروندی است

بروکراسی اداری محل نقض حقوق شهروندی است و امروزه تمام دستگاه‌های دولتی با این مشکل مواجه هستند، موضوعی که باید از طریق قانون و مطالبات مردمی حل و فصل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا در سومین جلسه از سلسله میزگردهای علمی "چیستی و چرایی حقوق شهروندی" که به همت انجمن توسعه فرهنگ شهروندی آذربایجان شرقی با موضوع فرهنگ مهارت آموزی عصر امروز شنبه برگزار شد و چالش‌ها و اشتغال مهارت بنیان مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مشایخی، مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان اینکه توسعه در کشور ما مفهومی محل مناقشه و بحث برانگیز است، اظهار کرد: جریان‌های مختلف سیاسی در بحث توسعه سوگیری و جهت‌گیری‌های مختلف و متفاوتی دارند که گاهی آنها را در تقابل و تضاد با یکدیگر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه، عده‌ای روی بحث توسعه نگاه منفی و حتی با طرح موضوع توسعه مشکل دارند، گفت: نگاه گفتمان پیشرفته اساساً توسعه را مترادف با محرومیت‌زدایی می‌داند و پیروان آن معتقدند که باید ستادی برای محرومیت‌زدایی در مقابل گفتمان توسعه که موجب محرومیت است، ایجاد کرد.

مشایخی افزود: به این ترتیب مشاهده می‌شود که یک از هم گسیختگی فکری و گفتمانی در نظام توسعه و پیشرفت وجود دارد و هرکس به زعم خود و با نگاه‌های سیاسی دوجانبه مفهوم توسعه و تعالی را ذبح می‌کند، در حالی که به عقیده بنده قطار توسعه و پیشرفت در مسیر مشخصی قرار دارد و نقطه کانونی آن، نقطه‌ای مشترک و هدف مورد نظر همه است؛ بنابراین در این راستا همگان باید به وظایف و مسئولیت‌های خود واقف باشند و در کنار تعریف حقوق و تکالیف شهروندی، رسالت و مسئولیت مدیران نیز تبیین شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه مهارت آموزی یک مطالبه عمومی است گفت: مهارت زیربنای اشتغال و آموزش زیربنای مهارت است. اگر ما در کشورمان در هر حوزه، بالاخص اشتغال و اقتصاد دچار عقب ماندگی هستیم قطعاً محل بحث و رجوع ما حوزه آموزش است و این در تمام سطوح آموزش آکادمیک و دانشگاهی، مهارت‌های درون خانواده و مهارت‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای مطرح می‌شود.

مشایخی افزود: در کشور قانونی تحت عنوان صدور مجوزهای کسب و کار داریم که می‌گوید گام اول صدور مجوز برای کسب و کار مدرک مهارتی است. اینکه این مدرک چگونه ارزیابی می‌شود و چقدر اعتبار دارد، یک مقوله جدی است که تحت عنوان نظام جامع سنجش صلاحیت حرفه‌ای به صورت اساسنامه تدوین شده و به شدت به حوزه آزمون، سنجش و صلاحیت حرفه‌ای نگاه سخت‌گیرانه داریم، چراکه هرگونه خروجی غیر ارزیابی شده، رسالت و مسئولیت ما را زیر سوال می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: مراکز دولتی فنی و حرفه‌ای در شهر تبریز چهار مرکز و در سطح استان ۲۴ مرکز را شامل می‌شود. متأسفانه مراکز دولتی با بوروکراسی‌های شدید روبرو هستند و بسیار پیش آمده است که با طی کردن مراحل طولانی و مختلف مناقصه، مزایده، تأیید، سامانه ستاد و… سال مالی پایان می‌یابد و به خاطر عدم هزینه کرد به موقع، درخواست برگشت بودجه می‌شود، بوروکراسی اداری دقیقاً محل نقض حقوق شهروندی است و این موضوع باید از طریق قانون گذار و مطالبات مردمی حل و فصل شود.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان گفت: ما با اعتقاد به اینکه مفهوم عدالت با مفهوم رقابت رقم می‌خورد و انحصار محل فساد و رانت است، انحصار آموزشگاه‌های آزاد در صدور مجوز را شکستیم و اجازه دادیم که هرکس در هر زمینه‌ای که توانمندی، مهارت و شغلی دارد، آموزشگاه ایجاد کند و در این راستا نظام صدور مجوز را از پروسه طولانی ۸ ماهه به ۳ روز کاهش دادیم. البته این امر به معنای کاهش کیفیت آموزشگاه‌ها نیست و در این رابطه سخت‌گیرانه عمل می‌کنیم. هدف خارج کردن انحصار آموزشگاه‌ها از حیطه جریان خاص بوده است و اینکه شهروندان در این خصوص حق انتخاب داشته باشند.

مشایخی با اشاره به موضوع آموزش در محیط کار واقعی اظهار کرد: از اوایل سال ۱۳۹۹ آموزش استاد- شاگردی را نظام‌مند کردیم که با استقبال اصناف و بنگاه‌های اقتصادی روبرو شد، در این نظام آموزشی اصناف و بنگاه‌های اقتصادی رایگان به آموزش کارآموزان می‌پرداختند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: از معضلات این طرح بازرسان قانون کار بود که صاحبان بنگاه‌ها را با جریمه عدم پرداخت حقوق و بیمه برای کارآموزان مواجه می‌کرد که این مشکل را از طریق تفاهم نامه بین وزارت کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای حل کردیم و بنگاه‌های اقتصادی از قانون کار و بیمه به مدت ۱۸ ماه برای سه کارآموز تا زمانیکه کارآموز بواسطه کسب مهارت کامل مشمول دریافت حقوق و بیمه شود، معاف می‌شوند.

کد خبر 600251

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تبریز حقوق شهروندی کلانشهر تبریز منشور حقوق شهروندی مهارت آموزی فني و حرفه اي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای حقوق شهروندی بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۹۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد

به گزارش خبرنگار مهر، جمال صالح زاده بعد از ظهر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در سفر رئیس جمهوری به شادگان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که این مبلغ می‌تواند رونق خاصی به حوزه گردشگری شهرستان داشته باشد.

وی به ریل گذاری شهرستان شادگان در سال جدید در اولین جلسه شورای اداری اشاره کرد و ادامه داد: از مجموعه شورای اداری این شهرستان انتظار می‌رود با تعیین اولویت‌های پیگیری ادارات شهرستان به صورت تیمی و در یک راستا باشد که این موضوع با سرعت عمل بیشتری به نتیجه برسد.

صالح زاده بیان کرد: یکی از موضوعات مهم شهرستان ۲۵ درصد معافیت سود بازرگانی برای بندر شادگان در مراحل پایانی قرار گرفته که می‌طلبد این مصوبه در سطح وزارت اقتصاد و امور دارایی پیگیری شود.

فرماندار شادگان با اشاره به اینکه پروژه‌های مختلفی در سال گذشته در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، عمران شهری و روستایی و… به بهره برداری رسیده بود،

وی گفت: از مهمترین پروژه‌های به جا مانده در شادگان تصفیه خانه آب دارخوین که سالیان سال راکد بود که با دستور آیت الله رئیسی افتتاح شد.

کد خبر 6089183

دیگر خبرها

  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟