Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:47:39 GMT

بلاتکلیفی آثار تاریخی که در تملک میراث فرهنگی نیستند

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۱۷۵۸

بلاتکلیفی آثار تاریخی که در تملک میراث فرهنگی نیستند

ایسنا/خوزستان  یک باستان‌شناس می‌گوید: محوطه‌ها و بناهایی که جنبه تاریخی دارند نه از سوی میراث فرهنگی تملک می‌شوند و نه اجازه ساخت‌وساز به مالکان داده می‌شود و این تبدیل به معضل شده است.

کامیار عبدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به محوطه‌های تاریخی که ملک شخصی‌اند و با تاکید بر اینکه تملک و خرید چنین آثاری باید جزو راهکارها و برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی برای این قبیل بناها باشد تصریح کرد: نبود اتفاق نظر و معامله میراث فرهنگی در تملک محوطه‌هایی که جنبه تاریخی دارند ولی ملک شخصی‌اند منجر به نابودی و تلف شدن آثار باستانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی معتقد است: تنها راه پیشگیری از این معضل این است که در عین استفاده از این محوطه‌ها برای کارهای فرهنگی مقرراتی نیز برای جلوگیری از تخریب و نابودی آنها وضع شود.

عبدی با اشاره به معضل حفاری‌های غیرمجاز اظهار داشت: در خصوص حفظ و نگهداری آثار تاریخی، میراث فرهنگی سال‌ها است که با این معضل روبه‌رو است و هنوز هم به برنامه و نتیجه کلی برای جلوگیری از این مساله نرسیده است.

به باور این باستان‌شناس: برای مقابله و کاهش حفاری‌های غیرمجاز صرفاً توقیف و گوشزد آنها کفایت نمی‌کند بلکه باید در کنار مجازات سنگین هزینه این کارها را برای مجرمان افزایش داد.

وی خاطرنشان کرد: ایران محوطه‌های باستانی فراوانی دارد که هر کدام از آنها نشانی از فرهنگ و تمدن این مرزوبوم دارد و به دلیل اینکه وزارت میراث فرهنگی توانایی خرید کل محوطه‌های تاریخی را ندارد متاسفانه وضعیت نامشخص و مبهمی را برای مالکان ایجاد کرده است.

کامیار عبدی باستان‌شناس ایرانی و استاد دانشگاه است. او فارغ‌التحصیل دکتری از دانشگاه میشیگان است و مدتی در کالج دارتموت در ایالات متحده به تدریس پرداخت. پس از بازگشت به ایران تدریس در دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، را آغاز کرد. وی به مدت چندین سال به کاوش و بررسی در دشت اسلام‌آباد (کرمانشاه) پرداخت که نتایج ارزشمندی دربرداشت. همچنین وی در خوزستان، فارس، ایلام و چند نقطه دیگر کاوش‌هایی داشته‌است.

از وی در نشریات بین‌المللی و داخلی مقالات متعددی منتشر شده که در روشن ساختن برخی از سؤالات باستان‌شناسی دوره مس و سنگ و آغاز تاریخی ایران بسیار مؤثر بوده‌ است. عبدی همچنین تاکنون چند کتاب منتشر کرده که یکی از آنها جشن‌نامه ویلیام سامنر است. او سردبیر مجله باستان‌شناسی و تاریخ از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی است.

علایق پژوهشی عبدی تحولات حدفاصل آغاز روستانشینی و تولید مواد غذایی و تغییرات اجتماعی و اقتصادی مرتبط به آن تا ظهور قدرت‌های سیاسی در اوایل دوره مس‌سنگی است. تشکیل امپراطوری‌ها از هزاره اول پیش از میلاد تا ظهور اسلام در قرن هفتم میلادی، به خصوص دوره هخامنشی از دیگر اهداف مطالعاتی وی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها میراث فرهنگی میراث فرهنگی محوطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 6090588 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان