Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@13:30:00 GMT

تحقق خودکفایی در محصولات کشاورزی با حمایت از کشاورزان

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۷۱۶۸۶

تحقق خودکفایی در محصولات کشاورزی با حمایت از کشاورزان

سید محمد رضا سیدحسینی از تحقق خودکفایی در محصولات کشاورزی با حمایت از کشاورزان خبر داد و گفت: افزایش کشت دانه های روغنی و ذرت علوفه ای در سیستان وبلوچستان یکی از دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد رضا سید حسینی، سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون از افزایش ۵۰ درصدی کشت قراردادی تولید ذرت علوفه ای در استان خبر داد و بیان کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی و نیاز شدید دامداران به تامین علوفه با مشارکت بخش خصوصی یک هزار هکتار از اراضی کشاورزان شهرستان های ایرانشهر، بمپور و دلگان در حال کشت ذرت علوفه ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار تن علوفه تر چاپر شده تولید و در اختیار دامداران قرار گیرد که این میزان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد.
 
پایانی بر اقتصاد دلالی
 
این مقام مسئول با اشاره به اجرای کشت قراردادی غلات و دانه های روغنی در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان، تصریح کرد: با مشارکت اداره کل غله و بازرگانی دولتی و شرکت کشاورزی آستان قدس رضوی به منظور افزایش بهینه نهاده های کود و بذر، بهبود عملکرد، افزایش راندمان تولید، کاهش دغدغه کشاورزان جهت تامین نقدینگی در فصل کاشت و بهبود خرید تضمینی معادل چهار هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت گندم و کلزار قرار گرفت.

به گفته وی؛ خوشبختانه طی سال زراعی جاری اولین کشت قراردادی گندم در کشور با بخش خصوصی، در سیستان و بلوچستان در سطح ۱۵۰ هکتار در شهرستان تفتان با حمایت کامل بخش خصوصی از کشاورزان شامل‌  تامین کود، بذر و سم اجرایی شد که این مهم باعث افزایش تولید و خرید گندم شده و شرایط را برای افزایش کشت قراردادی در سال زراعی آتی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری برنامه ریزی برای کشت قراردادی گندم و کلزا در سطح ۲۵ هزار هکتار در سطح استان انجام شده که امید است با اجرایی شدن این طرح رشد عملکردی و تولیدی مطلوبی حاصل شود.

سیدحسینی در ادامه سخنان خود به رشد پنج برابری توزیع نهاده دامی در بین دامداران استان اشاره و اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های پی در پی و کمبود علوفه در استان نیاز به تأمین نهاده های دامی دوچندان شده که خوشبختانه با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی طی یکسال گذشته تاکنون این نیاز اصلی دامداران را با توزیع بیش از ۲۴۱هزارو ۷۷۰تن نهاده دامی تا حدزیادی تأمین کند.

وی به نهاده های توزیع شده بین دامداران اشاره کرد و گفت: این نهاده ها شامل ۳۲ هزار تن کاه یارانه دار (توزیع برای اولین بار در کشور )، ۸۱ هزار و ۴۱۳تن سبوس، هفت و۹۲۵ تن جو، ۳۱ هزار و ۳۴۲تن ذرت، کنسانتره۳۱هزار و ۲۵۵ تن، مخلوط جو و ذرت ۱۴هزار و ۵۰۰ تن و ۹ هزار و ۳۵ تن سویا است که این مقدار تأمین و توزیع نهاده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون باعث رشد ۵برابری تأمین  و توزیع نهاده نسبت به مدت مشابه قبل شده است.

رشد ۹ برابری توزیع بذور یارانه‌ای در بین کشاورزان

این مقام مسئول اضافه کرد: با هدف اجرای کشاورزی حفاظتی و تغییر الگوی کاشت اقتصادی و کم آب بر، طی سال جاری ۱۵۰تن بذر یارانه ای با تامین اعتبار ۶۱ میلیارد ریال شامل بذور سورگوم علوفه ای، ماش، نخود علوفه ای، چغندر علوفه ای، سورگوم دانه ای و گلرنگ و شبدر برسیم تامین و به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ برابر رشد داشته است.

وی تصریح کرد: مقدار ۲هزار تن بذر گندم و جو گواهی شده، مادری و پرورشی با تامین حدود چهار میلیارد ریال یارانه جهت پرداخت بخشی از قیمت بذر تامین و در فصل کشت در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

اشتغالزایی ۲۰۰ نفره با احیاء و احداث ۷ کارخانه تولید خوراک دام

سرپرست جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تدوام خشکسالی و عدم آورد رودخانه هیرمند و کمبود علوفه و فقر مراتع شرایط را برای دامداران بسیار سخت کرد، افزود: با پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان به منظور تأمین نهاده های دامی و حل مشکل کمبود علوفه، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با سرمایه گذاری بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال بخش خصوصی هفت واحد کارخانه خوراک دام در شهرستان های زاهدان، زابل، خاش و میرجاوه این تعداد کارخانه با ظرفیت سالیانه ۱۸۸ هزار تن احیا و احداث شده که زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.
 
رشد ٨ برابری تأمین و توزیع نهاده دام و طیور

وی خاطر نشان کرد: با توجه به ادامه خشکسالی ها و کمبود علوفه در استان، شرکت پشتیبانی امور دام با تأمین و توزیع ٨٠ هزار تن نهاده دام و طیور شامل ذرت، کنجاله سویا و جو، کمک شایانی به دامداران کرده، که این میزان نهاده توزیع شده نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی معادل هشت برابری داشته است.
 
رشد۵/۲ برابری واردات نهاده دامی از طریق اسکله شهید بهشتی چابهار

سید حسینی ادامه داد: به منظور تامین نهاده های دامی مورد نیاز کشور با تلاش و پیگیری های شرکت پشتیبانی امور دام استان،  ٩ کشتی به ظرفیت ۶٠٠ هزار تن محموله ذرت و جو  از خارج از کشور به اسکله شهید بهشتی چابهار وارد و پس تخلیه به استان های سطح کشور ارسال شد.

به گفته وی؛ این حجم نهاده وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از۵/۲ برابر رشد داشته که در صورت تأمین زیر ساخت ها،  واردات نهاده ها سالیانه تا ٣٠ کشتی قابل افزایش است.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نسبت به مدت مشابه جهاد کشاورزی کشت قراردادی کمبود علوفه توزیع نهاده سال قبل نهاده دام بخش خصوصی علوفه ای نهاده ها هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۷۱۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

مدیرعامل شرکت توانیر از اختصاص پاداش ٤ برابر بیشتر از هزینه های تامین برق به مشترکان کشاورزی خبر داد که در طرح های مدیریت مصرف تابستان امسال مشارکت فعال تری داشته باشند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیتهای خوبی برای مشارکت اختیاری در طرحهای تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرحهای مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرحهای مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان 80 درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرحهای مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه های تامین برق از پاداشهای صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می کنند از 500 تا 2500 تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیرها و... از این پاداشها بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • حمایت بیش از ۲۵۰۰ معلم اردبیلی از ایتام
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان