Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:27:02 GMT

با کاهش تعداد دستیاران تخصصی پزشکی چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۰۲۸۷

با کاهش تعداد دستیاران تخصصی پزشکی چه باید کرد؟

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش جذب دستیار با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دستیاران متخصص، گفت: در حال حاضر که ظرفیت افزایش یافته است، اکثر دستیاران در شهرهای برخوردار پذیرش و توزیع می‌شوند و برای مناطقی که شرایط سختی دارند از جمله اهواز، متقاضی دستیاری باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدحسین سرمست در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص کاهش محسوس ورودی دانشجو در دوره تخصص پزشکی (دستیاری تخصص) اظهار کرد: علت اصلی این مساله افزایش بی‌رویه ظرفیت پذیرش دستیاری تخصص است؛ بدون اینکه متقاضی افزایش یابد ظرفیت را افزایش داده‌اند.

وی افزود: با افزایش ظرفیت پذیرش رزیدنت‌ها، مشکل در مناطق محروم نیز بیشتر می‌شود. پیش از این دانشجویان به صورت عادلانه در مناطق مختلف کشور توزیع می‌شدند اما اکنون برای مناطق محروم، دستیاری باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال اگر ظرفیت پذیرش دستیار تخصص در گذشته ۳ هزار ۵۰۰ نفر بود، این افراد به صورت مساوی و متعادل در کل کشور توزیع می‌شدند اما در حال حاضر که ظرفیت افزایش یافته است، اکثر دستیاران در شهرهای برخوردار پذیرش و توزیع می‌شوند و برای مناطقی که شرایط سختی دارند از جمله اهواز، متقاضی دستیاری باقی نمی‌ماند.

افزایش غیرکارشناسی ظرفیت دستیاری و عواقب آن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با افزایش ظرفیت، اکثر دستیاران تنها در برخی رشته‌ها تحصیل می‌کنند و به مناطق برخوردار می‌روند و سمت رشته‌های خاص نخواهند رفت.

سرمست تاکید کرد: علت اصلی این شرایط، افزایش غیرکارشناسی و بی‌رویه سهمیه است با این تصور غلط که اگر سهمیه افزایش پیدا کند، وضعیت بهتر می‌شود در صورتی که بدتر شد.

وزارت بهداشت مخالف افزایش ظرفیت پذیرش دستیاران بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وزارت بهداشت مخالف افزایش ظرفیت پذیرش دستیاری بود و این فشار از سوی کمیسیون بهداشت مجلس بود. وزارت بهداشت مخالف بود اما آن‌ها این استدلال را قبول نمی‌کردند و ما را گرفتار کردند.

وی افزود: به عنوان مثال در تخصص اطفال کافی است کمی ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و ایران افزایش یابد، آن زمان دیگر دستیاری برای اهواز نمی‌ماند. سال گذشته ۲۰ دستیار اطفال برای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواستیم و تنها چهار دستیار جذب شد. این مساله باعث می‌شود که دستیار نداشته باشیم که کارهای جاری درمانی را انجام دهد و مجبور شویم هزینه کنیم و متخصص بگیریم که از نظر مالی به دانشگاه فشار می‌آید و در آینده در خوزستان تعداد پزشکان متخصص کم خواهد شد.

به کارگیری بومی و منطقه‌ای دستیاران، راه حل وزارت بهداشت

وی عنوان کرد: در حال حاضر نواحی غیربرخوردار و رشته‌هایی که سخت‌تر هستند، بیشترین آسیب را دیده‌اند. متقاضیان سمت رشته‌های پوست و رادیولوژی و... در شهرهای بزرگ رفته‌اند. راهکار وزارت بهداشت برای حل این مساله، به کارگیری بومی و منطقه‌ای دستیاران است تا اگر برخی ظرفیت‌های دستیاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تکمیل نشد، آزمون درون استانی برگزار شود و از متقاضیانی که فرصت قبول شدن نداشته‌اند، برای تکمیل ظرفیت استفاده شود. امسال نیز قرار است این آزمون برگزار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی علمی و آموزشی خوزستان دانشجویان دستیاری آزمون دستياري پزشک پزشک متخصص دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزایش ظرفیت پذیرش ظرفیت پذیرش دستیار وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان آخرین وضعیت دریافت مجوز راه‌اندازی رشته پزشکی در واحد اهواز را تشریح کرد.

علی افروس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا پایان اردیبهشت‌ماه آخرین اکیپ بازرسی وزارت بهداشت، از امکانات دانشگاه آزاد خوزستان بازدید خواهند کرد تا مجوز نهایی جذب دانشجوی پزشکی عمومی صادر شود.

وی ادامه داد: تیم اعضای هیات علمی برای این رشته نیز در حال تکمیل است و در صورت تایید امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه توسط بازرسان، از ترم مهرماه در واحد اهواز دانشجوی پزشکی پذیرفته خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به روند فراهم‌آوری امکانات مناسب آموزش پزشکی، گفت: تجهیزات آزمایشگاهی در وضعیت خوبی قرار دارند و البته نواقض جزئی هم وجود دارد که در حال رفع است. مرکز مهارت‌های پزشکی نیز در حال توسعه است. با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز توافق کرده‌ایم که برای آموزش بالینی دانشجویان از بیمارستان‌های آموزشی گلستان، سینا و... به صورت مشارکتی استفاده کنیم.

افروس عنوان کرد: مجوز مرحله اول دانشکده پزشکی برای رشته پزشکی است و در مرحله بعد، رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی نیز اضافه خواهد شد. تنها منتظر مجوز نهایی وزارت بهداشت برای رشته پزشکی هستیم که تا پایان اردیبهشت‌ماه تعیین تکلیف خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی