Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@22:07:20 GMT

فضیلت زیارت اربعین در آینه احادیث

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۵۶۶۶

فضیلت زیارت اربعین در آینه احادیث

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا،معاون سواد آموزی قم در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی و آغاز بزرگترین راهپیمایی جهان در یادداشتی آورده است:درفرازی از زیارت اربعین امام حسین علیه السلام که ازامام صادق علیه السلام نقل شده است، می‌خوانیم: «و بذل مهجته فیک لیستنقذعبادک من الجهاله وحیره الضلاله »یعنی امام حسین علیه السلام خون قلبش را در راه خدا بذل نمود تا افراد و گروه‌ها و جوامع را از دو آسیب جدی جهالت و نادانی و نیز از ضلالت وگمراهی نجات بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهل، جور، جوع  و جمود چهارعامل و  منفذ سیه بختی انسان‌ها و رکود جوامع بشری هستند و حرکت درمسیرحیات طیبه مکتب اربعین راه برون رفت و رهایی از آن‌ها است.

حضرت امام خامنه‌ای عزیز و حکیم درعظمت حماسه پیاده روی اربعین می‌فرماید:«حماسه بزرگ اربعین که با حضور ملت ایران، ملت عراق و مسلمانان دیگر کشور‌ها هرسال تکرار می‌شود پدیده فوق العاده مهمی است که به فضل الهی و درهنگام نیاز شدید دنیای اسلام شکل گرفته است».

همان گونه که در کاروان او مسیحی آمد و به حقیقت رسید و به استقبال شهادت رفت و نیز گاندی بودایی، رهبر آزادی خواهان هند، پیروزی در مقابل استعمار انگلیس را الگوگیری از رفتار و گفتار امام حسین علیه السلام می‌داند که ذلت نپذیرفت و در برابر ظلم و ستم دشمنان سلطه گر، ایستادگی و مقاومت کرد.

در کلام حضرت امام صادق علیه السلام آمده است:سفر‌های دیگر مانند حج اگر ترس وخوف باشد نباید بروند، اما برای سفر کربلا با خوف هم باید رفت!

و برای توانگران شایسته است سالی دوبار و فقیران سالی یک بار به زیارت قبرامام حسین علیه السلام بروند!
دربرابرهرگام و قدمی که درراه زیارت امام حسین علیه السلام برداشته می‌شود پاداش حج وعمره خانه خدا برای زائرین ثبت می‌شود.

همچنین حضرت امام حسن عسکری علیه السلام زیارت اربعین را یکی ازنشانه‌های مومنین معرفی می‌کنند.

صراط مستقیم و نور خورشید حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی درمسیرعاشقی نجف تا کربلا، نوید بصیرت، بیداری اندیشه ها، ایجاد و تقویت هم دلی و برادری عصر‌ها و نسل‌ها رابه ارمغان می‌آورد و پیوندی ناگسستنی و مستحکم بین ملت‌ها به ویژه ملت ایران و ملت عراق را خلق می‌کند.

حضور برجسته و فعال جوانان عزیز در این راهپیمایی بزرگ از ویژگی‌های منحصرمی باشد و لازم است چنین فرصتی راغنیمت شمرد.

ایمان به خداوند متعال و امید به رحمت الهی در ضمیر و باور راهپیمایان عزیز اربعین حسینی نقش بسته است و هجرت از شهر و دیارخود راباتحمل سختی‌ها وخطرات باقدم برداشتن دراین راه و زمینه سازی ظهورحضرت مهدی موعود علیه السلام برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نشان می‌دهند.

هم دلی، ایثار، گذشت، فداکاری، هجرت، جهاد، شهادت، شجاعت، مقاومت، ایستادگی، دین داری، مهربانی، دوستی، وحدت، صمیمیت، بصیرت، پیروی ازولایت، جهل زدایی، عزتمندی، نجات ازگمراهی، نفی سلطه و ذلت ناپذیری از درس‌ها و پیام‌های سعادت بخش و انسان ساز پیاده روی اربعین است.

پیاده روی اربعین حسینی علیه السلام الگویی برای پیمودن سبک زندگی اسلامی شمرده می‌شود.


پس از گذشت حدود۱۳۸۰ سال از سال۶۱ هجری و شهادت حضرت امام حسین علیه السلام و اولاد و اصحاب با وفایش باید اذعان کرد که اجتماع و حضور میلیونی راهپیمایان اربعین حسینی علیه السلام از پرتو اخلاص آن حضرت و قیام لله بود واز فداکاری‌ها و خطبه‌های عزتمند و حماسی حضرت زینب کبرا سلام الله علیها و حضرت امام سجاد علیه السلام باجهاد تبیین تداوم یافت و و در امتداد آن در این زمان از معجزات قرن و ثمرات خون‌های پاک شهدای عزیز مدافع حرم ومحورمقاومت و هشت سال دفاع مقدس وانقلاب اسلامی و ایثارگران آن می‌باشد.


درود و سلام خداوند و فرشتگان بر بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی عظیم (ره) که آغاز نهضت خود و گام‌های استوار در صراط مستقیم انقلاب اسلامی را از مکتب حسینی علیه السلام وعاشورا درس گرفت وباهمراهی وحضوردرصحنه مردم به پیروزی رسیدیم


و در وصف مردم به عنوان ستون جامعه این گونه شهادت داد:من به جرئت مدعی هستم که ملت ایران وتوده میلیونی آن درعصرحاضربهترازملت حجاز درعهدرسول الله صلی الله علیه وآله وکوفه وعراق درعهدامیرالمومنین وحسین بن علی صلوات الله وسلامه علیهمامی باشند؛ و فرمود: این محرم وصفراست که اسلام رازنده نگه داشته است.


درکتاب کامل الزیارات از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:شخص هنگامی که از منزلش خارج می‌شود و قصد زیارت حسین علیه السلام را دارد ۷۰۰ فرشته از بالای سر و زیر پا و سمت راست و چپ و از مقابل و از پشت سر او را بدرقه می‌نمایند تا او را به منزل و پناهگاهش برسانند.


و هنگامی که حسین علیه السلام را زیارت می‌کند یک منادی او را ندا می دهد:تو آمرزیده شدی پس عمل را از اول شروع کن!سپس با او بر می‌گردند و او را تا منزلش بدرقه می‌کنند و زمانی که به خانه اش می‌رسند می‌گویند:تو را به خداوند متعال می‌سپاریم و او را پیوسته تا روز مرگش، زیارت می‌کنند.

سپس آن‌ها قبر حسین علیه السلام را هر روز زیارت می‌کنند و ثواب آن زیارات برای آن مرد زائر می‌باشد.

حضرت امام باقر علیه السلام می‌فرماید:چهار هزار فرشته ژولیده و غبارآلود تا روز قیامت بر حسین علیه السلام می‌گریند پس هیچ کس به نزد آن حضرت نمی‌رود جز این که آن‌ها به استقبالش می‌روند،و هیچ کس از نزد آن بزرگوار برنمی گردد جز این که او را بدرقه می‌کنند.

و هیچ زائری بیمارنمی شود جز این که او را عیادت می‌نمایند،و هیچ زائری نمی‌میرد جز این که بر جنازه‌اش حاضر می‌شوند.

اللهم ارزقنی شفاعت الحسین یوم الورودوثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین واصحاب الحسین الذین بذلوامهجهم دون الحسین علیه السلام

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اربعین حسینی یادداشت روز امام حسین علیه السلام اربعین حسینی حضرت امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403، از ساعت 10 صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام برای بیست‌و‌چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پورکاوه و کربلایی محمدحسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

تشییع پیکر مطهر شهید گمنام،  فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هیئت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موارد دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود.

در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • اکسيري که قهرمانان را جاويدان مي کند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)