Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها _ رضا آقایی *: بحران آب در کشور یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم است که استان اصفهان به دلایل مختلف با این موضوع بیشترین چالش را تجربه کرده است.

طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان از جمله طرح‌هایی است که در بستر غیر کارشناسی رشد کرده و هزینه‌های سنگین اقتصادی، زیست محیطی و حیثیتی برای این کشور به دنبال خواهد داشت و این در حالی است که اجرای این طرح سنگین شاید برای گروه‌هایی بسیار خوش بدرخشد و این در حالی است که دفاع از این طرح در مجامع کارشناسی و حتی جوامع ذی‌نفع برای استان اصفهان سخت است و شاید کمترین مشکل بحران آب این استان را حل نخواهد کرد و از سویی آیندگان را نمی‌توان از قضاوت بر حذر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه طرح انتقال آب به اصفهان

اولین بار طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان در دولت دهم مطرح شد که به دلیل نزدیک شدن به پایان دولت این طرح به صورت جدی دنبال نشد؛ در دولت یازدهم نیز این طرح به صورت جدی دنبال نشد و شاید می‌توان یکی از دلایل آن را در آشنایی مدیریت ارشد استان به جایگاه این طرح در ناتوانی حل بحران آب در حوضه زاینده رود دانست.

با شروع دولت دوازدهم و تغییرات مدیریتی در دولت و مدیریت ارشد استان، انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان قوت گرفت و در سال ۱۳۹۷ تأسیس و اجرای این طرح به شرکت تأمین آب اصفهان واگذار شد.

از ابتدا این طرح موافقان و مخالفان خود را داشت موافقان این طرح عمدتاً افراد سیاسی هستند که شناخت عمیق لازم از بحران آب در حوضه زاینده رود، مسائل و مشکلات اجتماعی حاکم بر این حوضه، مشکلات فنی این طرح، شناخت کافی از موضوعات پدافندی، مشکلات زیست محیطی و غیره را نداشته و با ساده سازی مسئله اجرای این طرح را برای حل بحران زاینده رود در اسرع وقت اجتناب ناپذیر می‌دانند.

در مقابل متخصصان مختلف مرتبط با موضوع و آشنا با بحران آب در زاینده رود از منظرهای مختلف فنی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره این طرح را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. دامنه این نقدها به لایه‌های بالایی وزارت نیرو به عنوان متولی آب کشور نیز کشیده شد و اجرای این طرح‌ها را همگام با رفع بحران آب در کشور ندانسته و در راستای آمایش سرزمین نمی‌دانند.

مجموع این نظرات در گروه‌های زیر تقسیم بندی می‌شود...

۱- نقش طرح انتقال آب از خلیج فارس در تعدیل مشکل آب در زاینده رود

میزان تأثیر این طرح در کاهش بحران آب در زاینده رود را نمی‌توان بدون شناخت از علل و عوامل بروز بحران در این حوضه ارزیابی کرد و به همین دلیل نیز در اجرای این طرح اولویت اول شناخت حوضه زاینده رود و چگونگی بروز بحران آب در حوضه زاینده رود است.

راه‌حل‌های پیشنهادی با استفاده از ظرفیت‌های استانی، ملی و اجتماعی در حل بحران آب در زاینده رود دومین گام در اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان تحت هر عنوان مصرف است. سومین گام در اجرای این طرح شناخت سند توسعه صنعت در حوضه زاینده رود با توجه به مشکلات زیست محیطی حاکم بر این حوضه است.

گام‌های عنوان شده از اساسی‌ترین اقدامات مورد نیاز برای توجیه اجرای این طرح قبل از ورود به موضوعات فنی، اقتصادی و زیست محیطی خواهد بود. این گام‌ها قابل کپی برداری از سایر نقاط نبوده و انجام مطالعات لازم برای این منظور اجتناب ناپذیر خواهد بود. بدون در نظر گرفتن این گام‌ها، اجرای این طرح می‌تواند بحران آب و محیط زیست را در حوضه زاینده رود تشدید کند.

۲- عدم توجه به جایگاه حوضه زاینده رود

همجواری حوضه آبریز زاینده رود با حوضه آبریز دز و کارون از یک سو و وجود بخش‌هایی از حوضه‌های آبریز دز و کارون در استان اصفهان و نفش سرزمینی این استان در تأمین مقادیر قابل توجهی از منابع آب این حوضه‌ها از سوی دیگر مورد توجه تصمیم گیران این طرح قرار نگرفته و به این طرح فقط نگاه مجرد حاکم شده است و به زبان ساده‌تر آب شیرین ارتفاع دار با آب شور بدون ارتفاع مبادله شده است.

۳- هزینه‌های قابل توجه طرح

بحران‌های ناشی از خشکسالی و سیل عمدتاً ریشه در مدیریت منابع آب دارد که بخش اعظم آن در عدم تأمین هزینه طرح‌های مربوط دارد در این شرایط که کشور در شرایط جنگ اقتصادی با دولت‌های مستکبر است و بار اقتصادی سنگینی بر مردم تحمیل می‌شود و به واسطه عدم تأمین به موقع اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های مقابله با اثرات خشکسالی و یا مقابله با بروز سیلاب، مشکلات مختلفی به مردم وارد شده است در جای دیگر برای انتقال آب از خلیج فارس که در نتیجه هدف آن نیز تردید اساسی وجود دارد ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه خواهد شد هزینه‌هایی که محل تأمین اعتبار آن مربوط به شرکت‌هایی است که بخشی از سرمایه مردم بوده و سرمایه‌گذاری آن را نمی‌توان به بخش خصوصی به معنی واقعی کلمه اتلاق کرد.

۴- بی توجهی به طرح‌های مجوز دار

متأسفانه توجه بیش از حد به این طرح، استان اصفهان را در اجرای طرح‌های مجوز دار به حاشیه رانده است که خسارت زیادی را در عدم حل سریع‌تر بحران آب در حوضه زاینده رود ایجاد کرده است که دلیل آن را در سیاست زدگی این طرح می‌توان دانست.

۵- عدم مطالعات کافی طرح

دلیل تاکید بر اجرای طرح‌ها مطابق نظام فنی و اجرایی کشور، اجرای طرح‌ها در یک مسیر درست کارشناسی با لحاظ کردن پارامترهای ایمنی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره است وقتی این طرح‌ها با جان و مال مردم مصادف شد حساسیت به این گونه طرح‌ها بیشتر می‌شود. طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان در گروه ابر پروژه‌ها قرار گرفته و کمترین خطا در مطالعات و اجرا هزینه‌های بسیار سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد به همین دلیل فارغ از موضوعات قبل، این طرح از مطالعات لازم و کافی در تمام ابعاد فنی برخوردار نیست و مطابق نظام فنی اجرایی کشور به اجرا نخواهد رفت به همین دلیل احتمال بروز حادثه شبیه متروپل با ابعاد دیگر در این طرح دور از انتظار نیست.

کارشناس آب*

کد خبر 5575670

منبع: مهر

کلیدواژه: انتقال آب خلیج فارس اصفهان آبرسانی شهرک صنعتی هفته دولت بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه افتتاح طرح عمرانی اربعین 1401 گرگان دولت سیزدهم آمار کرونا قزوین گناوه اردبیل طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان بحران آب در حوضه زاینده رود آب در زاینده رود اجرای این طرح استان اصفهان زیست محیطی اجرای طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیل چند روز اخیر باعث خسارت به حدود ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان شد و ۱۷۰ دهانه پل در سراسر استان خسارت دید.

منصور شیشه‌فروش در حاشیه سفر به شهرستان خوروبیابانک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: به لطف خدا بارش‌های خیلی خوبی را در چند روز گذشته از سامانه بارشی مستقر در شمال استان در شرق استان شاهد بودیم.

وی افزود: در شهرستان خوروبیابانک بیشتر مناطق بارش‌های خوبی را دریافت کردند و در بعضی ایستگاه‌های روستایی بین ۴۰ تا ۵۰ میلی‌متر گزارش و سبب شد که روان‌آب جاری شود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی صورت گیرد، اما خساراتی نیز در مسیر راه‌ها و بخش کشاورزی و قنوات ایجاد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، راهداری و هلال احمر به موقع وارد میدان شدند و آبگرفتگی‌های جزئی رفع و شانه‌سازی راه‌ها انجام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به خسارت سیل در خوروبیابانک گفت: ۳۰ کیلومتر از راه‌های این شهرستان دچار آسیب و آب شکستگی شد و ۵۰ دهانه پل نیز خساراتی وارد که امروز از آنها بازدید شد و عوامل راهداری درحال بازسازی دهانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز خساراتی در زمینه زراعی، باغی و قنوات وارد شد که به صورت ویژه قنوات روستای چاه‌ملک، ابراهیم آباد، جعفر آباد و روستاهای اطراف آسیب دیدند که گزارش خسارات جمع‌بندی شده و عوامل جهاد کشاورزی، راهداری و بنیاد مسکن عهده‌دار ارزیابی خسارات هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در بخش بیمه، خسارات بخش بیمه کشاورزی طبق تعرفه‌ها جبران خواهد شد و منازل مسکونی که آسیب دیده در بیمه بخش برق از صندوق بیمه خسارات تب ساختمان پرداخت خواهد شد که بنیاد مسکن این مورد را ارزیابی می‌کند.

شیشه فروش تاکید کرد: عملکرد مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک در کنترل حادثه بسیار مثبت بود و امروز از شب گذشته بازدیدهایی از مناطق با موضوع بحث آب، تأمین آب پایدار، رفع مشکلات بهداشت و درمان انجام و جلسه مدیریت بحران تشکیل شد.

وی با اشاره به بخش اول این جلسه ادامه داد: پیش بینی دو مخزن ذخیره آب دو هزار مترمکعبی و ایمن سازی مخزن ذخیره سازی شهرستان، حفر چاه و اجرای شبکه‌های انتقال به روستاها و شهر خور، احداث آب شیرین کن و اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده جز برنامه‌هایی است که در ۱۱ مصوبه جلسه امروز، شرکت آب و فاضلاب عهده دار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کمیته تخصصی پایش تنش آبی شهر خور در آب و فاضلاب تشکیل می‌شود، گفت: به صورت مستمر و هفتگی، مشکلات بخش آب با هدف تأمین آب کوتاه مدت و نیز بلند مدت پایدار برای این منطقه به دلیل کمبود آب در مناطق ارزیابی شود.

شیشه فروش اضافه کرد: مقرر شد از شرکت‌های خط انتقال لوله نفت و گاز برای کمک به اجرای طرح‌های تأمین آب و بازسازی اسیب‌های ناشی از سیل چند دستگاه ماشین آلات در مناطق حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی و تداوم بارش‌ها خاطرنشان کرد: ماهیت بارش‌های بهاری، رگباری بودن است و در بعدازظهر و شب با بارش شدید تگرگ و باران مواجه بودیم و در چند روز گذشته باعث خساراتی در استان اصفهان شد و حدود ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و حدود ۱۷۰ دهنه پل در سراسر استان آسیب دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ماهیت بارش‌ها حالت سیلابی و ناگهانی است و یک مرتبه بارش رخ می‌دهد و بیشتر در اوایل شب و بعدازظهر خواهد بود و در چند روز گذشته، بارش‌ها باعث شد که حجم بسیاری از رسوب داخل دهانه پل‌ها و روخانه‌ها جمع شود و باعث مسدود شدن مسیر رودخانه‌ها شد.

شیشه فروش اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که در اواخر هفته بارش‌هایی را در مناطق مختلف استان داشته باشیم، اطلاع رسانی لازم به تمام دستگاه‌های اجرایی و امدادی صورت گرفت.

وی گفت: به صورت خاص اداره راهداری، شهرداری و دهیاری‌ها مکلف شدند که دهانه‌پل‌ها را از رسوب پاکسازی کنند و مسیر جاده‌های اصلی و فرعی روستایی را بازگشایی کنند، سیل بندها را مقاوم کنند و آب منطقه‌ای و امور آب در شهرستان‌ها موظف شدند که تیم‌های نظارت گشت خود را افزایش و مسیر رودخانه‌ها را لایروبی و ساماندهی و تخلیه نخاله و گل و لای انجام شود که در صورت بارندگی، تبدیل به سیل نشود.

کد خبر 748473

دیگر خبرها

  • اتمام عملیات بازسازی و تعویض خط لوله در خیابان علامه مجلسی
  • توسعه گردشگری فارس با اجرای کمپین کرامت مثلث نور و خلیج فارس
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است